Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Gerrit H
Vandaag om 18:10:52
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 17:55:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 17:49:08
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 17:31:40
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 17:28:19
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 17:23:35
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 17:15:30
ik mis al een poos door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:36:42
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 15:40:32
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:04:26
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 127588 keer)

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #90 Gepost op: 03 April 2016, 10:56:27 »
Netjes kerel,

Lekker bezig!

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #91 Gepost op: 03 April 2016, 11:35:52 »
Tnxs Daniel

@Reinout

Dan is dit het moment dat ik mijn snode plan bekend maak, al is dat reeds eerder vermeld hier :)

Ik bouw nu 3 schaduwlagen om mijn verzameling te huisvesten. Dit word een losstaand deel wat niet beïnvloed wordt door een scenery gedeelte.

Straks komen er boven twee helixen boven maaiveld uit en daar komt een groot scenery deel.

Nog 1 laag en dan is het tijd voor dat hoofdstuk dus ja nu is het vooral schaduwstations wat de klok slaat.

Maar dan heb je straks wel een universeel schaduwstations ongeacht wat ik erboven wil bouwen.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #92 Gepost op: 05 April 2016, 23:00:42 »
Het is gelukt mannen!! De baan wordt nu bestuurd door de Raspberry pi 3 en raspbian.

Het was een bug in de java installer waardoor iTrain de USB poorten niet zichtbaar had. Maar dankzij een teamviewer sessie met Xander Berkhout is het me gelukt.

Overall indruk van de Raspberry dusver:

- Lekker Snel
- Raspbian oogt en functioneert een beetje zoals we gewend zijn van een windows shell
- MIJN LAYOUT DOET HET!!!!

MAAR:
Uiteraard is mijn layout weer een geval apart want tot dusver verloopt het niet vlekkeloos. Omdat mijn layout beschikt over 5 interfaces en er enorm veel rekenwerk nodig is verlies ik vaak de communicatie met de OC32. Ook merk je dat soms de graphics het niet helemaal kunnen volgen. Dat is in iTrain een teken dat die zijn handen vol heeft aan het proces aangezien de graphics op de secundaire plaats staan.

Dus resume:
- Voor de kleine/normale en gemiddelde modelspoorbaan is dit een perfecte manier om goedkoop en flexibel de modelbaan aan te sturen (Nog geen 90,- totaal)
- Voor het formaat van Schellenbach: het werkt maar ik hoop dat Raspbian nog wel wat updates door gaat voeren waardoor Java sneller word.

Ik ga voorlopig lekker rijden en alvast nadenken aan een pantograaf opvang oplossing voor de helixen :) Tips zijn welkom! het gaat puur om het opvangen, in de lagen zelf is genoeg ruimte

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #93 Gepost op: 06 April 2016, 12:15:15 »
Stukje 1,5 quadraad zoals een vakman zou zeggen. Voor leken een dikkere koperdraad die omhoog wegloopt en zou de pantograaf weer naar beneden duwt.

Groet,

Gerard van der Sel.

Voor een voorbeeld zie hier.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2016, 15:02:21 door gvandersel. Reden: Voorbeeld toegevoegd »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #94 Gepost op: 06 April 2016, 13:40:31 »
Martin, blijft indrukwekkend om te zien!

2A voor een Raspberry Pi 3 is volgens de makers wel aan de krappe kant als je er ook USB in prikt. 2,5A wordt dan als minimum aangeraden. Just so you know.

Jammer dat de Pi het niet trekt maar je baan is ook wel echt een geval apart. Zou het niet een idee zijn de verschillende centrales te spreiden over meerdere Pi's? (Ook al heb ik geen idee of iTrain überhaupt netwerking aan kan...)

En tja, het blijft Java... Makkelijk cross platvorm maar het blijft dikke stront door een trechter qua snelheid. ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #95 Gepost op: 06 April 2016, 17:03:00 »
Hoi

De 2A moet voldoende zijn. Alle USB zitten op een gevoede hub en de wifi en bt staan uit.

De Pi trekt het wel hoor, alleen met moeite. Iets waar updates van het systeem nog wel wat aan zullen veranderen. Maar voor de normale gemiddelde modeland is hij sterk en snel genoeg.

Verder ja Java is dikke trage drek maar daarvoor is al een ontwikkeling gaande bij iTrain. Overigens is iTrain geheel netwerk gebaseerd.

@Gerard; tnxs voor de link, goede tip!!!!
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #96 Gepost op: 02 June 2016, 23:53:45 »
Hoi,

Der is weer een update te vermelden, dus meld ik mij weer. Ik heb en poosje geleden een aantal energiemeters besteld in China om het verbruik in stroom te regis treden van de diverse voedingen op de baan. Zo kan ik zien wat bepaalde facetten aan stroom verbruiken.

Uiteindelijk vandaag de boel geïnstalleerd



De bovenste is de 5V. Die gebruik ik vooralsnog niet
De tweede is de 12V spanning. Deze voedt momenteel een 7 meter Ledstrip en een  OC32. De laatse neemt nagenoeg geen stroom af. De Ledstrip zit op 530mA bij 12V.

