Doel:€250.00
Donaties:€110.00

Per saldo:€-140.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door Rondje_HO
Vandaag om 14:37:35
Stelcon platen door Remunj
Vandaag om 14:30:00
"Vlieringen 2" vervolg van Depot door Rondje_HO
Vandaag om 14:27:12
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Calimero
Vandaag om 14:25:32
Mijn Zwitserse baan in aanbouw door Peter Spruit
Vandaag om 14:22:16
Molendaal door Rondje_HO
Vandaag om 14:17:12
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 13:58:21
T-gauge (1:450), Een kleine baan door Mitchell
Vandaag om 13:56:29
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door WilcoV
Vandaag om 13:16:59
Overlijden Paul Haagsma door bellejt
Vandaag om 13:05:56
Neutraal Moresnet in H0 door Bert V
Vandaag om 13:03:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:02:10
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:00:24
EifelBurgenBahn door gvandersel
Vandaag om 12:52:26
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door meino
Vandaag om 12:34:13
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 12:23:27
Ontsporing door boom op het spoor, Enschede door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:24
Modeltrein Expo On traXS! 15-16-17 maart 2019 door sdz1976
Vandaag om 11:41:08
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 11:21:07
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Bert van Gelder
Vandaag om 11:18:23
Havenbaantje door jerrytrein
Vandaag om 11:08:52
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:54:20
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 10:51:21
Bröckenbahn door Martin Hornis
Vandaag om 10:43:57
Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922 door Weerd
Vandaag om 10:13:03
NL 1:87 TP3/4/5 door Wim Hesselink
Vandaag om 10:11:22
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:10:15
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 09:48:55
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door nkob
Vandaag om 08:58:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 08:09:40
  

Auteur Topic: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model  (gelezen 36146 keer)

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4879
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Gepost op: 28 december 2014, 14:40:21 »
Naast wat eenvoudigere projectjes (zoals de hofzug van Trix) heb ik nu mijn eerste messing kit weten te bemachtigen. De kit is nog nooit uit de verpakking geweest en is nog zo glimmend als een maagd in den maneschijn. Die moet dus maar niet te lang in het stof blijven liggen, maar direct gebouwd gaan worden.

In dit geval betreft het een bagagerijtuig die zowel in de NS versie als in de HSM uitvoering gebouwd kan worden. Tsja, dan is de keuze snel gemaakt, NS spul is er al genoeg, dus kom maar op met die HSM bagagewagen!

Wat ik nu zo leuk vind aan het ding, is dat het een behoorlijk lang rijtuig is, met een heel leuke verhoging op het dak en 2 uitstulpingen aan de zijkant. Weer eens wat anders als al dat recht toe recht aan gebeuren ;D

In het echt bestaan ze ook nog, volgens mij heeft de SGB er nog 1, waarvan hier een paar foto's:


http://www.martijnhaman.nl/houten_HSMD1915.htm


http://www.martijnhaman.nl/houten_HSMD1915.htm

Hoe dan ook, een heel grappig ding alleen bij de SGB in NS uitvoering dus saaaaaaaiiii. Als je dat dan vergelijkt met het gebouwde ding van Stig/Ingenium/etc. dan is dat veel vrolijker:



Wellicht straks een iets donkerdere kleur, maar voor de rest een wijs ding natuurlijk! Dusch, aan den slagch!

Nu heb ik iets ervaring met die kitjes van DJH/Modelloco, maar that's it! In die handleidingen staat mooi dat onderdeeltje 1 op onderdeeltje 2 moet komen. Bij deze kit zie je echter gewoon een soortement van exploded vieuw en dan is het verder: Succes!

Nou, ja, wat ik eerst eens ga doen is het volgende, ik ga eerst schilfertjes maken van het soldeer. Ik wil dit zo netjes mogelijk doen en zo min mogelijk soldeer gebruiken. Nu heb ik dat eens iemand zien doen d.m.v. die schilfertjes. Uiteindelijk zag je nergens soldeer zitten, maar zat het ding fantastisch in elkaar. Dus dat wordt mijn uitdaging, het ding zo mooi mogelijk in elkaar te zetten.

Als ik dat gedaan heb begin ik denk ik maar met het onderstel. Dan kan ik de kap later mooi passend maken. Hoe dan ook, nu maar eens beginnen, wie weet waar het schip strand...
« Laatst bewerkt op: 28 december 2014, 20:00:43 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2014, 15:06:25 »
Succes , we gaan het volgen . (y)
Soldeer , doe ik ook , eerst met een platte tang een stuk helemaal plat knijpen , en dan met een facetloze kniptang flintertjes knippen (als je soldeer al plat is kan je ook met een mesje flintertjes snijden)

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2014, 15:11:52 »
Een rijtuig in HSM uitvoering staat in het NSM (HSM D 1920).

Etienne

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2014, 15:33:24 »
Hallo Tom,

Leuk plan.Wanneer je morgen hier komt heb ik nog wel tekeningen van deze wagen van het formaat waarmee je jouw kamer kan behangen.Dan heb je al vast een idee hoe het er uit gaat zien. ;)

Tot morgen,
Jan

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4879
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2014, 15:44:17 »
Haha, behangen, ik ben ben benieuwd ;D

Heb net al ff zitten snijden, heb 0,75 mm draad en daar al hele kleine stukjes af gesneden. Ondertussen ook ff nagedacht. Als ik de messing profielen die aan de zijkant moeten komen alvast voorvertin, hoef ik verder geen soldeer toe te voegen op de bak zelf. Lijkt me dan een kwestie van wat flux, ding er op en dan ff met de brander tekeer, volgens mij krijg ik die grote dingen dan zonder overtollig soldeer mooi vast.

