Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 52223 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #90 Gepost op: 11 januari 2020, 23:15:18 »
Kort voortgangsverslagje:

Ik ben inmiddels begonnen aan de bouw van een Gb wagon van de RhB. De na de Kiss ombouw overgebleven Bemo Gbk-v kap is ontdaan van alle min of meer losse aanhangsels en aanclipsels en daarna verzaagd. Zie de foto:



De kap moet namelijk een kleine 12 mm langer worden om een Gb te kunnen zijn. Voor het onderstel wordt gebruik gemaakt van een Lb containerwagen (links op de foto). Deze Lb is niets anders dan het overgebleven onderstel van een overbodig geworden en derhalve gesloopte Gb, waar aan beide zijkanten een extra stalen balk is gelast met steunpunten voor de container. (De Rhätische Bahn is een meester in het hergebruik van oud en overtollig materieel.) Deze uitbreiding van de zijkanten dient dus verwijderd te worden om het onderstel in de oude staat terug te brengen. Daarnaast zijn nog wat kleine aanpassingen aan de kopse kanten noodzakelijk.
De onderste foto geeft een beeld van de huidige stand:



de Gb in opbouw wordt links geflankeerd door een Bemo Lb containerwagen (die t.z.t. ook gestript zal gaan worden) en rechts door een Bemo Gbk-v wagon, met een kortere asafstand dan de Gb. Er is dus nog wel wat te doen: het onderstel moet nog passend gemaakt worden in de breedte, daarna kunnen de deuren en de geleiders teruggeplaatst worden, het dak moet nog verlengd worden, er dient een houten bodem in de wagon geplaatst te worden en tenslotte dient het balkon geplaatst te worden. Daarnaast opnieuw spuiten en van de juiste opschriften voorzien. Maar het klusje is leuker dan ik aanvankelijk dacht....
Nu maar hopen dat Bemo dit model niet als nouveauté voor 2020 gaat aankondigen....
Groet!  Frans

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #91 Gepost op: 12 januari 2020, 06:59:08 »
Lekker bezig Frans!

Deed het niet even pijn om die zaag er zo in te zetten? Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

Groet,

Daniël

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #92 Gepost op: 26 januari 2020, 14:37:25 »
Ha Daniël, mijn reactie is wat traag maar ik wilde eerst weer wat kunnen laten zien: het is een kwestie van de pijngrens verleggen: je begint met weatheren, dan een freesje erbij om de plankenstructuur nog wat verder te verouderen en voor je het weet zet je de slijpschijf in een wagon.

De Gb is inmiddels wat verder gevorderd: het balkon is wel een dingetje: dat wijkt af van de huidige Bemo goederenwagons, dus dat wordt op dit moment met messing profieltjes gesoldeerd. Geen idee of printen hier een goed alternatief zou kunnen zijn.



In de tussentijd heb ik een andere Gbk-v omgebouwd tot Xk 9323 Schweisserwagen, met deur aan de balkonkant en een overgang. De uitgangswagen is niet 100% correct, zo moet er in ieder geval nog een 'sprengwerk' aangebracht worden: dan is de gelijkenis in ieder geval ruim 99%. (De originele Gbk-v die voor deze wagen gebruikt is (in 1:1) 10 mm korter, bijvoorbeeld.



Een derde ombouw staat er ook aan te komen, voorlopig nog even als een soort mockup: Een Xk 9338 containerwagen op basis van een E open bakwagen.



De container zal met Evergreen platen gebouwd worden. Daarnaast moeten er voor alle nieuwe wagons nog opschriften gemaakt worden. Spoor 0 geeft zo een nieuwe dimensie aan het zelf bouwen. Het is wel te hopen dat Bemo ze nu niet als nouveauté gaat aankondigen....

Groet, Frans
Groet!  Frans

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #93 Gepost op: 26 januari 2020, 15:40:58 »
Mooi werk Frans!

Ik ben nu bij de eerste stap “weatheren” aangekomen. Dus voordat ik ga dremelen....

Met een resinprinter krijg je dat soort hekjes wel netjes geprint denk ik. Maar van messing zal het wat steviger zijn denk ik.

Moet het overigens zo een worden? Die heb ik gisteren op de foto gezet.

