Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mat '36 445 door janw
Vandaag om 01:42:22
Relaisbesturing of toch Arduino? door Te 2/2
Vandaag om 00:54:30
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Roy van Dijk
Vandaag om 00:54:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ReneN
Vandaag om 00:47:30
Verlengde VW door Bram S
Vandaag om 00:39:12
Ergensnergens in H0e door EricZmS
Vandaag om 00:15:07
Kopen in de VS door ingenium
Vandaag om 00:02:07
Analoog 1 lichtsluis, 2 signalen door Te 2/2
28 oktober 2020, 23:57:18
Advies merk draaischijf, ervaringen Roco 42615 gevraagd. door charp
28 oktober 2020, 23:56:08
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
28 oktober 2020, 23:50:27
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Reinout van Rees
28 oktober 2020, 23:43:56
Stoppen in een blok door RBlok
28 oktober 2020, 23:26:28
Station Rekerdam door Wim Vink
28 oktober 2020, 23:18:18
Old England door Edsko Hekman
28 oktober 2020, 23:11:03
NS modelbaan Hoekdam H0 door Edsko Hekman
28 oktober 2020, 23:04:03
Projekt 083-338 door 44
28 oktober 2020, 22:54:24
Esu v4 decoder door Karst Drenth
28 oktober 2020, 22:49:30
Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70) door Karst Drenth
28 oktober 2020, 22:41:28
Fleischmann NS Sprinter 447103, moet gekoppeld zijn om te rijden? door Klaas Zondervan
28 oktober 2020, 22:35:26
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
28 oktober 2020, 22:23:06
Cubana door Hendrik Jan
28 oktober 2020, 22:22:49
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door ingenium
28 oktober 2020, 22:16:12
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door dimo1_dimo1
28 oktober 2020, 22:13:16
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door 72sonett
28 oktober 2020, 22:08:16
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Frycio82
28 oktober 2020, 21:42:53
Roco Plan V, sound. Ervaringen. door Bert van Gelder
28 oktober 2020, 21:41:35
Welke aanslag zit op mijn "zo-goed-als-nieuwe" lok? door Bert van Gelder
28 oktober 2020, 21:38:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 oktober 2020, 21:27:30
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
28 oktober 2020, 21:25:04
Sudexpress Vossloh 4000, functie-instellingen gezocht. door Olivier77
28 oktober 2020, 21:08:34
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 27367 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #105 Gepost op: 10 mei 2020, 13:20:56 »
Tja, het vervolg......

Dat ziet er momenteel zo uit:    :(

Verzaagd en klaar voor het milieudepot



Ik heb nog geprobeerd om een tunnelportaal te redden, maar dat is niet gelukt:



De nieuwe hoekmodule dient voorlopig als opslag voor alle gekapte bomen....



Maar het lijkt erger dan het is: soms moet je een stapje terug doen om verder vooruit te komen. Deze vier segmenten waren de eerste die ik in 0m gebouwd heb: ze zijn inmiddels meer dan 10 jaar oud...
En zoals dat gaat: door de wat veranderde ideeën passen ze nu qua formaat niet meer in de huidige plannen. Bovendien leer je steeds bij. Het gewicht van iedere bak is bijvoorbeeld nog 30+ kilo, omdat ik dacht dat je bij grotere schalen heel wat steviger moest bouwen. En het belangrijkste: ze voldeden landschappelijk gezien niet meer. Over de rotsen en de wegen was ik nog best tevreden, maar met name de bodembedekking was niet meer van deze tijd: als je kritisch kijkt kun je, even cru gezegd, zien dat het veel over elkaar geplakte stukjes mat zijn. Het fenomeen begrasser kende ik in die tijd nog niet. Zie ook hieronder:



Het heeft lang geduurd voor ik sloopbereid was, maar ach, ik heb nu de foto's nog....
Gelukkig is er nu weer ruimte voor het echte vervolg...

