Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC  (gelezen 33239 keer)

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #75 Gepost op: 07 januari 2017, 12:29:16 »
Ik ben de laatste drie maanden bezig geweest om al mijn vrije tijd in de draaischijf met Betriebswerk te stoppen.

De ombouw van de draaischijf gaf weinig problemen. Maar het is een secuur werkje waar je voldoende tijd voor uit moet trekken.

De inbouw van de draaischijf met de bijbehorende sporen (18 stuks) en de bedrading was veel werk. 38 terugmelders, verlichting en de bedrading van de draaischijf naar de bijbehorende electronica. Kortom; begin er alleen aan als je er de tijd voor hebt.

Maar de draaischijf werkt, compleet met Ühlenbrock soundmodule, seinen en verlichting + zwaailicht.

Toen begon het eigenlijke werk; het implementeren van de draaischijf met al zijn aansluitingen in Rocrail. Daarvoor zijn een aantal gebruiksaanwijzingen geschreven. Maar desondanks was het een hele klus en het is nog niet klaar.

Ik ben nu zover dat een lok vanaf een opstelspoor op de draaischijf rijdt, op tijd stopt en daarna wordt afgeleverd op een ander spoor of loods en daar van de draaischijf afrijdt en ook weer op tijd stopt.

Als je interesse hebt in de werkwijze dan kan ik de weg wijzen naar de verschillende bouwbeschrijvingen (allemaal in het Duits)

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #76 Gepost op: 07 januari 2017, 13:29:41 »
En dan hier nog wat plaatjes van mijn baan tot zover:

Tunnel met verschillende in en uitgangen:



Het hoofdspoor op niveau 0:



De oprit en brug naar Betriebswerk op niveau +1:



Het schaduwstation onder niveau 0:



BR93 en BR80 staan in de opstelsporen klaar om mee te doen in het automatische bedrijf:



De klimspriraal tussen niveau -1 en 0:



Betriebswerk met loods en opstelsporen:









Loods met ledverlichting (strips)



Ik ben niet zo'n scenerybouwer maar dat hadden jullie al wel gezien. Eerst de techniek kloppend maken en dan ga ik proberen om er een landschap bij te maken.

Groet, Rob










Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

VolvoV40

  • Gast
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #77 Gepost op: 08 februari 2017, 10:07:40 »
Hallo Rob,

Heb met veel plezier je hele serie van a tot z in een keer gelezen. Aangezien ik een starter ben, snap ik 80% niet van wat je doet, maar het ziet er in elk geval wel strak uit!

Ik heb wel wat overeenkomsten:
1. Ik heb een Roco starter set gekocht
2. De Roco Geo rails heb ik verwisseld voor FLM Profi
3. Ik ken de Zevenheuvelenweg, want Nijmegenaar
4. Hoewel ik nu in Drunen woon, kom ik zeer regelmatig in Kranenburg, want a. mijn moeder woont in Leuth en b. veel Nijmegenaren wonen in K'Burg! en c. de peut voor in de auto is bij de Aral hendig voordeliger!

Nah, ik studeer nog steeds op een leuk plan, heb inmiddels wel een dubbelspoor ovaal liggen met 2 NL Diesels erop en ik vermaak me ermee!

Groeten,
Pieter


Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #78 Gepost op: 14 februari 2017, 22:16:11 »
Hallo Pieter,

dank voor je reactie. Jammer dat je niet meer in Nijmegen woont. Ik kan wel een klankbord gebruiken.

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #79 Gepost op: 19 januari 2018, 00:16:15 »
Het is al weer enige tijd geleden dat ik iets heb geschreven over de bouw van mijn baan.
Toch is er van alles gebeurd. Ik heb veel tijd besteed aan het fine tunen van RocRail.

- een pendelbaan ingericht
- heb geluid ingebouwd dat vanuit RocRail mijn PC aanstuurt over verschillende luidsprekers (hoogstandje)


 en heb ook enkele pogingen gewaagd om iets met scenery te doen. Hier alvast weer een paar foto's van de laatste vorderingen.
De achtergrond bestaat overigens uit piepschuim plaatjes. Werkt prima.





Groetjes, Rob
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2018, 00:19:30 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #80 Gepost op: 19 januari 2018, 10:36:58 »
Hallo Forum,

ik heb mijn baan voorzien van allerlei geluiden.

Ik gebruik daarvoor het programma sndrec32.exe dat al onder Windows XP bestond maar nu zelfs onder Windows 10 nog loopt.
Met dit programma kan je WAV-files afspelen die dan via de audiouitgang van je PC naar een luidspreker gebracht kunnen worden.

Ik werk met RocRail en RR kent bezetmelders, blokken en acties. Je kan dan het afspelen van een geluid koppelen aan het passeren van een bezetmelder of het binnenrijden in een blok. Ook bij het vertrekken (depart) van een trein uit een blok wordt eerst een geluid afgespeeld. Het maakt alles net even iets leuker en je hoeft niet direct een soundmodule in elke loc te bouwen.

Ik heb een oud luidsprekertje in het station ingebouwd zodat het net lijkt of de geluiden van het station komen.

Ik wilde echter ook geluid aan de andere kant van mijn baan, rond de locloodsen en de draaischijf. Na veel puzzelen vond ik de oplossing.
Ik heb een Bi-stabiel relais aangesloten op een vrije uitgang van de wisseldecoder (Digikeijs 4018) Dit relais geeft de mogelijkheid om te schakelen tussen twee luidsprekers, één in het station en één in de berg naast het Betriebswerk.