Maarre, is er nog iemand die tips heeft over de juiste bouwwijze? Eerst de bak, of eerst het chassis? Details eerst of juist op het eind?
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2014, 16:06:48 »
Dat solderen kan ik je ook wel "even" uitleggen.Ik doe het al 25 jaar.Tot hoe laat blijf je?

Jan

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2014, 16:18:43 »
Tomasso,

Let bij het kiezen van het nummer wat je gaat bouwen op de kenmerken van de kit. Er zijn verschillen tussen de eerste serie bagagewagens en de latere bestellingen van 1914 en 1920. Heeft te maken met de ronding van het dak en de constructie van de bak (schoren in de zijwand versus schetsplaten in de hoeken).

Verder hebben bijvoorbeeld de beide wagens van de SGB (vml. HSM 1915 en 1945) een iets andere constructie, want gebouwd door Hawa en Werkspoor. Is te herkennen is aan de stelbalk. Ben zelf even kwijt wat het verschil precies was.

Martijn
[die het helemaal niet erg vindt als zijn foto's gelinkt worden van zijn website ....]

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
    • Dwangrail.nl
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2014, 17:14:21 »
Na 1912 heeft men het ontwerp van de wagenbak verzwaard. De sterkte van de bak is niet langer afhankelijk van de schoren maar van opgeklonken driehoekige platen in de hoeken. Het dak was wat boller geworden zodat het laadvolume iets toenam. Bij de schuifdeuren werden de loopwielen verplaats naar de zijkant van de deur ipv de onderzijde. Dit werd bij alle varianten die na 1912 zijn gebouwd toegepast, zelfs bij de bagagewagens die ook op de standaard HSM goederenwagenbouw waren gebaseerd.

voor de HSM -D's betekend het, dat de D 6001-6025 het oude ontwerp hebben, en de D 6026-6055 het bollere dak hebben gekregen. Met de bouwkit van philo kun je dus de D 6001-6025 bouwen.
Of de HSM 1901-1926 ( en nee dit is geen schrijffout, de HSM D 1915 is al in de HSM tijd instructierijtuig geworden voor de dienst van tractie, later NS 159001)

Nog even een kleine tip, kijk goed naar de foto's van het origineel, de handgrepen zijn veel complexer als op de handleiding staat aangegeven. Ook zitten er veel meer details op de koppen. De HSM D 1920 van het spoorwegmuseum kun je hier ook als voorbeeld nemen.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 28 december 2014, 17:19:00 door AB 7216 »
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 529
  • www.veldmanmodelbouw.nl
    • Veldman modelbouw
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2014, 20:28:45 »
En ik maar denken dat ik met veel projecten tegelijkertijd bezig ben ;D
Succes en ik ga je volgen (y)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4602
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2014, 21:33:21 »
Ach dit is een projektje van 2 dagen. ;D

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4879
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2014, 01:08:24 »
Het spits is er af, ben toch maar begonnen met de bovenkant.



De achterkant en de opbouw zitten vast, de daken zitten nog los, die komen aan het eind nog wel een keer denk ik...

Niet alles paste direct goed, er moesten hier en daar nog kleine aanpassingen gedaan worden. Moet nog ff de juiste modus vinden met soldeer, teveel is niet mooi natuurlijk, maar te weinig (en dat is nu een paar keer het geval geweest) zet ook geen zoden aan de dijk. Nog even expirimenteren dus. Desalniettemin ziet het eerste gedeelte er goed uit, heb maar minuscule beetjes gebruikt en aan de buitenkant zie je er totaal niks van op kleine randjes na (zoals het heurt zeg maar). Enfin, wie weet aankomende week nog eens verder, voor de komende week nog genoeg andere dingen op de planning... Leuk ding, dat wel...
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4602
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2014, 01:20:07 »
Jeemig gisteren nog bij mij nieuw in de doos en ik ken hem al niet meer terug Tom (y)
Naadjes ff nalopen met een brandertje dan vloeit het mooi overal heen.
Ja gadver ik morgen ook aan de klus in huis. >:(
Gr Jan

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4879
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #12 Gepost op: 02 januari 2015, 23:12:35 »
Vanavond weer ff aan de slag geweest. De kit past niet helemaal en sommige dingen zijn scheef (zoals het achterwandje, de ene kant is breder dan de andere kant, terwijl er nergens aan gevijld is of iets dergelijks), maar goed met een beetje gepuzzel is dat nog wel aardig goed te krijgen. Ook de bodemplaat maar eens in elkaar gevouwen en wat gesoldeerd, zodoende begint het grote werk al aardig op te schieten. Hierbij wat snel snel plaatjes van de stand van zaken:





Zondag maar weer eens verder...
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4602
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #13 Gepost op: 03 januari 2015, 07:04:48 »
Schiet al mooi op Tom.
Hij moet zeker klaar voor Rijswijk  ;D

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4879
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #14 Gepost op: 03 januari 2015, 07:58:53 »
Rijswijk?
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!