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 15:43:14 door Daniels »

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #94 Gepost op: 27 januari 2020, 15:21:36 »
Klopt idd. Een serie van 4, die in 1995 omgebouwd is uit goederenwagens.
Wat me trouwens opviel was het opschrift Landquart. Volgens Fincke en Schweers stond er Samedan. Dus ik ben even op internet gaan zoeken en inderdaad deze wagens met beide plaatsnamen te vinden. Kennelijk zijn ze ergens tussen 2000 en 2005 van Samedan naar Landquart verhuisd. 
Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #95 Gepost op: 25 maart 2020, 22:33:19 »
Kleine update:
De Xk heeft inmiddels zijn 'sprengwerk' gekregen en is nu af. Ook de Gb is voorzien van alle aanhangsels; treden, handgrepen en hekwerk bij het bordes. Dat hekwerk was nog wel een dingetje. Het is gesoldeerd met gebruik van messing L profielen, stroken van 1,0 en 1,5 mm breed en draad van 0,8 mm, nadat ik eerst een mal gemaakt had. Het eindresultaat is nog niet bepaald een gezellenstuk waarmee ik zou mogen toetreden tot het gilde van meestermessingbouwers in dit forum, dat is me wel duidelijk. Bovendien blijkt het achteraf een kleine 3 mm te hoog. Maar aangezien ik nog twee Gb's wil ombouwen, komt er ook voor deze Gb t.z.t. een hekwerk V2 met de juiste maten. Bijkomend voordeel is dat er dan ook een RhB remhendel van messing gietwerk geplaatst wordt, in plaats van het plastic hendeltje nu.
Op dit moment is het nog even wachten op de opschriften voor de definitieve afronding....





Nu eerst weer eens verder bouwen aan de baan zelf: het stuk tussen Filisur en het Val Nava viaduct wordt aangepakt...

 
Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #96 Gepost op: 29 april 2020, 13:27:49 »
Eindelijk ben ik er weer eens aan toegekomen om aan de baan zelf verder te bouwen. We zijn inmiddels 5 zakken Sculptamold verder en het stuk tussen het tunneltje aan de zuidkant van Filisur en het Val Nava viaduct ziet er nu uit als een soort maanlandschap van 210 bij 180 cm.



Hier maakt de baan een bocht van 90 graden, hoewel dat op de foto door de perspectivische vertekening niet helemaal duidelijk te zien is.
Het viaduct zelf ligt in de boog. De boogstraal is 130 cm, groter was vanwege de ruimte niet mogelijk. Het gevolg is wel dat het viaduct bijna een centimeter breder geworden is dan het origineel, omdat ik anders problemen zou krijgen met het profiel van de vrije ruimte: personenwagons met een lengte van 40 cm schuren nu niet tegen het hekwerk.
In het gat linksvoor moet nog een betonnen huisje komen, dat een pompinstallatie voor de plaatselijke waterleiding bevatte. In het echt is het inmiddels alweer historie..

Het is trouwens voor het eerst dat ik zo uitgebreid gebruik maak van Sculptamold. Geïnspireerd door Wim Wijnhoud heb ik het voor het eerst voorzichtig gebruikt op mijn H0m cementmodule. Ik ben inmiddels overtuigd aanhanger, hoewel ik niet helemaal kan zonder Alabastine, wat ik in het verleden altijd gebruikt heb. Je moet er even mee leren werken: prettig is dat je het nog heel lang kan nabewerken voordat het droog en uitgehard is. Ideaal voor het geven van structuur aan bergen. En daarnaast blijft (in ieder geval bij mij) de werkplek veel schoner.

Ik zit nog wel met een praktisch probleempje: ik twijfel namelijk of de rails in de bocht iets moet ophogen aan de buitenkant. Ik denk dat het qua aanzicht mooi zou staan maar wat mij tegenhoudt zijn de finescale wielen en met name het rijgedrag van de zesassige locs van de serie Ge 6/6 I en Ge 6/6 II. Die zijn behoorlijk ontsporingsgevoelig dus de rails moet echt perfect liggen. En er komt vrijwel direct na het viaduct een module overgang. Als mensen daar nog goede ideeën over hebben, graag!
Wordt t.z.t. weer vervolgd...

Groet!  Frans
Groet!  Frans

JosJansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #97 Gepost op: 29 april 2020, 16:56:14 »
Hoi Frans,
Een mooie voortgang laat je zien en (dus) goede ervaringen met Sculptamold.
Was in overweging om daar ook wat mee te gaan doen...