De derde is de voeding van de wissels en relais. Alle accessoires zeg maar. Ik heb nu 100 servos en 70 relais onder de baan. Als ik die simultaan schakel piekt hij op 3,8A. Door de gelijktijdigheidsfactor van de OC32 en iTrain zit hij gemiddeld op 1,2 A. Dat is niet verkeerd. Maar het grootste verbruik zijn de relais.

De vierde is voor de scenery niveau

De vijfde en zesde is de rijspanning van het schaduwwerking en de helixen. Gemiddeld zit een loc tussen de 150-200 mA in. Maar ook hier heb ik bij geen van beide nog de 1A bereikt.

Zo zie je maar dat je alles kan berekenen en uitwerken. Maar de realiteit is vaak toch een heel stuk anders dan je zou denken.

Meten is weten! !!

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #97 Gepost op: 03 June 2016, 08:52:12 »
Hoi Martin,

Ziet er goed uit! Dit soort 'bewakingen' en 'registraties' hou ik wel van.  (y)
Ik heb zelf jaren geleden een zo'n soort meter in Amerika gekocht, maar deze was nogal aan de prijs vandaar dat ik er maar een heb. Maar om er meerdere te installeren, lijkt dit me een perfecte oplossing. Heb je een artikelnummer van deze meters? En is het aansluiten gewoon 2 draadjes aan de uitgang van de voeding?

Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #98 Gepost op: 03 June 2016, 09:48:34 »
Hoi

Ze kosten maar 4 euro :)

Ik denk dat je NEW Dual L Digital Voltmeter Ammeter Panel Amp Volt Gauge DC 0-100V 10A wel leuk vindt. Zet het maar op je verlanglijstje! http://geek.wish.com/c/556ecda785b0ca20faf3739e

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #99 Gepost op: 03 June 2016, 10:17:44 »
http://www.aliexpress.com/item/0-28-Red-Blue-LED-DC-0-100V-10A-Dual-display-Meter-Digital-Voltmeter-Ammeter-Panel/32310008404.html

Dan wel met blauw maar ach :p Vooral die link even geplaatst omdat je daar kunt zien hoe je hem aan sluit (zonder in te moeten loggen).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #100 Gepost op: 03 June 2016, 11:23:18 »
Martin, Timo, bedankt voor de info en de link.

Ik heb een aantal aparte voedingen die ik voor alle zekerheid ook wil monitoren en heb er daarom alvast twee besteld.
Hoewel de reacties/commentaren wisselend zijn (de een vindt ze goed, de ander vindt ze slecht) toch besteld: voor die prijs (inclusief geen verzendkosten) kun je je geen buil vallen  ;D

Wie weet kom ik er nog op terug als ik ze geïnstalleerd heb.....

Groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #101 Gepost op: 03 June 2016, 17:30:23 »
Voor dat geld kan je je er geen buil aan vallen. Het is geen Fluke maar het geeft een mooie indicatie.

Enige waar je rekening mee moet houden is, hoe sluit je hem aan. Zo uit me hoofd is intern de GND verbonden (dus van zowel power input als power supply of load). Geen probleem als de meter uit hetzelfde wil voeden als wat je wilt meten. Daarnaast wordt de stroom gemeten in in GND lijn. Dit kan eventueel een kleine spanningsvermindering geven maar dat zal niet veel zijn. Idee wat je in je hoofd moet houden, als je een common ground systeem gebruikt op je baan moet je de grounds pas aan elkaar koppelen NA de meter, dus de blauwe draden. Doe je het ervoor (of ervoor en erna) dan heb je geen goeie meting.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #102 Gepost op: 03 June 2016, 19:30:42 »
Klopt inderdaad, ging daar bijna mee de most in omdat mijn voedingen in ster zijn geschakeld met gezamenlijke GND. Ik heb dat per voeding opgesplitst. Vanaf elke voeding ligt de GND apart aan de netaarde. Via die weg is potentiaalverschil onmogelijk en werkt elke meting gewoon alsnog.

   

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #103 Gepost op: 03 June 2016, 20:18:53 »
Ja, ik zat al te piekeren; kennelijk kun je de plus en de min draden niet aan de uitgang van de voeding rechtstreeks aan elkaar knopen, ook al komen ze dan wel uit de zelfde voedingsbron. Anders was de meter er al zo mee uitgerust, toch  ???

Maar, voor de onderdelen die ik wil meten, heb ik voor elk een aparte (laptop) voeding. Kan ik dan wel de + en - draden beiden aan de voeding aansluiten?

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #104 Gepost op: 04 June 2016, 13:13:53 »
[Gaat wel beetje diep op een los probleem in, zal even vragen voor afsplitsing  ;D ]

Peter, ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Wat bedoel je met zelfde voedingsbron en rechtstreeks aan elkaar koppelen?

Als je per laptop voeding de stroom wilt meten is dat geen probleem. Gewoon van voeding, naar meter en dan pas eventueel na de meter een common ground verbinding maken.

Het is bij gebruik van common ground niet mogelijk meerdere meters op één voeding te gebruiken.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox