Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Huup
Vandaag
om 21:34:40
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
phdirk
Vandaag
om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:19:28
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 20:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 20:43:00
roco maus 2
door
henk
Vandaag
om 20:31:33
Welke winkel voert deze merken?
door
haes
Vandaag
om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa
door
wob
Vandaag
om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
Vandaag
om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
Ronald69
Vandaag
om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Silvolde
Vandaag
om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
MOVisser
Vandaag
om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:55
roco br24
door
H0_trainiac
Vandaag
om 16:14:18
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
Vandaag
om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801
door
Herb73
Vandaag
om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:25:45
Au bord de la Cèze
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Pronsfeld
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
11
12
[
13
]
14
15
...
39
Omlaag
Auteur
Topic: Pronsfeld (gelezen 142505 keer)
bernhard67
Offline
Berichten: 1819
Re: Pronsfeld
«
Reactie #180 Gepost op:
20 June 2016, 10:17:12 »
Hoi Harry,
Ik wou even zeggen dat je goederenloods mooi uitziet met de kinderhoofdjes weg ga zo door,
met spoorse groeten,
bernard
Gelogd
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: Pronsfeld
«
Reactie #181 Gepost op:
20 June 2016, 20:10:39 »
Heel hartelijk bedankt voor de complimenten Reinout en Bernard.
Het probleem van de tunnel is dat het in een boog moet komen. Je kan de doorsnede van een spoortunnel zien als een hoefijzer.
Ooit heb ik op de MTS plaatuitslagen moeten tekenen maar volgens mij kom je hier niet mee weg. Als het een 1/2 cirkel zou dan zou je kunnen tekenen. Dab zouden de onderste gedeeltes ook te maken zijn.
Wat ik eigenlijk zou willen is aan beide zijden van de tunnel een stuk van 150mm beklede binnenkant . De ingang van de tunnel aan de stations zijde is zeer aanwezig dus dat moet er gewoon goed komen uit te zien. Misschien zou het inderdaad met de faller platen kunnen Reinout maar dan kom ik toch weer terug op het voorgaande verhaal met de boog.
Ik denk toch aan foam 20mm waar ik de tunnel in uitsnij. Als ik hierna er een soort taartpunt van maak en een stuk of 10 met de boog mee plaats dan zou het goed moeten komen.
Kan iedereen het nog volgen?
Hierna zou ik de binnenkant kunnen beklede met gips en de stenen er in kunnen krassen. Ik zit er ook aan te denken om repen gips te gieten en deze is zeer kleine stukjes te breken. Hierna met de stukjes de binnenkant van de tunnel beklede. Het zal wel een monniken werk worden.
De tunnel ingang wordt gebaseerd op die van Neuerburg. Deze is aan beide zijden voorzien van torentjes de andere kant heeft geen torentjes.
Groetjes Harry
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7760
Forummoderator
Re: Pronsfeld
«
Reactie #182 Gepost op:
21 June 2016, 01:27:16 »
Ik denk dat ik snap waar je op doelt: er zit een dubbele kromming in? Het gewelf van de tunnel is gekromd èn de tunnel ligt in een boog? Ja, dan is het maar net de vraag of bijvoorbeeld zo'n buigzame Faller muurplaat ook comprimeerbaar genoeg is. Grote kans op scheuren.
Dat met die kleine stukjes gips... Het monnikenhuis is zo'n gek idee nog niet, maar ik zou toch niet mikken op een verblijf in het gekkenhuis
Dat 2cm dikke foam met taartpunten... Met een goede mal voor de doorsnee van de tunnelbuis moet je een aardig eind komen. Is dat dan foam waar je netjes de steentjes in kan drukken zoals je bij de losweg enzo gedaan hebt? De binnenkant van zo'n tunnelbuis is ook weer niet zò zichtbaar, dus misschien kom je weg met een snel rastertje in plaats van individuele steentjes? In ieder geval na de eerste 10 cm?
Zelf krijg ik binnenkort ook twee kromme tunnelbuizen op m'n TODO lijst. Ik zal daar de faller platen voor gebruiken. Als ik daar elke 10 cm een taartpunt van maak zal het best goed genoeg zijn. De eerste 10 cm voer ik dan uit met een gipsen zijwand. Die loopt dan recht, maar goed.
