Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 116419 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #120 Gepost op: 27 december 2016, 00:16:44 »
Zo nog nabuikend van het vele eten en drinken vond ik vanavond weer tijd om verder te werken aan de rechter helix. Ik heb de gehele Helix ontdaan van lijmresten en weer gangbaar gemaakt. Er bleken toch meer lijmresten achter te zijn gebleven dan ik had gedacht! Wijze les voor de volgende keer, beter opletten.

Magoe, met drie locs getest en tot dusver rijdt alles perfect!!!

Dus heb ik de klus bijna afgemaakt door de geplande werklichten aan te brengen in de helix. Op zich kan ik met de werklichten van de schaduwlagen genoeg zijn maar een beetje extra licht kan geen kwaad.

Ik heb op stukjes styreen een ledstrip geplakt en deze vervolgens met houtlijm aan de lagen bevestigd. Vier stuks in totaal:





Ze zitten tijdelijk gefixeerd met punaises.

En natuurlijk even testen wat het effect is:









Ik ben erg tevreden over het resultaat. Morgen nog even de bedrading wegwerken en dan kan deze helix opnieuw worden geïnstalleerd op de modelbaan. Dan hetzelfde grapje op de linker helix uitvoeren :)

We komen er wel!!!
« Laatst bewerkt op: 27 december 2016, 00:18:52 door martindomburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #121 Gepost op: 30 december 2016, 00:56:06 »
Vandaag een breektroew gehad. De Helix staat weer op zijn plek om gekoppeld te gaan worden. Ik heb de servicespoor geschakeld met een relais tussen Dinamo en de SPROG Programmer. en Last but very important: De nieuwe brein is geinstalleerd:


De Cyclone Mini PC

De oude laptop was defect dus werd het tijd voor een vaste PC. Ikz al morgen even wat foto's schieten en online knallen.
Met een beetje geluk kan ik komend weekend weer testrijden en kan ik aan de linker helix gaan beginnen.

cheerz
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #122 Gepost op: 30 december 2016, 05:07:45 »
Top maat.

Greetz,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk


Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #123 Gepost op: 01 januari 2017, 14:01:40 »
Iedereen de beste wensen!!!!!

Ik heb het nieuwe jaar ingeluid met een rijdend Schellenbach! De nieuwe helix is goedgekeurd en werkt als een trein (leuk een woordgrapje)

FILMPJE

De nieuwe PC is snel genoeg voor iTrain, al merk ik wel dat 4GB uitbreiding hem net iets vlotter door alles heen zou laten gaan. Nu merk je soms dat de graphics wat stotteren als er heel erg veel gebeurd. Maar in iTrain merk ik der gelukkig niks van.

Komende week maar eens gaan beginnen aan de tweede helix.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2017, 00:12:18 door NS264. Reden: link gefikst »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #124 Gepost op: 17 april 2017, 21:59:02 »
Nou komt die dan he:

ER IS WEER EEN UPDATE!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb vrijdag het hout gehaald voor de derde schaduwlaag, de helixen en de toplaag van het schaduwproject.



Ik was het rijden helemaal zat en ik ben nu al wee rop het punt dat dingen gaan slijten. Snel maar weer door gaan bouwen dus. Dat heb ik vandaag gedaan. Ik heb als eerste de toplaag aangebracht. Om twee praktische redenen niet eerst de schaduwlaag:

1) Opbergruimte en werkruimte te creëren
2) dat stond me gruwelijk in de weg

Als eerste het depotdeel gemaakt waaronder de vriezer zich bevindt. Omdat daar de helix stopt ligt dat deel 5 cm hoger als de rest van de baan. Dan kan ik de helix er zo onder vandaag schuiven als er gedonder is. Je weet wel van die standaard problemen, rellen, demonstraties, dronken machinisten etc.





Als materiaal gebruik ik 12mm multiplex.

Daarna de resterende platen op maat gezaagd en gemonteerd



Tegen de achterwand de platen voor het schaduwlaag. Op de frieslijst komt een nieuw boeideel wat uit 1 geheel bestaat.





Ik twijfel nog of ik tussenlatjes ga plaatsen. Op zich is dit al mega stevig zo.
Goed zichtbaar ook de plek waar straks het derde schaduwlaag komt te zitten.


