Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
  

Auteur Topic: Montage drijfwerk van een oude piko BR55  (gelezen 6849 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Gepost op: 23 December 2014, 22:05:36 »
Beste,

Vandaag een mijlpaaltje bereikt, toen dit oude lokje na jaren verbouw-werkzaamheden, na een moeizame start nog betrekkelijk gemakkelijk bleek te rijden ook...

Het enige: met alleen het hoofd-drijfwerk (de stang die alle 4 wielen verbindt) loopt het lokje niet geheel vlekkeloos. Dat is een kwartier(kwarteer?)probleem en ben ik van op de hoogte.
Met het hulpdrijfwerk erbij (of hoe dat stangenstelseltje ook heet) dat gemonteerd wordt aan het derde wiel, gaat het mis. Geregeld komt dan het in het plaatje aangegeven stangetje klem te zitten en komt na enkele omwentelingen met een luide klik weer los.

Zelf denk ik dat dit komt omdat het aangegeven stangetje niet vast blijft zitten. Het ding heeft zo lang uit elkaar gelegen dat ik niet meer weet hoe het zat en dus ook niet meer of het beugeltje dat aan het wiel vast zit, vrij moet kunnen draaien of niet (mijn verstand zegt van niet).
Het moertje oefent ook niet genoeg kracht uit óm het nog vast te houden, maar dat terzijde.

Als jullie zeggen 'ga eerst maar eens kwartieren', dan heb ik nu nog niets gevraagd ;)

Dus, in de categorie 'Hoe heurt het eigenlijk?', kan iemand me hier mee helpen? (Floris? ;) )

EDIT: Vergeet ik het plaatje...
http://www.m-voorloop.nl/benelux/pikobr55.jpg

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2014, 23:20:39 »
oei, hier is mijn hulp nodig want hier wordt te ingewikkeld gedacht.
Precies kwarteren is bij deze locjes niet nodig, want alle assen worden door tandwielen aangedreven. Vertoont de loc dus het bekende bokkige rijgedrag van een loc die slecht gekwarteerd is dan moet je ff nagaan of alle assen er goed in zitten (met het juiste tandje ten opzichte van elkaar dus, en niet 1 versprongen want dan draait eea wel maar loopt t beroerd.)
Heb je de wielen van de assen gehad (sowieso een geklooi met de vrij kwetsbare plastic wielen met knettervast zittende messing naven) dan zou ik zeggen: succes. Aan de wielband draaien om eea af te stellen betekent waarschijnlijk een zooi gebroken spaken en einde wiel. Zou sowieso geen enkele reden weten om de wielen eraf te willen...
Verder: rijdt de loc met name in bochten lelijk, voel eens of de assen enige speling hebben in t spoor. (loc op rails, as een beetje heen en weer jutteren, voel ook eens bij een goed lopende nieuwere loc ter vergelijking) Vaak staan de wielen van deze locs wat te ver uit elkaar (breedspoor) en loopt ie daardoor niet lekker (flenzen slaan klem tussen het spoor, in bochten heb je daar meer last van dan op recht spoor natuurlijk). Makkelijk te verhelpen: zet een waterpomptang vrij ver open zodat je met de puntjes op de wielnaven kan knijpen en knijp de wielen een halve millimeter naar elkaar, dan loopt ie weer fris.
Wat de contrakruk betreft: ja die moet vast zitten. Op de foto zit ie in een redelijke positie. (hij hoort net niet naar t midden van het wiel te wijzen, kijk maar:
http://www.oocities.org/de/rolf127bilder/55.jpg

Nog een algemene storingszoekregel bij drijfwerken: bij een goed lopend drijfwerk hebben alle stangen in elke positie enige speling. Zit er een moeilijk punt in het drijfwerk, laat de loc dan heel langzaam lopen tot ie in het moeilijke punt zit, laat de loc op de baan staan, en voel met een pincet alle stangen na. De stangen die dan klem zitten (je kunt er niet mee rammelen) wijzen je vanzelf op het probleem. Bij locs met overbrenging via de koppelstangen hangt alles wat minder los maar daar werkt dit trucje ook wel.

« Laatst bewerkt op: 23 December 2014, 23:26:39 door Floris Dilz »

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2014, 15:00:15 »
Hi

Ben al een tijdje bezig om een BR 03 te "kwartieren" maar het lukt niet.
Deze heeft maar een aangedreven as.
Is hier een foefje voor  ?

groet
Harald

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2014, 16:14:49 »
Geen idee. Maar maak hier even een nieuwe topic voor aan. Zoekt later gemakkelijker terug.

