Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led schakeling ed. door Hasenwald
Vandaag om 13:59:49
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 13:56:36
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Pauldg
Vandaag om 13:26:24
20 jaar BNLS jubileum door Eelco Storm
Vandaag om 13:21:56
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door Eric B
Vandaag om 12:13:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 11:58:11
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 11:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:40:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:29:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:25:23
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:16:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 11:15:40
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 11:15:22
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 11:08:21
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 10:56:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 10:43:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 10:40:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 10:29:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 10:26:40
Had de NS4903 rangeerlicht? door Gerke
Vandaag om 09:14:45
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 09:07:27
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:18:01
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 08:17:30
Au bord de la Cèze door tothebeach
Vandaag om 08:11:21
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 07:58:56
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 00:32:49
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 266711 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #825 Gepost op: 17 February 2023, 15:08:26 »
Ik ben het helemaal met Klaas eens, poetsrubbers is het enige dat echt werkt. Gisteren, naar aanleiding van de discussie, weer eens ATF gebruikt. Met een uitgeknepen wattenstaafje een heel klein laagje aan gebracht. Het resultaat is werkelijk verpletterend. Loks die daarvoor goed reden gaan nu stotterend en haperend over de baan  >:(. Ik heb het flesje ATF weggegooid, zodat ik niet meer in de verleiding kom om het te gebruiken.

Groet Meino
Zoals je al eerder uitgelegd is moet je het heel spaarzaam gebruiken.  ::)
Dus zeker niet zoals jij het doet. Dan is het inderdaad beter om het weg te gooien. Kan je het niet meer fout doen   :angel:
Gr.
Eric

Hasenwald

  • Online Online
  • Berichten: 964
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #826 Gepost op: 17 February 2023, 18:22:19 »
Mijn baan heeft ook hellingen. Ik ondervang dit door het ATF op het hoogste niveau van de baan aan te brengen. Ik breng het beetje ATF aan onder een lange goederentrein.

- Trein stil zetten
- Wagens even loskoppelen van de loc en een stukje achteruit rijden
- ATF achter de loc aanbrengen
- Wagens weer aankoppelen
- Trein weer verder laten rijden

De vele assen van de goederentrein nemen nu de ATF mee en de desbetreffende loc heeft er geen last van. Als je maar zo weinig mogelijk ATF aanbrengt, hebben de volgende treinen die dit punt passeren geen last van slippen. Bij mij niet in ieder geval.

Jeroen


Goede gebruiksaanwijzing. Die onthoud ik
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18407
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #827 Gepost op: 17 February 2023, 18:59:53 »
Het enige waar die zooi in moet is in deze dame en heer  :) :

Screenshot_20230118_160324_Facebook by Ronald Halma, on Flickr

FB_IMG_1659273663773 by Ronald Halma, on Flickr

Litertje of 15 in beide. Daar is het spul voor gemaakt en nergens anders voor  ;)

En ja, beide zijn van mij (en mijn liefje) :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6311
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #828 Gepost op: 17 February 2023, 22:05:25 »
Type F voor de bovenste, Ronald?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18407
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #829 Gepost op: 17 February 2023, 22:13:14 »
Moet ik eerst in het boek kijken ;) Dextron IID of III F/G (Ford specificatie) van MPM. Zij is zo vreselijk incontinent dat er nogal eens wat bij moet  :) Van de Chevrolet heb ik nog nooit wat vervangen en ook nooit bijgevuld. En die heb ik vanaf 2014, dacht dat er zelfs toen niks in is gegaan nadat ik hem aangeleverd kreeg van de transporteur en klaar moest maken voor zijn kentekenkeuring. Dat is echt een beer van een auto! ;)
« Laatst bewerkt op: 17 February 2023, 22:15:01 door Ronald Halma »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6311
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #830 Gepost op: 17 February 2023, 23:13:06 »
Type F heeft geen "friction modifiers", is misschien wel minder glad om op de rails te gebruiken.

"Automatic transmission fluids with little or no friction modifier (like Ford Type “F” ATF) have a very sharp clutch engagement (the clutch plates do not gradually slide to a smooth stop) with very quick (0.4-0.6 second) shift or lockup time. These shifts are harsh, and shock load the driveline, reducing driveline life and driver satisfaction and comfort. Therefore, Ford moved on to “friction modified” ATF, in the mid 1970’s being one of the last OE’s to do so."
https://www.lubegard.com/latest-news/science-friction/

Ik heb nog wel wat type F (was bestemd voor een Borg Warner 35 transmissie). Iemand belangstelling?   :)

de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

rangeerduivel

  • Als het maar (model)treinen zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #831 Gepost op: 18 February 2023, 15:57:49 »
Litertje of 15 in beide. Daar is het spul voor gemaakt en nergens anders voor  ;)

Heb eerder de neiging het daar mee eens te zijn....het is geen "wondermiddel", het is gewoon ATF!

 ;)
« Laatst bewerkt op: 19 February 2023, 12:27:07 door Reinout van Rees. Reden: citaat enorm ingekort »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #832 Gepost op: 20 February 2023, 16:47:01 »
Huishuidelijke mededeling: de ATF-slurpende transmissies en een paar ATF-inhoudelijke opmerkingen zijn teruggeplaatst uit het ooit afgesplitste stationspleindraadje.
De hele rest van de discussie heb ik weggegooid, die was soms zo tenenkrommend dat m'n grote teen nu nog rondjes aan het draaien is. Iemand had denk ik een blik ATF over het politieke ijs heengegooid, want zo glad ben ik het hier niet vaak tegengekomen...

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18407
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #833 Gepost op: 20 February 2023, 17:22:07 »
Ik was al bang dat het een afsplitsing binnen een afsplitsing was  ;D
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2291
    • Biesje.nl
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #834 Gepost op: 20 February 2023, 17:33:25 »
Blijft een interessante discussie: iemand vraagt of het werkt. Een zegt 'ja' de ander 'nee' ;D. Bij mij werkt het ook prima, maar je moet dus niet alle rails insmeren met dit spul, alleen dus het uitgeknepen wattenstaafje aanbrengen op 1 a 2 cm en de trein het laten uitrijden. Overdaad schaadt ook hier. Eerst rails poetsen met gum, dan afnemen met wasbenzine, en dan ATF aanbrengen zoals vermeld.

Ik heb mensen gezien die het als een soort contactspray gebruikten: stroomafnemers onderklodderen met ATF werkt niet om een haperende loc beter te laten rijden. Zelfde geldt voor onderklodderen van rails.

Mvg,

Robert

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #835 Gepost op: 20 February 2023, 21:20:22 »
Ik heb ook continu een 3 tal rail reiniging wagens meelopen
Deze zijn zelf gemaakt met een plaatje styreen onder de wagon rusten op de assen (2 assertjes)
2 stukjes auto wiel plaklood (zink )erop
een stukje oude jeans erop geplakt
deze nemen de ATF continu mee over de baan
ook regelmatig een dapol meedraaien (stofzuiger)

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6311
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #836 Gepost op: 20 February 2023, 22:08:25 »
Nog iemand hier die iets doet met WD40?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #837 Gepost op: 21 February 2023, 05:54:27 »
Ja. Sloten smeren, vette oppervlakken schoonmaken noem maar op.
Gaan bussen zat erdoorheen op het werk  ;D
Gr.
Eric

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #838 Gepost op: 21 February 2023, 10:29:37 »
Schoonmaken.met (Peco) railgum schijnt teveel te schuren. Beter om hiervoor een klein schuurblokje met schuurpapier korrel 4000 te gebruiken.
Andere meningen/ervaringen?

Rian

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8597
  • Spoor N
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #839 Gepost op: 21 February 2023, 10:33:50 »
Ja, gebruik de railgum en niet het schuurpapier want die laatste schuurt juist.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.