Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Frans Peeters
Vandaag om 13:01:27
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 12:51:06
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 52649 keer)

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #150 Gepost op: 08 februari 2022, 17:10:39 »
Eerlijk gezegd/geschreven... mij overkomt dit ook  nog steeds en zeker met "herfstachtige" beplanting.
Iets anders:
Heb je al een achtergrond?  Zet die er eens achter en maak dan 's een fotootje.  Of een donkergrijsgroene plaat.....( als plaatsvervanger van de vele dennenbossen op de achtergrond!
Ik ben geen kenner betreffende de vegetatie aldaar maar het gras kan op sommige plekken al wat meer dor van kleur zijn. Zeker op taluds en onder struiken of dicht" geboomte". En ze houden de boel goed Bij wat betreft het "onderhoud"van de vegetatie die te üppig"wordt....




natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #151 Gepost op: 12 februari 2022, 12:52:31 »
Iets meer dorheid is idd. nog een puntje van aandacht. Het modelbaanlandschap naar rechts heeft dat inmiddels al wat meer gekregen: foto's daarvan volgen tzt.. Wat betreft de vegetatie boven de steunmuur: die is eigenlijk altijd uitermate 'üppig' geweest, zeker in de jaren negentig, maar ook nu nog. De stationschef, die er in de jaren negentig nog was, heeft me ooit verteld dat dat gebied zo min mogelijk gesnoeid werd: er loopt namelijk een pad achter. Na het snoeien klommen vaak allerlei treinfanaten over het hek naast het pad naar de steunmuur beneden. Alles voor een fotootje, zogezegd.

Ouder eindherfstig voorbeeldje (zoek de twee deuren van het waterhuisje):



En een iets minder oud zomers plaatje (let op de herdershond; het was erg warm die dag):



Dat idee van een achtergrond is een goede: ik ga mij eens oriënteren....
Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #152 Gepost op: 02 maart 2022, 21:49:56 »
Heel langzaam weer wat verder met het landschap. Ik bouw vanaf de achterkant naar voren: op dit moment beperk ik mij tot het landschap dat achter het spoor ligt. De volgende stap is het plaatsen van de bovenleiding, pas daarna is de voorkant vanaf het spoor aan de beurt. Afwerken met details wordt dan de laatste stap.
Bijgaand wat foto's van de huidige situatie 'under construction': vanaf het station tot aan het viaduct zijn de ondergrond en de bomen zo goed als klaar: de fijnafwerking volgt nog. Op de eerste twee foto's heb ik een 0 mannetje en een H0 koppeltje mee gefotografeerd, om een indruk te geven van de grootte van het geheel. De derde foto is het zicht vanaf het viaduct richting station en de vierde foto laat de uitrit van het station richting viaduct zien. De bovenleidingsmasten zijn provisorisch en nog los geplaatst en moeten nog uitgericht worden: dat is voor de volgende fase. Hoewel ik volstrekt inefficiënt en chaotisch aan het bouwen (rommelen) ben en soms hele tijden alleen maar wat zit te staren, heb ik er wel erg veel lol in....












We blijven bezig, groet!  Frans
Groet!  Frans

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #153 Gepost op: 02 maart 2022, 23:59:17 »
Dag Frans,

Het wordt wel schitterend hoor, en man, wat een afmetingen, leuk dat je die 0 en H0-Preisers even naast elkaar gefotografeerd hebt.
Die naaldbomen zijn toch ook wel zeker 40-50cm hoog toch? Ik denk dat meneer Silhouette het heel fijn vindt dat je zulke grote bomen nodig hebt..... ;D
Die foto vanaf en zuidelijk naar het ValNava Viadukt zijn wat mij betreft werkelijk top. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je soms tijden alleen maar wat zit te staren: het kost tijd om alles op je te laten inwerken en na te gaan of het totaalplaatje klopt.
Wat mij betreft klopt het zeker!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #154 Gepost op: 03 maart 2022, 03:59:53 »
Hallo Frans,

Mooi foto's. Het ziet er erg realistisch uit.  (y)

MOB3004

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • RhB en MOB fan. Smalspoor Oostenrijk
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #155 Gepost op: 03 maart 2022, 10:57:27 »
wat mooi en realistisch gebouwd allemaal.
Prachtig
vr.gr
Ruud

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #156 Gepost op: 27 maart 2022, 16:52:18 »
Heren, dank voor de reacties. Inmiddels heb ik iets meer dan 100 bomen geplant en er zitten er nog 30 in de pijplijn. Foto's volgen tzt.. Daar zit idd. wel wat Silhouette materiaal in: deels in zelf geproduceerde bomen, deels in de bomen die ik al 15 jaar met tussenpozen besteld heb bij Holger Schramm van Gatra (een soort Duitse Anita Decor). Die kregen doorgaans nog wel een kleine nabehandeling. Daarnaast heb ik in de loop van de tijd ook bomen van Anita Decor en van gelegenheidsproducenten op Ebay en elders verzameld. In de laatste twee jaren zijn daar ook bomen van MBR bijgekomen. Kortom, in de 15 jaar dat ik nu met spoor 0m bezig ben heb ik al een aardig bomenarsenaal bijeen gesprokkeld, dat nu eindelijk zijn plek krijgt.

Maar...................
ik had al die tijd nog nergens fatsoenlijke modellariksen gezien, die enige gelijkenis hadden met de 1:1 exemplaren die ik uit Zwitserland ken. De bomen die er nog het dichtste bij kwamen waren eigenlijk veredelde sparren met een andere kleur naalden. Ik had me er al een beetje bij neergelegd dat mijn baan lariksloos zou blijven, totdat ik, o.a. in dit forum, de bouwsels van Grove Den zag: dat was andere koek. Om een lang verhaal kort te houden: begin dit jaar kwam er bij mij een doosje binnen:



Ik vind ze schitterend, live nog mooier dan op de plaatjes. Dit zijn Lariksen! Ze zullen t.z.t een plek op de voorgrond krijgen.
Maar tegelijkertijd werd ik geconfronteerd met een groot dilemma: er zaten namelijk ook sparren/dennen bij. Vergelijk deze nu eens met de dennen in mijn vorige post, dan valt de volgende vergelijking meteen op: het is nu net of ik daar naar een stadion kijk dat gevuld is met Schwarzeneggers en Verhoevens in plaats van gewone mensen: musclebomen i.p.v. de wat triestige exemplaren, die jaren lang in schraal weer en zuur milieu voor hun bestaan hebben moeten vechten en waar je aan af ziet dat ze onder erbarmelijke omstandigheden zo geworden zijn als ze er nu uit zien.....

Het is (helaas) natuurlijk geen realistische gedachte om alle huidige bomen weer te gaan vervangen door Grovedenners, maar wat mij betreft is dit toch Finescale onder de dennen: prachtig als voorgrondscenery. Plannen ervoor heb ik al...

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #157 Gepost op: 27 maart 2022, 17:45:49 »
Prachtig
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #158 Gepost op: 12 april 2022, 22:49:29 »
Inmiddels ben ik begonnen om ook de voorgrond van het viaduct van landschap te voorzien. Het blijft toch vallen en opstaan, steeds weer twijfel of een andere invulling misschien net iets beter overkomt. Wel maak ik in iedere fase foto's, zoals nu weer even snel met mijn tablet: de ideale manier om foutjes en onvolkomenheden te zien waar je overheen kijkt als je voor de baan staat. En ook nu heb ik alweer wat zaken gezien die zeker nog aanpassing en aanvulling behoeven. Maar het begin is er. Enfin, oordeel zelf:









Wordt vervolgd.....

Groet!  Frans
Groet!  Frans

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #159 Gepost op: 13 april 2022, 00:04:45 »
Dat gaat er al heel gezellig uitzien Frans!
Dat met vallen en nopstaan herken ik maar al te goed, steeds 2 stappen vooruit en weer 1 terug….
Fotos maak ik ook na elke bouwfase, hoe klein dan ook, pas dan zie je goed wat je bevalt en wat anders moet. Nadeel is wel dat ik ze allemaal bewaar, dus duizenden fotos inmiddels in de Cloud…..

