Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 07:33:47
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:41:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254588 keer)

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #300 Gepost op: 08 February 2015, 14:39:54 »
Als het op de collector komt begint die te roken.
Zal dan eerst schoon gemaakt moeten worden.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #301 Gepost op: 08 February 2015, 15:04:31 »
Oh? Waarom zit er dan gewone motorolie in een motorblok en ATF in een automaatbak? Zou de eerst niet gewoon ook goed smeren? ;)

De eerste smeert prima.... maar wel in een hete verbrandingsmotor.
Beiden zijn smeermiddelen, maar met een vershil in werkgebied.
Onze treintjes komen meer overeen met een versnellingsbak dan met een heet motorblok, bij een keuze tussen ATF en 10W40 zou ik dus ATF kiezen.
Dat staat natuurlijk los van de vraag of er voor trein motortjes niet nog veel betere smeermiddelen zijn.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #302 Gepost op: 08 February 2015, 15:10:31 »
Daarbij komt de 10W40 niet in de handgeschakelde bak, daar komt andere dikkere olie in.
In het geval van mijn oude diesel is dat SAE80 en dat is haast stroop in vergelijk met de motor olie.
ATF met 10W40 vergelijken is dus als appels met peren.
Groet, Ronald.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #303 Gepost op: 08 February 2015, 15:11:04 »
Ook in apeldoorn gaan er proeven starten met de 'atf'
maar we denken wel aan het milieu!

joey

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #304 Gepost op: 08 February 2015, 15:43:00 »
Oh? Waarom zit er dan gewone motorolie in een motorblok en ATF in een automaatbak? Zou de eerst niet gewoon ook goed smeren? ;)

Precies, helemaal mee eens. Geloof best dat ATF de geleiding verbeterd gezien het aantal positieve reactie's maar een motorasje loopt prima op de olietjes die we voorheen gebruikten :)

Hallo,
 
Ik heb ook een Fleischmann lok met zo`n rond motortje, maar als deze koud is "piept en krijst" hij heel wat af.
Hoe veel ik ook smeer, (of hoe weinig) met originele Fleischmann olie, het wil bij dat lokje niet overgaan.
Dus ik sta best open voor betere olieën, al is het maar voor nood doeleinden.

Groet Joey

Opa Aart

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
  • Mijn vrouw vraagt: Spoor jij wel? Ja hoor,N-spoor!
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #305 Gepost op: 08 February 2015, 16:08:16 »
Nee,, nee,, Opa Aart,

Dat tanden poetsen stond niet in mijn opsomming,, !!!

Ik ga de komende tijd nog wat meer testen wat er allemaal mee mogelijk is,,,

Groetjes, Wullem ATnsF



::) Sorry Ome Wullem. ik was het @ even vergeten, ben trouwens benieuwd wat je allemaal gaat testen en hoe je lichamelijk gaat reageren met de toepassingen die je opsomde, Hahaha.
.
Trouwens, complimenten voor je baan, dat is echt een BAAN, geweldig.
Heb wat filmpjes bekeken en het water loopt me in de mond.  (y)

Groet,
Opa Aart
Groeten,
Opa Aart.

N-Spoor: Klein........ maar groot plezier.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1412
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #306 Gepost op: 08 February 2015, 17:30:19 »
Ik ga er inderdaad van uit dat die 10W40 goed smeert.
Alleen als ik kijk hoe dun ATF is in vergelijking met mijn vroegere versnellingsbakolie (SAE80) dan zal er nog wel wat anders gevraagd worden. Als motorolie had ik onder deze omstandigheden zelfs SAE 0W30.
Voor mijn gevoel is het denk ik ook belangrijker dat de automaat gelijk goed moet werken en als je zelf roert in de bak mag het iets zwaarder gaan?
En dat kan ook wel eens voor zo een asje zijn de dunne ATF vult alle oneffenheden misschien wel net even beter op dan de andere gangbare olieen.
Maar dat is voer voor meer deskundigen.

