Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
Vandaag om 21:59:46
trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 21:55:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
  

Auteur Topic: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.  (gelezen 6638 keer)

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Gepost op: 25 December 2014, 16:10:16 »
Ik heb pas een wagon gekocht..een oude fleischmann ..analoog ..maar hoe ik de asjes ook plaats .. hij blijft kortsluiting maken.

iemand een oplossing hiervoor??

gr jeroen
« Laatst bewerkt op: 25 December 2014, 22:43:56 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 25 December 2014, 16:19:07 »
Zitten er misschien wisselstroomassen in?
Groet Frits

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: 25 December 2014, 16:22:20 »
nee ... bij elke as 1 zijde geisoleerd

Menno

  • Online Online
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #3 Gepost op: 25 December 2014, 16:24:26 »
Wat ik recentelijk bij een oude Piko aan de hand had: de as is inderdaad geïsoleerd. Alleen zijn de pinnetjes waarmee de as in een metalen beugeltje met gaatjes gestoken wordt, elektrisch verbonden met het wiel.

Los op tafel: niets aan de hand, as prima geïsoleerd. Tot dat ik hem plaatste. Direct sluiting... Het heeft even geduurd voor ik het probleem gevonden had. Misschien is dit ook bij jou zo? Als de as in plaats van in gaatjes in een metalen beugeltje met 'kommetjes' draait heb je ook zo sluiting te pakken.

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #4 Gepost op: 25 December 2014, 16:27:59 »
heb ik nagekeken ... de behuizing voor de asjes ... allemaal plastic

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #5 Gepost op: 25 December 2014, 16:32:42 »
heb je een universeelmeter? Haal de assen er eens uit en meet tussen de wielen hoe hoog de weerstand is. Die moet oneindig zijn.

Kan je misschien een foto maken? Dan kunnen we beter meekijken en meedenken
Groet Frits

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #6 Gepost op: 25 December 2014, 17:13:19 »
is het de bedoeling dat er aan het ene einde de stroom afnemer links zit en aan het andere einde rechts?? ( voorbeeld gevolgd van andere wagons die wel goed over de baan gaan )

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #7 Gepost op: 25 December 2014, 17:24:39 »
Dat klinkt redelijk normaal. Maar een foto van de onderkant zou veel duidelijk maken.
Groet Frits

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2014, 11:32:31 »
Per stroomafnemer moeten de isolatie ringen aan dezelfde kant zitten.
Bij een 3-asser telt het middelste wiel niet mee, die zit in een schuivend plastic constructie.

Als het om een 3-as wagon gaat en het ding blijft sluiting maken, bovenkant eraf halen en de metalen strips waar de wielen in zitten afplakken met tape. Als de klemmetjes ouder worden komen ze nog wel eens los en stoten tegen het ballast gewicht aan waardoor je kortsluiting krijgt

Andere mogelijkheid is dat de isolatie van de draaistel ophanging gesneuveld is, maar dat gaat alleen op voor heel oude wagons.

Maar zoals fris hierboven al meldde: een foto van de wagon in kwestie maakt de discussie een stuk makkelijker.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Reactie #9 Gepost op: 26 December 2014, 22:14:47 »
een foto van de wagon in kwestie maakt de discussie een stuk makkelijker.

Hallo,

Ja, dat lijdt geen twijfel.

Ten eerstë: wat is het voor een "wagon"? Een twee-asser of een vierasser? Zit er verlichting in of een sluitsein? Wat voor wielen zitten eronder. "Fleischmann" zegt op zichzelf NIETS. Het kan best zijn dat er ongeïsoleerde wielen onder zitten omdat de vorige eigenaar een wisselstroombaan had. Ook Fleischmann levert ongeïsoleerde wielen voor de Märklinrijders Of wielen geïsoleerd zijn of niet is wel heel gemakkelijk vast te stellen. Zet zo'n (goed schoongemaakt) ongeïsoleerd wielstel op de onder stroom staande rails van een "twee rail" baan en er is meteen kortsluiting, dan is het wel duidelijk dat er sprake is van ongeïsoleerde wielen (als er tenminste geen sprake is van een gesplitste ("dikke") wielas zoals Roco die nogal eens toepast).

Ik vrees echter dat Jeroen geen adequate doormeetapparatuur heeft, of daar niet effectief mee kan omgaan.

Er zijn een paar zaken waar sowieso op gelet moet worden:

a) zitten de wielstellen (zelfs als beide wielen geïsoleerd zijn) met hun aspunten aan beide zijden in dezelfde  metalen (stroomgeleidende ) houder? Dan is de kans van (kortstondige) kortsluiting via de tegen de metalen houder "schurende wielen op een wielas tussen de ene railstaaf en de naastliggende relatief groot.

b) zitten de wielstellen opgesloten in metalen "putjes" die in de kunststof aspotten zijn aangebracht dan is er grote kans dat die putjes elektrisch zijn verbonden met "iets" in de wagen (bijvoorbeeld verlichting). Dan is het ook opletten geblazen. Als die putjes onderling dan ook nog eens elektrisch verbonden zijn dat is het al gauw "bingo" door verkeerd geplaatste wielen

Maar nogmaals, zonder duidelijke foto van de onderzijde en eventuele binnenzijde van de wagen (vanwege de bedrading)  blijft het raden.

Gegroet,

Rob van Kooy

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2014, 12:45:33 »
Oudere Fleischmann wagens hadden metalen onderdelen die kortsluiting konden en kunnen veroorzaken. Heeft jouw Fleischmann wagen metalen onderdelen op de plek waar de wielen zitten? Ik had zelf oude Fleischmann wagens met metalen onderstellen die weleens kortsluiting gaven.
We spreken dan over wagens uit het einde van de jaren zestig, begin jaren zeventig. Maar als het ding tweede hands is, is dat natuurlijk mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2014, 18:30:10 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Reactie #11 Gepost op: 28 December 2014, 15:57:12 »
tis een vierasser ...met plastic wielhouders .. een wagon met binnen verlichting ..
ik heb al geprobeerd om de metalen veren die contact maken met de assen omhoog te buigen tot er geen contact meer werd gemaakt .. maar dit hielp ook niet..
wagon ondersteboven gehouden en de assen eruit genomen en op de zelfde manier er weer ingezet naar het voorbeeld van een soortgelijke wagon .. maar bleef kortsluiting veroorzaken.

doormeten kan ik ..maar heb idd geen spullen om dit te doen

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2014, 16:07:10 »
Kan je misschien een foto maken? Dan kunnen we beter meekijken en meedenken
jeroen, dit helpt.....

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Reactie #13 Gepost op: 28 December 2014, 16:22:42 »
ff wachten tot de nieuwe camera er is ... met de oude nokia zie je meer licht dan dat je wat anders ziet

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Reactie #14 Gepost op: 03 January 2015, 12:26:36 »
bij deze de foto's :