Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 52232 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #165 Gepost op: 13 juni 2022, 13:26:52 »
Laag of niet, ik vind het heel mooi omgezet Frans!
Niet alleen dit viaduct maar de hele baan.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Nullem

  • Online Online
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #166 Gepost op: 11 oktober 2022, 16:01:40 »
Het heeft een paar jaar geduurd, maar Bemo heeft eindelijk de eerste 0m EW I personenwagens (in de verkorte Bernina-uitvoering) uitgeleverd. Daarmee is voor het eerst een echte all-Bemo passagierstrein (hoewel nog wat kort) te realiseren. Dit historische moment leent zich daarom voor een kleine statiefoto van deze combinatie:



De wagons hebben, naast een ingebouwde digitale verlichting, een detailleringsgraad waarbij de bestaande H0m zusjes wat schrilletjes afsteken.

Twee voorbeelden:

De functionele overgangsbalgen, met alles erop en eraan:
De ingetrokken balg:



En in werkende toestand:



En met interieur, met banken zoals die eind jaren negentig in het echt waren, compleet met tafeltjes, vuilnisemmer en verwarmingselement (waar je 's winters aardig je voeten aan kon branden).



Ik hoop ooit, in een hele verre toekomst, ook nog eens de onverkorte stamnetversie van Bemo te mogen begroeten.

Groet! Frans
Groet!  Frans

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #167 Gepost op: 11 oktober 2022, 17:00:34 »
Wauw, dat is wel heel sjiek.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #168 Gepost op: 11 oktober 2022, 17:25:46 »
Prachtige wagonnetjes Frans (y)

Met vriendelijke groet,
Dennis

VvKan

  • Gast
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #169 Gepost op: 11 oktober 2022, 18:09:16 »
De wagons hebben, naast een ingebouwde digitale verlichting, een detailleringsgraad waarbij de bestaande H0m zusjes wat schrilletjes afsteken.
Ik heb ze helaas nog niet binnen (andere leverancier), maar wat zijn het een mooie wagens geworden zo te zien.

Alleen een vraagje:  wat bedoel je met "ingebouwde digitale verlichting" ?   Ik heb van MvdB, die ze binnen heeft voor iemand anders, juist begrepen dat er geen decoder inzit.  Of bedoel je alleen, dat als je ze zo op de baan zet (DCC) de verlichting het dan doet ? Permanent dan ?

Nullem

  • Online Online
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #170 Gepost op: 11 oktober 2022, 19:39:43 »
Heren dank!
En Veroniek: het valt me op als ik in verschillende draadjes lees, dat je wel heel veel contact met Maarten hebt.... (Waarmee ik niets wil suggereren overigens.) Maar Maarten heeft me nu wel in verwarring gebracht: Er zit in ieder geval verlichting is (i.t.t. de eerste aankondiging een paar jaar terug: toen waren ze nog 'voorbereid voor verlichting'.)



In de handleiding staat dit plaatje:



De tekst is wat verwarrend: ik begreep aanvankelijk dat er een mtc21 inzat, maar je zou het ook kunnen lezen als een schnittstelle waarin je een mtc21 kunt steken. Dat laatste is toch waarschijnlijker, omdat ik met een regelaar op geen enkele wijze het licht kan doven. ik ben echter nog niet in de wc geweest voor een definitieve opheldering.

Groet! Frans
Groet!  Frans

VvKan

  • Gast
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #171 Gepost op: 11 oktober 2022, 23:06:59 »
Ik heb soms veel contact met Maarten, bij tijd en wijle, en soms ook tijden niet.  Ik heb vroeger, in jouw woorden, heel veel contact gehad, maar dat was tijdens de opbouw (technische gedeelte, met name het hele ABC gebeuren en de keerlusproblematieken) van mijn baan.  Mijn contacten met hem stammen al uit de tijd toen je hier in Eindhoven nog diverse treinenwinkels had, jaren 70 en 80 dus. En dus ook uit de tijd dat het digitale gebeuren begon, waarin we beiden zeer geïnteresseerd waren.
Voor zover de naam betreft heb ik al gezegd: de camouflage (van mij) werkt prima gezien het ontstane misverstand.

