Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door mass am see
Vandaag om 16:18:47
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 233172 keer)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #405 Gepost op: 20 februari 2015, 14:18:41 »
Contact spray verdampt deels en je houdt een vieze plakkerige bende over.
Het is soms prima om oud vuil los te weken maar daarna ben je het liever kwijt dan rijk dus zul je
moeten spoelen met IPA om het opnieuw (versneld) aankoeken van vuil te voorkomen.
M.a.w. ik heb het niet zo op "contact spray profeten" die het als wondermiddel zien.

Maar dit was ook op pag.8 in dit draadje al besproken.
Groet, Ronald.

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #406 Gepost op: 20 februari 2015, 16:16:57 »
De opmerking over de plakkerige bende bij contactspray geeft aan dat je dus niet weet waar je over praat, ik gebruik het ook al jaren op mijn baan, en het is geen bende. Het lijkt er zo ondertussen op dat andere producten die bij eveneens matig gebruik helpen al bij voorbaat afgeschoten worden. Feit blijft al dat wasbenzinepoetsen en gummen niet het gewenste effect heeft.
Groeten, Ronald.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #407 Gepost op: 20 februari 2015, 16:20:46 »
Alle voordelen hebben ook nadelen
Ook nadelen kunnen voordelig zijn  ???

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #408 Gepost op: 20 februari 2015, 16:27:09 »
Zweistein,

Je bent wel erg stellig in de mening dat mensen die bezwaar hebben tegen contactspray niet weten waar ze over praten. En waarom denk je dat veel mensen konstateren dat poetsen met wasbenzine en af-en-toe een railsgum prima werkt ?

Sander

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #409 Gepost op: 20 februari 2015, 17:44:13 »
Feit blijft al dat wasbenzinepoetsen en gummen niet het gewenste effect heeft.

Als je te belazerd bent om naast je rail ook je materieel zo
nu en dan te reinigen wel ja. Aangezien het ook hier nog steeds
prima gaat zonder atf. Zal ook ik het niet gaan gebruiken.
Wondermiddeltjes waren in de 17de eeuw gebruikelijk.
Laten we eerst het effect op de lange termijn maar afwachten.

En zoals ook Sander al aangeeft, wat interesseert het jou?
Laat een ieder doen wat hij/zij goed dunkt.
Mvh Steef

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #410 Gepost op: 20 februari 2015, 19:03:23 »
Citaat
Je bent wel erg stellig in de mening dat mensen die bezwaar hebben tegen contactspray niet weten waar ze over praten.

Klopt, ik heb er prima ervaringen mee, maar dat mag ik hier niet melden klaarblijkelijk. Uiteraard bij spaarzaam gebruik.

Citaat
En waarom denk je dat veel mensen konstateren dat poetsen met wasbenzine en af-en-toe een railsgum prima werkt ?

Ik heb in dit draadje meerdere reacties gelezen van mensen die na ATF beter rijden dan op alleen met wasbenzine schoongemaakte rails, dan is er voor mij een relatie.

@stedahult:

Mooi toch dat het prima gaat, en wondermiddeltjes doe ik ook niet aan. En ik laat zeker een ieder doen wat men goeddunkt, en als het gaat om het lange termijneffect van contactspray? Mijn treinen zijn na 20 jaar nog steeds niet uit elkaar gevallen.
Groeten, Ronald.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #411 Gepost op: 20 februari 2015, 19:20:28 »
Mooi. Zijn we het toch nog eens  (y).
Mvh Steef

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5823
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #412 Gepost op: 20 februari 2015, 19:25:13 »
 ;D

Alle meningen tellen. In ieder geval zag ik vandaag op Rail weer de baantjes waar het materieel zo af en toe opgeduwd moet worden met het handje.  :P

Verder rijdt het hier al weer 6 weken zonder enig omkijken. (y)

Gr, Ben.

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #413 Gepost op: 21 februari 2015, 12:51:01 »
Na een jaar bijna niet gereden te hebben, dat spulletje op mijn thuis baan gesmeerd.
De baan was echt smerig. Lok met poetswagen en veegwagen zijn rondjes laten rijden. De eerste twee rondjes schokken en had die hulp nodig. Daarna zonder problemen deed die zijn verdere werk.
Zelfs mijn railbus die altijd een beetje schokkend reed, deed nu prachtig zonder schokken zijn rondje. Wat een prachtig spul is dat toch.
Lid:
OMC Hilversum

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #414 Gepost op: 21 februari 2015, 14:18:08 »
Hallo,
Een bekende van mij heeft transmissieolie van Renault gebruikt (spoor N). Hij was niet tevreden, zeker geen verbetering. Een reinigingsblokje gaf een beter resultaat. Is er verschil tussen de genoemde transmissieolie en ATF?  ???
Wim

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #415 Gepost op: 21 februari 2015, 14:25:50 »
Vrijwel zeker een verschil, al valt dat lastig te beoordelen zonder exact te weten wat hij gebruikt heeft (productinfo).
Groeten, Ronald.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #416 Gepost op: 21 februari 2015, 14:27:13 »
Ik neem dan aan dat de transmissie olie van Renault dan ook echt olie is voor een handbak (handgeschakelde transmissie). Dat is zeker wat anders dan ATF. De A in ATTF is voor Automatic oftewel automaat. Deze gebruiken een heel ander soort vloeistof die meer op hydraulische vloeistof lijkt dan de dikkere (echte) olie uit een gewone versnellingsbak.

Mvg,

Robert

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #417 Gepost op: 28 februari 2015, 23:36:23 »
Wim,

ATF bevat toevoegingen die corrosie tegengaan en die zijn vrijwel zeker verantwoordelijk voor het positieve effect op het elektrische rail/wielcontact. Het is dus niet zo dat alle oliesoorten dat effect hebben.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #418 Gepost op: 01 maart 2015, 12:19:41 »
Gisteren ook maar eens wat ATF op de baan geplempt  ;D
Na wat haperende rondjes ging het steeds beter, na een tijdje loopt het mooi soepel.
Een genot om locs te zien kruipen zonder dat daar een helpend handje voor nodig is.
Gr.
Eric

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #419 Gepost op: 02 maart 2015, 21:22:09 »
Contact spray verdampt deels en je houdt een vieze plakkerige bende over.

Dit herken ik dus niet en is klinkklare onzin.

Citaat
Het is soms prima om oud vuil los te weken maar daarna ben je het liever kwijt dan rijk dus zul je
moeten spoelen met IPA om het opnieuw (versneld) aankoeken van vuil te voorkomen.

Dit is ook een manier van beperkt denken.

Citaat
M.a.w. ik heb het niet zo op "contact spray profeten" die het als wondermiddel zien.

Ja je kan e.e.a. natuurlijk om allerlei redenen afkraken omdat het niet in je denkwijze past. Maar ik kan je wel verzekeren dat mijn gebruik van Contactspray totaal niet aansluit bij jouw uitlatingen. Dit is reeds geruime tijd gedocumenteerd en hier te lezen. Ik kan daarnaast zeggen dat anno 2015, er geen doekje of gummetje meer aan te pas komt, ook niet na een periode van 3 maanden stilstand. Het gebruik van Contactspray is heel beperkt omdat rails en wielen gewoon schoon blijven.

Hier gewoon een display van een ultiem rijdende N baan


Grtzz Rob
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2015, 21:24:38 door R Fongers »
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V