Met een actie in RocRail wordt de wisseldecoder / Bi-stabiel relais omgezet zodat het geluid dat daarna met een andere actie volgt uit de juiste luidspreker komt. Binnen RocRail kunnen aan elke actie voorwaarden per loc worden gehangen zodat er niet een stoomfluit klinkt als er een E-loc over de melder rijdt.

Als er interesse is in mijn werkwijze, laat maar weten dan wil ik het schema hier nog wel neerzetten.

Gr. Rob
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2018, 12:13:23 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #81 Gepost op: 19 januari 2018, 11:04:17 »
Hallo Rob,

Ik werk op mijn baan ook met geluiden en dan aangestuurd via Koploper. Je hoeft niet met relais te gaan werken met twee luidsprekers, want je kan ook je geluidsbestand aanpassen dat het geluid alleen maar op het linker of op het rechterkanaal zit. Met het gratis programma Audacity kan je gemakkelijk een kanaal leeg maken en dan in stereo opslaan. Je heb dan automatisch de juiste luidspreker als je het bestand goed koppelt aan de voorwaarden.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #82 Gepost op: 19 januari 2018, 12:00:25 »
Leuke baan Rob.
Ik vind je eerste scenery best wel geslaagd.
Zie ik nu op de achtergrond de zeven heuvelen?

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #83 Gepost op: 19 januari 2018, 12:32:19 »
Hallo Arjen,

ik had ze nog niet geteld maar het zijn er inderdaad perrongeluk 7.

Gr. Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #84 Gepost op: 19 januari 2018, 12:41:25 »
Rob

Leuke baan. Je beschrijft hoe je met geluid op de baan aan de gang werkt. Dat vindt ik interessant, omdat ik ook plannen in die richting heb.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #85 Gepost op: 19 januari 2018, 14:10:20 »
Goed bezig :)

Ik ben zelf met MP3-spelers bezig van Ali ( https://www.aliexpress.com/item/LEORY-MP3-Lossless-Decoding-Board-Audio-Module-With-Power-Amplifier-TF-Card-U-Disk-MP3-Format/32841156127.html ). Die beginnen gelijk te spelen vanaf USB-stick of microSD als je er 5 volt op zet.  Misschien ook een goed alternatief?

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #86 Gepost op: 20 januari 2018, 12:10:02 »
@ErikW

het voordeel van mijn werkwijze is dat ik per loc, blok of melder een ander geluid kan laten horen.
Maak je een actie binnen een blok dan kan je verschillende acties maken waaraan je dan weer andere geluiden kunt hangen.
Komt een stoomloc het blok binnen rijden dan kun je niet alleen een stoomfluit laten horen maar er ook nog per soort loc een ander geluid mee maken.
Bij vertrek uit dat blok klinkt eerst het fluitsignaal, dan de vertrek-stoomfluit (ook weer per loc verschillend)
Geluiden zijn ook weer te vervangen door gesproken mededelingen. etc etc.

Ik ben er nog niet zo lang mee bezig maar er is zoveel mogelijk.
De methode met de MP3 speler lijkt me echt iets voor analoog rijden in combinatie met een reedrelais, magneetje onder de loc en een relais.

Gr. Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #87 Gepost op: 20 januari 2018, 23:46:58 »
Nog maar eens een project gestart;

ik wil graag een stationshal. Om een stationshal te kopen is niet moeilijk maar de kans dat hij ook past op mijn baan is heel klein.
De hal moet ongeveer 60 cm lang worden en moet over 4 sporen heen.
Dan zelf maar aan de slag gegaan.
Na een tijdje meten ben ik eruit. De hal moet 24 cm breed worden en 64 cm lang. Ik maak hem wel in twee delen.
Mijn basis materiaal is oude flexrail (koper). Voor het dak gebruik ik doorzichtige kunststof dossierdozen die ik voor een paar centen heb gehaald bij ACtion.

Voor het solderen van de spoorstaven heb ik eerst een mal gemaakt. Daardoor hoop ik dat alle spanten hetzelfde worden.

De mal:



Ik heb de eerste vijf spanten klaar en ze zijn vrijwel gelijk geworden.



Om de spanten uit te lijnen heb ik een plaatje multiplex genomen waar ik gaatjes geboord heb op de plaatsen waar de spanten moeten komen te staan. De spanten staan redelijk stevig ( 8 cm uit elkaar ) en nu kan ik ze aan elkaar solderen.





Met een winkelhaak de spanten mooi haaks zetten;



solderen;



en even passen op de baan. De doorrijhoogte is 9 cm en de totale hoogte 15 cm.



Hier de doorzichtige dossierdoos van ACtion;



Extra versteviging tussen de spanten (bovenin) gesoldeerd;



Hier weliswaar nog met plakband aan elkaar gemaakt maar dit geeft een idee van hoe het moet worden.



Wordt vervolgd

Gr. Rob






Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #88 Gepost op: 21 januari 2018, 09:22:37 »
Mooie fotoreportage van deze 'uitdaging'.
En ik dacht dat scenerybouwen niet echt jouw ding was.
Je bewijst nu het tegengestelde.  (y)

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #89 Gepost op: 21 januari 2018, 10:42:53 »
Als je het kunt meten, kan ik het maken. Daarom is kunstschilderen etc. niets voor mij  :)
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi