Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 11:33:03
Raadplaatje
door
wimk
Vandaag
om 11:27:15
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:27:05
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 11:26:43
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom
door
henk
Vandaag
om 11:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 11:26:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Huup
Vandaag
om 11:01:08
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 10:46:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1
door
Kees-Jan
Vandaag
om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:41:24
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 09:10:38
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 09:02:22
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels
door
Sikko
Vandaag
om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:55:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:49:23
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 08:39:56
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 08:21:03
Layne, Somewhere South.
door
g-j
Vandaag
om 07:36:29
Baanplan Belkamp H0
door
Gerrit H
Vandaag
om 04:52:28
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
roadster36
Vandaag
om 02:03:29
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
thijs
Vandaag
om 00:16:53
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Ronald A.
31 October 2025, 23:26:09
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor?
door
neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:47:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:42:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
31 October 2025, 22:35:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:32:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Falkenberg
31 October 2025, 22:05:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
RhB / FO / MGB, Zwitsers smalspoor
|
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
15
Omlaag
Auteur
Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls (gelezen 74035 keer)
Nullem
Offline
Berichten: 472
Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #90 Gepost op:
11 January 2020, 23:15:18 »
Kort voortgangsverslagje:
Ik ben inmiddels begonnen aan de bouw van een Gb wagon van de RhB. De na de Kiss ombouw overgebleven Bemo Gbk-v kap is ontdaan van alle min of meer losse aanhangsels en aanclipsels en daarna verzaagd. Zie de foto:
De kap moet namelijk een kleine 12 mm langer worden om een Gb te kunnen zijn. Voor het onderstel wordt gebruik gemaakt van een Lb containerwagen (links op de foto). Deze Lb is niets anders dan het overgebleven onderstel van een overbodig geworden en derhalve gesloopte Gb, waar aan beide zijkanten een extra stalen balk is gelast met steunpunten voor de container. (De Rhätische Bahn is een meester in het hergebruik van oud en overtollig materieel.) Deze uitbreiding van de zijkanten dient dus verwijderd te worden om het onderstel in de oude staat terug te brengen. Daarnaast zijn nog wat kleine aanpassingen aan de kopse kanten noodzakelijk.
De onderste foto geeft een beeld van de huidige stand:
de Gb in opbouw wordt links geflankeerd door een Bemo Lb containerwagen (die t.z.t. ook gestript zal gaan worden) en rechts door een Bemo Gbk-v wagon, met een kortere asafstand dan de Gb. Er is dus nog wel wat te doen: het onderstel moet nog passend gemaakt worden in de breedte, daarna kunnen de deuren en de geleiders teruggeplaatst worden, het dak moet nog verlengd worden, er dient een houten bodem in de wagon geplaatst te worden en tenslotte dient het balkon geplaatst te worden. Daarnaast opnieuw spuiten en van de juiste opschriften voorzien. Maar het klusje is leuker dan ik aanvankelijk dacht....
Nu maar hopen dat Bemo dit model niet als nouveauté voor 2020 gaat aankondigen....
Gelogd
Groet! Frans
Daniels
Offline
Berichten: 776
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #91 Gepost op:
12 January 2020, 06:59:08 »
Lekker bezig Frans!
Deed het niet even pijn om die zaag er zo in te zetten? Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!
Groet,
Daniël
Gelogd
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Nullem
Offline
Berichten: 472
Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #92 Gepost op:
26 January 2020, 14:37:25 »
Ha Daniël, mijn reactie is wat traag maar ik wilde eerst weer wat kunnen laten zien: het is een kwestie van de pijngrens verleggen: je begint met weatheren, dan een freesje erbij om de plankenstructuur nog wat verder te verouderen en voor je het weet zet je de slijpschijf in een wagon.
De Gb is inmiddels wat verder gevorderd: het balkon is wel een dingetje: dat wijkt af van de huidige Bemo goederenwagons, dus dat wordt op dit moment met messing profieltjes gesoldeerd. Geen idee of printen hier een goed alternatief zou kunnen zijn.
In de tussentijd heb ik een andere Gbk-v omgebouwd tot Xk 9323 Schweisserwagen, met deur aan de balkonkant en een overgang. De uitgangswagen is niet 100% correct, zo moet er in ieder geval nog een 'sprengwerk' aangebracht worden: dan is de gelijkenis in ieder geval ruim 99%. (De originele Gbk-v die voor deze wagen gebruikt is (in 1:1) 10 mm korter, bijvoorbeeld.
Een derde ombouw staat er ook aan te komen, voorlopig nog even als een soort mockup: Een Xk 9338 containerwagen op basis van een E open bakwagen.
De container zal met Evergreen platen gebouwd worden. Daarnaast moeten er voor alle nieuwe wagons nog opschriften gemaakt worden. Spoor 0 geeft zo een nieuwe dimensie aan het zelf bouwen. Het is wel te hopen dat Bemo ze nu niet als nouveauté gaat aankondigen....
Groet, Frans
Gelogd
Groet! Frans
Daniels
Offline
Berichten: 776
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #93 Gepost op:
26 January 2020, 15:40:58 »
Mooi werk Frans!
Ik ben nu bij de eerste stap “weatheren” aangekomen. Dus voordat ik ga dremelen....
Met een resinprinter krijg je dat soort hekjes wel netjes geprint denk ik. Maar van messing zal het wat steviger zijn denk ik.
Moet het overigens zo een worden? Die heb ik gisteren op de foto gezet.
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2020, 15:43:14 door Daniels
»
Gelogd
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Nullem
Offline
Berichten: 472
Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #94 Gepost op:
27 January 2020, 15:21:36 »
Klopt idd. Een serie van 4, die in 1995 omgebouwd is uit goederenwagens.
Wat me trouwens opviel was het opschrift Landquart. Volgens Fincke en Schweers stond er Samedan. Dus ik ben even op internet gaan zoeken en inderdaad deze wagens met beide plaatsnamen te vinden. Kennelijk zijn ze ergens tussen 2000 en 2005 van Samedan naar Landquart verhuisd.
Gelogd
Groet! Frans
Nullem
Offline
Berichten: 472
Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #95 Gepost op:
25 March 2020, 22:33:19 »
Kleine update:
De Xk heeft inmiddels zijn 'sprengwerk' gekregen en is nu af. Ook de Gb is voorzien van alle aanhangsels; treden, handgrepen en hekwerk bij het bordes. Dat hekwerk was nog wel een dingetje. Het is gesoldeerd met gebruik van messing L profielen, stroken van 1,0 en 1,5 mm breed en draad van 0,8 mm, nadat ik eerst een mal gemaakt had. Het eindresultaat is nog niet bepaald een gezellenstuk waarmee ik zou mogen toetreden tot het gilde van meestermessingbouwers in dit forum, dat is me wel duidelijk. Bovendien blijkt het achteraf een kleine 3 mm te hoog. Maar aangezien ik nog twee Gb's wil ombouwen, komt er ook voor deze Gb t.z.t. een hekwerk V2 met de juiste maten. Bijkomend voordeel is dat er dan ook een RhB remhendel van messing gietwerk geplaatst wordt, in plaats van het plastic hendeltje nu.
Op dit moment is het nog even wachten op de opschriften voor de definitieve afronding....
Nu eerst weer eens verder bouwen aan de baan zelf: het stuk tussen Filisur en het Val Nava viaduct wordt aangepakt...
Gelogd
Groet! Frans
Nullem
Offline
Berichten: 472
Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #96 Gepost op:
29 April 2020, 13:27:49 »
Eindelijk ben ik er weer eens aan toegekomen om aan de baan zelf verder te bouwen. We zijn inmiddels 5 zakken Sculptamold verder en het stuk tussen het tunneltje aan de zuidkant van Filisur en het Val Nava viaduct ziet er nu uit als een soort maanlandschap van 210 bij 180 cm.
Hier maakt de baan een bocht van 90 graden, hoewel dat op de foto door de perspectivische vertekening niet helemaal duidelijk te zien is.
Het viaduct zelf ligt in de boog. De boogstraal is 130 cm, groter was vanwege de ruimte niet mogelijk. Het gevolg is wel dat het viaduct bijna een centimeter breder geworden is dan het origineel, omdat ik anders problemen zou krijgen met het profiel van de vrije ruimte: personenwagons met een lengte van 40 cm schuren nu niet tegen het hekwerk.
In het gat linksvoor moet nog een betonnen huisje komen, dat een pompinstallatie voor de plaatselijke waterleiding bevatte. In het echt is het inmiddels alweer historie..
Het is trouwens voor het eerst dat ik zo uitgebreid gebruik maak van Sculptamold. Geïnspireerd door Wim Wijnhoud heb ik het voor het eerst voorzichtig gebruikt op mijn H0m cementmodule. Ik ben inmiddels overtuigd aanhanger, hoewel ik niet helemaal kan zonder Alabastine, wat ik in het verleden altijd gebruikt heb. Je moet er even mee leren werken: prettig is dat je het nog heel lang kan nabewerken voordat het droog en uitgehard is. Ideaal voor het geven van structuur aan bergen. En daarnaast blijft (in ieder geval bij mij) de werkplek veel schoner.
Ik zit nog wel met een praktisch probleempje: ik twijfel namelijk of de rails in de bocht iets moet ophogen aan de buitenkant. Ik denk dat het qua aanzicht mooi zou staan maar wat mij tegenhoudt zijn de finescale wielen en met name het rijgedrag van de zesassige locs van de serie Ge 6/6 I en Ge 6/6 II. Die zijn behoorlijk ontsporingsgevoelig dus de rails moet echt perfect liggen. En er komt vrijwel direct na het viaduct een module overgang. Als mensen daar nog goede ideeën over hebben, graag!
Wordt t.z.t. weer vervolgd...
Groet! Frans
Gelogd
Groet! Frans
JosJansen
Offline
Berichten: 42
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #97 Gepost op:
29 April 2020, 16:56:14 »
Hoi Frans,
Een mooie voortgang laat je zien en (dus) goede ervaringen met Sculptamold.