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #307 Gepost op: 08 February 2015, 17:33:30 »
Hoi Joey,

Ik rijd momenteel niet zoveel oude Fleischmann locs meer, maar als mijn krijsende locs niet op olie reageerden, stopte ik er nieuwe koolborstels in en was het krijsen en piepen voorbij. Dat werkt overigens ook goed bij de wasmachine als ie gaat piepen. ;D

Groet,

Martin

(Martin is overleden)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #308 Gepost op: 08 February 2015, 17:51:11 »
Begrijp ik nou goed dat er mensen zijn die hun elektromotortjes en draaistellen smeren met motorolie voor auto's? ???
(dus niet het atf verhaal voordat mensen er overheen lezen)

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #309 Gepost op: 08 February 2015, 18:03:46 »
Hallo Joey

Ook wij hebben van die oude Fl m lokjes, die na een paar dagen met hoogwaardige olie ingesmeerd te hebben, altijd weer begonnen te krijsen.
Na de ATF behandeling hebben ze niet weer gekrijst.  En ik laat ze bijna elke dag even rijden, dit puur om te testen. Dit geld ook voor lima  loks.

Groet, Sietse.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #310 Gepost op: 08 February 2015, 23:33:06 »
Hallo Joey

Ook wij hebben van die oude Fl m lokjes, die na een paar dagen met hoogwaardige olie ingesmeerd te hebben, altijd weer begonnen te krijsen.
Na de ATF behandeling hebben ze niet weer gekrijst.  En ik laat ze bijna elke dag even rijden, dit puur om te testen. Dit geld ook voor lima  loks.

Groet, Sietse.

Bij gebruik van een goede olie zoals Labelle (speciaal voor onze modeltreinen) doen ze dat ook niet meer..... dus het wondermiddel ATF waar je het steeds over hebt maakt dan geen enkel verschil.

Ik geloof zeker in de geleidende werking van ATF zolas jullie bevindingen laten zien maar laten we met beide beentjes op de grond blijven; andere merken en types olie en vet doen ook prima hun werk in onze locjes, daarvoor hoeven we geen ATF te gebruiken ;)
« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 23:35:13 door Ronald Halma »

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #311 Gepost op: 09 February 2015, 00:52:15 »
Ik was in 2013 op de Warley show in Engeland. Ik was daar stevig aan het poetsen met een railgum. Een aardige Engelsman zag mij wat aanklooien en adviseerde mij Rail-Zip 2 toe te passen.www.zipadhesives.com. Gebruik daar niet te veel van. Hier en daar een drupje op de rails en het rijdende materieel moet de rest doen. Je bent echt van het probleem af.  Bij aanvang van een beurs een keer behandelen en de volgende dag weer opnieuw. Onlangs in Rijswijk op zaterdagmorgen ook weer toegepast  en de volgende dag vergeten. Ondanks dat hebben de treinen H0e, toch wat gevoeliger voor slecht geleidende rails i.v.m. het gewicht van de lokjes,  allemaal probleemloos 2 dagen continu gereden.
Ik ben er tevreden over echt een aanrader.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #312 Gepost op: 09 February 2015, 07:55:18 »
Een aardige Engelsman zag mij wat aanklooien en adviseerde mij Rail-Zip 2 toe te passen. www.zipadhesives.com.

Is www.zipadhesives.com wel juist?  Die site schijnt niet te bestaan, althans is niet bereikbaar.

Is het mogelijk http://www.supergluecorp.com  ?

> http://www.supergluecorp.com/zap/zap-rail-zip

> https://supergluemsds.com/Docs/PT23%20-%20Rail%20Zip%202%20-%20product%20sheet%20-%20rev%203%20-%202013.pdf

Gebruik van het product Rail-Zip 2 is niet geheel zonder risico:

Citaat
WARNING: HARMFUL. MAY CAUSE CANCER. IRRITATING TO SKIN & EYES. USE IN
WELL-VENTILATED AREA.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 09 February 2015, 20:59:36 door Bert_Apd. Reden: links en waarschuwing toegevoegd »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #313 Gepost op: 09 February 2015, 09:03:04 »
Beste allen,

Dit draadje begint een behoorlijk hoog chat-gehalte te krijgen, en dat is niet de bedoeling als het in 'vraag en antwoord' staat. Daarvoor hebben we ditjes-en-datjes, of het Stationsplein.

Daarom heb ik een aantal berichten over sloten, frikadellen, massageolie, tanden poetsen en dak insmeren verwijderd.

Gr, Bert

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #314 Gepost op: 09 February 2015, 10:01:37 »
Ook in apeldoorn gaan er proeven starten met de 'atf'
maar we denken wel aan het milieu!


LOL!  ;D ;D ;D
Maar waar is dat doekje/tissue(?) werkelijk voor bedoeld? Toch niet voor dat minieme beetje ATF neem ik aan, of ga je de hele baan zo bedekken?  :D

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.