Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 52514 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #15 Gepost op: 30 december 2014, 10:33:24 »
In model mis ik alleen je rugzak en wandelstok op de picknick bank.
Viel mij ook op.  ;D
Mooie baan, mooi staaltje van modelbouw (y)

Groet,
michel

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #16 Gepost op: 30 december 2014, 10:33:36 »
Fraai gedaan Frans. Levensecht.

Groeten!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #17 Gepost op: 30 december 2014, 10:55:35 »
Hoi Frans,

dat ziet er al mooi uit.  (y)
Verder kan ik me aansluiten bij Sven dat eea er zoals je zelf zegt wat "schoon" uitziet.
Voor wat betreft het hout geven je eigen foto's de best impressie. Als je de bruine kleur welke er al op zit mengt met licht grijs (geen wit) en beige tinten en deze met een bijna droge kwast per plank een beetje vlekkerig opbrengt, kom je meer in de richting van het hout op de foto's. De betonnen fundering van het gebouw is bij jou bv grijs terwijl op de foto de originele kleur wit geweest lijkt te zijn. De kun je op eenzelfde manier bewerken maar dan met grijstinten.
Voor wat betreft het gras kun je wellicht eens kijken naar de baan van Martin.

0m spreekt me ook er aan en ben dan ook erg benieuwd de railtraktor welke Bemo heeft aangekondigd. Past deze ook in jouw thema ?

Heb je misschien ook iets van een sporen plan ?

Succes en ik ben benieuwd naar het vervolg.

groeten,
Marc

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #18 Gepost op: 30 december 2014, 11:04:31 »
Prachtig gedaan Frans!

Het is alweer 18 jaar geleden dat ik (besmet met het Bemo-RhB-virus) jaarlijks in de omgeving van Filisur te vinden was.
Daarna kwam dat er niet meer van en de RhB verdween uiteindelijk thuis ook.

Maar als ik dit zie krijg ik direct heimwee! Ik blijf de bouw volgen.

met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #19 Gepost op: 30 december 2014, 12:04:54 »
fraai werk met oog voor detail!

Als het over weathering gaat vind ik de serie van Emmanuel Nouallier in Eisenbahn Journal van eenzaam nivo.
(inspiratie kan ik het niet noemen, zoiets komt mij niet uit de vingers binnen afzienbare tijd)

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #20 Gepost op: 30 december 2014, 12:10:46 »
    Hallo Frans

Prachtig nagebouwd aan de hand van de foto's en wat een oog voor detail (y)
Ben benieuwd naar het vervolg.

          Groetjes  Jan.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #21 Gepost op: 30 december 2014, 12:28:09 »
Fraai werk, Frans. Dat beloofd heel wat moois te worden.
Hoewel ik al weer een paar jaar niet meer met Bemo H0m rijdt blijft het thema Rhatische bahn nog steeds prikkelen. Dit blijf ik in de gaten houden.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #22 Gepost op: 02 januari 2015, 15:54:24 »
Heren!

Op de eerste plaats dank voor alle reacties: stimuleert mij om verder te gaan. De kritische opmerkingen van Sven en Marc neem ik ter harte, ga ik mee aan de slag. Sluit aan bij wat ik ook al vond. Als er meer kritische kanttekeningen zijn, graag! Laat ze horen, het kan er alleen maar beter van worden. Zo vind ik bijvoorbeeld de regenpijpen aan het stationsgebouw nu toch te grof, zeker als je ze bijv. vergelijkt met Buitenlust van Huib.
@ Marc:
Citaat
de railtraktor welke Bemo heeft aangekondigd. Past deze ook in jouw thema
Zeker, hoewel hij in het echt nooit op eigen kracht naar Stuls kon komen. Aan dat Bemomodel zit trouwens een grappig detail: als je hem straks koopt met geluid krijg je een exemplaar met openstaande ramen. Koop je hem zonder geluid, dan zijn de ramen dicht (!). De speaker zit namelijk in het machinistenhuis en met dichte ramen hoor je het geluid nauwelijks. Naderhand inbouwen van geluid wordt dus wat problematisch.....