Ik vind het bewonderenswaardig hoe je het landschap stap voor stap steeds realistischer vorm geeft. Het is wel schaal 0, dat zijn forse afmetingen en derhalve een hele uitdaging om te “handlen” (y)

Groet, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #160 Gepost op: 13 april 2022, 06:30:48 »
Heel mooi  (y)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #161 Gepost op: 06 juni 2022, 09:35:52 »
Inmiddels is ook het laatste stukje rotswand op de voorgrond tussen Filisur en het viaduct 'aangekleed'. Even ter herinnering: tot voor kort zag de wand er nog zo uit: veel te kaal dus....



Een overzicht richting het viaduct nu (zie ook de onderste foto in reactie #152):



De meeste struiken zijn trouwens gemaakt van verknipte en opgefriste oude gebruikte H0 bomen, die vaak als partijtje aangekocht werden op beurzen  e.d.. Maar de lage struiken net boven het waterpomphuisje bestaan weer enkel uit staalwol nr. 3: beetje bruine verf en wat turf doen dan wonderen. Landschap hoeft niet kostbaar te zijn...
Nog wat detailfoto's voor een indruk:







Af en toe moet er natuurlijk even proef gereden worden: hier een Bemo lok met een korte goederentrein in een samenstelling van meer dan 30 jaar geleden: de laatste groene personenwagon verdween in 1989.



Hoewel de masten inmiddels staan, moet de bovenleiding zelf nog aangelegd worden, vandaar de neergelaten stroomafnemers. Ook op detailgebied moet er trouwens wel veel meer gebeuren nog: losse leidingen, kabels, richtingsborden voor wandelaars en noem maar op. De bovenleiding (tot aan het station) krijgt nu prioriteit...

Groet!  Frans
Groet!  Frans

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #162 Gepost op: 06 juni 2022, 09:59:15 »
Het ziet er heel fraai uit, mooi om te zien hoe het allemaal letterlijk groeit.
Dat waterpomphuisje is ook goed gelukt, zeker ook de verhoudingen heel herkenbaar.
Hoe hoog is dat Val Nava viadukt bij jou?

Ook op detailgebied moet er trouwens wel veel meer gebeuren nog: losse leidingen, kabels, richtingsborden voor wandelaars en noem maar op
Tja, het is wel spoor 0 hè….. ;D

Groet, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #163 Gepost op: 07 juni 2022, 21:45:23 »
Ha Michiel,

Te laag, vermoed ik achteraf: omgerekend is mijn viaduct 13 meter hoog. Toen ik het viaduct bouwde heb ik het aantal stenen van onder naar boven geteld en dit getal met een gemiddelde steengrootte vermenigvuldigd: in schaal 1:45 kwam ik op iets minder dan 29 cm uit. In losse toestand zag dat er goed uit, maar achteraf vermoed ik dat ik toch een meter of twee te laag zit.
Probleem is, dat ik alleen de totale lengte maat en de boogdoorsnedes van het originele viaduct heb, geen hoogtemaat. De beschikbare maten heb ik in model ongeveer 10% verkort, in spoor 0 moet je tenslotte af en toe compromissen sluiten. Een tweede probleem is dat het viaduct iets breder is gemaakt dan het origineel; wederom een compromis, ik moest er een boogstraal van 115 cm op kwijt. Door de grotere breedte van de pijlers lijkt het viaduct ook minder hoog.



Maar ik kan er mee leven....

Groet!  Frans
Groet!  Frans

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #164 Gepost op: 13 juni 2022, 11:58:52 »
Te laag, vermoed ik achteraf:
Ja, dat dacht ik bij mij eerst ook, toch heb ik een hoogtemaat van 12m bij een boogmaat van 8meter gevonden en dat lijkt hier dus zowel in 0 als in H0 visueel toch te weinig.
Misschien ligt dat ook aan de helling die ook bij jou noodzakelijkerwijs slechts beperkt is.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html