Succes,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2014, 19:21:45 »
oei, hier is mijn hulp nodig want hier wordt te ingewikkeld gedacht.
Precies kwarteren is bij deze locjes niet nodig, want alle assen worden door tandwielen aangedreven. Vertoont de loc dus het bekende bokkige rijgedrag van een loc die slecht gekwarteerd is dan moet je ff nagaan of alle assen er goed in zitten (met het juiste tandje ten opzichte van elkaar dus, en niet 1 versprongen want dan draait eea wel maar loopt t beroerd.)
En ik maar denken dat het een kwartierprobleem was... Het heeft me wel heel veel denkwerk en eerst tekenen gekost voordat ik toch besloot dat het de vierde as moest zijn die het probleem veroorzaakte.
Die as heb ik er ooit sowieso als eerste uit gehaald wegens reconstructie van het schroefdraad in het wiel dat aan 1 kant volledig afgebroken en verdwenen was.

Met een tandje verder, liep het geheel op 1,2 Volt al aan, terwijl ik daarvoor met 5 Volt toe moest...

Ik kan me niet meer herinneren of ik het wiel waar ik werkzaamheden aan heb moeten verrichten daadwerkelijk heb verwijderd. Gezien alle waarschuwingen daar heel voorzichtig mee te zijn en het liever niet te doen vanwege het breukrisico, kan ik het me eigenlijk niet voorstellen.

Het feit dat het met de parralleltang van wijlen mijn grootvader ook een breuk in het plastic van het wiel opleverde, zegt wat dat betreft genoeg (de wielen hebben in de bocht inderdaad nogal weinig speling, zelfs op een recht stuk is het karig)

De parralleltang had ik met 2 blokjes messing op de messing naven gezet, maar blijkbaar werd er toch de nodige kracht op het plastic uitgeoefend, want dat bezweek gedeeltelijk. Gelukkig redelijk op tijd achter gekomen, al lijkt een nieuwe as toch wel een beetje noodzaak (voor zover 1 nieuwe as niet een complete aandrijving betekent)
Wat de contrakruk betreft: ja die moet vast zitten. Op de foto zit ie in een redelijke positie. (hij hoort net niet naar t midden van het wiel te wijzen, kijk maar:
http://www.oocities.org/de/rolf127bilder/55.jpg
Dan moet ik eens een goede manier zoeken om die moertjes vast te draaien. Met m'n kleine knipex punttangetje schiet ik er vaker overheen dan dat ik er kracht op uitoefen, waardoor ik ze niet goed vast krijg.

Fantastisch plaatje van die 55 trouwens! Ik zie dat ik nog heel wat extra stangen en andere ongein onder het interieur kan hangen ;)

Dat drijfwerk-trucje hou ik in m'n achterhoofd ;) Eerst maar zien dat ik zonder al teveel frustratie alles weer op z'n plek krijg (een klein magneetje, uit de leeskop van een CD-ROM drive, is een aardig hulpmiddel om alles op z'n plek te houden terwijl je het in het cilinderblok probeert te krijgen)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2014, 20:37:32 »
Mijn ervaring met deze locs is dat ze altijd als een waggelende gans over de rails zwabberen, dus verwacht geen Fleischmann achtige rij eigenschappen hoe goed je ook je best doet.

Afhankelijk van het seizoen liggen ze bij bosjes in Houten, in alle kleur variaties

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #6 Gepost op: 25 December 2014, 10:47:43 »
Haha, daar was ik ook zeker niet op uit hoor, op die Fleischmann-achtige rij-eigenschappen.

Het was alleen zodanig veel slechter dat ik toch echt een vermoeden had dat er iets niet klopte, nou ja, dat bleek dus ook ;) . Het lokje reed voor het wijzigen van de tandwielstand van de 4de as alsof 'ie een houten poot had die elke 2 omwentelingen even hard neergezet werd. Het ding reed in ieder geval echt bokkend over de rails. Sowieso was het met het hoofd-drijfwerk erop al mis en dat rijdt nu vlekkeloos...

Dank voor de hulp.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #7 Gepost op: 25 December 2014, 11:25:47 »
Mijn ervaring met deze locs is dat ze altijd als een waggelende gans over de rails zwabberen, dus verwacht geen Fleischmann achtige rij eigenschappen hoe goed je ook je best doet.

