Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 232822 keer)

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #435 Gepost op: 04 maart 2015, 16:37:17 »
ik gebruik ook al sinds mijn tienerjaren contactspray.  Ik gebruik het zelden en heel weinig. Een heeel klein beetje op een sleper is meestal voldoende. Na een paar keer heen en weer rijden is de sleper meestal ontdaan van oxidatie en de pukkels tussen de rails doen de rest. (hoop dat er nu weer geen andere stammenstrijd oplaait  ;)) Direct op de rails spuiten doe ik nooit.

Dat ik pas een nieuwe bus het gekocht kwam omdat ik mijn oude bus niet kon vinden, zo vaak gebruik ik het :). Kortom, ik ben heel tevreden over contactspray en heb absoluut geen behoefte om te experimenteren met andere middeltjes.


mvg
Hans
Met vriendelijke groet
Hans

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #436 Gepost op: 04 maart 2015, 17:17:10 »
Als je het weet te beperken tot de sleper kan het niet veel kwaad en als jou dat goed bevalt, prima.
Ik zou er echter wel voor waken dat het verder je loc niet in loopt omdat ik (ook nog) een gegrond
vermoeden heb dat het vet oplost en dat wil je natuurlijk niet op punten waar smering nodig is.
Het blijft per slot een reinigingsmiddel, toch ?

En die stammenstrijd is ook niet mijn idee van een gezellig forum. Dat is dus ook niet mijn insteek geweest.
Ik heb geprobeerd te waarschuwen voor extreem gebruik.
Vergelijk contact spray met een borrel. Als je het met mate gebruikt kun je er wel vrolijk van worden.  ;)
Groet, Ronald.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #437 Gepost op: 24 maart 2015, 19:42:39 »
Dit draadje met grote interesse gevolgd. Meerderen vroegen zich af of ATF nou olie is, of een andere vloeistof. Ik was ook nieuwsgierig. Via Google stuitte ik op een schrijven van 'International Lubricants Inc.'. Volgens hen is de samenstelling 85-90% 'base oil' en voor de rest zo'n 15-20 verschillende chemische toevoegingen die er voor zorgen dat de vloeistof aan de gestelde eisen voldoet.

'The additive package is the most sophisticated of all lubricants.' De meeste specificaties zijn voor ons overigens volkomen onzinnig, zoals 'very low temperature flow', 'high temperature (155 C) viscosity', 'anti-foaming', 'clutch shudder prevention', en nog zo een aantal. Over electrische geleidbaarheid heb ik nergens iets gelezen. Het is blijkbaar ook een ongezond goedje, geen dampen inademen en geen huidcontact (meteen 15 minuten met water afspoelen) ... dus voorzichtig bij gebruik.

Ik heb wat last van corrosie op de rails en ik overweeg om, na eerst eens goed poetsen, toch ook een vloeistof te gebruiken. Ik twijfel tussen contactspray, dat een schoonmakende en anti-corroderende werking heeft en dat in principe geen residu achterlaat, of ATF, waarvan ik eigenlijk niet weet wat het doet (behalve goed smeren en niet schuimen :) ), maar waarvan de succesverhalen wel heel mooi klinken. En er dan maar niet bij nadenken dat je eigenlijk olie op de rails aanbrengt.

Ben er nog niet helemaal uit.

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #438 Gepost op: 24 maart 2015, 20:10:31 »
Ik heb dit goedje een paar weken geleden op de rails gesmeerd, zoals eerder is beschreven.

Nu zijn de rails en ook de wielen nog steeds schoon.
Van doorslippen alleen de eerste paar rondjes last gehad maar ook dat is eigenlijk geen probleem.

Gewoon proberen en je zal verrast zijn door het resultaat.

mvg Joop

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #439 Gepost op: 25 maart 2015, 00:02:13 »
Joop, dank voor de enthusiaste aansporing, ik begrijp dat jij in ieder geval erg tevreden bent met het resultaat. En zo lijkt iedereen die het daadwerkelijk gebruikt heeft heel tevreden.

Ik vroeg me af of er misschien ook mensen zijn die ATF hebben gebruikt en die geen goed resultaat hebben? Er staan best wel een aantal sceptische posts in deze draad, maar als ik goed gelezen heb, heeft (vrijwel) niemand van de sceptici het ook daadwerkelijk gebruikt (?). Dan zijn dat dus allemaal sceptische aannames (net zoals ik nog wat twijfels heb) en geen feitelijke negatieve resultaten?