Omdat ik de wagens ergens anders heb besteld, heb ik Maarten naar de uitvoering gevraagd, waarbij ik het door jou geplaatste deel van de beschrijving ook verkeerd heb geïnterpreteerd. Omdat er verder geen bedienings beschrijving bij zat (volgens Maarten), heeft hij daarop bij Bemo navraag gedaan, waaruit bleek, dat er dus géén decoder inzit.

Maar wat een mooie verlichting !

Ik ben er heel benieuwd naar hoe de verlichting via een decoder aangestuurd kan worden (behalve aan-uit natuurlijk), dat zal ik na ontvangst van de wagens eens gaan bekijken.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2022, 23:08:38 door VvKan »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #172 Gepost op: 19 oktober 2022, 14:55:44 »
Hallo,
Inmiddels zijn op het Albulamodellforum en het Spur Null Magazin Forum de eerste ervaringen met deze Bemo rijtuigen gemeld.
Om de verlichting te kunnen regelen moet je dus inderdaad een functie decoder plaatsen. In het bericht is sprake van een ESU Fx 5.0 decoder,
waarbij de helderheid van de verlichting kan worden ingesteld. Ook zou het mogelijk zijn de flakkerfase bij het opstarten van de neonverlichting te imiteren.
Er werd niet gemeld of je ook ander functiedecoders kan gebruiken.

Minder leuk is dat op beide forums gewaarschuwd wordt voor loszittende onderdelen. Vooral schroefjes op de draaistellen zouden niet goed aangedraaid zijn.

Met vriendelijke groeten,
Wim van der Ent

Nullem

  • Online Online
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #173 Gepost op: 19 oktober 2022, 19:17:39 »
Ik had inderdaad ook een bouwpakket draaistel in een van de dozen. Dat was eenvoudig te verhelpen.
Een groter probleem kunnen de balgen zijn: die zijn heel los aan de wagonbak geklemd. Bij mij waren ze ook losgeschoten. Als je de wagon dan zo uit de verpakking haalt zonder ze eerst met een schroevendraaier of zo weer vast te zetten, schieten onderdelen zoals de veren los en verbuigen. Dan ben je wel verder van huis.

Groet! Frans
Groet!  Frans

Goose111

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #174 Gepost op: 10 januari 2023, 15:40:24 »
Hallo Frans,

es scheint wohl nur einzelne Fahrzeuge mit den Drehgestellen zu betreffen, meine sechs waren alle in Ordnung.

Zu den Faltenbälgen habe ich folgende Information bekommen:

Die sind ja zum Austauschen gedacht (Model Rail vs. Ferro Suisse) und deshalb nur gesteckt.
Die Wagen wurden mit nicht zusammengedrückten und verriegelten Faltenbälgen verschickt da man Angst hatte, dass die Haken abbrechen könnten. Und das wäre viel aufwändiger zu reparieren.
Evtl. werden die Haken bei einer Neuauflage verstärkt.

Gruß
Hubert the Goose

Nullem

  • Online Online
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #175 Gepost op: 26 februari 2023, 15:50:45 »
Het laatste bouwberichtje is alweer meer dan 8 maanden terug geplaatst. De iets recentere post van de nieuwe Bemo wagens camoufleert weliswaar het gebrek aan actie, maar toch. Even een dipje: geen zin, geen energie, geen focus, andere zaken. En ook te lang gefocust gebleven op een klein stukje landschap.
Maar inmiddels kriebelt het toch weer en heb ik de draad opnieuw opgepakt. Geen landschap, maar verder met het station zelf. Tenslotte moeten er eindelijk eens treinen gaan rijden. Het actieplan voor de komende tijd bestaat uit drie onderdelen:

