Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door sneek
Vandaag om 23:40:26
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Martijn193
Vandaag om 23:40:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:27:02
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254781 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #240 Gepost op: 24 January 2015, 11:15:06 »
Daar gaan we weer.  :(
Een railgum is geen schuurmiddel, en het haalt dus ook geen laagje van de rails af. Ik heb dat eens uitgebreid getest, en het blijkt een onzinverhaal te zijn.
Dusch, dit veroorzaakt geen groefjes? Ik kan het me absoluut niet voorstellen met dat ruwe oppervlak. Anywayz, if it works for you...
Spoor 0 adept

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #241 Gepost op: 24 January 2015, 11:22:59 »
@Erik, ik weet niet wat de samenstelling van zo'n railgum precies is, maar mijn ervaring is dat het niet schuurt.

@Tomasso, ik zou het omgekeerde kunnen vragen: waarom denk je dat een railgum wel groefjes veroorzaakt? Heb je dat zelf geconstateerd, en hoe dan?
En heb je wel eens een splinternieuw stuk spoor onder de loep bekeken? En was dat spiegelglad?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #242 Gepost op: 24 January 2015, 12:01:43 »
Klaas, we hebben die discussie wel eens eerder gehad.
Later heb ik een plaat messing of alpacca genomen - volgens mij is dat gewoon nikkelzilver (http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/schoonmaken-wassen/vraag/251815/alpacca-materiaal-houd-mooi - en ben daar met mijn railgum overheen gegaan.
Als je bij jou geen krassen ziet, dan wil ik graag weten welk railgum je hebt.

Leen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #243 Gepost op: 24 January 2015, 12:37:16 »
Mijn railgum heb ik ooit gekocht bij Anita decor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #244 Gepost op: 24 January 2015, 13:02:27 »
Heren,

Meten is weten, dus heb ik eens een testje gedaan. Een nieuw stukje Peco code 55 heb ik voor een deel 1/2 minuut met veel kracht geschuurd met mijn Roco schuurblokje.
Daarna heb ik een macro opname gemaakt van het geschuurde en en nog ongebruikte stukje rails. Hierbij de resultaten:

Nieuw stukje rails, 1/2 minuut met Roco schuurblokje geschuurd:

Er zijn duidelijk in de lengte groefjes te zien. De messingkleurige laag is van de rails afgeschuurd. (Of ging het hier om een dunne laag die door corrosie door lucht en vocht is ontstaan?)

Nieuw stukje rails, in oorspronkelijke toestand. Nooit bereden, nooit geschuurd of gepoetst:

Het oppervlak is allesbehalve onbeschadigd. Het materiaal is vrij zacht, waardoor putjes en kleine krasjes zijn ontstaan (terwijl de rails nieuw uit de doos komt).

Conclusie: een Roco railgum veroorzaakt krasjes in Peco code 55 rails. (Misschien in andere merken in meer- of mindere mate). Een onbeschadigde rails is echter allerminst geheel vlak. Ook daarop worden (overigens heel kleine) beschadigingen aangetroffen.

Wat zegt dit over de invloed op het rijgedrag van loks? M.i. niet zoveel. Ik gebruik op verschillende soorten rails (Fleischmann, Minitrix, Roco en Arnold) al 20 jaar maximaal een paar keer per jaar een railgum. Ik heb nooit iets gemerkt van snel weer vuil wordende rails bij gebruik van een railgum. Wel blijft het rijgedrag van tweeassertjes vanaf de eerste dag achter bij de andere loks met meer assen. Dat probleem heb ik alleen met ATF kunnen verhelpen.

De vraag is dus of krassen door railgum een zodanige nadelige invloed op de rails hebben dat steeds vaker moet worden 'gegumd' omdat contactproblemen zich steeds vaker gaan voordoen.
Dat is in ieder geval niet mijn ervaring.
Wel is het voor storingsvrij rijden van belang dat:
- de rails zorgvuldig, goed aansluitend en vlak worden gelegd (vooral bij schaal N en Z);
- de rails niet door corrosie is vervuild (te zien aan vonkvorming);
- de baan zoveel mogelijk wordt vrijgehouden van stof en gruis zodat vervuiling van contactpunten tussen wielen en stroomafnemers wordt tegengegaan;
- de wielen van de loks schoon worden gehouden;
- loks zijn voorzien van niet-versleten koolborstels die door rustig inlopen van nieuwe loks goed aansluiten op de collector;
- de collector van de motor vrij is van koolstofresten en er geen vonkvorming optreedt tussen collector en koolborstels.

Dat betekent ook weer niet dat we onze modelspoorzolder in een steriele 'cleanroom' moeten veranderen. Het is echter wel van belang om bij de oplossing van problemen met slecht rijdende loks naar bovenstaande punten te kijken. Wasbenzine, railgum, contactspray, ATF, ultrasone reinigers, zachte doekjes en veel geduld zijn daarbij bruikbare gereedschappen.

Mijn stelling: gebruik de middelen waar je goede resultaten mee bereikt en waar je je happy bij voelt. Dat laatste is in ieder geval voor mij het doel van onze prachtige hobby.  :D

Ben

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #245 Gepost op: 24 January 2015, 13:07:49 »
Ben, bedankt voor het posten van dit fraaie verslag.  (y)
Het geeft een mooi stukje duidelijkheid.

Leen.

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #246 Gepost op: 24 January 2015, 13:11:14 »
Zou een subtiele (voor)behandeling, met een kleine hoeveelheid polijst pasta, helpen om de kop van de rails een gladdere start/uitgangspositie te geven bij al onze expreimenten?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #247 Gepost op: 24 January 2015, 13:20:40 »
Ben, je conclusies sluiten aan bij mijn ervaring. Er is helemaal geen nadelig effect aangetoond van railgum.
Ik maak alleen bezwaar tegen de woorden schuren en schuurblokje. Een railgum schuurt niet.
Ik heb ooit een proef genomen door een stukje rail te poetsen met een railgum, en wel zo lang tot het railgum helemaal aan flarden was. Als het echt zou schuren zou je verwachten dat de railstaaf lager zou zijn geworden. Maar dat was niet zo, met de schuifmaat was geen verschil te constateren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #248 Gepost op: 24 January 2015, 13:29:28 »
Maak eens een indentieke foto, zelfde belichting zelfde setting, zie 4 bielsen op de een en 3 op de ander oftewel je gaat bij de railgum foto veel verder in de macro close up....zie in de nieuwe rail al krassen en groeven..foto's overtuigen me niet

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #249 Gepost op: 24 January 2015, 13:42:04 »
Zou een subtiele (voor)behandeling, met een kleine hoeveelheid polijst pasta, helpen om de kop van de rails een gladdere start/uitgangspositie te geven bij al onze expreimenten?

Waarom zou je dat willen doen? Als je de rails hebt schoongemaakt, waarmee dan ook,  en je treinen rijden als een zonnetje, dan is wat mij betreft het doel bereikt. Persoonlijk heb ik geen zin om mijn hele baan te gaan polijsten. Blijkbaar rijden we allemaal op gegroefde, gebutste en bekraste rails en toch slagen we er in om met de bestaande middelen met veel plezier met treintjes te spelen. Dan vind ik het wel goed  ;).

@ Martin,
Ik heb niet de bedoeling iemand te overtuigen. Ik heb een testje gedaan met de middelen die ik heb, omdat ik graag wilde weten of een railgum krassen geeft. Dat is zo, maar blijkbaar is dat in de praktijk niet zo erg. Daar wil ik het maar bij laten.
Ik speel liever met treintjes  :D

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

maclion

• Offline Offline
« Reactie #250 Gepost op: 25 January 2015, 15:48:33 »
Voor mijn gevoel heb ik alles wat hier over het gebruik van ATF op de modelbaan is geschreven wel aardig meegekregen.
O.a. wat het effect ervan is op de kunststof en de lak van de (vaak dure) modellen die op de baan rijden.
De kans dat het op de wagens en loc'n terecht komt is niet zo heel groot als je voorzichtig te werk gaat.

Ik kan me niet herinneren dat ik iets heb gelezen over het effect van ATF op de "kunst roest" (lees: roestbruine verf) die we voor het visuele effect met opzet op de railstaven aanbrengen. Deze verf hecht veel minder sterk op het metaal van de spoorstaaf dan de spuitlak en primer die op de rijdende modellen zijn gebruikt. Omdat ATF gegarandeerd in aanraking zal komen met de (roest)verf op de spoorstaaf, vraag ik me af of iemand hiermee al (langdurige) ervaring heeft opgedaan?

Groet,

Martin

(Martin is overleden)

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #251 Gepost op: 25 January 2015, 15:52:10 »
ATF komt bij mij niet in aanraking met de zijkanten van de spoorstaven, alleen op de koppen. Dat komt door het zuinige gebruik dat je van ATF maakt.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #252 Gepost op: 25 January 2015, 15:55:58 »
De verschillen in hardheid bij de nieuw-zilver spoorstaven geven uiteindelijk ook verschillen in "krasbestendigheid".

Silvolde

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #253 Gepost op: 25 January 2015, 17:55:11 »
Silvolde,

Inderdaad en ik heb de indruk dat Peco iets 'zachter' is dan de andere, merken maar dat is meer een gevoel. Nu heb ik bij de test extra stevig gepoetst met de railgum. Als je dat met zachte hand en veel verstand doet zal de 'schade' allicht minder zijn. Maar zoals gezegd, ik vind het niet zo relevant, omdat ik nog nooit meer dan 1 tot 2 x per jaar heb hoeven schuren. Nu staat mijn baan ook op een overloop, zonder ramen. Daardoor komt ook minder stof van buiten door bovenlichtjes, ventilatiesleuven e.d. op mijn baan terecht. Misschien scheelt dat ook nog. Hoe dan ook, mijn treinen snorren er lustig op los  :D :D.

Ben

Johan de Vries

• Offline Offline
« Reactie #254 Gepost op: 25 January 2015, 18:29:29 »
Heeft iemand al ondervonden of ATF invloed heeft op Bullfrog Snot?
Was wel benieuwd...

Grt
Johan