Afhankelijk van het seizoen liggen ze bij bosjes in Houten, in alle kleur variaties
ja, door die te breed staande assen, dan werkt ie zich omhoog met de flenzen. Heb je dat gefixt dan rijden ze meestal aardig goed. Even afgezien van t kabaal loopt dat motortje niet al te beroerd (mits de koolborstels nog redelijk zijn) en je kan eventueel extra stroomafname in de tender fabrieken, dan wordt t helemaal netjes. Tis in elk geval een van de betere locjes die je voor n tientje of anderhalf kan scoren  ;D

Assen aanknijpen gaat eventueel ook met een bankschroef ofzo, als je maar kracht uitoefent op de messing wielnaaf en niet t plastic.

Enne Menno, een as heb ik vast nog wel ergens voor je...
« Laatst bewerkt op: 25 December 2014, 11:27:42 door Floris Dilz »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #8 Gepost op: 25 December 2014, 14:45:30 »
Nou, over het kabaal van dat motortje hoef ik me niet al teveel zorgen te maken, over de koolborstels ook niet ;)
Zie:
www.m-voorloop.nl/html/br55revisie.html
(of www.m-voorloop.nl/html/br55revisie.html#eerste_afwerking voor de meest recente arbeid aan dit vehikel)

Mocht je een as overhebben hou ik me aanbevolen: er zijn aardig wat stukjes plastic afgebroken en ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is tot er totale breuk optreedt.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #9 Gepost op: 26 December 2014, 13:23:31 »
ah, das de uitgebreide versie van de verbouwing die ik ooit es op dat locje heb uitgevoerd. Nu nog allemaal nieuw detail erop  ;D
Vraag me trouwens af of je die stroombuffer die je erin gezet hebt nodig hebt, met extra stroomafname op de eerste en laatste tenderas was de mijne niet meer te stoppen.

Had t destijds wel wat simpeler gemaakt allemaal, ding heeft me toen in totaal 10 euro gekost ofzo... en tis wel een van de best kloppende modellen van de NS4105, een 55'er in NS-dienst van 1945 tot 1947... beetje brakke plaatjes van mn aldi-cameraatje van destijds

en opgeleukt met een hele bende styreen en metaaldraad... allerlei details aangepast of nieuw gemaakt, voorste zanddom verplaatst etc etc... dit is een tussenstand, er is nog meer aan vertimmerd.

en klaar:

toch een leuk ding voor een tientje. Zou er nog es betere platen van moeten maken...

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #10 Gepost op: 26 December 2014, 14:20:38 »
Ziet er mooi uit! De mijne (Piko) moet ook nog eens worden opgeleukt. Maar ja toen kocht ik de Fleischmann versie. Eigenlijk heb ik mij nooit goed in dit Fleischmannding verdiept of het met de werkelijkheid klopt. Zo'n piko ding kan je wat gemakkelijker verzagen zonder te veel financiële pijn, mocht het fout gaan.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #11 Gepost op: 26 December 2014, 14:28:46 »
Het is dankbaar werk!
Maak echter niet, net als ik, de fout de flenzen te willen afdraaien.......

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #12 Gepost op: 26 December 2014, 14:47:05 »
been there, done that. Gaat prima, met beleid en een slijpschijf en een prop nat pleepapier (om tegen de wielbnand te houden om eea te koelen). Had ze alleen zo ver afgedraaid dat ie niet meer betrouwbaar liep op mn toenmalige hobbelrails... Was een proefje op een ander wrak om de hier getoonde 4105 nog wat verder op te leuken, gewoon es kijken hoe ver je kunt gaan, had er uiteindelijk alleen geen zin in dat ding weer uit elkaar te halen om wat aan die wielen te doen. Dat wrak is inmiddels ook alweer uit elkaar getrokken, geloof dat t chassis of wat daarvan over is in mn 2100 zit en van de wielen vond ik er net nog 5 in mn wielenlaatje.  ;D de 4105 heb ik nog. Inderdaad een erg dankbaar knutselobject!
Het onderstel kun je enorm ophalen met remblokken, een plaatje styreen met 2 gaatjes en wat boutkoppen op de kruiskop (dan ziet ie er meteen niet meer uit als een stuk gevouwen blik) en die ophanging voor de schaar.
En voor wie nog wat anders geinigs wil met zo'n ouwe 55-ert klan ik dit nog aanbevelen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40313.msg631637.html#msg631637
« Laatst bewerkt op: 26 December 2014, 14:54:09 door Floris Dilz »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #13 Gepost op: 26 December 2014, 23:02:47 »
ah, das de uitgebreide versie van de verbouwing die ik ooit es op dat locje heb uitgevoerd. Nu nog allemaal nieuw detail erop  ;D
Nou, uitgebreid... Ik ben er nog niet uit of ik voor meer detail op de ketel ga. Ik heb een hekel aan het eraf raggen van al die meegegoten zooi en dat dan weer netjes maken (lees: glad voor de nieuwe details)

