Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:29:52
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 11:27:01
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:25:23
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:16:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 11:15:40
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 11:15:22
Led schakeling ed. door john26
Vandaag om 11:12:28
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 11:08:21
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 10:56:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 10:43:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 10:40:52
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 10:38:38
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
Vandaag om 10:31:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 10:29:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 10:26:40
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 10:07:44
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 10:04:13
ESU locprogrammer door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:48:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door Gerke
Vandaag om 09:14:45
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 09:07:27
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:18:01
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 08:17:30
Au bord de la Cèze door tothebeach
Vandaag om 08:11:21
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 07:58:56
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 00:32:49
Bahnstrecke 5867 door DJV
16 November 2025, 23:46:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
16 November 2025, 23:40:49
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
16 November 2025, 23:13:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
16 November 2025, 22:42:45
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 266668 keer)

rangeerduivel

  • Als het maar (model)treinen zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #840 Gepost op: 21 February 2023, 11:19:18 »
Ja, gebruik de railgum en niet het schuurpapier want die laatste schuurt juist.

Ook ik zweer bij de railgom, heb ik al jaren de beste ervaring mee, ATF durf ik niet proberen!

Schoonmaken.met (Peco) railgum schijnt teveel te schuren. Beter om hiervoor een klein schuurblokje met schuurpapier korrel 4000 te gebruiken.
Andere meningen/ervaringen?

Rian

Schuurpapier, hoe fijn ook beschadigt het railoppervlak volgens mij, de railgom integendeel is minder hard dan het metaal van de rails...

 ;)
« Laatst bewerkt op: 21 February 2023, 11:22:27 door rangeerduivel »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26952
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #841 Gepost op: 21 February 2023, 11:19:32 »
Nog nooit gemerkt dat een railgum schuurt. Integendeel, ik heb het een keer geprobeerd en de conclusie was dat het niet schuurt.
Schuurpapier schuurt juist wel, daarom heet het ook schuurpapier. ;D Zelfs al is het korrel 4000.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6792
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #842 Gepost op: 21 February 2023, 11:22:39 »
Korrel 4000 is polijstpapier, geen idee of die nog krasjes achterlaat welke vuil vast kunnen houden.

Stephan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #843 Gepost op: 21 February 2023, 11:25:54 »
Naar mijn ervaring heeft een droge doek ook voldoende frictie om rails schoon te krijgen. Is niet vaak nodig, maar soms wikkel ik een lapje katoen (van een oud t-shirt) om een blokje hout en haal daarmee aanslag van de rails weg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Spoor N
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #844 Gepost op: 21 February 2023, 11:29:45 »
Ook ik zweer bij de railgom, heb ik al jaren de beste ervaring mee, ATF durf ik niet proberen!
Ik wel, eerst de railgum over de rails en dan ATF. Na een jaar of twee herhaal ik het weer.

Korrel 4000 is polijstpapier, geen idee of die nog krasjes achterlaat welke vuil vast kunnen houden.
Zolang het materiaal harder is dan de rail zal het schuren, met een blokje hout of doek zal de rail ook schoon gepoetst worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7889
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #845 Gepost op: 21 February 2023, 11:37:08 »
Ook polijstpapier, neemt, hoe minimaal ook, materiaal weg en dat wil je bij puur en alleen verwijderen van vuil eigenlijk niet.
Bij het 'reanimeren' van licht geoxideerde railstaven is dat een ander verhaal.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VvKan

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #846 Gepost op: 21 February 2023, 11:53:00 »
De Peco railgum gebruikte ik vroeger voor de messing Flm. en daarna Roco rail.  Was een uitvinding !  De grootste last gaf toen echter de oxidatie van de rail. (Oude Tri-ang rail:  grof schuurpapier !)
Maar je bleef wel poetsen, maar dat moest toen toch.  Daarna vooral nooit meer op NS rail gebruikt, want het middel was erger dan de kwaal. Dat ligt aan de hardheid van de railgum, met daarin verwerkt metaaldeeltjes.   
Als poetsmiddel jarenlang rookolie gebruikt in van die "stoomlocomotief" verpakkingen (S24 ?).  Rijden met die tankwagentjes van Liliput:   eerst een natte, daarna een droge er achter aan.

