Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 11:08:23
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:38:44
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
  

Auteur Topic: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren  (gelezen 13371 keer)

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • Carpe diem
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2014, 23:22:24 »
Hallo Maikel,

schitterend hoe je het plan hebt gebaseerd op een bestaand sporenplan en thema.
Petje af voor je kunsten met Wintrack. Super gedaan.
Het beoordelen van het eigenlijke plan laat ik graag aan anderen over.

Succes.

Groeten uit Kranenburg (D)

Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #16 Gepost op: 31 December 2014, 00:19:44 »
Hoi Maikel,

Uit mijn eigen archief enkele foto's van het oude station Venlo met gebouwen rondom de draaischijf.

Een foto uit 1903.


1933, ten tijde van de opening van de nieuwe haven. Hier is ook de achterzijde van de tramgebouwtje te zien aan de weg naar de brug.


1949 emplacement Venlo. Hier is duidelijk de ringloods te zien, recht boven de Engelse oorlogsloc. Het spoor dat voor de ringloods naar rechts afbuigt, was het spoor naar de Kölle-Minderer Eisenbahn. De spoorlijn met een emplacement in het huidige Julianapark, richting Straelen en Geldern en verder naar Wesel en zelfs Hamburg (Venloer Bahnhof). De foto is genomen vanaf de voetgangersbrug die over het emplacement lag.


Begeleidende tekst zegt genoeg. Scan uit een van de fotoboeken uit mijn boekenverzameling.


Een niet al te duidelijke foto van het Venlose Gemeente Archief. Links is de ringloods te zien met daarachter het afbuigende spoor richting de brede overweg in de Keulse Poort en verder richting Straelen en Geldern. De ligging van het oude station van Venlo en de loopbrug is goed te zien.
Ook de tramrails voor het station zijn goed te zien.


Nog een foto uit het Venlose Gemeente Archief. Hier is de ringloods wat beter te zien.


Tot slot een plaatje van het oude tramstation voor de brug.

Succes met het verdere ontwerp en uitvoering van de baan.

Grz.
Gerard Drost

Ja, die van die eerder in dit draadtje genoemde website
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #17 Gepost op: 31 December 2014, 11:11:59 »
Mooie foto's, zeker dat oude tramstation van de VMH (Venlo later MBS.(Maas Buurt Spoorweg in dit geval) Dat station was zo kostbaar dat het uiteindelijk de maatschappij te veel werd. Ik meende me te herinneren dat de VMH kort daarna werd overgenomen door de MBS. De directie huisde in hetzelfde gebouw als de directie van de NBDS in Gennep. De NBDS was mede eigenaar van de MBS. In 1922 was het met de NBDS gedaan. Het logo van de Maas Buurt Spoorweg mocht later over worden genomen door de Museum Buurt Spoorweg.

Maar die rijdende Beel in het wild is ook wel leuk om te zien. Een rijdende Beel is zo ie zo een unicum. ;D
« Laatst bewerkt op: 31 December 2014, 11:29:36 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2014, 12:51:29 »
Interessante foto's (y)
1 ding is voor mij wel verbazend te zien op een oude foto met het station van Blerick,daar prijkt op de gevel namelijk de naam Blerik  :o
Wanneer heeft men dan besloten die naam Blerik te veranderen naar Blerick vraag ik me af ?
Aan voorbeeld foto's heb je in elk geval gen tekort,dus dat moet voor de bouw van je baan toch alles al een stuk makkelijker maken lijkt me  :)
Voor wat betreft die Beel,dat is een aparte verschijning die ik geloof ik op fotos nog maar 1x ben tegen gekomen,wellicht iets voor zelfbouw in model ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MaikelvanVugt

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2014, 13:24:53 »
Hallo allemaal,

Ik heb weer een paar aanpassingen gemaakt in het baanplan

Dit is de oude opzet:


De delen in met rood omcirkeld zijn aangepast


Zo heb ik dus het spoor naar de spiraal veranderd.
De wisselcombinatie naast de draaischijf veranderd, en om deze reden nog een extra wissel aangebracht na de brug.
Op die manier wordt er wat extra ruimte gecreëerd tussen de draaischijf en het passerende spoor.

Ook heb ik stuk spoor van de keerlus die links achterlangs loopt, aangegeven als tunnel. Dit stuk wil ik uiteindelijk gaan verbergen achter gebouwen/gevels.

Verder wil ik iedereen bedanken voor de complimenten en tips die ze mij tot dusver gegeven hebben.

@ Gérard Drost: Bedankt voor de aanvullende foto's deze zijn zeker behulpzaam voor het maken van de locomotiefloodsen en draaischijf.

@ zuylen: Ik wil dan ook proberen om (de gevel ervan op z'n minst) dit station een plekje te geven op de baan (linksonder tegen de muur aan boven op de tunnel van de keerlus). Wat betreft de overname, heb ik het even nagekeken. In 1923 werd de VMH door de LTM (Limburgse Tram Maatschappij) overgenomen. Later werd dit traject weer over genomen in 1929 door de MBS. In 1930 is vervolgens de tramlijn vanaf dit tramstation doorgetrokken naar het treinstation, zodat deze tramverbinding met de bestaande tramdienst van de MBS verbonden kon worden.

Ik hoor graag wat jullie van de aanpassingen vinden, en of je tips hebt om het te verbeteren.