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #440 Gepost op: 25 maart 2015, 01:01:54 »
Wij gebruiken nu ook atf op de clubbanen.
Met een woord geweldig.

Treinen rijden soepel. Geen gestotter.
Echt een aanrader.

Groeten Chris (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #441 Gepost op: 25 maart 2015, 08:59:09 »
dat ATF is prima spul.
Ik gebruik het zelfs op al mijn aanhanger stekkers (zeer zoute omgeving).  Voor de atf haters, ik spuit ze een dag voor de atf behandeling in met contact spray. (niet zuinig ofzo)

voorheen tien keer de stekker er in en eruit, pootjes buigen etc, nu een keer de stekker erin en volop licht :)
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2015, 09:00:50 door Mark D. »

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #442 Gepost op: 25 maart 2015, 21:48:02 »
Ook ik gebruik ATF om contact problemen op te lossen, het mooie is dat het gewoon werkt.
En Rudy, je hoeft niet bang te zijn dat het gevaarlijk is. het is een vrij onschuldig goedje.
Je moet het natuurlijk niet opdrinken.

Ik gebruik nu al drie maanden ATF  op mijn spoorbaan, en nog altijd probleemloos.
Wel was er vorige week een stukje spoor, achter tegen het dak aan, waar ik bijna niet bij kan.
En juist daar begonnen een paar loks  te stotteren.
Een veeg ATF op de rails, en het probleem was meteen weer opgelost.
Verder heb ik veel proeven gedaan, bv. oude lima rails die al meer dan 20 jaar in een doos op zolder lagen. hier een ovaal van gemaakt, lok er op en proberen  te rijden, wat natuurlijk bijna niet lukt. Wat ATF er op, lok even een paar rondjes helpen en zie daar, zonder te stotteren rijd de lok zijn rondjes. [deze rails heb ik eerst niet schoon gemaakt]
Ook raad ik aan om bij oude motoren, wat ATF op de bronzen busjes te doen.[de lagering]
Sommige oude Fl mann motoren moeten eerst warm draaien alvorens ze op toeren komen.
Met wat ATF heb je hier geen last meer van.
Smeer veder bij alle loks, treinstellen of stuurstanden de stroom contacten in.
Dit bevorderd een goede stroom afname, verder rijden ze veel soepeler.
Al met al een super product.

Groeten, Sietse. ;)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #443 Gepost op: 26 maart 2015, 00:00:45 »
Hoi Sietse. Kijk, dat soort verhalen, en met name ook de testjes die je gedaan hebt, dat klinkt (opnieuw) heel erg goed.

Ook al is dan misschien niet precies duidelijk hoe of waarom het werkt, het is het praktijkresultaat dat telt. Ik denk dat ik wel 'om' ben. Ga het proberen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15374
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #444 Gepost op: 26 maart 2015, 10:32:44 »
Er staan best wel een aantal sceptische posts in deze draad, maar als ik goed gelezen heb, heeft (vrijwel) niemand van de sceptici het ook daadwerkelijk gebruikt (?). Dan zijn dat dus allemaal sceptische aannames (net zoals ik nog wat twijfels heb) en geen feitelijke negatieve resultaten?

Klopt Rudy, en ik ben er een van. Ik rij al 15 jaar op kleine en grote tentoonstellingen en heb diverse zaken geprobeerd waaronder op ATF gelijkende producten. Inderdaad lijken die in eerste instantie te helpen het rijgedrag te verbeteren om vervolgens bij een volgende show ineens tegen te gaan werken in welke vorm dan ook. Op die shows rijden we / rij ik tot 9 uur per dag met het materieel dus enigszins serieus kun je ons dan wel nemen.
Blijft dat je een olieachtig product op je rail smeert en dat gaat zich ergens anders afzetten. Waar dat zal dan de toekomst uit gaan wijzen maar overtuigd ben ik nog steeds niet.

Ik blijf dan ook van mening dat je in eerste instantie stroomafname, railoppervlak en wielen als wel je rails zelf in optimale conditie moet hebben alvorens je dit spul gaat gebruiken :) en je misschien dan tot de conclusie komt dat je het helemaal niet nodig hebt.

