Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 31-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:26:49
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:23:55
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Dwergsein
Vandaag om 01:00:05
Videoserie: Rocrail voor beginners door Peter.v.L
Vandaag om 00:04:37
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 00:04:34
Raadplaatje door Benelux795
31 juli 2021, 23:01:58
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
31 juli 2021, 23:00:47
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
31 juli 2021, 22:58:17
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door sdz1976
31 juli 2021, 22:56:56
De fabriek - Spoor 0 door sdz1976
31 juli 2021, 22:55:37
Laag vermogen ledstrip door Klaas Zondervan
31 juli 2021, 22:37:49
LS Models / Models World 2021 door Marcel112
31 juli 2021, 22:33:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
31 juli 2021, 22:28:32
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
31 juli 2021, 22:21:08
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
31 juli 2021, 22:11:10
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door Forever Rocofan
31 juli 2021, 22:04:05
Haags aanhangrijtuig in 1:45 door RobK
31 juli 2021, 21:56:37
Huisje staat spoorverdubbeling in de weg door Hendrik Jan
31 juli 2021, 21:44:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
31 juli 2021, 21:05:35
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door VAM65
31 juli 2021, 20:27:29
PIKO oliebootwagens NAM door Jean-Pierre
31 juli 2021, 20:06:56
Trix 2021, nieuws van de fabrikant door Dave.......
31 juli 2021, 19:03:04
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
31 juli 2021, 18:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
31 juli 2021, 18:11:59
Een sleepje vierassers door Weerd
31 juli 2021, 16:44:46
DJH NS 5000, de grote verbouwing door Tomasso
31 juli 2021, 16:14:35
BNLS-module: "Grasland" door tijgernootje
31 juli 2021, 15:31:54
Batterijen handregelaar Lenz LH101-R snel leeg door wob
31 juli 2021, 15:06:09
Update: baan in de tropen door tuurtje
31 juli 2021, 14:51:22
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
31 juli 2021, 14:50:09
  

Auteur Topic: PIKO oliebootwagens NAM  (gelezen 1482 keer)

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: PIKO oliebootwagens NAM
« Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2021, 10:20:24 »
Goedemorgen,
#verst107:
In een ander draadje hier op dit forum heb je daar in 2012 al antwoord op gekregen van Frank (#spoorzeven)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44457.msg710531#msg710531
Maar om de een of andere reden stranden deze discussies steeds weer.

Gezien de diverse positieve reacties, word hier dus eigenlijk al jaren naar de ketelwagens in model gezocht.
Er word dan ook vaak gezegd dat fabrikanten en vertegenwoordigers hier op dit kletsforum  ;D meelezen.
Hopelijk lezen die nu ook mee en actie ondernemen, want er is belangstelling!
Kan mooi bij de Neuheiten 2022/23

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel 


RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 692
Re: PIKO oliebootwagens NAM
« Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2021, 10:43:18 »
De Liliput ketelwagens, die nu uitkomen, zijn zowel te combineren met de NS 600 en NS 2000 serie. Een van de opschriften is NV Nederlandse Aardolie Maatschappij Oldenzaal. Na 1952 werd Oldenzaal vervangen door 's-Gravenhage. Aanpassing van de opschriften vond geleidelijk plaats. Het artikelnummer van Liliput is bekend bij de importeur en bevindt zich in de L23016. reeks. De verwachte uitlevering is 2022.

1953 was het laatste jaar dat de NS serie 2000 regulier werd ingezet in de olietrein.

De ketelwagens die in de jaren zeventig en tachtig werden ingezet hebben de aandacht van een modelspoorfabrikant. Het grote probleem was echter dat er geen foto's waren van gedetailleerde opschriften. In dat euvel is inmiddels voorzien. Op basis van het beschikbare beeldmateriaal zijn er twee varianten mogelijk.


Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: PIKO oliebootwagens NAM
« Reactie #17 Gepost op: 31 juli 2021, 11:46:20 »
#RodeDuivel,
Hartelijk dank voor dit bericht.
Het is fijn te lezen dat er aandacht is van een modelspoorfabrikant.
U schrijft, dat er op basis ven het beschikbare beeldmateriaal, er twee varianten mogelijk zijn.
Is dat aan ons uit te leggen wat er met twee varianten word bedoeld?
Want ik weet niet beter, dan dat deze gehuurde VTG ketelwagens tot het laatst toe werden gebruikt vanuit Schoonebeek.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: PIKO oliebootwagens NAM
« Reactie #18 Gepost op: 31 juli 2021, 12:01:20 »


Dit is Almelo lijkt me, maar in welk jaar? Gezien de bebouwing gok ik <1980? In dat geval: laat maar komen!
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2021, 12:07:32 door 1200blauw »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3853
Re: PIKO oliebootwagens NAM
« Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2021, 12:04:54 »
Klopt Erwin, maar er waren twee versies: die met depot Nieuw Amsterdam voor de treinen naar Schoonebeek en die met depot Den Haag HS (Loolaan) voor de Haagse olietreinen.
Als er van de versie met depot Den Haag HS twaalf nummervarianten komen, kun je de Haagse trein natuurgetrouw nabootsen. Die bestonden namelijk uit twaalf vierassers (net nog even gecheckt op het fotomateriaal van een goede vriend van mij). Dat was volgens mij vanwege de capaciteit van het vulstation bij de Loolaan: 2 x zes wagons. De Haagse treinen (met 2 x 2200/2300) reden gewoonlijk, met kopmaken in Rotterdam CS, naar Vlaardingen (Shell) en die uit Schoonebeek (met zowel E- als DE tractie afhankelijk van het deeltraject) naar Pernis (Shell) of naar de Botlek (Esso). Die treinen waren een stuk langer (rond de dertig vierassers).
Overigens kan ik niet beoordelen of het voor een fabrikant doenlijk is twaalf nummervarianten uit te brengen, maar wellicht zijn losse decals een optie.

Almelo is juist, maar eind juli 1983 zag het er daar ook nog zo uit:



« Laatst bewerkt op: 31 juli 2021, 12:08:27 door spoorzeven. Reden: Foto Almelo toegevoegd »
Groet, Frank

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: PIKO oliebootwagens NAM
« Reactie #20 Gepost op: 31 juli 2021, 13:06:30 »
#1200blauw:
Het is niet bekend wanneer deze foto in Almelo is gemaakt.
Gezien de afbeelding van Frank (spoorzeven) is het ergens in de jaren 80

#spoorzeven:
Dankjewel Frank, voor de toelichting.
Ik zeg laat maar komen.
En dan in beide varianten.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Allegra" treinstel
Re: PIKO oliebootwagens NAM
« Reactie #21 Gepost op: 31 juli 2021, 17:45:39 »
hier nog een foto van de NAM ketelwagen uit de jaren 70/80

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17847.690

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
    • flickr fotopagina
Re: PIKO oliebootwagens NAM
« Reactie #22 Gepost op: 31 juli 2021, 20:06:56 »
Klopt Erwin, maar er waren twee versies: die met depot Nieuw Amsterdam voor de treinen naar Schoonebeek en die met depot Den Haag HS (Loolaan) voor de Haagse olietreinen.
Als er van de versie met depot Den Haag HS twaalf nummervarianten komen, kun je de Haagse trein natuurgetrouw nabootsen. Die bestonden namelijk uit twaalf vierassers (net nog even gecheckt op het fotomateriaal van een goede vriend van mij). Dat was volgens mij vanwege de capaciteit van het vulstation bij de Loolaan: 2 x zes wagons. De Haagse treinen (met 2 x 2200/2300) reden gewoonlijk, met kopmaken in Rotterdam CS, naar Vlaardingen (Shell).
Over welke periode heb je het dan? In "mijn" tijd (jaren tachtig) reed deze trein ook naar Pernis en/of Botlek. Overigens zijn 8 nummervarianten al genoeg  ;). In 1987 was de samenstellingen vaak 9 of 10 wagons, maar in 1988 heb ik dia's met maar 8 wagons, zowel de beladen variant (tr 57223) als de lege (tr 58221). En zoals ik ook in het andere draadje aangaf, werd deze trein in ieder geval in de periode 1986-1988 regelmatig getrokken door een E-lok, al dan niet met de 2200 ('en) in opzending.