Alvast even een idee van het sporenplan, waar om gevraagd werd:



Ik verkeer in de wel erg gelukkige omstandigheid dat ik twee ruime kamers ter beschikking heb. (De kinderen zijn inmiddels uit huis, dat is wel noodzakelijk.) De totale ruimte is ongeveer 14 bij 4,5 meter. Het project lijkt wat ambitieus, maar ik hoop de baan toch net af te hebben als ik naar het bejaardenhuis moet, als die er tegen die tijd nog zijn tenminste. De breedte van de segmenten schommelt tussen de 60 en 80 cm.
Oorspronkelijk zou er aan de onderkant een gat in de muur komen, maar inmiddels ben ik er van overtuigd dat er toch een deur moet komen. Moet vrij simpel te doen zijn, want het wandje is een systeemwandje. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je met je trein kunt meelopen, als je dat wilt....
De foto's hierboven zijn van Stuls, dat nu op de bovenleiding en wat details na af is. Het spoor rechts, in de tweede kamer, richting Filisur is al voor ongeveer tweederde af, hoewel ik eerlijk gezegd al weer begonnen ben om het landschap aan te passen: al bouwende doe je nieuwe ideeën op en dan ben je ineens niet meer tevreden over eerdere details. Binnenkort aan de hand van weer wat foto's een voorbeeld van wat ik bedoel....

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #23 Gepost op: 02 januari 2015, 16:08:22 »
Is je hoed al over je ogen gezakt?
Nee?

Mooi,
dan steek ik er nog een veer in. (y)

grützi
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Martino

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #24 Gepost op: 02 januari 2015, 18:51:43 »
Als rhb spoorder doet dit mijn hart sneller kloppen...prachtig! Ik kan alleen maar dromen van een dergelijke ruimte en mijn kinderen zijn voorlopig nog niet de deur uit! Dus ik hou het bij HO m....ook mooi!
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #25 Gepost op: 02 januari 2015, 19:51:59 »
Geeuw... Al gezien op het Zwitserse forum...   ;)

Prachtig Frans! Werkelijk schitterend!   (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #26 Gepost op: 03 januari 2015, 10:31:39 »
@ Ingenium, welk forum is dat precies?
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #27 Gepost op: 03 januari 2015, 10:52:29 »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #28 Gepost op: 16 januari 2015, 16:45:38 »
Even kleine update tussendoor:
Ik ben toch maar bezig geweest met viesmaken. Het heeft even geduurd voordat ik een acceptabele techniek had en ik weet nog steeds niet of het toch niet beter kan. Probleem is dat het hout waaruit het station gelaserd is heel zacht is en snel beschadigd raakt. Wat ik nu gedaan is drybrushen conform Marc en Sven en het effect waar nodig weer wat temperen door het gebruik van Vallejo washes. Daarmee maak ik ook de verschillen in houtkleur. Het geheel ziet er al beter uit als in de eerste foto's maar ik mis nog een beetje de "milocomarty-vingertjes".
De regenpijp heeft het drybrushen niet ongeschonden doorstaan en de betonnen fundering moet sowieso ook nog wat viezer worden, maar daar laat ik het dan maar bij, denk ik.



Ik kreeg overigens nog een vraag over de bierkratten: daar zitten natuurlijk echte flessen in. Koelen is ook mogelijk; net als in het echt in de bron.....