Aanpassingen aan de rails:
Het sporenplan zelf was al klaar, alle wissels voorzien van digitale Cobalt motoren en via een IB II met een laptop gestuurd. Er bleken echter nog wel een aantal extra magneten onder de rails noodzakelijk te zijn, om straks te kunnen rangeren naar het grote voorbeeld.
Er was in het verleden veel bedrijvigheid op Filisur, het station had zelfs zijn eigen rangeerlok. Zo werden er in de 80-er en begin 90-er jaren nog GmP's ingezet, die lokaal goederenwagons afleverden en ophaalden: per dag twee keer naar Chur en twee keer naar st Moritz, in de ochtend en in de namiddag. In de 80-er jaren waren er zelfs een tijdje koerswagons volgens dienstregeling: een Glacier Express wagon uit Davos werd aan de Glacier Express richting Zermatt gehangen en omgekeerd. En in de 90-er jaren waren de 'Aushubzüge' van de Vereina tunnel, die via het Engadin en de Albula naar Davos Frauenkirch gingen om daar verwerkt te worden. Allemaal verleden tijd inmiddels, helaas. Filisur is nu niets meer dan een simpel passeerstation met overstap.

Het rangeren zelf is in schaal 0 volstrekt probleemloos dankzij de door alle producenten gebruikte Kadee koppelingen; alleen het uitzoeken van de juiste sterkte van de (permanent)magneten was nog even een dingetje, zoals al eerder in dit draadje beschreven. De koppelingen bewegen nu zoals het hoort. Inmiddels zijn ook de extra magneten op strategisch punten onder de rails geplaatst: de multitool heeft daarbij goede diensten bewezen.



Ter herinnering de link naar het (eerder gepresenteerde) demonstratiefilmpje over het werken met de Kadee koppelingen: https://youtu.be/Xa4vUQZO-B4

Het tweede onderdeel zijn de perrons. Daar ben ik dus nog niet tevreden over. In het onderstaande praktijkvoorbeeld een indruk van de perrons halverwege de 90-er jaren.



Ik ben maar eens aan de slag gegaan met gipsafgietsels van de geprinte wellenverbundsteine, maar dat leverde zeker niet het resultaat waarop ik hoopte.



Met name het repeterende patroon van de afzonderlijke afgietsels werkt uitermate storend. Daar moet ik dus wat op vinden. Ik wil eerst eens kijken of ik met de huidige mallen een strakkere/gladdere onderkant kan krijgen. Daarbij wil ik ook de Bergswerk modelleerpasta gaan uittesten. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106304.0 Als Huib het gebruikt moet het wel goed zijn tenslotte.)  En mocht het resultaat nog steeds hopeloos zijn, dan zou ik kunnen proberen de huidige mallen te herconstrueren in een negatiefvorm, dus laten printen met opstaande groeven in plaats van verdiepte: zou ik zo kunnen stempelen in dat Bergswerk spul? Geen idee of dat kans van slagen heeft....
En als deze ideeen hopeloos blijken, dan is er altijd nog de gelaserde oplossing van Edwin ('Boertje/Albulisch'), zoals die door anderen in een eerder stadium ook al aan mij geadviseerd was. Indertijd twijfelde ik daar nog aan, maar daar ben ik van terug gekomen: de resultaten die ik nu zie mogen er wezen.

Het derde onderdeel is de omgeving van de locomotiefloods. De proefplaatsing neemt inmiddels definitieve vormen aan: alles is zo te positioneren, dat het redelijk overeenkomt met het grote voorbeeld.





