Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 08:48:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 07:33:47
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254621 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #240 Gepost op: 24 January 2015, 11:15:06 »
Daar gaan we weer.  :(
Een railgum is geen schuurmiddel, en het haalt dus ook geen laagje van de rails af. Ik heb dat eens uitgebreid getest, en het blijkt een onzinverhaal te zijn.
Dusch, dit veroorzaakt geen groefjes? Ik kan het me absoluut niet voorstellen met dat ruwe oppervlak. Anywayz, if it works for you...
Spoor 0 adept

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26556
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #241 Gepost op: 24 January 2015, 11:22:59 »
@Erik, ik weet niet wat de samenstelling van zo'n railgum precies is, maar mijn ervaring is dat het niet schuurt.

@Tomasso, ik zou het omgekeerde kunnen vragen: waarom denk je dat een railgum wel groefjes veroorzaakt? Heb je dat zelf geconstateerd, en hoe dan?
En heb je wel eens een splinternieuw stuk spoor onder de loep bekeken? En was dat spiegelglad?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #242 Gepost op: 24 January 2015, 12:01:43 »
Klaas, we hebben die discussie wel eens eerder gehad.
Later heb ik een plaat messing of alpacca genomen - volgens mij is dat gewoon nikkelzilver (http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/schoonmaken-wassen/vraag/251815/alpacca-materiaal-houd-mooi - en ben daar met mijn railgum overheen gegaan.
Als je bij jou geen krassen ziet, dan wil ik graag weten welk railgum je hebt.

Leen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26556
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #243 Gepost op: 24 January 2015, 12:37:16 »
Mijn railgum heb ik ooit gekocht bij Anita decor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #244 Gepost op: 24 January 2015, 13:02:27 »
Heren,

Meten is weten, dus heb ik eens een testje gedaan. Een nieuw stukje Peco code 55 heb ik voor een deel 1/2 minuut met veel kracht geschuurd met mijn Roco schuurblokje.
Daarna heb ik een macro opname gemaakt van het geschuurde en en nog ongebruikte stukje rails. Hierbij de resultaten:

Nieuw stukje rails, 1/2 minuut met Roco schuurblokje geschuurd:


Er zijn duidelijk in de lengte groefjes te zien. De messingkleurige laag is van de rails afgeschuurd. (Of ging het hier om een dunne laag die door corrosie door lucht en vocht is ontstaan?)

Nieuw stukje rails, in oorspronkelijke toestand. Nooit bereden, nooit geschuurd of gepoetst:


Het oppervlak is allesbehalve onbeschadigd. Het materiaal is vrij zacht, waardoor putjes en kleine krasjes zijn ontstaan (terwijl de rails nieuw uit de doos komt).

Conclusie: een Roco railgum veroorzaakt krasjes in Peco code 55 rails. (Misschien in andere merken in meer- of mindere mate). Een onbeschadigde rails is echter allerminst geheel vlak. Ook daarop worden (overigens heel kleine) beschadigingen aangetroffen.

Wat zegt dit over de invloed op het rijgedrag van loks? M.i. niet zoveel. Ik gebruik op verschillende soorten rails (Fleischmann, Minitrix, Roco en Arnold) al 20 jaar maximaal een paar keer per jaar een railgum. Ik heb nooit iets gemerkt van snel weer vuil wordende rails bij gebruik van een railgum. Wel blijft het rijgedrag van tweeassertjes vanaf de eerste dag achter bij de andere loks met meer assen. Dat probleem heb ik alleen met ATF kunnen verhelpen.

De vraag is dus of krassen door railgum een zodanige nadelige invloed op de rails hebben dat steeds vaker moet worden 'gegumd' omdat contactproblemen zich steeds vaker gaan voordoen.
Dat is in ieder geval niet mijn ervaring.
Wel is het voor storingsvrij rijden van belang dat:
- de rails zorgvuldig, goed aansluitend en vlak worden gelegd (vooral bij schaal N en Z);
- de rails niet door corrosie is vervuild (te zien aan vonkvorming);
- de baan zoveel mogelijk wordt vrijgehouden van stof en gruis zodat vervuiling van contactpunten tussen wielen en stroomafnemers wordt tegengegaan;
- de wielen van de loks schoon worden gehouden;
- loks zijn voorzien van niet-versleten koolborstels die door rustig inlopen van nieuwe loks goed aansluiten op de collector;
- de collector van de motor vrij is van koolstofresten en er geen vonkvorming optreedt tussen collector en koolborstels.

Dat betekent ook weer niet dat we onze modelspoorzolder in een steriele 'cleanroom' moeten veranderen. Het is echter wel van belang om bij de oplossing van problemen met slecht rijdende loks naar bovenstaande punten te kijken. Wasbenzine, railgum, contactspray, ATF, ultrasone reinigers, zachte doekjes en veel geduld zijn daarbij bruikbare gereedschappen.