Was in overweging om daar ook wat mee te gaan doen...
Ik heb mijn 2 180 graden bogen met 110/120 cm boogstraal verhoogd (volgens norm) met 1,5 mm profielhout.
De Bemo GE 4/4 II bleek gevoeling bij het op- en afrijden van de verkanting en deze loopt geleidelijk op (en af) met 0,5 mm en 1 mm profieltjes van elk 50 cm lang.
Groet,
Jos
Gelogd
Daniels
Offline
Berichten: 776
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #98 Gepost op:
29 April 2020, 22:27:19 »
Hoi Frans,
Het ziet er indrukwekkend uit zo!
Wanneer ik verder ga met mijn boog ga ik op aanraden van Jos ook eens experimenteren met verkanting van de boog. Ik heb er totaal nog geen ervaring mee hoe het materieel zoch hierop gedraagd.
«
Laatst bewerkt op: 29 April 2020, 23:18:09 door Daniels
»
Gelogd
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Wim1969
Offline
Berichten: 1643
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #99 Gepost op:
30 April 2020, 13:45:51 »
Fraai, mooi glooiend zo
5 zakken Sculptamold... hoe dik breng je dat aan, klinkt als veel..
Gelogd
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....
En hopen lol
Nullem
Offline
Berichten: 472
Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #100 Gepost op:
01 May 2020, 13:16:17 »
Heren, weer hartelijk dank voor jullie commentaar.
Als ik afga op de ervaring van Jos is het dus niet verstandig om hier een verkanting te maken, hoogstens een minieme verhoging. De verkanting zou namelijk moeten doorlopen op een moduleovergang en dat lijkt me met finescale extra problematisch en dus niet slim.
Wat betreft het Sculptamold gebruik: de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat die 5 zakken inclusief het cementwerk in H0m uit een aantal items geleden zijn. Maar verder heb ik geen idee of ik het (te?) veel gebruik: ik heb wel het idee dat ik niet echt zuinig ben.
Voor de stukken waar straks een gras-en-aarde laag moet komen is de opgebrachte dikte een kleine 3 mm, schat ik. Gaat goed op styrodur, ik moet wel oppassen bij het gebruik van horrengaas, dat ik ook nog gebruik: dan is 3 mm niet helemaal 'deukvast'.
Het grootste verbruik gaat echter in de rotsen zitten: sommige stukken zijn zelfs een tot twee cm dik. De reden is dat ik, na het modelleren en uitharden, de boel nabewerk met een grof freesje, waarmee ik tot soms een cm diep weer weghaal. Dat levert bij mij de meest geslaagde rotsstructuren op: andere manieren zijn in mijn handen minder succesvol. Het is een soort repeterend proces: rotsen aanpassen, beetje verf, eventueel weer wat Sculptamold (of Alabastine) er bij, weer wat aanpassen, weer wat verf etc., etc..
Op de foto even de tussenstand van nu:
Ook hier zie ik alweer wat noodzakelijke aanpassingen.
Tips zijn altijd welkom!
Groet! Frans
Gelogd
Groet! Frans
Wouter_
Offline
Berichten: 170
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #101 Gepost op:
07 May 2020, 19:31:24 »
Gaaf Frans! Rotsen zien er erg mooi uit.
Op de foto zit rechts onder een rotsblok dat ik denk te herkennen van een gipsmal, is dat zo? En zo ja gebruik je gips en Sculptamold door elkaar?
Ik heb zelf helemaal geen ervaring met Sculptamold, maar moet dat ook maar eens proberen
Groetjes,
Wouter
Gelogd
Rhb (H0m) - Station “Versam-Safien” (Swiss-Almere)
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Nullem
Offline
Berichten: 472
Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #102 Gepost op:
09 May 2020, 14:42:36 »
Ha Wouter,
je hebt goede ogen, idd een gipsmal. Links ook trouwens. Gips en Sculptamold gaan perfect samen, je kunt de overgangen naadloos afwerken. Ik zet de gipsmal vast op styrodur met een dot polymax, of ik druk een gipsafgietsel, dat ik aan de onderkant met een laagje Sculptamold ingesmeerd heb, vast in een onderlaag Sculptamold. En je hebt zeeën van tijd om het rustig af te werken....
Groet! Frans
Gelogd
Groet! Frans
Wim1969
Offline
Berichten: 1643
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #103 Gepost op:
09 May 2020, 17:38:17 »
mooi, erg mooi, en idd Sculptamold en gips gaan zo prima samen
Op naar t vervolg
Gelogd
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....
En hopen lol
Wouter_
Offline
Berichten: 170
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
«
Reactie #104 Gepost op:
09 May 2020, 18:48:46 »
Ik ga zeker wat Sculptamold bestellen, want het ziet er erg gaaf uit. Dan maak ik een klein proefstukje ... ben benieuwd!
Groetjes,
Wouter
Gelogd
Rhb (H0m) - Station “Versam-Safien” (Swiss-Almere)
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
15
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
RhB / FO / MGB, Zwitsers smalspoor
|
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls