Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 20:08:21
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254695 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #225 Gepost op: 23 January 2015, 20:31:42 »
Met al deze positieve berichten nog een vraag.
Is het handig om 1st (waar mogelijk) je baan met bv een roco gum te reinigen,of kan je dat net zo goed laten,en gewoon gelijk ATF erop smeren ?
De gebruikers hier kunne hier vast een antwoord op geven  (y)
(wil t wellicht van t weekend is gaan testen op een al enige tijd niet gepoetse baan,vandaar de vraag)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #226 Gepost op: 23 January 2015, 20:49:12 »
Floris,

Er komt altijd stof en vet op je rails terecht, dus het kan zeker geen kwaad om je rails af en toe schoon te vegen. Je maakt de rest van je baan zo af en toe toch ook stofvrij? Dat staat los van het al dan niet behandelen van de rails met ATF, hetgeen corrosie van de rails voorkomt en de geleiding verbetert. ATF is immers geen schoonmaakmiddel.

Ben

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #227 Gepost op: 23 January 2015, 21:04:02 »
Ik vraag me af in hoeverre ATF een reinigende werking heeft en bijv. vuil losmaakt.
Misschien is er een deskundige in ons midden die hier meer over weet.

Leen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #228 Gepost op: 23 January 2015, 21:26:06 »
Sorry, maar dit is in Engels.

http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission_fluid

Mvg, Michel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #229 Gepost op: 23 January 2015, 21:39:04 »
Alle olie en ook atf hebben dope's om te reinigen
Tap een bak een keer af ,en zie hoe zwart het is
is vuil slijpsel  en alle andere rommel die er niet in hoort , maar gewoon meegenomen en zwevend gehouden wordt
dus ook de rails ,wielen en alles wat je ermee insmeert en beweegt(ook een rollend wiel is beweging t.o.v. de rail)word schoner(aanslag verdwijnt) denk aan oude messing fleischman rails ,en de oudere lima en jouef rails
af en toe een reiniging wagen met een schuim blokje of doekje eronder meelaten rijden ,en klaar

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #230 Gepost op: 23 January 2015, 21:46:26 »
Als dit erin zit:
 "rust and corrosion inhibitors, detergents, dispersants and surfactants (which protect and clean metal surfaces)"
(tekst uit wikipedia artikel)
dan zou het inderdaad een reinigende werking hebben. Dat is alleen maar mooi.

Ik rijd nu af en toe met mijn 2-assige lokje hééél erg langzaam over het rangeerterrein om te kijken waar hij stopt. Tot nu toe heb ik op 3 plekken de plastic railisolator bij het puntstuk van de Peco wissels een beetje weggebeiteld, waarna de lok daar niet meer stopte. Ook de rails bij de draaipunten van de schakelrail willen qua hoogte wel eens een heel klein beetje ongelijk zijn. Ik ben bij het aanleggen vergeten om de vijl er overheen te halen.

Hopelijk heb ik over een maand in Houten alle knelpunten kunnen vinden en oplossen.

« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 23:14:41 door St00mboy »

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #231 Gepost op: 24 January 2015, 00:22:08 »
bestetesters,

Natuurlijk, elke dag/week proberen of het goedje nog goed werkt. Eh, ja, veel rijden is sowoeso een probaat middel om de boel draaiende te houden.
Maar is er onder jullie ook iemand die het ATF heeft "ingereden" en vervolgens na enkele weken pas voor het eerst ging rijden? Graag zou ik zijn bevindingen horen
 mvg
Henk

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #232 Gepost op: 24 January 2015, 10:07:17 »
Hoi Henk,

Ik denk dat de situatie die je schetst in elk geval op mij van toepassing kan zijn.
Aangezien er hier weinig wordt gebouwd en het railplan nog niet helemaal klaar is om geheel rond te kunnen rijden,is dat voor mij iets om af en toe maar is een stukje proberen te rijden.
(moeten nog diverse zaken electronisch worden aangesloten zoals bv ondergrondse aandrijvingen die mn wissels aansturen)
Ik wil dit weekend het spul(ATF) voor t 1st gaan aanbrengen op de baan en dan wat heen en weer rijden,de kans is groot dat het dan wel weer even duurt voor er een volgende rijronde komt.
Ik kan je dus wellicht over een week of wat iets laten weten  ;)
Overigens zou ik niet weten waarom het geheel dan niet gewoon zou opstarten en rijden.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #233 Gepost op: 24 January 2015, 10:11:30 »
Hoe dan ook, ik zou met nieuwe rails nooit aan de slag gaan met een schuurmiddel zoals een railgum. Wil je sneller vuile rails, tsja, dan is dat natuurlijk de oplossing, want zo maak je van die mooie groefjes er in waar het vuil beter aan blijft plakken. Maar het hele principe van telkens een laagje van je rails afschuren lijkt me erg rigoreus. Gebruik dan een zachte doek met wasbenzine... Of, hopelijk veel minder poetsen als ATF z'n werk doet.
Spoor 0 adept

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #234 Gepost op: 24 January 2015, 10:19:20 »
Op treinrails (roco line) heb ik zelf nog nooit met een gum gewerkt omdat deze rails zo mooi gepolijst is dat schoonvegen sneller gaat en zeker geen schade geeft.

Daarnaast heb ik ook nog een Faller AMS baantje (60er/70er jaren spul) waar je echt niet wegkomt met een beetje vegen - een stevige gum is noodzakelijk om de oxidatielaagjes weg te schuren.  Faller gaf vroeger zelf een messing schuurplaatje mee!

Maar goed: afhankelijk van de legering die gebruikt is voor je rails zijn er dus mogelijk verschillende adviezen.
Ik denk dat alle moderne nieuwzilver rails het beste af is met een poetsdoekje.

Erik

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #235 Gepost op: 24 January 2015, 10:24:45 »
Ben benieuwd wat ATF doet op die Faller AMS.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #236 Gepost op: 24 January 2015, 10:35:11 »
Henk,

Ik heb een klein baantje waarop ik maar af en toe rijd. Ruim twee maanden geleden heb ik voor het eerst ATF aangebracht. Omdat ik aan een nieuwe, grote baan werk, rijd ik vaak weken niet op de kleine baan. Als ik er na één of twee weken weer eens een lokje op zet, moet eerst 1 of 2 rondjes het stof eraf gereden worden (dat zie je aan de vele vonkjes tussen rails en wielen). Daarna rijdt het lokje als vanouds zonder haperen en zonder te vonken. Een tweeassertje (zwarte Anna) kruipt dan over de wissels. Dus ja, ATF behoudt lang zijn anti-corrosieve eigenschappen. Op dat baantje ligt Arnold rails met een ronde kop. Die staat er om bekend dat stof snel van de ronde railkop wordt gereden. Arnoldrails heeft sowieso weinig last van stof en vuil.

Voorheen maakte ik zoals de meesten af en toe (1 tot 2 x per jaar) mijn baan schoon met een railgum. Dat ging prima en de meeste loks reden er vrijwel zonder onderbrekingen, maar tweeassertjes wilden nog wel eens haperen. Vooral daarbij zie ik nu het verschil en ik ben er blij mee. Voor zover N-spoor lokjes gevoeliger zijn voor contactproblemen, zijn die nu voor bijna 100% verdwenen.

Dit laat onverlet dat er natuurlijk nog steeds stof en vet op mijn hele baan terecht komt. Eén of twee keer per jaar maakt ik dan ook de hele baan schoon met een zacht kwastje en een stofzuiger-met-panty-aan.  :P

Op mijn nieuwe baan leg ik nu Peco code 55 en Roco-N rails. Ook daar zal ik zeker ATF gaan gebruiken.

Ben



Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #237 Gepost op: 24 January 2015, 10:39:55 »
Ben benieuwd wat ATF doet op die Faller AMS.

Heb ik uiteraard geprobeerd ;)  Mijn baantje lag er al vrij schoon bij, en je hebt natuurlijk een ander railcontact dan bij treinen: de auto's hebben koperen sleepstukjes die met een klein veertje op de baan gedrukt worden, ook is het gewicht nogal laag ten opzichte van treinen.
De slepers helpen niet heel erg mee om de ATF goed te verspreiden naar mijn idee. Bij treinen rol je het als het ware uit, waar je hier altijd met frictiecontact zit zodat je gaat uitsmeren in plaats van verspreiden.

Na al die disclaimers heb ik dan ook slechts een klein verschil gezien, wel positief.  De duurtest loopt nog!

Erik

PS: een AMS auto ziet er van onderen zo uit:
« Laatst bewerkt op: 24 January 2015, 10:47:13 door E.r.i.k. »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26556
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #238 Gepost op: 24 January 2015, 10:53:43 »
Hoe dan ook, ik zou met nieuwe rails nooit aan de slag gaan met een schuurmiddel zoals een railgum. .....
..... Maar het hele principe van telkens een laagje van je rails afschuren lijkt me erg rigoreus.
Daar gaan we weer.  :(
Een railgum is geen schuurmiddel, en het haalt dus ook geen laagje van de rails af. Ik heb dat eens uitgebreid getest, en het blijkt een onzinverhaal te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #239 Gepost op: 24 January 2015, 11:10:09 »
Een railgum is geen schuurmiddel [...]

Hoi Klaas,

Ik heb zelf voor mijn fallerbaantje (zie boven) altijd een 'normale' gum gebruikt, maar dan wel het harde inkt gedeelte en deze schuurt wel degelijk!
 


Dit is uiteraard niet hetzelfde als een 'railgum', die is dan kennelijk zachter?
Als ik even google zijn er veel verschillende merken en incarnaties - zijn die allemaal vergelijkbaar?

Erik