Mijn stelling: gebruik de middelen waar je goede resultaten mee bereikt en waar je je happy bij voelt. Dat laatste is in ieder geval voor mij het doel van onze prachtige hobby.  :D

Ben




Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #245 Gepost op: 24 January 2015, 13:07:49 »
Ben, bedankt voor het posten van dit fraaie verslag.  (y)
Het geeft een mooi stukje duidelijkheid.

Leen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #246 Gepost op: 24 January 2015, 13:11:14 »
Zou een subtiele (voor)behandeling, met een kleine hoeveelheid polijst pasta, helpen om de kop van de rails een gladdere start/uitgangspositie te geven bij al onze expreimenten?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26556
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #247 Gepost op: 24 January 2015, 13:20:40 »
Ben, je conclusies sluiten aan bij mijn ervaring. Er is helemaal geen nadelig effect aangetoond van railgum.
Ik maak alleen bezwaar tegen de woorden schuren en schuurblokje. Een railgum schuurt niet.
Ik heb ooit een proef genomen door een stukje rail te poetsen met een railgum, en wel zo lang tot het railgum helemaal aan flarden was. Als het echt zou schuren zou je verwachten dat de railstaaf lager zou zijn geworden. Maar dat was niet zo, met de schuifmaat was geen verschil te constateren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9392
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #248 Gepost op: 24 January 2015, 13:29:28 »
Maak eens een indentieke foto, zelfde belichting zelfde setting, zie 4 bielsen op de een en 3 op de ander oftewel je gaat bij de railgum foto veel verder in de macro close up....zie in de nieuwe rail al krassen en groeven..foto's overtuigen me niet

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #249 Gepost op: 24 January 2015, 13:42:04 »
Zou een subtiele (voor)behandeling, met een kleine hoeveelheid polijst pasta, helpen om de kop van de rails een gladdere start/uitgangspositie te geven bij al onze expreimenten?

Waarom zou je dat willen doen? Als je de rails hebt schoongemaakt, waarmee dan ook,  en je treinen rijden als een zonnetje, dan is wat mij betreft het doel bereikt. Persoonlijk heb ik geen zin om mijn hele baan te gaan polijsten. Blijkbaar rijden we allemaal op gegroefde, gebutste en bekraste rails en toch slagen we er in om met de bestaande middelen met veel plezier met treintjes te spelen. Dan vind ik het wel goed  ;).

@ Martin,
Ik heb niet de bedoeling iemand te overtuigen. Ik heb een testje gedaan met de middelen die ik heb, omdat ik graag wilde weten of een railgum krassen geeft. Dat is zo, maar blijkbaar is dat in de praktijk niet zo erg. Daar wil ik het maar bij laten.
Ik speel liever met treintjes  :D

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #250 Gepost op: 25 January 2015, 15:48:33 »
Voor mijn gevoel heb ik alles wat hier over het gebruik van ATF op de modelbaan is geschreven wel aardig meegekregen.
O.a. wat het effect ervan is op de kunststof en de lak van de (vaak dure) modellen die op de baan rijden.
De kans dat het op de wagens en loc'n terecht komt is niet zo heel groot als je voorzichtig te werk gaat.

Ik kan me niet herinneren dat ik iets heb gelezen over het effect van ATF op de "kunst roest" (lees: roestbruine verf) die we voor het visuele effect met opzet op de railstaven aanbrengen. Deze verf hecht veel minder sterk op het metaal van de spoorstaaf dan de spuitlak en primer die op de rijdende modellen zijn gebruikt. Omdat ATF gegarandeerd in aanraking zal komen met de (roest)verf op de spoorstaaf, vraag ik me af of iemand hiermee al (langdurige) ervaring heeft opgedaan?

Groet,

Martin


(Martin is overleden)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #251 Gepost op: 25 January 2015, 15:52:10 »
ATF komt bij mij niet in aanraking met de zijkanten van de spoorstaven, alleen op de koppen. Dat komt door het zuinige gebruik dat je van ATF maakt.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #252 Gepost op: 25 January 2015, 15:55:58 »
De verschillen in hardheid bij de nieuw-zilver spoorstaven geven uiteindelijk ook verschillen in "krasbestendigheid".

Silvolde

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #253 Gepost op: 25 January 2015, 17:55:11 »
Silvolde,

Inderdaad en ik heb de indruk dat Peco iets 'zachter' is dan de andere, merken maar dat is meer een gevoel. Nu heb ik bij de test extra stevig gepoetst met de railgum. Als je dat met zachte hand en veel verstand doet zal de 'schade' allicht minder zijn. Maar zoals gezegd, ik vind het niet zo relevant, omdat ik nog nooit meer dan 1 tot 2 x per jaar heb hoeven schuren. Nu staat mijn baan ook op een overloop, zonder ramen. Daardoor komt ook minder stof van buiten door bovenlichtjes, ventilatiesleuven e.d. op mijn baan terecht. Misschien scheelt dat ook nog. Hoe dan ook, mijn treinen snorren er lustig op los  :D :D.

Ben

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Johan de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #254 Gepost op: 25 January 2015, 18:29:29 »
Heeft iemand al ondervonden of ATF invloed heeft op Bullfrog Snot?
Was wel benieuwd...

Grt
Johan