Als afsluiter van het station à la Neuerburg... ik kan me goed voorstellen dat je dan wat hogere kwaliteitseisen gaat stellen. Het zichtbaarste is dan de buitenbocht. Binnenbocht zie je nauwelijks en de bovenkant van de tunnel al helemaal niet. Kan je de buitenbocht dan niet bekleden met een doorlopende strook van dat mooie indrukbare foamplaat?
Succes!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: Pronsfeld
«
Reactie #183 Gepost op:
21 June 2016, 17:22:01 »
Je breng mij wel weer aan het denken Reinout. Je heb inderdaad gelijk dat er 2 krommingen in zitten. Dat bedoeld ik ook maar kreeg het niet goed uitgelegd. Waar ik de taartpunten van zou kunnen maken is 20 mm foam van de Hornbach. Het is hetzelfde soort schuim als waar ik ook de losweg van heb gemaakt.
Nu kan ik er dus voor kiezen om de stenen hier in te drukken maar of dat mooi wordt is nog maar de vraag. Dus dat wordt vanavond of morgenavond weer proberen. Ik denk dat het met losse gips steentjes wel heel mooi en onregelmatig wordt.
De Faller platen zijn denk ik wel wat indrukbaar maar ik denk niet goed genoeg. Misschien kan ik wel de taartpunt er van binnen mee bekleden
Tja dit is ook hobby. Problemen bekijken en oplossen.
Groetjes Harry.
Gelogd
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: Pronsfeld
«
Reactie #184 Gepost op:
22 June 2016, 07:34:04 »
In een ander draadje van Reinout EifelBurgenBahn gaat het verhaal over perrons aan een Duitse zijlijn in de Eiffel. Op mijn perrons heb zit fijn steengruis wat ik van een perron in de Eiffel had meegenomen. Ze zijn wel donker geworden maar het is wel zoals ik het mij herinner.
Op de foto ziet het er toch nog wel grof uit maar als je zo bij de baan sta en er naar kijk lijkt het goed. Dus voorlopig laat ik het zo. Wel nog aankleden met graspollen en onkruid vooral aan het einde van het perron.
Hierbij een foto toen het net in Mei was gemaakt. De zon vertekend wel erg.
Groet Harry
Gelogd
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: Pronsfeld
«
Reactie #185 Gepost op:
22 June 2016, 11:51:52 »
De tunnelingang is volgens NEN 105 getekend en uitgeknipt. Wel erg ruim maar ja krappe boog en toch met 1:87 rijtuigen willen rijden. Vindt het niet zo mooi maar dit wordt een compromi met mijzelf.
De tunnelingang zou nog wat krapper kunnen wat wel betekend dat je afwijkt van de NEN norm waardoor de lange rijtuigen kunnen aanlopen tegen de tunnelwand.
Aan de andere kant de wand moet nog bekleed worden en dan wordt het ook wel weer wat krapper.
Groet Harry
Gelogd
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: Pronsfeld
«
Reactie #186 Gepost op:
28 June 2016, 21:30:18 »
Zo vanavond het foam op maat gesneden. Hierna de tunneldoorsnede op het foam getekend. Even een stel achter elkaar gezet en ik geloof dat het eindelijk goed gaat komen. Nu nog bedenken of de tunnel segmenten nog in een hoek worden gesneden of dat de segmenten zo tegen elkaar worden gelijmd. Hierna wel dan weer de kieren opvullen.
Groetjes Harry
Gelogd
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: Pronsfeld
«
Reactie #187 Gepost op:
08 July 2016, 13:34:08 »
Om de tunnel te kunnen snijden heb ik een styreen snijder gemaakt. Er zijn mooie filmpjes hiervan te vinden op You Tube maar niet allemaal even veilig. (hoe zou ik dit weten) Poging 2 ging beter en de styreensnijder werkt naar behoren.
Mijn eerste idee was om de tunnel te maken kieren op te vullen en dan stenen er in drukken, maar het gaat toch anders worden. De uitgesneden doorsnede plakken we aan elkaar en gieten er hierna gips over. Dit is volgens mij een iets makkelijker methode.
Wordt vervolgd en fijn weekend
Harry
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15432
Re: Pronsfeld
«
Reactie #188 Gepost op:
08 July 2016, 13:57:33 »
Filmpjes op Utube... prima. Maar die resultaten zijn"onveilig"?
Zou je er dan iets op tegen hebben om het apparaat van jou eens wat nader te omschrijven?