Daarnaast ligt dit ding al 4 of 5 jaar uit elkaar en begin ik er zo langzamerhand wel genoeg van te krijgen dát 'ie uit elkaar ligt. Het is wel een bekend probleem bij mij: als ik een model in de verf of lak zet: 'weet je wel hoeveel tijd je hebt om met iets anders te beginnen?' is dan het eerste wat ik tegen mezelf zeg.

En voor ik het weet ben ik in de weer met allerlei andere zaken. Ik zal ook maar geen foto plaatsen van mijn hobbyplek denk ik...

Daarnaast wordt dit lokje bij mij onderdeel van een fantasie-stoomstammetje, van de FSM: de Fantasie Stoomtrein Maatschappij. Het hoeft dus ook allemaal niet zo te kloppen. Ik heb ook niets met stoom, maar als je zo'n Piko lang genoeg in het zicht hebt liggen en enkele keren laat rijden, wordt je vanzelf verliefd.

Voor dat stoomstammetje heb ik ook nog 5 van die lekker groffe ouderwetse donderbus-achtige rijtuigjes voor 7 euro per stuk bij de modelbouwzaak vandaan gehaald. Niemand wil die dingen hebben, maar ik kon er prima een leuk stammetje mee vormen. Dat zal historisch wel niet correct zijn of zo, maar dan heeft de historie pech.

Met die rijtuigjes ben ik nog heel wat van plan: dak eraf, binnenkant schoonraggen, buitenkant schoonraggen (alle meegegoten stelbalk-info deraf) dan kortkoppelingen eronder, metalen assen, interieurtje erin, binnenverlichting, elektrische koppelingen tussen de rijtuigjes... die enorme buffers eraf slopen, mooie trapjes eraan maken, hekjes mooier maken...

Ik ben er voorlopig nog niet...
Vraag me trouwens af of je die stroombuffer die je erin gezet hebt nodig hebt, met extra stroomafname op de eerste en laatste tenderas was de mijne niet meer te stoppen.
Nou, daar was ik ook positief verbaasd over... Bij de eerste proefrit, waarbij ik eerst eens wou zien hoe het allemaal zou gaan, heb ik het buffer dan ook niet aangesloten.
En hoewel ik het geval wel enkele keren moest helpen, reed het veel beter dan ik had verwacht.

Op dit moment is het gewicht nog een beetje een probleem, al heb ik het al van 98 gram naar 140 gram gekregen. Met allemaal plakjes daklood heb ik het gewicht her en der geplaatst. Het ding moet wel iets kunnen trekken straks...

De tender draagt bij mij 2 Roco kortkoppeling-mechanieken, waardoor ik helaas geen ruimte meer heb voor stroomafname (zeg ik nu, morgen zie ik ineens wel een mogelijkheid of zo)

Eigenlijk moet dat stroombuffer weg, want ik merkte wel dat de tender erg licht was (ook al is 'ie 5 gram zwaarder dan met het originele gewicht)
toch een leuk ding voor een tientje. Zou er nog es betere platen van moeten maken...
Dat zou ik op prijs stellen ;) ik kan op de foto helaas niet zien hoe de remblokken van zo'n geval er uit horen te zien (en ook niet wat je met die boutkoppen en zo bedoelt)

Aan de flenzen waag ik me niet. Vind ik ook niets mis mee ook overigens. Ben niet zo'n purist dat ik daar wat aan wil veranderen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #14 Gepost op: 26 December 2014, 23:26:49 »
nou, google helpt al een heeld eind wat info over t voorbeeld betreft. Op de tweede foto in mijn post kun je aan het witte spul wel zien waar ik dingen bijgebouwd heb, dan gewoon 1+1=2  ;D
Maar wat je met google niet meteen zult vinden zijn de platen op het utrechts archief van de locs die in nederland reden, daar kun je mooi op inzoomen en veel details zien, ook de remblokken. Heb die dingen trouwens met een staafje styreen in de bodemplaat geboord.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/151435
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/163552
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/162171
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/162168
en de echte 4147... wel apart dat men voor de piko-loc destijds een nummer gekozen heeft met de verkeerde domindeling en tender.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/163553