Groet,  Frans
Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Een beetje verbouwen....
« Reactie #29 Gepost op: 10 april 2015, 11:41:45 »
Het gaat er op lijken dat dit draadje een dooreenander wordt van rijp en groen; hopelijk drukt dat de leespret niet teveel.
Ik ben al weer een tijdje aan het rommelen met een al langer bestaand stukje baan. Onwillekeurig moest ik denken aan het draadje "de niet perfecte modelbaan", dat al weer een aantal maanden terug even "hot" was: leuk om te volgen. Perfectie is voor wat ik allemaal frutsel eigenlijk een non-issue. Voor mij is de kern: ben ik tevreden over wat ik gebouwd heb of niet. En daarbij valt het me steeds vaker betrekkelijk  tevredenheid eigenlijk is. Was ik met bepaalde bouwsels uitermate content toen deze aanvankelijk "af" waren (want niets is ooit helemaal af), in de loop der tijd wordt dat steeds minder: details beginnen te storen en zelfs te ergeren. Dat is dan het moment dat de sloophamer tevoorschijn komt.
(Waarschijnlijk komt het ook, omdat dit eigenlijk het eerste (en waarschijnlijk ook het laatste) project is waarmee ik zo lang bezig ben: naar mate de bouw vordert leer je nieuwe technieken, word je handiger en pik je nieuwe ideeën uit fora (zoals dit) mee. Met onvrede over de oudere delen als gevolg.)
 
Een voorbeeldje van wat ik op dit moment aan het uitspoken ben:
Ergens in 2010 ben ik begonnen aan gebogen segmenten, die in de toekomst de verbinding moeten gaan vormen tussen Stuls en Filsur.



Styrodur was toen nog niet echt mijn ding, dus werden de segmenten klassiek opgetrokken uit een houten frame, horrengaas en gipsverband. Omdat ik toch wat aan het gewichtsbeperking wilde doen heb ik (toen voor het eerst) deels gebruik gemaakt van Heki rotsfolie.



De rest werd ingegipst met Alabastine en met een bot beiteltje tot rotsen omgevormd. Ook werden twee steunmuurtjes (uit mallen van Spörle) ingebouwd. Tenslotte werd de kleur geuniformeerd.



Bovendien moest de overgang tussen Heki en het "handmade" rotswerk natuurlijk niet te zien zijn: (zoekplaatje: waar is de overgang??....)



Het betreffende segment werd voorzien van een weg die met twee haarspeldbochten tamelijk steil (ongeveer 11%) naar boven liep: (leek me leuk, op dat moment....)



Zelfs de afwateringsgoten in de weg had ik aangebracht. Enfin: het landschap werd verder afgewerkt, de weg geasfalteerd, overwegsignalering geplaatst, wat boompjes geplant en "klaar was Frans". (Nou ja, verkeersborden en ander klein grut zou ik dan t.z.t. nog wel plaatsen.....)





Op het eerste gezicht was ik eigenlijk heel tevreden, maar na verloop van tijd begonnen bepaalde details me te storen:
De muurtjes bijvoorbeeld: die liggen eigenlijk in de rotsen, in plaats van er voor. En daar zijn er twee van in dit segment.
De overweg: in het echt is zo'n overweg al sinds de 70-er jaren niet meer te vinden op de Albula lijn. Je vindt er ofwel onbewaakte overwegen zonder lichten, ofwel bewaakte met lichten, maar dan ook altijd met bomen; alleen verlichting komt gewoon niet meer voor. Voor de indruk heb ik daarom een kartonnen ahob geplaatst: en dan zie je dat alles toch eigenlijk weer net te krap gebouwd is en zo'n overweg hier echt volledig overdone is.
En dan de weg: plaatselijk nog geen 4 meter breed, haarspeldbochten met een draaicirkel van krap 8 meter en volledig geasfalteerd? In de omgeving van Davos kom je dat incidenteel wel tegen, omdat het daar wat dichter bevolkt is, maar in het bijna lege Albuladal?
Reden te meer om de weg maar eens aan te passen en tegelijk de muurtjes te verwijderen.



Een verharde grindweg dus, hier tijdens de bouw...



Door de bomen en het bos....:



Het begin is er: de tevredenheid is weer een beetje terug. Af is het nog lang niet: draadjes als "geknoei met groen" en mijn eigen kennismaking met de greenkeeper zijn er inmiddels de oorzaak van, dat ik ook de ondergrond nog verder onder handen wil nemen.....

Groet!  Frans