Deze helix is bovenop niet bedekt, die gaat straks doorlopen naar het allerhoogste niveau. Beetje wat mijn carrière nog mist zeg maar  :lol:  :mrgreen:
De helix krijgt wel een mdf kist eromheen zodat hij beschermd wordt tegen mijn lompheid.

Ik ben er al wel weer gelukkig mee zo.

Zeer snel komt er weer een nieuwe update!!!
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #125 Gepost op: 18 april 2017, 09:10:24 »
Hi Martin,

Waarom een MDF kist een mooi perspex kist er omheen kan je ze ook zien rijden.

mvg
Marco
mvg
Marco

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #126 Gepost op: 20 april 2017, 10:23:22 »
Wordt zeer imposant Martin.

Met al die lagen gaan je treinen wel meer in het schaduw deel dan op het rijdeel te zien zijn ;)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #127 Gepost op: 20 april 2017, 23:18:41 »
@ Falcon,

We zullen zien  :angel:

@Marco: Sinds wanneer heb jij die heldere ideeën  ;D


Vanmiddag kon ik de fut niet vinden om om te bouwen dus ben ik maar even gaan bouwen. Ik ben beginnen met de constructie voor Schaduwlaag 1 (SS1)
De platen van SS1 worden alleen op maat gemaakt en pas vastgelijmd als de rails en aansturingen hierop zijn gemonteerd. maar het gefet al wel een leuk beeld.


Zo wordt het







gelijk de achterbord eraan geschroefd. Begint heel wat te worden zo.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #128 Gepost op: 29 april 2017, 08:44:41 »
Mooi zo die vrije dagen, heb maar weer wat tijd vrij gemaakt om verder te rommelen. Als eerste ben ik begonnen met het ophogen van de linker helix. Deze krijgt 2 helixen van 4 lagen er boven op. Als materiaal gewbruik ik wederom 5mm populieren triplex wat zich inmiddels heeft bewezen.

Voordat ik met de volgende opbouw kan beginnen moet ik eerst twee items tackelen:
- ophogen van de oprit in verband met de rijhoogte
- door een lage rijhoogte tussen de twee helixen moet het gehele eerste laag voorzien worden van pantograafgeleiders.

Als eerste de ophoging:


Dat was appeltje eitje.

het kopschotje is om de ruimte te overbruggen tussen de helix en de vaste plaat. In de onderste laag maakte ik een cruciale fout door de triplex helixlaag aan te laten sluiten op de houtplaat. Helaas is de muur erachter niet recht en glad waardoor bij het uitschuiven van de helix ik op diverse punten klem kwam te zitten. Het linkerdeel van de onderplaat is dan ook bijgezaagd op diverse punten. Met een klein kopschotje los je dat probleem op :)


Laagje 1 van helix 2


Andere POV

Inmiddels heb ik aan de onderzijde met stift het pad van de pantograaf afgetekend. De laag kan er nu weer vanaf en dan begint een monnikenwerk aan punaises en koperdraad solderen :) Leuk, ik heb een hobby  :mrgreen:

Groetjes


Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #129 Gepost op: 29 april 2017, 21:04:58 »

Door een geannuleerde order had ik ineens een DR4050 dag-nacht simulatie over. Ik heb deze aangevuld naar een tweede set en beide voorzien van de extension kit. Zo kan ik straks twee mooie RGBW ledstrips met dag-nacht regeling plaatsen onder de frieslijst.



Dat gaat gebeuren voordat ik iets ga bouwen op de bovenlaag.

Het jeukt me al flink dus ik heb vandaag een begin gemaakt aan de pantograaf geleiding op de onderste laag. Omdat deze ondanks de ramp van SS2 toch maar 4,5 cm boven de onderste helix zit moet de hele laag onder het draad. Gaandeweg kwam ik achter een zwaar tekort aan punaises en kwam ik lucratief op geleidedraad 2.0 uit: Nietjes



Op de streepjes een nietje, draad spannen en fixeren met tijdelijke nietjes en ff helemaal loco gaan met de soldeerbout!







na afloop met een hamer even plat geslagen en nu heb ik strakker draad wat vlak tegen het hout zit :)

Nog een buitenste ring en dan kunnen we testrijden :)

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #130 Gepost op: 09 mei 2017, 22:58:54 »
Maar nu we toch pover meuk hebben, de helix......

