Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 20:08:21
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254719 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #810 Gepost op: 15 February 2023, 13:06:19 »
Vorig jaar juni is er een artikel verschenen bij de MERG. iemand heeft (op semi wetenschappelijk manier) de werking van grafiet poeder op de model baan onderzocht, een methode die in de VK wordt gepropageerd. Tegelijkertijd heeft hij ook de werking van lichte olie (1-3 oil), siliconen olie en vet bekeken. Zijn conclusie was dat eigelijk alle soorten olie en vetten werkten, in tegenstelling met grafiet, vooral 1-3 oil (lichte olie) werkte goed. Zijn vermoeden/conclusie is dat door een heel dunne laag olie op de nikkel-zilver spoorstaaf, de oxidatie tegen gegaan wordt. Verder wordt ook de vonkvorming (welke ook oxidatie tot gevolg heeft) onderdrukt. Hierdoor blijft de contact weerstand tussen wiel en spoorstaaf stabieler laag. Voorwaarde is dat de laagdikte van de olie zeer klein blijft, zodat het wiel door de olie laag heen kan drukken om contact te maken. ATF is niet getest, maar gewone lichte smeerolie (1-3 oil) werkte volgens het artikel goed.

Ok, uit eigen ervaring. ATF werkt inderdaad om contact problemen te voorkomen. Helaas heeft mijn baan hellingen, en ATF werkt ook goed als smeermiddel, vooral op het rubber van de ASB. Kortom na het aanbrengen van een drupje ATF heeft de eerste lok die daar overheen gaat veel ATF op zijn wielen en komt de hellingen niet meer op. Dus ben ik er mee gestopt, te veel werk om de wielen van de lok weer schoon te krijgen.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 15 February 2023, 13:08:07 door meino »

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #811 Gepost op: 15 February 2023, 14:11:08 »
... een drupje ATF ...

Dat is dan ook enorme overdaad en gaat inderdaad niet goed. Ik breng ongeveer per tien meter rails over een lengte van twee centimeter ATF aan met een uitgeknepen wattenstaafje. Dat is voldoende en veroorzaakt geen slip.

ATF gaat niet alleen oxidatie tegen maar reinigt ook actief. Een deskundige op het gebied van automotive smeermiddelen heeft me uitgelegd dat er in ATF inderdaad een reinigende component zit die metalen niet aantast. Automaatbakken moeten bijzonder schoon zijn van binnen, vandaar de reinigende component. En de metalen tandwielen mogen niet aangetast worden. Vandaar dat het voor ons doel zo goed werkt op metalen rails.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2023, 14:15:08 door Dirk J »

rangeerduivel

  • Als het maar (model)treinen zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #812 Gepost op: 16 February 2023, 22:06:42 »
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62511.msg3221530044#msg3221530044

transmissievloeistof (ATF) is dan ook geen olie, al heeft het die benaming in de volksmond wel behouden, eenvoudigweg omdat in vroeger tijden de versnellingsdoos wel (voor een gedeelte) met olie (90) was gevuld.
Ook de achterbrug werd destijds met dikke olie (90) gevuld.
Over de heilzame werking van ATF op modeltreinsporen ga ik mij echter niet uitspreken...

 ;)
« Laatst bewerkt op: 16 February 2023, 22:08:32 door rangeerduivel »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26556
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #813 Gepost op: 16 February 2023, 22:18:04 »
Bijna overal waar het wordt aangeboden noemen ze het ATF olie. En volgens wikipedia is het hoofdbestanddeel toch echt olie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #814 Gepost op: 16 February 2023, 23:06:22 »
Die vonkvorming word door een Amerikaan heel mooi uitgelegd. Als de locomotieven rijden krijg je duizenden microvonkjes tussen de rails en de wielen. Dat geeft ook die zwarte aanslag blijkbaar.

Olie zoals ATF is een neutrale vloeistof die dit sterk verminderd.

Positief geladen vloeistoffen zoals contactspray en wasbenzine bevorderen de geleiding enorm, maar dus ook de vonkvorming. Hierdoor is het effect hiervan maar van korte duur, en die van olie vele malen langer.

