Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door lrrw
Vandaag om 21:41:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Kleuren locs begin jaren vijftig  (gelezen 11558 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Kleuren locs begin jaren vijftig
« Gepost op: 04 januari 2015, 17:23:53 »

Schitterend fotoverslag Karst! De aanpassingen zijn subtiel, maar alles bij elkaar zeer realistisch.  (y)



... en het verschil tussen de laatste 1100 en deze nieuwe 1200. Dag en nacht verschil. Eigenlijk zou er zoiets als transparante grijze lak moeten zijn...


Kun je toch zien dat ook dat turquoise van Roco niet kleurecht is hè - het verschiet van kleur waar je bij staat. Die 1100 had je zeker al een poos geleden gekocht?  ;D

Maar even zonder gekheid: in werkelijkheid bleef de kleur toch ook niet goed? Hoe onrealistisch zijn dan al die kleurtjes door elkaar? Neem nou die Plan D's op de foto's van Karst. Zou dat er in zeg 1954 in het grootbedrijf niet zo uitgezien kunnen hebben?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2015, 18:17:09 »
Kleuren verschieten, ook in werkelijkheid. Maar dit verschil is toch wel erg groot, lijkt me.
Dat is nou nèt de reden dat de kleur vervangen werd door bruin en/of blauw

dirkjan

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2015, 18:19:02 »
Vervangen door blauw. Bruin was de kleur van goederentractie en niet bedoeld als alternatief voor het turkoois.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2015, 19:08:34 »
Wel bij de vervolglevering van de 1200. Die was in het bruin.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2015, 19:17:20 »
Bij mijn weten had dat niet te maken met de besmettelijkheid van het turkoois van de eerdere 1200'den, maar vanwege een inzet als goederenlocs. Maar ik laat me graag verbeteren als iemand het boek over de serie 1200 er op na kan slaan waar expliciet staat dat het bruin als vervanging voor turkoois bedoeld was.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2015, 19:18:58 »
Die roosters... Wat voor materiaal was dat in het eggie?



Sierlijnen op de 1201, fragment van een foto uit Henk Bouwman's 'Electrische locomotieven NS-serie 1200', Uquilair 1998, pagina 48.

Over de overgang naar bruin:
'Omdat de turquoise kleur erg gevoelig was voor vuil, onder andere het slijpsel van de koolstrippen van de stroomafnemers, verzocht de NS aan Werkspoor om de laatste tien locomotieven in een andere kleurstelling te schilderen. Daarop heeft Werkspoor aan de NS een voorstel gedaan, dat door de NS geaccepteerd is. Bij Werkspoor heeft iemand van het bureau Werkvoorbereiding een briefje geschreven voor de Schilderafdeling, waarop stond dat de laatste tien locomotieven roodbruin geschilderd moesten worden. Iemand op de Schilderafdeling heeft dat gelezen als: de 1215 wordt de eerste loc in bruin, en aldus zijn er elf locomotieven in bruin geleverd.'
Citaat uit hetzelfde boek, pagina 48, geciteerd wordt Ir F Oudendal

Van blauw is hier dus nog helemaal geen sprake.

Oudendal was hoofdingenieur en afdelingschef 'Locomotieven' bij Werkspoor en nauw betrokken bij bij het ontwerp en de bouw van de 1200-en.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 19:50:50 door DE-II »

aaddemeij

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Born to run
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2015, 19:32:03 »
Bruin was niet ter vervanging van het turkoois maar oorspronkelijk bedoeld voor de locomotieven in de goederendienst. De 1215 t/m 1225 werden dus in bruin afgeleverd in plaats van in turkoois. In de praktijk werkte dit niet omdat je omlooptechnisch dan twee deelseries kreeg. Zo kwam het dus voor dat bruine locs gewoon in de personendienst reden en turkooizen locs in de goederendienst.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2015, 19:40:00 »
Bruin was niet ter vervanging van het turkoois maar oorspronkelijk bedoeld voor de locomotieven in de goederendienst. De 1215 t/m 1225 werden dus in bruin afgeleverd in plaats van in turkoois. In de praktijk werkte dit niet omdat je omlooptechnisch dan twee deelseries kreeg. Zo kwam het dus voor dat bruine locs gewoon in de personendienst reden en turkooizen locs in de goederendienst.
Hm, was dat echt zo? Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat het bruin voortschrijdend inzicht was (net als op de 2400-en, de kleur werd pas gekozen toen de serie al in levering was en kwam in plaats van de 'oude' kleuren als turkoois) omdat het de bedoeling was de 1200 volledig voor de goederendienst te gebruiken. Omdat de serie van meet af aan ook in de reizigersdienst reden werd zowel het turkoois als het bruin vervangen door standaard Berlijnsblauw...

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2015, 19:42:15 »
Het kan best voortschrijdend inzicht zijn qua inzet van de locs, maar dat bruin is dus niet toegepast ter vervanging van het besmettelijke turkoois.

Eelco

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2015, 19:43:52 »
Dus wel, aldus Oudendal. Zie hierboven.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #10 Gepost op: 04 januari 2015, 19:47:13 »
Volgens mij praten enkelen hier langs elkaar heen: de een ziet vervanging als turkooise locs die bruin werden en de ander ziet vervanging als het is de kleur die turkoois opvolgde  ;D
Wat Eelco (denk ik) bedoelt is dat turkooise locs niet bruin zijn geschilderd voor ze blauw werden.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #11 Gepost op: 04 januari 2015, 19:49:21 »
Nee, Sicco, dat bedoel ik niet  :)

Daarop heeft Werkspoor aan de NS een voorstel gedaan, dat door de NS geaccepteerd is. Bij Werkspoor heeft iemand van het bureau Werkvoorbereiding een briefje geschreven voor de Schilderafdeling, waarop stond dat de laatste tien locomotieven roodbruin geschilderd moesten worden.

Dat is voor mij geen bewijs dat het bruin zuiver is aangebracht omdat het turkoois te besmettelijk was. Er ontbreekt hier het specifieke, onderbouwde voorstel waarom voor bruin is gekozen. Het kan namelijk heel goed zijn dat het voorstel vanuit Werkspoor is gedaan op basis vanuit info vanuit NS dat goederenmaterieel bruin moest worden (2400'den, 2200'den) en dat de 1200'den als goederenlocs ingezet zouden worden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #12 Gepost op: 04 januari 2015, 19:53:11 »
Wie anders dan een direct betrokken hoofdingenieur en afdelingschef 'Locomotieven' bij Werkspoor zo je dan geloven?

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #13 Gepost op: 04 januari 2015, 19:54:33 »
Als historicus heb ik geleerd te vertrouwen op feiten die op papier zijn vastgelegd, in plaats van op de herinnering van wie dan ook.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #14 Gepost op: 04 januari 2015, 19:54:53 »
Nee, Sicco, dat bedoel ik niet  :)
OK  ;D
Het enige wat ik zeker weet (zonder ook maar enigszins te pretenderen dat ik het antwoord weet en dat dit gegeven er van invloed op is) is dat het bruin op de 1215 twee tot drie jaar eerder was dan dat men besloot de 2200-en en 2400-en bruin te schilderen. Ofwel de blauwe 2400-en zijn afgeleverd ruim na de bruine 1200-en.