Ik heb op voorhand wel een paar vragen:
1. Waar haal je de snijdraad vandaan?
2. Welk merk?
3. Hoe lang?
4. Wat kost dat?
5. Zo te zien gebruik je een ouwe M*-trafo als voeding. Welke uitgang/hoeveel V?
6. Leuke vormgeving! Vertel!
Gelogd
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: Pronsfeld
«
Reactie #189 Gepost op:
08 July 2016, 15:02:55 »
Geen probleem om er wat meer over te vertellen
Tja wat is onveilig?
Als de stoppen er uitvliegen een soldeerpistool in rook opgaat en je hebt een mopperende familie (zoon aan het gamen vrouw achter de computer) dan wordt het niet zo veilig.
Ik had eerst een voorbeeld gevonden van een figuurzaagbeugel met een soldeerpistool op aangesloten. Volgens mij staat dat zelfs in de bnls encyclopedie. Het werkte goed maar na 2 tunnelingangen gesneden te hebben was het dus pats. Nou vond ik het altijd al een onding maar mijn vrouw die redelijk technisch is gebruikte hem wel. Die krijgt dus een nieuwe.
Na enig zoeken ben ik dit tegen gekomen op You Tube
How to make a Hot Wire Cutter for foam or polystyrene- styro slicer - cosplay, lost foam casting etc
Dit is een stuk beter. Helaas was de trafo te zwaar waardoor het ijzerdraadje opgloeide en doorbrande. Omdat ik geen zin had om weer een paar weerstanden te kopen had ik er nog een autolamp tussen gezet. Uitstekend licht maar het draadje wordt niet heet.
Op zolder op jacht gegaan naar iets anders en heb daar nog een oude Marklin trafo gevonden. Mooi regelbaar dus dit moet lukken.En inderdaad het draadje wordt mooi heet en is keurig onder controle te houden. Als de spanning te hoog is wordt de beveiliging van de trafo aangesproken.
1 De snijdraad is te koop bij de Formido
2 LUX 0,5mm
3 ca 250mm
4 Qua materiaal denk ik 6 Euro totaal
5 Oude marklin trafo uitgangen L en B uitgang circa 10V
6 Zie het verhaal
Voor het hout heb ik stuk MDF van 22 mm gebruikt een 2 stukjes balkhout voor de onderkant verder spreekt het filmpje en de foto"s voor zich.
Heb er nog een paar foto's van gemaakt met de meter er op de temperatuur en de afmetingen.
Succes ermee
Groet Harry
Gelogd
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: Pronsfeld
«
Reactie #190 Gepost op:
09 July 2016, 21:17:32 »
De tunnelsegmenten tegen elkaar geplaatst en de nissen er tegen gelijmd.
Morgen afmaken ff na schuren bekleden en een bekisting er omheen maken. Hierna gips er omheen gieten en dan eens kijken wat het resultaat is.
De ingang maak ik apart ivm de torentjes en bogen die er inkomen.
Gelogd
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: Pronsfeld
«
Reactie #191 Gepost op:
10 July 2016, 13:43:27 »
En de bekisting is klaar. Weer een voordeel ontdekt van deze harde isolatieplaten je kan ze ook schroeven.
Nu het moedermodel nog verder bekleden en dan lekker gieten. Eerst F1 kijken.
Groet Harry
Gelogd
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: Pronsfeld
«
Reactie #192 Gepost op:
10 July 2016, 19:02:19 »
En het moedermodel verder klaar gemaakt en gevuld. Ik ben benieuwt over een paar dagen.
Groet Harry
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8843
Re: Pronsfeld
«
Reactie #193 Gepost op:
10 July 2016, 19:59:04 »
hum, interessante methode om een tunnel te maken.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: Pronsfeld
«
Reactie #194 Gepost op:
12 July 2016, 19:22:15 »
Vandaag de bekisting gelost. Het resultaat mag er zijn. De binnenkant is mooi geworden alleen nu nog de stenen er in krassen. Hiervoor had ik het plastic stripje meegegoten zodat ik 2 helften krijg om het krassen makkelijker te maken. De bonken gips moeten alleen nog drogen want ze voelen nog steeds nat aan.
De bekisting verwijderd
De 2 helften
De 2 helften tegen elkaar
De oude bekisting
Groetjes Harry
«
Laatst bewerkt op: 12 July 2016, 19:26:35 door rotaspeed
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
11
12
[
13
]
14
15
...
39
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Pronsfeld