Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 20:54:21
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
Vandaag om 20:52:17
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Klein baantje 1200x1200mm door tothebeach
Vandaag om 20:32:27
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 20:26:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:31:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 140646 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #135 Gepost op: 13 January 2016, 08:50:44 »
Klopt Reinout. Ik ben er ook achter dat deze methode het beste werkt op een oppervlakte en niet zo op kleine leidingen en de vakwerkconstructie. Voor de toekomst gebruik ik misschien dan toch weer de spons techniek.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #136 Gepost op: 15 February 2016, 11:43:14 »
Hallo allemaal. Hier weer een kleine update van mijn Pronsfeld baan. Momenteel ligt het werk bij de goederenloodsen even stil en ben ik begonnen om het station in te dammen. Het bestaat voor het grootste gedeelte weer uit foamboard. Het perron zal gedeeltelijk bedekt worden met asfalt en grind.

Groetjes Harry.




« Laatst bewerkt op: 16 June 2016, 16:28:16 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7192
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Pronsfeld
« Reactie #137 Gepost op: 15 February 2016, 11:52:08 »
Leuk om te zien, al die technieken. de Zoutmethode heb ik ook al wel toegepast, is geweldig om te doen.
En je foamboard muurtjes zien er zonder verfbad al zeer geslaagd uit. Heerlijk spul is dat. Ik werk werk er ook graag mee.

tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #138 Gepost op: 15 February 2016, 12:02:28 »
Losweg + stationsgebouw aan het spoor: dan gaat je stationsgebouw echt leven!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #139 Gepost op: 16 February 2016, 19:09:07 »
Vanmorgen scheen de zon zo mooi over het station dat ik er een paar plaatjes van heb gemaakt. Kunnen jullie gelijk zien hoe de perrons gaan worden.

Groet Harry.





JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Pronsfeld
« Reactie #140 Gepost op: 16 February 2016, 19:20:16 »
Ochtendstond heeft goud in de mond, zei opa.
Maar vooral het eerste plaatje vind ik bijzonder! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #141 Gepost op: 16 February 2016, 19:53:13 »
En... heel netjes met afdekplaten aangegeven waar de trekdraden komen!

Dat is trouwens iets waar ik nog niet uit ben: waren er spaninstallaties buiten? Ik heb er geen een kunnen ontdekken op m'n foto's van Uersfeld. Daarom heb ik de conclusie getrokken dat er een spaninrichting in de kelder van de Fahrdienstleiter-uitbouw zat. Een aanname is dan ook dat er een kelder onder het gehele gebouw zat. Tja, dat hangt van aannames aan elkaar. Weet jij misschien meer?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #142 Gepost op: 16 February 2016, 20:19:37 »
Dat heb je goed gezien Reinout. Inderdaad een kabel kanaal voor de wissels en seinen.

Bij Ulmen weet ik het zeker daar zat de spaninrichting in de kelder (zie foto) Tussen het gebouwtje en losweg van mijn station moet nog een trap naar de kelder komen. Bij Darscheid stonden de spaninrichtingen weer buiten. Bij Prum stonden ze ook buiten en dat was voor deze lijn een behoorlijk groot station.
Volgens mij kan je er mee doen wat je wilt. Die spaninrichtingen buiten staan wel heel leuk op de baan.

Hetzelfde dilemma heb ik met de seinpalen. De enige seinpalen die er stonden waren die van Mayen en een inrijsein bij Prum. Op het emplacement van Prum stonden dan weer geen seinpalen. Op de foto's van Pronsfeld zijn ook al geen seinpalen te ontdekken terwijl hier een compleet knooppunt van zijlijnen waren.

Dat is wel het leuke van de hobby. Er komt veel onderzoek bij om iets goed te willen nabouwen. Internet oude stafkaarten dia's van oude vakanties.

Gewoon een heerlijke hobby.

Groetjes Harry.



Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #143 Gepost op: 16 February 2016, 20:46:09 »
Aha! Ik heb daar bij Ulmen steeds overheen gekeken dat er ergens een kelder zat. Mooi om te weten dat het realistisch is dat ik in m'n verhaal een kelder heb verondersteld :) Nu moet ik inderdaad nog wel een trappetje inplannen...

Seinen: Daun heeft ook inrijseinen gehad. En ook voor één van de stations tussen Daun en Wittlich heb ik een emplacementstekening ontdekt waar inrijseinen op staan. Da's dan zo'n klein stationnetje aan een nog rustiger lijntje dan de Eifelquerbahn en daar heb je opeens inrijseinen... Tja. Ah, gevonden: bij "Manderscheid-Pantenburg" kijken.

Van Daun heb ik geen uitrijseinen kunnen vinden. En dat terwijl Daun twee seinhuizen had.

Kijk je naar de Ahrtalbahn dan heb je wel weer uitrijsignalen. Da's ook in de buurt.

Inderdaad leuk, al dat uitzoekwerk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #144 Gepost op: 16 February 2016, 20:57:42 »
Dankje voor de info

Gelijk gekeken en inderdaad 2 inrijseinen. Kortom als ik hij mijzelf heel makkelijk wil maken dan ben  ik met 1 inrijsein klaar Hp0 emn Hp2. Als het een nebenbahn met lage snelheid is dan  heb je volgens mij aan Hp0 en Hp1 al voldoende.

Groet Harry.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #145 Gepost op: 16 February 2016, 23:15:40 »
Hééél gemakkelijk is het om alleen een "Trapeztafel" te plaatsen in plaats van een inrijsein. Da's ook een alternatief als je met een plastic profieltje en een uitgeprint bordje klaar wil zijn :) En voor vrijwel alle stations in de buurt van Pronsfeld absoluut voldoende.

Nu gok ik dat je in ieder geval één seinpaal wilt hebben omdat die dingen zo leuk zijn, maar goed :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #146 Gepost op: 17 February 2016, 16:15:14 »
Je mag nooit meer raden.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Pronsfeld
« Reactie #147 Gepost op: 17 February 2016, 22:39:45 »
Het begint een heel sreervol station te worden,
met of zonder seinpalen :)

Alweer wat jaarjes geleden het traject Keulen-Trier greisd, nog met
218 plus (rode) Silberlingen... 8) en toen dus het hele Eifellijntje
gezien, een fraai traject (y)

Mvg,

Tis
********

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #148 Gepost op: 20 February 2016, 11:37:49 »
Zojuist een mooi blad gekocht over railbussen incl DVD dat wordt genieten. Morgen naar Rail en op jacht naar de nieuwste Miba.

Groet Harry


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #149 Gepost op: 20 February 2016, 14:02:08 »
Nieuwste Miba? Vanwege "Ausflug in die Eifel" over de Rurtalbahn, neem ik aan? Helemaal rechts achterin de rechter hal hadden ze een stapeltje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)