Toen is er ook nog een tijdje een Engels apparaat (Ralix of zoiets) geweest met een hoogfrequente spanning, werkte perfect.  Een loc viel stil en begon na een paar seconden weer te rijden.  Was natuurlijk géén schoonmaakmiddel, maar werkte wel om de schoonmaaktrein vooruit te krijgen.  Uiteraard in het digitaalloze tijdperk. 

Maar olie blijft olie, dus bij een tijdje niet-rijden:  plak met stof er in. Of dat bij de een minder is dan bij een ander doet er hier niet toe.  Nooit meer gebruikt, dus ook nooit overgegaan op ATF of andere op olie gebaseerde of bevattende middelen.

Voor grof werk gebruik ik een gewone gum of een zachte railgum, al dan niet meerijdend in een trein.  Maar liever een keertje extra rijden met een schoonmaaktrein.  Nat met een ontvetter uit de autobranche, niet-agressief, absoluut zonder olie, droog er achteraan, en voor het gewone "onderhoud" permanent van die viltjes onder aan een as, ik meen van Noch. Hebben goederentreinen ook in model nog een functie.  :D


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26952
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #847 Gepost op: 21 February 2023, 12:22:31 »
(Oude Tri-ang rail:  grof schuurpapier !)
Die oude Triang rail was van staal. Geen RVS, maar gewoon staal.
Citaat
Daarna vooral nooit meer op NS rail gebruikt, want het middel was erger dan de kwaal. Dat ligt aan de hardheid van de railgum, met daarin verwerkt metaaldeeltjes.
ik weet niet of er metaaldeeltjes in zitten, maar wat is dan het probleem?

Citaat
Maar olie blijft olie, dus bij een tijdje niet-rijden:  plak met stof er in.
Dan heb je dus veel te veel gebruikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #848 Gepost op: 21 February 2023, 13:14:27 »
a/ klopt
b/ krassen
c/ nee

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26952
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #849 Gepost op: 21 February 2023, 15:45:08 »
b/ krassen
Nog nooit iets van gemerkt. In ieder geval niet dat er meer krassen kwamen. Ik heb rails wel eens onder de microscoop gehad, en toen zag ik dat ook in fabrieksnieuwe rails al krassen zitten.
Het zou best kunnen dat ik dat in de loop van dit topic al eerder heb verteld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WimC

  • Online Online
  • Berichten: 1212
  • Spoor N
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #850 Gepost op: 21 February 2023, 17:07:15 »
Daarna vooral nooit meer op NS rail gebruikt, want het middel was erger dan de kwaal.
Gebruiken ze bij de NS ook railgums? Lijkt me maar een lastig baantje.
Grt, Wim

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #851 Gepost op: 21 February 2023, 17:15:44 »
Nou, ik hoor het wel. De voor- en tegenstanders zijn het nog net zo met elkaar oneens als voordat dit draadje werd gereanimeerd en ze vliegen elkaar weer even vrolijk in de haren. Geweldig!
Het enige positieve punt tot nu toe is dat er geen vreemde fenomenen zijn waargenomen in de twee jaar dat het wondermiddel bij deze en gene in gebruik is geweest.

Maar weet je, voordat het ATF-idee hier opdook, liet ik zo nu en dan zo'n Liliput ketelwagentje met daaronder een met SR24 vochtig gemaakt stukje vilt over alle sporen gaan (misschien twee keer per jaar, maar zeker niet vaker) en verder maakte ik me nergens druk om en dat werkte prima.
En ik denk dat ik het daar maar bij hou.

Veel plezier verder!

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6902
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #852 Gepost op: 21 February 2023, 17:18:28 »

Het enige positieve punt tot nu toe is dat er geen vreemde fenomenen zijn waargenomen in de twee jaar dat het wondermiddel bij deze en gene in gebruik is geweest.


Twee jaar? Dit topic is 8 jaar oud........  :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #853 Gepost op: 21 February 2023, 17:33:20 »
Klopt. Maar ik bedoel 2 jaar na de laatste reactie voordat de boel hier (op)nieuw leven werd ingeblazen.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #854 Gepost op: 21 February 2023, 17:33:35 »
Het zou best kunnen dat ik dat in de loop van dit topic al eerder heb verteld.

Klaas, het is je vergeven.. ;D

Groet van een 70+++