Maar iedereen moet gewoon doen wat hij of zij wil hoor ;)
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2015, 10:38:07 door Ronald Halma »

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #445 Gepost op: 26 maart 2015, 10:53:01 »
... op ATF gelijkende producten....

Dus niet met ATF. Ergo, de rest van je verhaal doet niet ter zake.

Gelukkig leven we in een democratie, en heb jij recht op jouw mening. Ik ben een meer dan tevreden gebruiker van ATF, en niet alleen op de modelbaan.

Geoffrey_

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #446 Gepost op: 26 maart 2015, 11:28:30 »
Ik was sceptisch, en wil het echte lange-termijn effect ook wel eens bekijken. Maar ik heb het nu een paar avonden gebruikt op een redelijke clubbaan. Als test heb ik wat locs gepakt die al zeker 10 jaar niet meer gereden hebben bij mij. Het lijkt inderdaad te werken. Om de +/- 6 meter hebben ze met een wattenstaafje wat ATF opgebracht en het rijdt als een zonnetje. Het heeft nu al een paar dagen lang, uren achter elkaar, probleemloos gereden.

Ik heb bewust wat oudere locs gepakt omdat ik het lange-termijn effect ook graag wil weten, binnen een maand of 2 zullen er wel een groot aantal draaiuren gemaakt zijn en kan ik voorzichtig kijken wat het effect is op de baan en het materieel. Vooralsnog, lijkt het inderdaad prima te werken.

Ronald, ook ik ben iemand die aan elk wissel en elk (nieuw) stuk rails 2 draden bevestigd en aansluit. Maar het lijkt er toch echt op dat het ATF spul echt werkt. Ik laat hier over een tijdje wel weten wat het effect is na een 150-200 uur rijden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15374
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #447 Gepost op: 26 maart 2015, 11:47:15 »
Dus niet met ATF. Ergo, de rest van je verhaal doet niet ter zake.

Gelukkig leven we in een democratie, en heb jij recht op jouw mening. Ik ben een meer dan tevreden gebruiker van ATF, en niet alleen op de modelbaan.

Idd niet met ATF, maar met GooGone. Is vergelijkbaar.

De rest van het verhaal vind ik wel belangrijk omdat ATF als een wondermiddel wordt beschreven. En dat is het niet, wondermiddelen bestaan namelijk niet. Nogmaals, met ATF is in de jaren 70/80 schijnbaar al geëxperimenteerd aan de andere kant van het grote water, en uiteindelijk is men daar nooit mee verder gegaan :)

@Geoffrey; ik ben zeker geïnteresseerd. Het zal alleen objectief zijn als je nu al je materieel goed bekijkt en alles brandschoon hebt. Na die 150 of 200 uur ben ik heel benieuwd hoe de wielen van je locs en wagons er uit zien. Maar dat laat jij mij vast weten :) ;)
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2015, 11:49:08 door Ronald Halma »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #448 Gepost op: 26 maart 2015, 12:06:29 »
Kan niet waar zijn Ronald dat ATF gebruikers zich moeten bewijzen omdat jij sceptisch bent? ;D ;)

Gr, Ben.

Klaas Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #449 Gepost op: 26 maart 2015, 12:20:12 »
Nu weer even geen discussie over sceptici, maar gewoon een ervaringsfeit.
Ik heb de ATF ook aangebracht op mijn baan. Deze was vooraf al mooi schoon, de loks deden het ook keurig. Met name de kleine 2-assers.
Om de boel goed in te rijden heb ik intensief met zo veel mogelijk assen de ATF uitgereden over de baan.
Na een tijdje viel op dat er in sommige bochten en op wissels juist aanslag kwam, waar het de dagen ervoor niet zat. Deze aanslag is/was makkelijk te verwijderen met een doekje.

Waar ik vooraf helemaal niet naar heb gekeken is of de wielen van de wagons van die lange treinen wel schoon waren. achteraf gezien waren ze dat dus helemaal niet. Maar na het inrijden wel.

Dus naast dat het het contact op je baan erg verbeterd, is het ook een goede manier om de wielen goed schoon te krijgen. Het is maar net wat je voorkeur is.
Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel.
Na eventjes met een doek alle aanslag weg te hebben gehaald heb ik dus goed contact en schone wielen !!

Groeten,
            Klaas-Jan