Groet!  Frans

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #106 Gepost op: 10 mei 2020, 13:41:13 »
 :o

Dat zal even pijn gedaan hebben, maar wat je zegt.... soms moet je een stap terug om vooruit te kunnen  :laugh:
Ik blijf je volgen! Je nieuwe modules zien er erg goed uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groetjes,
Wouter

Davos

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #107 Gepost op: 10 mei 2020, 16:09:53 »
Auw....
Maar zoals je al eerder aangaf; ook een ruime ruimte is een keer vol!

En de boog richting Stuls ziet er al prachtig uit...

Groet,
Jos
RHB 0m en iets wat lijkt op Bahnhof Wiesen

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #108 Gepost op: 09 augustus 2020, 16:09:00 »
Baanplan: hoe verder??

Ik zit even vast in mijn denken: ik weet niet zo goed hoe ik verder zal gaan. Daarom roep ik hier de hulp in van creatieve geesten die even mee willen denken en een oplossing zien waar ik die niet kan vinden. (Ik weet eerlijk gezegd ook niet of het verstandig is de vraag hier te stellen of dat ik er beter een apart draadje van had kunnen maken.)

Het probleem is het volgende: onderstaand is het ruimteplan van mijn modelbaanruimte: in feite zijn het twee kamers, die door twee brede doorgangen met elkaar verbonden zijn. (Één kwadrant is 50 cm.)



Onderin staan de segmenten van Filisur getekend, inclusief de bocht naar het Val Nava viaduct. De doorgang daar biedt daarnaast voldoende ruimte om er doorheen te lopen. Op dit moment staat de baan op een hoogte van 118 cm.

Ik heb twee mogelijkheden om zonder problemen verder te bouwen:
1: ik verbind de beide uiteinden van Filisur via de bovenste doorgang met station Stuls, dat ik al eerder gebouwd heb. Stuls is 570 cm lang en maximaal 70 cm breed: er blijft voldoende ruimte om ook bovenlangs van de ene maar de andere ruimte te lopen. Nadeel: Stuls heeft maar twee sporen.
2: Ik vergeet Stuls helemaal en verbindt de beide uiteinden bovenlangs via een 'schaduwstation': met een breedte van 63 cm kan ik een 7-sporig opstelstation maken waar ik een tien- tot veertien tal treinen in kwijt kan.

Ik zou echter het liefst voor optie 3 gaan: Stuls inbouwen én een schaduwstation maken, eventueel met wat minder sporen. Maar ik zit met de volgende (harde) beperkingen:
Ik wil graag de loopruimte (min. 50cm) van beide doorgangen behouden. (In het uiterste geval mag de bovenste sneuvelen.)
Boogstralen mogen nergens kleiner worden dan 120 cm.
De hoogte van de segmenten van Stuls is 20 cm (onderkant segment-bovenkant rails)
De ruimte links van en boven de stippellijn op de tekening moet vrij blijven.
Alle rails moet benaderbaar blijven in geval van ontsporingen of andere ellende.
Als er al in verdiepingen gedacht moet worden mag de stijging maximaal 2% zijn, maar liefst minder.

Tot op heden heb ik nog geen enkel werkbaar idee kunnen ontwikkelen voor de optie 3. Vandaar mijn hierboven genoemde vraag: is er wel een bruikbare oplossing mogelijk?
Ik houd mij aanbevolen voor nieuwe gedachten! Alvast dank!