Overigens, de demobaan in de winkel is al sinds 2021 niet gegund, inmiddels hebben de treinen de 100+ km gehaald en ook na weken niet rijden doen de kleine N locjes gewoon netjes rijden. Er begint nu 1 treinstel wat te rommelen, die zal wel wat onderhoud moeten.

En de Antislipbandjes zijn nog steeds niet uitgehard en droog.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #815 Gepost op: 17 February 2023, 07:15:06 »
Positief geladen vloeistoffen
Wat houdt dat precies in?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #816 Gepost op: 17 February 2023, 07:52:34 »
De lading van de moleculen in een vloeistof.

Zal als ik tijd heb eens kijken of ik dat filmpje weer kan vinden op joeptoep
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #817 Gepost op: 17 February 2023, 08:16:11 »
Graag want wasbenzine is niet positief geladen te noemen.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26556
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #818 Gepost op: 17 February 2023, 09:38:17 »
Ik ben ook wel benieuwd wat positief geladen betekent.
Dat het effect van wasbenzine van korte duur is, dat is logisch. Het verdampt volledig, en als je het heel dun aanbrengt is dat een kwestie van seconden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #819 Gepost op: 17 February 2023, 11:17:57 »
Als ik me niet vergis is het dit filmpje:

https://youtu.be/lBYxjcTWCB0
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6661
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #820 Gepost op: 17 February 2023, 11:25:31 »
Dat NO-OX-ID uit de pot van die Ron heeft dezelfde werking als ATF.....  ;)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26556
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #821 Gepost op: 17 February 2023, 11:51:37 »
Die video heb ik eerder gezien, maar toch de moeite genomen om weer hem helemaal te kijken.
Op het eind komt de aap uit de perenboom: het is promotie voor NO OX ID. Hij is dus een influencer.

Wat de geladen moleculen betreft, hij zegt dat sommige moleculen polair zijn. Dat is correct, maar hij trekt daaruit de conclusie dat ze elektrisch geladen zijn, en dat is kletskoek.
Het is een wetenschappelijk klinkend verhaal, maar de conclusies zijn onjuist.

In het begin doet hij ook de track rubbers, in het Nederlands poetsblokjes, in de ban. Ze zouden microkrasjes veroorzaken. Daar hebben we het op dit forum al vaker over gehad, en ik heb dat ook meerdere keren weerlegd. Dat ga ik nu niet meer doen, maar ik zeg alleen maar: klinkklare onzin.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #822 Gepost op: 17 February 2023, 13:03:47 »
Ik ben het helemaal met Klaas eens, poetsrubbers is het enige dat echt werkt. Gisteren, naar aanleiding van de discussie, weer eens ATF gebruikt. Met een uitgeknepen wattenstaafje een heel klein laagje aan gebracht. Het resultaat is werkelijk verpletterend. Loks die daarvoor goed reden gaan nu stotterend en haperend over de baan  >:(. Ik heb het flesje ATF weggegooid, zodat ik niet meer in de verleiding kom om het te gebruiken.

Groet Meino

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #823 Gepost op: 17 February 2023, 13:25:52 »
Ok, uit eigen ervaring. ATF werkt inderdaad om contact problemen te voorkomen. Helaas heeft mijn baan hellingen, en ATF werkt ook goed als smeermiddel, vooral op het rubber van de ASB. Kortom na het aanbrengen van een drupje ATF heeft de eerste lok die daar overheen gaat veel ATF op zijn wielen en komt de hellingen niet meer op. Dus ben ik er mee gestopt, te veel werk om de wielen van de lok weer schoon te krijgen.

Mijn baan heeft ook hellingen. Ik ondervang dit door het ATF op het hoogste niveau van de baan aan te brengen. Ik breng het beetje ATF aan onder een lange goederentrein.

- Trein stil zetten
- Wagens even loskoppelen van de loc en een stukje achteruit rijden
- ATF achter de loc aanbrengen
- Wagens weer aankoppelen
- Trein weer verder laten rijden

De vele assen van de goederentrein nemen nu de ATF mee en de desbetreffende loc heeft er geen last van. Als je maar zo weinig mogelijk ATF aanbrengt, hebben de volgende treinen die dit punt passeren geen last van slippen. Bij mij niet in ieder geval.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 690
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #824 Gepost op: 17 February 2023, 13:30:06 »
Allemaal Telselljeugd hiero  8)
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux