Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 14:46:14
Het Veluws landschap door Harold Content
Vandaag om 14:46:03
MB-module "Dolce far N-te" door Marc tramt
Vandaag om 14:44:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:41:31
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door St00mboy
Vandaag om 14:36:08
Roco levert verkeerd onderdeel 2400 door Duikeend
Vandaag om 14:34:18
V-IRM in 1:45 door Mitchell
Vandaag om 14:15:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Lobomotion69
Vandaag om 14:10:30
Kolomboor, wat is een goede keuze, hulp gevraagd! door arnaudns
Vandaag om 13:21:35
Austria Express D 217 door Madelon
Vandaag om 13:21:22
Roco Fccpps door Albert.H0
Vandaag om 13:20:43
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 12:43:17
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 11:45:03
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 11:19:06
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 11:13:16
GATX zans knikketelwagon H0 door Daan!
Vandaag om 11:05:53
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 10:39:02
Intellibox IR 60 550, hoe te updaten? door Peter Spruit
Vandaag om 10:26:55
Vitrinekast ipv baan door steven346
Vandaag om 09:12:20
Artikeltje op nu.nl door Illya Vaes
Vandaag om 08:13:42
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 07:56:45
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Falcon10
Vandaag om 06:39:47
De bouw van Rehausen. door Lobomotion69
Vandaag om 04:59:17
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 01:34:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:44:51
Wie herkent deze sfeervolle beschrijving? door Joost O
Vandaag om 00:24:12
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door NS1220
Vandaag om 00:14:36
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 juni 2019, 23:28:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 juni 2019, 23:20:44
Tandwielen van as Roco-motortje afkrijgen? door Sven
18 juni 2019, 23:15:20
  

Auteur Topic: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model  (gelezen 36866 keer)

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9349
    • Mijn fotoarchief
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #15 Gepost op: 03 januari 2015, 10:28:02 »
Da's een plaats in Zuid Holland.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6393
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #16 Gepost op: 03 januari 2015, 10:32:57 »
En in Brabant...
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4892
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #17 Gepost op: 03 januari 2015, 12:39:11 »
;D Schijnt iets te doen te zijn met obscure mannetjes die met kinderspeelgoed spelen heb ik inmiddels begrepen. Hmmm, zal eensch kijken...
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #18 Gepost op: 03 januari 2015, 14:24:19 »
Maarre, is er nog iemand die tips heeft over de juiste bouwwijze? Eerst de bak, of eerst het chassis? Details eerst of juist op het eind?

Hallo Tom,

persoonlijk begin ik altijd met het onderstel en daarna pak ik altijd pas de kap op. De reden hiervoor is dat het wel eens wil gebeuren dat de kap niet helemaal lekker over het onderstel heen valt. Als de kap dan al helemaal klaar is, is het wat lastiger om dat nog recht te breien. Meestal begin ik met dus met het onderstel en daarna de grove opbouw van de kap om te controleren of een en ander goed over elkaar heen valt. Daarna rond ik het onderstel eerst af waarbij ik bijvoorbeeld gaten in de bodemplaat maak om kortkoppelmechanismen in de bak weg te kunnen werken. Hierbij is het van belang dat de kap, in ieder geval in ruwbouw, beschikbaar is voor pas- en meetwerk. Bij deze HSM-wagen kan dat inbouwen overigens alleen aan de achterzijde (aan de voorzijde zal het onder de bodemplaat moeten gebeuren vanwege het balkon). ALS je natuurlijk kortkoppelmechanismen gaat toepassen...  :)

Groetjes en succes met de bouw! Ik heb er zelf ook eentje gemaakt. Ik kan me herinneren dat ik tevreden was over de kit; het levert een prachtwagen op!

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4800
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #19 Gepost op: 03 januari 2015, 15:10:50 »
Tom,

Het kan aan mijn soldeertin liggen, maar een vertinde u-balk blijft bij mij met een brander niet aan de bak zitten. Ik gebruik eigenlijk zonder uitzondering soldeerverf en een brander om de u-balken op de bak te zetten. Beetje aan de balk smeren, op de wand leggen, aandrukken en de vlam eroverheen. Dat doe ik als eerste, zonder dat er al iets anders is vastgezet. Enige uitzondering zijn de kits van MK (de groentewagens en de CHD ed), die op de plek van de u balken gaten in de wanden hebben zitten, waardoor je deze van achteren kunt solderen. Maar ook daar werkt de soldeerverf brander methode.

Ik heb deze kit ook nog liggen en er is een ding dat bij nadere bestudering erg opvalt. De handrails op de bak zijn als je die volgens Philotrain aanbrengt een zootje. Zoek een paar foto's (Philosofie en de Erfenis) en maak de handrails zoals daar. Wat meteen te zien is is de vorm, maar ook de bevestiging. Philo heeft op verschillende punten een bevestiging op een houten balk, maar ze zitten vrijwel zonder uitzondering in de u-balken. Best lastig, maar als je een freesbankje hebt zijn de gaten zo gemaakt in de u-balken als die al gesoldeerd zitten op de bak.

mvg,
Ivo
*

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #20 Gepost op: 03 januari 2015, 16:19:58 »
Tom,

wellicht heb je wat hulp aan de foto op blz 133 in het boek 'Van Snellopers en Sprinters' (1e druk).
Let op de schaduwen van de handrails!

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #21 Gepost op: 03 januari 2015, 16:35:00 »
Of zoals Ewout zelf al zei : Of naar mijn wagen kijken, want daar is dat al gedaan. (afgekeken van het NSM exemplaar) :)

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4892
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #22 Gepost op: 03 januari 2015, 23:12:02 »
Net nog maar eens verder gegaan met het rijtuig. Zoals ik al eerder zei was ik niet helemaal tevreden met de passing, het klopte allemaal net niet. Hierdoor zat er 1 zijwand van het buikje scheef, omdat de achterwand niet helemaal goed op maat was. Dus, zijkantje er weer uit (ding zat alleen vast getagd, dus dat was zo gepiept) en net zo lang aan het passen, meten en middelen geweest tot dat het eindelijk voorbeeldig zat. Het bouwen schiet zo niet op, want als ik wil had ik het ding al klaar kunnen hebben, maar ik doe liever 100 keer ergens over totdat het dan ook echt goed zit, dan alles net niet. Ik heb tenslotte geen haast. Desalniettemin gaat het vrij snel met de kit, want het detailleren gaat nu al beginnen. Morgenochtend maar weer eens verder, eens kijken hoe ver we komen.

Hoe dan ook, bedankt voor alle input, van alle kanten krijg ik foto's en informatie, helemaal goed! Als het nou geen kloppend model wordt, dan weet ik het ook niet...

Ewout, nog ff een vraagje, waarom heb je bij jouw model andere draaistellen gebruikt? Is het met die bijgeleverde dingen niet goed rijdend te krijgen? En welke draaistellen heb je ervoor gebruikt (en waar kan ik zoiets krijgen? Ben wel gecharmeerd van kunststof draaistellen i.v.m. isolering, d.w.z. het ding staat dan tenminste niet meer onder stroom...).
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4648
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #23 Gepost op: 03 januari 2015, 23:42:19 »
ja mooi he :P
Eigenbouw met Philo en Fleischmann onderdelen.
veerpakket komt uit een Philodraaistel.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4892
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #24 Gepost op: 03 januari 2015, 23:45:17 »
Veerpakket heb ik hier in de kit zitten, dus da's geen probleem. Maarre, kan je in houten ook ergen goeiekoop dat soort losse draaistellen scoren, of moet je dan een heel wagentje kopen?
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4648
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #25 Gepost op: 04 januari 2015, 00:13:24 »
ja hele wagen , maar die kosten de kop niet.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #26 Gepost op: 04 januari 2015, 00:29:10 »
Hele wagen is 15 euro. 2 losse draaistellen 2 tientjes. Tel uit je winst. (y)

Messing draaistel van Philo is volkomen kat met een u. Leuk voor de vitrine (hoewel?), minder om mee te rijden.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4648
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #27 Gepost op: 04 januari 2015, 00:33:31 »
geeft wel leuke vonkjes ;D

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #28 Gepost op: 04 januari 2015, 10:43:08 »
Wel Tom, wanneer je geen haast hebt kan je beter zo'n wagen helemaal from scratch maken.Ik heb in mijn leven al heel veel kitjes gezien, maar het blijft altijd behelpen.Je moet je inleven in degene die de kit bedacht heeft en zijn compromissen bij het omzetten naar een (commercieel haalbaar) model overnemen.En als je dan toch aan de slag gaat waarom dat niet gelijk in spoor 0.Dan is het niet zo'n gepriegel. ;D

Succes met bouwen,
Jan den Haan

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4892
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #29 Gepost op: 04 januari 2015, 11:23:25 »
Haha, jaja ;D
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!