Groet,  Frans

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • Veroniek
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #109 Gepost op: 09 augustus 2020, 17:03:08 »
Als ik even reken kom ik vanuit de rechterkant naar de linkerkant van Filisur op ongeveer 8,5 meter baan uit.  Bij 2 % daling kom je dan ongeveer 17 cm links onder Filisur uit.  (van links naar rechts heb je wat langere lengte dus kan het spoor wat dieper).
Dan doen zich 2 vragen voor:
A /  Hoeveel diepte heb je minimaal onder Filisur nodig (Bij Stuls 20 cm plus de doorgangshoogte ?)
B / En dan ?  Hoe wil je nog ooit omhoog komen en aansluiten op Stuls ?  Dat zou alleen kunnen als je achter Filisur en achter Stuls  langs kunt rijden, dus achter de achtergronden.
Ik zie hier vooralsnog geen andere mogelijkheden tenzij je de zichtbaarheid van beide stations aantast door met spiralen te werken.  Dat zal niet de bedoeling zijn, neem ik aan.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2020, 17:23:34 door VvKan. Reden: correctie »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • Veroniek
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #110 Gepost op: 09 augustus 2020, 17:17:21 »
Aanvulling: je zou kunnen overwegen, met opoffering van de achterste doorloopmogelijkheid, om het schaduwstation ACHTER Sulz te plaatsen, dus met wissels in de stukken tussen Filisur en Stuls, en alles op gelijke hoogte.  Hoeveel sporen het schaduwstation dan nog kan hebben weet ik niet (zelf uittekenen) en of ze genoeg bereikbaar zijn hangt van jezelf af.  Ik zou in ieder geval mijn uiterste best doen om ontsporingen te voorkomen, en dan op de koop toe te nemen, dat je je bij een uitzonderlijk sporadisch ongeval in alle bochten moet wringen.
Overigens: speciale uitvoeringen van grijpers, zoals voor mensen met stramme ruggen of anderszins beperkten, kunnen hierbij misschien goed helpen.  En een kruk / ladder om over de achtergrond heen te kunnen grijpen.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2020, 17:24:11 door VvKan. Reden: correctie »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
    • RhB-Modelbaan
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #111 Gepost op: 10 augustus 2020, 10:08:25 »
Baanplan: hoe verder??

Hallo Frans, jouw vraag triggert mij.

Voor mij staat bij het station Filisur de rijdende trein voorop. Het rangeren, met de Stücker of met de Davoser Pendel, is een leuke bijzaak maar alle doorrijdende treinen is meer het beeld van Filisur. Daarom zou ik ook in 0 gaan voor een schaduwstation met minimaal 2x4 sporen. In principe optie 2 dus. Maar ik snap dat je liever meer wilt en Stugl/Stuls niet wil opbergen.
Ik kom echter ook niet op een makkelijke combinatie van alles.
Maar ik zou eens gaan nadenken om de doorgaande lijnen vanuit het station Filisur aan beide zijden in een helling tegen de kamerwanden naar beneden te leiden en het schaduwstation uiteindelijk op halve standaardhoogte aan te brengen. Dan kan Stugl/Stuls daar boven op standaardhoogte.
Maar hoe is Stugl/Stuls dan aan te sluiten? Wellicht maar aan één zijde of toch nog met een keerlus aan de tunnelkant.
Misschien op het Davoser spoor. Dat via een extra lus langs de wand.
Het zijn maar enkele gedachten die bij mij zo opkomen. Misschien heb je er wat aan.

Groeten uit Zutphen,

Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • Veroniek
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #112 Gepost op: 10 augustus 2020, 11:09:13 »
vanuit het station Filisur aan beide zijden in een helling tegen de kamerwanden naar beneden te leiden en het schaduwstation uiteindelijk op halve standaardhoogte aan te brengen. Dan kan Stugl/Stuls daar boven op standaardhoogte.
Ja, maar dan dient eerst het probleem met maximaal 2% helling besproken te zijn, zie mijn vorige bijdrage.  In ieder geval betekent dat, dat Stuls VOOR de dalende sporen komt te liggen, dus dat de doorgang achter versperd wordt. Immers, dan zijn de sporen links en rechts pas een paar centimeter gedaald.
En de aansluiting van Stuls op de hoofdbaan kan dan alleen in directe verbinding met Filisur.  Dus dan ontstaat een ovaal met 2 stations en aftakkingen links en rechts naar het schaduwstation.

