Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:12:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
Vandaag om 21:07:54
ACTS containerwagens door Mcn1986
Vandaag om 21:06:55
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 19:57:08
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
  

Auteur Topic: Kleuren locs begin jaren vijftig  (gelezen 13100 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2907
  • Twentelijn 1968-1980
Kleuren locs begin jaren vijftig
« Gepost op: 04 January 2015, 17:23:53 »

Schitterend fotoverslag Karst! De aanpassingen zijn subtiel, maar alles bij elkaar zeer realistisch.  (y)



... en het verschil tussen de laatste 1100 en deze nieuwe 1200. Dag en nacht verschil. Eigenlijk zou er zoiets als transparante grijze lak moeten zijn...


Kun je toch zien dat ook dat turquoise van Roco niet kleurecht is hè - het verschiet van kleur waar je bij staat. Die 1100 had je zeker al een poos geleden gekocht?  ;D

Maar even zonder gekheid: in werkelijkheid bleef de kleur toch ook niet goed? Hoe onrealistisch zijn dan al die kleurtjes door elkaar? Neem nou die Plan D's op de foto's van Karst. Zou dat er in zeg 1954 in het grootbedrijf niet zo uitgezien kunnen hebben?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2015, 18:17:09 »
Kleuren verschieten, ook in werkelijkheid. Maar dit verschil is toch wel erg groot, lijkt me.
Dat is nou nèt de reden dat de kleur vervangen werd door bruin en/of blauw

dirkjan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2015, 18:19:02 »
Vervangen door blauw. Bruin was de kleur van goederentractie en niet bedoeld als alternatief voor het turkoois.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2015, 19:08:34 »
Wel bij de vervolglevering van de 1200. Die was in het bruin.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2015, 19:17:20 »
Bij mijn weten had dat niet te maken met de besmettelijkheid van het turkoois van de eerdere 1200'den, maar vanwege een inzet als goederenlocs. Maar ik laat me graag verbeteren als iemand het boek over de serie 1200 er op na kan slaan waar expliciet staat dat het bruin als vervanging voor turkoois bedoeld was.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8658
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2015, 19:18:58 »
Die roosters... Wat voor materiaal was dat in het eggie?



Sierlijnen op de 1201, fragment van een foto uit Henk Bouwman's 'Electrische locomotieven NS-serie 1200', Uquilair 1998, pagina 48.

Over de overgang naar bruin:
'Omdat de turquoise kleur erg gevoelig was voor vuil, onder andere het slijpsel van de koolstrippen van de stroomafnemers, verzocht de NS aan Werkspoor om de laatste tien locomotieven in een andere kleurstelling te schilderen. Daarop heeft Werkspoor aan de NS een voorstel gedaan, dat door de NS geaccepteerd is. Bij Werkspoor heeft iemand van het bureau Werkvoorbereiding een briefje geschreven voor de Schilderafdeling, waarop stond dat de laatste tien locomotieven roodbruin geschilderd moesten worden. Iemand op de Schilderafdeling heeft dat gelezen als: de 1215 wordt de eerste loc in bruin, en aldus zijn er elf locomotieven in bruin geleverd.'
Citaat uit hetzelfde boek, pagina 48, geciteerd wordt Ir F Oudendal

Van blauw is hier dus nog helemaal geen sprake.

Oudendal was hoofdingenieur en afdelingschef 'Locomotieven' bij Werkspoor en nauw betrokken bij bij het ontwerp en de bouw van de 1200-en.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2015, 19:50:50 door DE-II »

aaddemeij

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Born to run
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2015, 19:32:03 »
Bruin was niet ter vervanging van het turkoois maar oorspronkelijk bedoeld voor de locomotieven in de goederendienst. De 1215 t/m 1225 werden dus in bruin afgeleverd in plaats van in turkoois. In de praktijk werkte dit niet omdat je omlooptechnisch dan twee deelseries kreeg. Zo kwam het dus voor dat bruine locs gewoon in de personendienst reden en turkooizen locs in de goederendienst.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2015, 19:40:00 »
Bruin was niet ter vervanging van het turkoois maar oorspronkelijk bedoeld voor de locomotieven in de goederendienst. De 1215 t/m 1225 werden dus in bruin afgeleverd in plaats van in turkoois. In de praktijk werkte dit niet omdat je omlooptechnisch dan twee deelseries kreeg. Zo kwam het dus voor dat bruine locs gewoon in de personendienst reden en turkooizen locs in de goederendienst.
Hm, was dat echt zo? Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat het bruin voortschrijdend inzicht was (net als op de 2400-en, de kleur werd pas gekozen toen de serie al in levering was en kwam in plaats van de 'oude' kleuren als turkoois) omdat het de bedoeling was de 1200 volledig voor de goederendienst te gebruiken. Omdat de serie van meet af aan ook in de reizigersdienst reden werd zowel het turkoois als het bruin vervangen door standaard Berlijnsblauw...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2015, 19:42:15 »
Het kan best voortschrijdend inzicht zijn qua inzet van de locs, maar dat bruin is dus niet toegepast ter vervanging van het besmettelijke turkoois.

Eelco

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8658
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2015, 19:43:52 »
Dus wel, aldus Oudendal. Zie hierboven.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2015, 19:47:13 »
Volgens mij praten enkelen hier langs elkaar heen: de een ziet vervanging als turkooise locs die bruin werden en de ander ziet vervanging als het is de kleur die turkoois opvolgde  ;D
Wat Eelco (denk ik) bedoelt is dat turkooise locs niet bruin zijn geschilderd voor ze blauw werden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2015, 19:49:21 »
Nee, Sicco, dat bedoel ik niet  :)

Daarop heeft Werkspoor aan de NS een voorstel gedaan, dat door de NS geaccepteerd is. Bij Werkspoor heeft iemand van het bureau Werkvoorbereiding een briefje geschreven voor de Schilderafdeling, waarop stond dat de laatste tien locomotieven roodbruin geschilderd moesten worden.

Dat is voor mij geen bewijs dat het bruin zuiver is aangebracht omdat het turkoois te besmettelijk was. Er ontbreekt hier het specifieke, onderbouwde voorstel waarom voor bruin is gekozen. Het kan namelijk heel goed zijn dat het voorstel vanuit Werkspoor is gedaan op basis vanuit info vanuit NS dat goederenmaterieel bruin moest worden (2400'den, 2200'den) en dat de 1200'den als goederenlocs ingezet zouden worden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8658
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2015, 19:53:11 »
Wie anders dan een direct betrokken hoofdingenieur en afdelingschef 'Locomotieven' bij Werkspoor zo je dan geloven?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #13 Gepost op: 04 January 2015, 19:54:33 »
Als historicus heb ik geleerd te vertrouwen op feiten die op papier zijn vastgelegd, in plaats van op de herinnering van wie dan ook.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #14 Gepost op: 04 January 2015, 19:54:53 »
Nee, Sicco, dat bedoel ik niet  :)
OK  ;D
Het enige wat ik zeker weet (zonder ook maar enigszins te pretenderen dat ik het antwoord weet en dat dit gegeven er van invloed op is) is dat het bruin op de 1215 twee tot drie jaar eerder was dan dat men besloot de 2200-en en 2400-en bruin te schilderen. Ofwel de blauwe 2400-en zijn afgeleverd ruim na de bruine 1200-en.