Ik heb van de week maar eens een stukje spoor gelegd over de overgang om deze eens te kunnen testen:



Er zit een knik op de overgang van schuin naar recht en voordat ik hevig moeilijk ga zitten doen met levelen en schotjes, eerst maar eens even zien of de pap wel zo heet is als ik denk dat het geserveerd wordt.



Hiervoor was natuurlijk ook de hybride besturing nodig


Een tweetal nieuwe TM44 blokkaarten.

De helix naar SS1 krijgt 4 blokken totaal (2 om 2) en de helix naar de scenery idem.

Was nog wel even spannend maar het bleek best wel een beetje heel veel niet zo erg te zijn als het lijkt. Ja er zit een klein knikje maar zowel de GP40 als de BR012 liepen niet te slippen :)



Ook was direct de relaisschakeling goed van de wisselstraat die de twee helixen met de SS2 verbindt, dat was ook wel uniek dat me dat in 1x lukte, zeker gezien er in totaal 6 relais nodig zijn om de juiste spanningen over de scissor te laten lopen.

Maar goe, ff flink getest en goed bevonden dus hop, kabels los, sluitingen los en eruit schuiven dat gevaarte



Tied veur rails





Ff laten uitharden, schoonmaken en dan de volgende laag!!!

heb er al echt zin in gekregen weer. Ik heb trouwens voor de modelbaan nu ook een eigen FaceBook pagina gemaakt wara ik regelmatig filmpjes en foto's post
Klik voor FaceBook

Groentjes maar weer
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #131 Gepost op: 17 mei 2017, 23:09:25 »
Hé nu al weer een update  :roll:  :shock:  8-)  :lol:  jazekerssssss, met mijn nieuwe tijdsindeling is er gewoon tijd voor Schellenbach 2x per week.

Maar wie mijn FaceBook pagina van Stadt Schellenbach volgt heeft de helix gestaag zien groeien. Ik ben inmiddels 3 lagen bereikt van het hoogste punt en dit wil ik jullie ook niet ontnemen. Dus ik stop met typen, hier zijn de plaatjes:















Nog drie lagen en dan ben ik op Scenery niveau!!
Dan nog de blokken bedraden, rails reinigen en de pantograafvangers aanbrengen.

voor SS1 heb ik inmiddels ook alles binnen gekregen. Die ga ik in twee delen bouwen. Eerst de linker wisselstraat, daarna de rechter helix opbouwen en de rechter wisselstraat. Als laatste de twee wisselstraten verbinden en dan is het Schaduwproject na 3 jaar eindelijk klaar!!!!

begint nu te jeuken

Groetjes







Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #132 Gepost op: 18 mei 2017, 09:43:54 »
 (y)
Ziet er zeer indrukwekkend uit; ook daar gaat heel wat meters rails in zitten.
Door de grote rijlengte op de helix(en) blijft de trein ook mooi een tijdje 'uit beeld'. Versterkt n.m.m. nog eens de grootte van de baan en het rijden erop.

Succes met bouwen.
Met vriendelijke groet,
Peter

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #133 Gepost op: 18 mei 2017, 11:51:31 »
Vroeg me ook al af hoeveel meter 1 rondje helix is :D
Vermoed een goede 3 meter ?
En zie al een 12 tal lagen, dus in totaal 36 meter, laten we afronden naar 40 en 2 spoors, dus 80 meter op 1 helix  :o
Daar krijg je al een paar treinen op kwijt en kan je al overwegen om ipv een schaduwstation te hebben, je gewoon de helix als schaduwstation kan gebruiken :D

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #134 Gepost op: 18 mei 2017, 12:09:58 »
1 omwenteling is 3,16 meter uit mijn hoofd. Beide helixen hebben 12 lagen. Maar het zijn 3 helixen op elkaar die de drie schaduwlagen met elkaar verbinden en met de scenery. Maar een extra schaduwstation is het wel :)

Helling is ongeveer 2,2%

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?