Ik zie ook nog een andere mogelijkheid.
Filisur rechts verlatend kom je na een slinger direct op Stuls. S verlaat je links dalend, en je komt VOOR F uit (spoor verdekt maken) en blijft dalend tot voldoende diepte om rechts onder het spoor F-S door te duiken. Dan weer een weide boog naar het schaduwstation onder S, laten we zeggen 25 cm lager. SchSt links verlatend met een boog weer naar de L-kant van F, onder F door naar rechts.  Dan stijgend spoor in een bocht naar de ACHTERKANT van S / SchSt en steeds stijgend aansluiten op de linker kant van Filisur.
Dat geeft lekker veel rijlengte, maar roept ook vragen op, ik herhaal:  hoe diep moet het spoor onder Filisur komen liggen ? En kan er een spoor achter S en is het wel te doen om een spoor VOOR Filisur langs te laten lopen ?  Dat laatste is een zaak van zicht houden op F:  is het aanvaardbaar vóór F langs een richel / rand te laten lopen ?  In mijn ogen wel, zolang je maar van boven af op F kunt blijven kijken. Het zou kunnen helpen S alvast wat lager te leggen,
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2020, 11:13:18 door VvKan. Reden: toevoeging »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Davos

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #113 Gepost op: 11 augustus 2020, 11:36:27 »
Dag Frans,
Kun je, wellicht, zowel Filisur als Stuls een stukje van de wand halen en daar achter een (foto)wand(je) opstelsporen maken?
Dan kun je meer varieren/opstellen zonder de uitdaging van het overbruggen van hoogte.

Hartelijke groet,
Jos
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2020, 10:10:07 door Davos »
RHB 0m en iets wat lijkt op Bahnhof Wiesen

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #114 Gepost op: 12 augustus 2020, 13:45:05 »
Jan, Jos en Veroniek, alledrie bedankt voor het meedenken! Mede dankzij jullie reacties en een tweetal PB'tjes zijn me nu een aantal dingen duidelijk geworden.

Zo gaat een schaduwstation achter Stuls niet lukken. Een messing lokomotief in deze schaal weegt 2,5 tot 3 kg, en een personenwagon weegt tot 1100 gram: dat wordt echt een probleem als ik er niet bij kan komen bij een ontsporing of anderszins.
Bijkomend probleem: ik heb eigenlijk geen idee hoe van de rijeigenschappen van dit materieel zijn op hellingen. Er is nauwelijks concrete informatie over te vinden. Sommige modellen kunnen heel problematisch worden: ik hoorde bijvoorbeeld van een Ge 4/4 II van Lemaco dat de nylon tandwielen volledig aan gort waren toen hij een tijdlang met een zestal wagons rondgereden had.

Maar de kern van mijn probleem is eigenlijk dat ik er in de afgelopen tijd steeds meer bijhaalde waarvan ik vond dat het ook diende te gebeuren. Dat resulteerde in een te complex eindplaatje, dat waarschijnlijk nooit af zal komen omdat ik veel te versnipperd bezig ben. (Voor een aantal mensen op dit forum misschien herkenbaar?)

Hernieuwde focus dus, prioriteren en faseren...
Jan schetst met zijn beeld van Filisur eigenlijk precies wat ik oorspronkelijk, al weer een aantal jaren terug, voor ogen had.

Dat gaat concreet betekenen:
dat er verder gebouwd gaat worden aan Filisur en directe omgeving,
dat Stuls voorlopig in de opslag gaat,
dat er een rondrijtraject komt met een schaduwstation aan de bovenkant.

Een nieuw verworven inzicht is dat het schaduwstation zo uitgevoerd gaat worden, dat het in de (verre?) toekomst desgewenst onder Filisur geplaatst kan worden.
Dat biedt weer mogelijkheden als ik dan nog zin en tijd van leven heb om verder te bouwen: via de bovenkant kunnen dan de dalende sporen aangelegd worden en met een wissel aan de rechter- en de linkerbovenkant kan dan alsnog Stuls aangesloten worden.
Realisering van deze fase  kan pas beginnen als de fase hierboven afgesloten is en als ik voldoende zekerheid gekregen heb dat het bestaande materieel dergelijke hellingen aankan.

