Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
Sluitseinen REEtitec 1300 door bellejt
Vandaag om 18:16:03
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 17:35:40
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:13
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 17:16:31
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Ronald69
Vandaag om 17:12:33
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Joz
Vandaag om 16:59:41
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 15:20:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40

Auteur Topic: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...  (gelezen 7690518 keer)

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
Re: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
« Reactie #26970 Gepost op: Vandaag om 10:02:34 »
De BR 53 heeft alleen als ontwerp bestaan wat alleen Märklin nooit begrepen heeft.

Dit schrijft Märklin bij de BR 53:

Vorgesehen als Baureihe 53.0 der Deutschen Bundesbahn (DB). Kriegsbedingt nie fertig gestellte größte deutsche Dampflokomotivkonstruktion. Fiktiver Betriebszustand Anfang 1950er Jahre.

Maar Duits is erg moeilijk  ;).

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Karben

• Offline Offline
« Reactie #26971 Gepost op: Vandaag om 10:29:15 »
Vielleicht vorgesehen als DR Lok und nicht als DB Lok?
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #26972 Gepost op: Vandaag om 14:53:42 »
Klopt. DR (voor 1949 dan uiteraard). Verschillende onderdelen zijn in 1943 gebouwd (deel van het frame, niet volledig! en enkele cilinderonderdelen). Machinistenhuis en een zootje andere items zou van de Br52 worden overgenomen, evenals de al bestaande condenstenders.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #26973 Gepost op: Vandaag om 15:00:53 »
Citaat van: Ronald69
De BR 53 heeft alleen als ontwerp bestaan wat alleen Märklin nooit begrepen heeft.

Ergens rond 1942, 1943 dacht men bij de Deutsche Reichsbahn na over een lokomotief, die (in principe) bedoeld was om grote lasten op grote afstanden te kunnen vervoeren (lees: in het oosten dus). Men bepaalde een aantal parameters, waaraan de te bouwen lokomotief moest voldoen. De diverse lokomotieffabrieken gingen daarmee aan het werk en stelden een aantal ontwerpen voor (om precies te zijn: 17, waaronder dus de malletlok die later door Märklin als model werd uitgebracht).
Echter, voordat men een definitief ontwerp kon bepalen en daarmee de lokomotiefindustrie aan het werk kon zetten, waren de (oorlogs)omstandigheden al dusdanig veranderd dat men maar van de plannen afzag. Het herstel van de infrastructuur en rollend materieel had een hogere prioriteit dan de bouw van lokomotieven, bestemd voor een gebied wat toch al niet meer in eigen handen was.
Van al die ontwerpen is er dus nooit eentje daadwerkelijk gebouwd, ook niet, zoals een hardnekkig gerucht doet denken, een aanzet tot de bouw van een chassis o.i.d.

Overigens heeft er wel een Baureihe 53 bestaan: bij de DR(G) werden daarin alle (goederentrein)lokomotieven met de asindeling C (+tender) ondergebracht. Een voorbeeld daarvan vond je vroeger in menig startset van Fleischmann.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:05:27 door ex44. Reden: koppeling toegevoegd »

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #26974 Gepost op: Vandaag om 15:54:20 »

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Charles_

• Offline Offline
« Reactie #26975 Gepost op: Vandaag om 16:05:28 »
Lege blikken doos zeker?

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #26976 Gepost op: Vandaag om 16:09:50 »
Deze wel helaas ...
In tegenstelling tot deze.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #26977 Gepost op: Vandaag om 16:17:16 »
Dit schrijft Märklin bij de BR 53:

Vorgesehen als Baureihe 53.0 der Deutschen Bundesbahn (DB). Kriegsbedingt nie fertig gestellte größte deutsche Dampflokomotivkonstruktion. Fiktiver Betriebszustand Anfang 1950er Jahre.

Maar Duits is erg moeilijk  ;).

Groet
Fred

Fred,

In tegenstelling tot velen is Duits totaal geen probleem voor mij, zowel in lezen en spreken. Het schrijven daarentegen is wat moeilijker voor mij vanwege de naamvallen e.d. Tegenwoordig gebruik ik hiervoor DeepL voor gebruik op Duitse fora om daar in topics te reageren.
Jij haalt weer iets typisch van Märklin aan nl. het woord fictief. Want daarin zijn zij heel sterk in wat te zien is in de, wat alleen zij hebben uitgebracht, de DR(G) BR 53 001.

