Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Houten 23 Augustus 2025 door Ronald69
Vandaag om 18:26:46
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
  

Auteur Topic: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.  (gelezen 6614 keer)

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Gepost op: 25 December 2014, 16:10:16 »
Ik heb pas een wagon gekocht..een oude fleischmann ..analoog ..maar hoe ik de asjes ook plaats .. hij blijft kortsluiting maken.

iemand een oplossing hiervoor??

gr jeroen
« Laatst bewerkt op: 25 December 2014, 22:43:56 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 25 December 2014, 16:19:07 »
Zitten er misschien wisselstroomassen in?
Groet Frits

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: 25 December 2014, 16:22:20 »
nee ... bij elke as 1 zijde geisoleerd

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #3 Gepost op: 25 December 2014, 16:24:26 »
Wat ik recentelijk bij een oude Piko aan de hand had: de as is inderdaad geïsoleerd. Alleen zijn de pinnetjes waarmee de as in een metalen beugeltje met gaatjes gestoken wordt, elektrisch verbonden met het wiel.

Los op tafel: niets aan de hand, as prima geïsoleerd. Tot dat ik hem plaatste. Direct sluiting... Het heeft even geduurd voor ik het probleem gevonden had. Misschien is dit ook bij jou zo? Als de as in plaats van in gaatjes in een metalen beugeltje met 'kommetjes' draait heb je ook zo sluiting te pakken.

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #4 Gepost op: 25 December 2014, 16:27:59 »
heb ik nagekeken ... de behuizing voor de asjes ... allemaal plastic

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #5 Gepost op: 25 December 2014, 16:32:42 »
heb je een universeelmeter? Haal de assen er eens uit en meet tussen de wielen hoe hoog de weerstand is. Die moet oneindig zijn.

Kan je misschien een foto maken? Dan kunnen we beter meekijken en meedenken
Groet Frits

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #6 Gepost op: 25 December 2014, 17:13:19 »
is het de bedoeling dat er aan het ene einde de stroom afnemer links zit en aan het andere einde rechts?? ( voorbeeld gevolgd van andere wagons die wel goed over de baan gaan )

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #7 Gepost op: 25 December 2014, 17:24:39 »
Dat klinkt redelijk normaal. Maar een foto van de onderkant zou veel duidelijk maken.
Groet Frits

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2014, 11:32:31 »
Per stroomafnemer moeten de isolatie ringen aan dezelfde kant zitten.
Bij een 3-asser telt het middelste wiel niet mee, die zit in een schuivend plastic constructie.

Als het om een 3-as wagon gaat en het ding blijft sluiting maken, bovenkant eraf halen en de metalen strips waar de wielen in zitten afplakken met tape. Als de klemmetjes ouder worden komen ze nog wel eens los en stoten tegen het ballast gewicht aan waardoor je kortsluiting krijgt

Andere mogelijkheid is dat de isolatie van de draaistel ophanging gesneuveld is, maar dat gaat alleen op voor heel oude wagons.

Maar zoals fris hierboven al meldde: een foto van de wagon in kwestie maakt de discussie een stuk makkelijker.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Reactie #9 Gepost op: 26 December 2014, 22:14:47 »
een foto van de wagon in kwestie maakt de discussie een stuk makkelijker.

Hallo,

Ja, dat lijdt geen twijfel.

Ten eerstë: wat is het voor een "wagon"? Een twee-asser of een vierasser? Zit er verlichting in of een sluitsein? Wat voor wielen zitten eronder. "Fleischmann" zegt op zichzelf NIETS. Het kan best zijn dat er ongeïsoleerde wielen onder zitten omdat de vorige eigenaar een wisselstroombaan had. Ook Fleischmann levert ongeïsoleerde wielen voor de Märklinrijders Of wielen geïsoleerd zijn of niet is wel heel gemakkelijk vast te stellen. Zet zo'n (goed schoongemaakt) ongeïsoleerd wielstel op de onder stroom staande rails van een "twee rail" baan en er is meteen kortsluiting, dan is het wel duidelijk dat er sprake is van ongeïsoleerde wielen (als er tenminste geen sprake is van een gesplitste ("dikke") wielas zoals Roco die nogal eens toepast).

Ik vrees echter dat Jeroen geen adequate doormeetapparatuur heeft, of daar niet effectief mee kan omgaan.

Er zijn een paar zaken waar sowieso op gelet moet worden:

a) zitten de wielstellen (zelfs als beide wielen geïsoleerd zijn) met hun aspunten aan beide zijden in dezelfde  metalen (stroomgeleidende ) houder? Dan is de kans van (kortstondige) kortsluiting via de tegen de metalen houder "schurende wielen op een wielas tussen de ene railstaaf en de naastliggende relatief groot.

b) zitten de wielstellen opgesloten in metalen "putjes" die in de kunststof aspotten zijn aangebracht dan is er grote kans dat die putjes elektrisch zijn verbonden met "iets" in de wagen (bijvoorbeeld verlichting). Dan is het ook opletten geblazen. Als die putjes onderling dan ook nog eens elektrisch verbonden zijn dat is het al gauw "bingo" door verkeerd geplaatste wielen

Maar nogmaals, zonder duidelijke foto van de onderzijde en eventuele binnenzijde van de wagen (vanwege de bedrading)  blijft het raden.

Gegroet,

Rob van Kooy

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2014, 12:45:33 »
Oudere Fleischmann wagens hadden metalen onderdelen die kortsluiting konden en kunnen veroorzaken. Heeft jouw Fleischmann wagen metalen onderdelen op de plek waar de wielen zitten? Ik had zelf oude Fleischmann wagens met metalen onderstellen die weleens kortsluiting gaven.
We spreken dan over wagens uit het einde van de jaren zestig, begin jaren zeventig. Maar als het ding tweede hands is, is dat natuurlijk mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2014, 18:30:10 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Reactie #11 Gepost op: 28 December 2014, 15:57:12 »
tis een vierasser ...met plastic wielhouders .. een wagon met binnen verlichting ..
ik heb al geprobeerd om de metalen veren die contact maken met de assen omhoog te buigen tot er geen contact meer werd gemaakt .. maar dit hielp ook niet..
wagon ondersteboven gehouden en de assen eruit genomen en op de zelfde manier er weer ingezet naar het voorbeeld van een soortgelijke wagon .. maar bleef kortsluiting veroorzaken.

doormeten kan ik ..maar heb idd geen spullen om dit te doen

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re: wagon kortsluiting
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2014, 16:07:10 »
Kan je misschien een foto maken? Dan kunnen we beter meekijken en meedenken
jeroen, dit helpt.....

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Reactie #13 Gepost op: 28 December 2014, 16:22:42 »
ff wachten tot de nieuwe camera er is ... met de oude nokia zie je meer licht dan dat je wat anders ziet

jeroen582

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Fleischmann wagon maakt kortsluiting, hulp gevraagd.
« Reactie #14 Gepost op: 03 January 2015, 12:26:36 »
bij deze de foto's :