Ik heb mijn 2 180 graden bogen met 110/120 cm boogstraal verhoogd (volgens norm) met 1,5 mm profielhout.
De Bemo GE 4/4 II bleek gevoeling bij het op- en afrijden van de verkanting en deze loopt geleidelijk op (en af) met 0,5 mm en 1 mm profieltjes van elk 50 cm lang.

Groet,
Jos

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #98 Gepost op: 29 april 2020, 22:27:19 »
Hoi Frans,

Het ziet er indrukwekkend uit zo!

Wanneer ik verder ga met mijn boog ga ik op aanraden van Jos ook eens experimenteren met verkanting van de boog. Ik heb er totaal nog geen ervaring mee hoe het materieel zoch hierop gedraagd.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2020, 23:18:09 door Daniels »

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #99 Gepost op: 30 april 2020, 13:45:51 »
Fraai, mooi glooiend zo (y)

5 zakken Sculptamold... hoe dik breng je dat aan, klinkt als veel..
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #100 Gepost op: 01 mei 2020, 13:16:17 »
Heren, weer hartelijk dank voor jullie commentaar.

Als ik afga op de ervaring van Jos is het dus niet verstandig om hier een verkanting te maken, hoogstens een minieme verhoging.  De verkanting zou namelijk moeten doorlopen op een moduleovergang en dat lijkt me met finescale extra problematisch en dus niet slim.

Wat betreft het Sculptamold gebruik: de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat die 5 zakken inclusief het cementwerk in H0m uit een aantal items geleden zijn. Maar verder heb ik geen idee of ik het (te?) veel gebruik: ik heb wel het idee dat ik niet echt zuinig ben.
Voor de stukken waar straks een gras-en-aarde laag moet komen is de opgebrachte dikte een kleine 3 mm, schat ik. Gaat goed op styrodur, ik moet wel oppassen bij het gebruik van horrengaas, dat ik ook nog gebruik: dan is 3 mm niet helemaal  'deukvast'.
Het grootste verbruik gaat echter in de rotsen zitten: sommige stukken zijn zelfs een tot twee cm dik. De reden is dat ik, na het modelleren en uitharden, de boel nabewerk met een grof freesje, waarmee ik tot soms een cm diep weer weghaal. Dat levert bij mij de meest geslaagde rotsstructuren op: andere manieren zijn in mijn handen minder succesvol. Het is een soort repeterend proces: rotsen aanpassen, beetje verf, eventueel weer wat Sculptamold (of Alabastine) er bij, weer wat aanpassen, weer wat verf etc., etc..
Op de foto even de tussenstand van nu:



Ook hier zie ik alweer wat noodzakelijke aanpassingen.
Tips zijn altijd welkom!

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #101 Gepost op: 07 mei 2020, 19:31:24 »
Gaaf Frans! Rotsen zien er erg mooi uit.
Op de foto zit rechts onder een rotsblok dat ik denk te herkennen van een gipsmal, is dat zo? En zo ja gebruik je gips en Sculptamold door elkaar?
Ik heb zelf helemaal geen ervaring met Sculptamold, maar moet dat ook maar eens proberen  :)

Groetjes,
Wouter

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #102 Gepost op: 09 mei 2020, 14:42:36 »
Ha Wouter,

je hebt goede ogen, idd een gipsmal. Links ook trouwens. Gips en Sculptamold gaan perfect samen, je kunt de overgangen naadloos afwerken. Ik zet de gipsmal vast op styrodur met een dot polymax, of ik druk een gipsafgietsel, dat ik aan de onderkant met een laagje Sculptamold ingesmeerd heb, vast in een onderlaag Sculptamold. En je hebt zeeën van tijd om het rustig af te werken....

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #103 Gepost op: 09 mei 2020, 17:38:17 »
 (y) mooi, erg mooi, en idd Sculptamold en gips gaan zo prima samen ;)

Op naar t vervolg
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #104 Gepost op: 09 mei 2020, 18:48:46 »
Ik ga zeker wat Sculptamold bestellen, want het ziet er erg gaaf uit. Dan maak ik een klein proefstukje ... ben benieuwd!
Groetjes,
Wouter