We gaan weer verder!.....

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #115 Gepost op: 26 augustus 2020, 17:41:55 »
Kwam nog drie foto's tegen die op de gesloopte modules gemaakt zijn: beetje nostalgie....
Van boven naar onder:
Groene periode (tot 1989)
Davoser pendel (tussen davos Platz en Filisur)
Goederentrein...







Inmiddels krijgt het schaduwstation dat ervoor in de plaats komt vorm....

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #116 Gepost op: 02 september 2020, 19:01:14 »
Heel mooi. (y)
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #117 Gepost op: 10 oktober 2020, 11:14:38 »
Nu mijn existentialistische modelbaandipje wat overgetrokken is, ben ik weer vol goede moed aan het bouwen geslagen.
Allereerst moest er een schaduwstation komen zoals beschreven in bijdrage 114. Dit moet eerste instantie een 'rondrijden' met treintjes mogelijk maken. In een verre toekomst (als die er nog komt) moet het bovendien zonder verdere aanpassingen onder Filisur te plaatsen zijn. Over het uiteindelijke bedenksel ben ik niet ontevreden: het resultaat staat schematisch weergegeven in onderstaand plaatje.



Dit station wordt nu opgebouwd uit 8 segmenten van 1,25 meter. Segment 1 en2 zijn wat smaller, omdat er aan de linkerkant loopruimte over moet blijven: dat is ook de reden waarom segment 2 schuin is uitgevoerd. Dit segment wordt alleen ingezet in de 'rondrijfase', zolang het schaduwstation nog niet onder Filisur wordt ingebouwd. Bij verplaatsing onder Filisur zal segment 2 vervallen en wordt segment 1 direct met segment 3 verbonden.
Het aardige van dit schaduwstation is dat ik niet alleen rondjes kan rijden, maar dat het ook gebruikt kan worden voor point-to-point verkeer als ware het een fiddle yard. In deze situatie rijdt een trein binnen, de lok ontkoppelt over de aangebrachte permanentmagneet en de trein wordt voor de terugreis overgenomen door de lok die op het opstelspoor klaar staat. Hoera voor Kadee koppelingen!  Bij point-to-point verkeer zijn voor beide richtingen drie sporen beschikbaar.

Het al eerder getoonde Val Nava viaduct moet aan het schaduwstation aangesloten worden. Hiervoor is aansluitend een tweede 90 graden segment gebouwd. De rails is al aangebracht en er kan een begin gemaakt worden met het landschap. Op dit moment worden twee tunnelportalen gerealiseerd. (Ik twijfel nog of ik aansluitend aan het rechtertunnelportaal een lawinegalerij zal maken. Toch te druk, misschien?) Overzichtsplaatje:



En helaas gaat toch niet alles helemaal goed zoals op de onderstaande foto te zien is: er bleek een vervelend probleem aanwezig op het Val Nava segment, tot dan toe nog niet opgemerkt met de beschikbare loks die er probleemloos overheen gereden hadden. Recent kreeg ik echter een Ge 6/6 II van Model Rail in handen. Deze dame is berucht om haar rij-eigenschappen en dat liet ze hier meteen ongegeneerd merken.  Ze wil een boogstraal van minimaal 115 tot 120 cm en kennelijk had ik een klein stukje van de bocht toch ietsje scherper gelegd. Gevolg: in beide richtingen wordt de voorste as uit de rails gedrukt.



Dus moest de rails weer los gemaakt worden en de boog aangepast. De boog ter plekke een halve cm verder naar buiten gelegd: je hoort de buitenste as nog wel aanlopen, maar de ontsporing is weg. Eén cm naar buiten: ze loopt perfect door de boog. Nu alleen nog even piekeren hoe ik de rails alsnog elegant kan laten aansluiten op het oorspronkelijke spoor.
We gaan weer vrolijk verder.....

Groet!  Frans