Maar er moeten nu eerst twee knopen doorgehakt worden met de kernvraag: wordt dit stukje station functioneel of slechts een standmodel. Dat laatste is natuurlijk een stuk sneller te realiseren. (Ik wil de baan tenslotte af hebben voor ik definitief naar het bejaardenhuis ga.) Als ik voor functioneel ga, moet de draaischijf kunnen draaien en dat is nu niet (meer) het geval. Ik heb het ding ooit jaren terug op Ebay gekocht en vervolgens ingebouwd. De aandrijving en de elektronica stammen nog uit het jaar kruik, maar werkten aanvankelijk nog wel. Op een gegeven moment is er helaas 'iets' stuk gegaan en er zit nu geen beweging meer in. En ik heb geen idee waar ik het probleem moet zoeken.
Daarnaast is er de lokloods zelf: het meest eenvoudige is hem op te bouwen met de deuren dicht en hem zo op zijn plaats te zetten. Maar het is natuurlijk wel mooier om ook de onderzoekskuil in te bouwen, in te richten en de deuren open en dicht te kunnen doen. Dilemma's, waar ik nog niet uit ben.

Enfin, misschien komt er dit jaar nog een vervolg,

groet!  Frans
Groet!  Frans

Nullem

  • Online Online
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #176 Gepost op: 18 maart 2023, 17:28:23 »
En de knoop is doorgehakt...
Het interieur van de lokloods is eigenlijk veel te leuk om niet na te maken. Daarom heb ik na enige twijfel de bodemplaat maar plaatselijk uitgezaagd, zodat ik de loods als een apart diorama heel rustig kan opbouwen. Later wordt hij dan op lokatie teruggeplaatst.
De kleine loods, die op de foto's hierboven nog als een kromgetrokken wandje figureert, is inmiddels ook afgebouwd. De warterbude was er al langer, zodat het aantal verplichte gebouwen op drie komt. Het weatheren van de gebouwen doe ik pas als ze alle drie af zijn.



In een later stadium moeten er dan nog de twee andere markante gebouwen bijkomen: het trafohuis en het kippenhok (waarvan ik eigenlijk niet weet of die er nu nog staat). Met die 5 gebouwen is de linkerkant van het station dan wel compleet.



We bouwen weer vrolijk verder...
Groet!  Frans
Groet!  Frans

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #177 Gepost op: 18 maart 2023, 22:28:40 »
Ziet er fraai uit Frans en de dimensies in schaal 0 zijn indrukwekkend!
Op foto's die ik in juli 2021 in Filisur maakte stond de houten schuur ofwel het kippenhok er nog.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #178 Gepost op: 18 maart 2023, 22:43:12 »
Hallo Frans,

Erg mooi gedaan allemaal.Is die "doppelte Gleisverbindung met Engels wissel van Ferro Suisse of van Weichen Walter?

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Nullem

  • Online Online
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #179 Gepost op: 19 maart 2023, 21:10:25 »
Net nog even in Google Maps gekeken, het kippenhok is er inderdaad nog steeds.
 
De doppelte Gleisverbindung (DGV) en de Doppelkreuzungsweiche (DKW) zijn inderdaad van Ferro Suisse. Helaas zijn ze slechts hele korte tijd geleverd vanwege allerlei technische problemen bij de productie ervan.  En nu Ferro Suisse in surseance van betaling c.q. failliet is, zullen die er wel nooit meer opnieuw komen. De inbouw van de DKW in de DGV was overigens wel een activiteit met een beetje stress: de kostprijs van beide railseenheden was aanzienlijk en er moest aardig wat verzaagd worden. Ik heb dat proces indertijd elders beschreven: https://www.modell-bahn.ch/forum/index.php?thread/4226-filisur-stuls-eine-nummer-gr%C3%B6sser/&pageNo=9.

En sinds vandaag is er ook goed nieuws; mijn probleem met de wellenverbundstein lijkt toch opgelost te gaan worden! Op On Traxs heb ik gesproken met de baas van Juweela, en hij gaf aan de betreffende steen al op zijn 'ooit to do' list te hebben staan. Ze overwegen nu de betreffende steen hoger op de neuheitenlijst te plaatsen, zodat hij mogelijk dit jaar nog geproduceerd kan worden. Daar durf ik wel even op te wachten nog, want er is nog meer dan genoeg te doen.

We gaan nog steeds vrolijk door,
Groet! Frans
Groet!  Frans