De Deutsche Reichsbahn had in 1943 plannen om een nieuwe (3e) zogenaamde "Kriegslokomotive" te ontwikkelen. De ontwikkelopdracht voor de bouw van een snelle goederentransport locomotief voor lange afstanden ontstonden in 1943. Het voorgelegde ontwerp van Borsig, bestond uit een 4 Cylinder Mallet locomotief met geleed drijfwerk. De locomotief is nooit gebouwd. Märklin heeft de locomotief gebaseerd op de ontwerptekeningen, uitgebracht als model.
Precies wat zij dus ook gedaan hebben met de BR 06 door deze uit te brengen in een ontkleedde stroomlijnversie die dus nooit zo gereden heeft. Zie hier de toestand van deze machine:

Das traurige Ende der 06 001, die mit gesprengten Zylindern seit Januar 1945 in Frankfurt (Main) auf bessere Zeiten wartet. Da die DB an den beiden Loks der Baureihe 06 kein Interesse hatte, wurden sie als Splittergattung eingestuft und mit HVB-Verfügung vom 14. November 1951 zur Ausmusterung genehmigt. (07.1949) Foto: Carl Bellingrodt.

Ik vind het prima dat je mij wilt verbeteren of verduidelijken zoals Ex44 gedaan heeft maar ga niet Märklin citeren met daarin de woorden fictief. Dat is nl. datgene wat ik ermee wilde zeggen, Märklin heeft het niet begrepen. Wat zij wel begrijpen is om iets op de markt te zetten wat hun veel geld oplevert maar de serieuze modelspoorder koopt deze prullaria niet.

Grt, Ronald.

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #26978 Gepost op: Vandaag om 16:23:54 »
Oooh... ik voel een ban aankomen 🙈

;D

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #26979 Gepost op: Vandaag om 16:40:20 »
We zitten hier toch niet op het 3Railforum...   ;D
Grt, Ronald.

grossraumwagen

• Online Online
« Reactie #26980 Gepost op: Vandaag om 17:11:50 »
Is nog steeds een br50, in de nieuwe nummering had de nummerreeks 050 alleen niet genoeg nummers om alle locs kwijt te kunnen, dus kregen werden ze ingedeeld in 050 t/m 053

De br52 is een heel andere loc, namelijk de vereenvoudigde Kriegslok. Die waren in 1968 allang buiten dienst in West-Duitsland.
Overigens zijn in de jaren 90 nog enkele 052 in het bestand van de DB-AG opgenomen.
Dit waren BR 52.80 van de Deutsche Reichsbahn die nog niet buiten dienst gesteld waren.
Aangezien de oorspronkelijke 052 (BR 50) al lang daarvoor btd waren gesteld, was een eventuele nummerdoublure geen probleem.

Ook de Baureihe 51 heeft bestaan: de eerste keer een Oldenburgse goederenloc die echter voordat de omnummering werd uitgevoerd al btd was gesteld.
De tweede keer betrof het de omnummering ttv WO2 van een Tsjechoslowaakse Malletloc die oorspronkelijk voor de MÁV resp. Kaschau-Oderbergische Eisenbahn (Kosice-Bohumín) zijn gebouwd.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 17:21:06 door grossraumwagen »

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #26981 Gepost op: Vandaag om 17:12:46 »
Roco heeft ook modellen uitgebracht onder het motto "wat als.."

Terug naar de cabinetender maar bovenal de lok daarvoor, hoe bevalt deze Sudexpress? Kun je eens een uitgebreider verslag plaatsen?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #26982 Gepost op: Vandaag om 17:26:13 »
Fred,

Dat is nl. datgene wat ik ermee wilde zeggen, Märklin heeft het niet begrepen. Wat zij wel begrijpen is om iets op de markt te zetten wat hun veel geld oplevert maar de serieuze modelspoorder koopt deze prullaria niet.
Ronald,

Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp niet wat je bedoelt als je schrijft dat Märklin het niet begrepen heeft.

Verder weet ik niet wat je bedoelt met een "serieuze modelspoorder". Ik heb de 53 niet gekocht en zal ook  de Märklin 06 niet kopen, maar ik hoop dat ik geen "serieuze modelspoorder" ben. Voor mij is modelspoor zoals het Amerikaanse tijdschrift als ondertitel had : "Modelrailroading is fun".

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/