Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Mar-Cas
Vandaag om 12:10:15
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
  

Auteur Topic: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?  (gelezen 17609 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #45 Gepost op: 24 December 2014, 15:39:35 »
Wie weet ;) Als je blij bent met Profirail? Prima :) Zoals al eerder aangehaald ben ik (en ook mijn voorgangers) best wel idolaat van Peco omdat het gewoon robuust, goed en een prima prijs/kwaliteit verhouding heeft. En da's best een belangrijke factor voor je hobbybudget.


Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9403
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #46 Gepost op: 24 December 2014, 15:50:07 »
Als ik zo bij de profirails kijk is het in mijn ogen niet prijsgunstig, een lange schnellweiche kost al rap een 35 euri, koop je 2 Peco code 100 voor..ok die hebben wel een iets grotere hoek maar daar rijden in ieder geval RP25's fatsoenlijk door...hetzelfde geld voor de flexrail, gewoon 2x zo prijzig..
Daarnaast is de Peco gewoon goed van legering, die blijft rijden met weinig poetsen..

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #47 Gepost op: 24 December 2014, 15:51:26 »
Ik heb indertijd gekozen voor RocoLine met bedding. De reden daarvoor was dat de wissel aandrijvingen in het railbed ondergebracht kunnen worden. Als je op meerdere etages wilt bouwen moet je je er rekening mee houden met de hoogte van de aandrijving. Deze moet je dan extra overbruggen. Een tweede overweging was het snellere bouwen. Bij mijn eerdere banen met Roco standaard NS kwamen er vaak problemen met de wissels na het ballasten. Dat lag natuurlijk aan mijn kunnen, maar goed, niet functionerende wissels is een crime. Verder moet je geballaste rails goed onderhouden. Losse balast wil nog wel eens in de tandwielen komen. Al eerder hier genoemd: geballaste rails is moeilijk weer opnieuw te gebruiken. Als ik opnieuw een keuze zou moeten maken dan zou ik (persoonlijk) toch voor Roco Geoline gaan. En ja die "plastik" uitstraling is een feit. Op andere fora heb ik mooie oplossingen gezien om er een ballast bed tegen aan te leggen. Geeft toch een mooie uitstraling vind ik persoonlijk.
Marius.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2014, 16:07:48 door SBBcargo. Reden: tekst verbetering »
Marius

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #48 Gepost op: 24 December 2014, 16:27:10 »
Leuke discussie hier.... sarcasme lees ik niet, alleen letterlijke teksten  8)

Mijn 2-rail avontuur begon in 1995 na mijn andere leven op K-rails te hebben vertoefd. Ik heb Fleischmann profi, Roco line en Lima toen uitgeprobeerd en ben toen bij Roco Line (Zonder bedding) uitgekomen. Achteraf wel spijt dat ik toen niet een grote hoeveelheid Lima wissels heb gekocht (die halve, puntstuk en tongen los want top geometrie).
In de latere jaren kwam zowel Tillig als Peco met betere systemen moet ik zeggen. Tillig omdat de rails al 'gebruind' waren en de rail sierlijker is, Peco door de grote hoeveelheid wissels en code 75 (Tillig en Roco zijn code 83).

Nu is de stand van zaken bij mij, dat ik het 'snel leggen' op de onderbaan met Roco Line doe, want veel materiaal beschikbaar en superbetrouwbaar en in het zichtbare deel een combi van Tillig (hoofdzaak), Peco en Roco Line gebruik, afhankelijk van het doel en de middelen zeg maar... (zie mijn draadje over baan 2.0 en je ziet de combi...)

Zoals anderen al zeiden: persoonlijke keuzes, ruimtebeperkingen, mogelijkheden om in te grijpen in de geometrie als nodig enzovoorts...

Eddy

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9403
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #49 Gepost op: 24 December 2014, 16:29:54 »
Dat al gebruinde vind ik persoonlijk het grootste probleem met Tillig, dat is een corrosie proces wat blijkbaar na het bruineren doorgaat, je blijft poetsen...ben wel van mening dat het erg mooie rail is om te zien....

Btw, lading Peco wissels op marktplaats voor 139 euris..

Benrail

  • Online Online
  • Berichten: 1298
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #50 Gepost op: 24 December 2014, 19:16:46 »
Die Peco op MP is code 75 zo te zien
dan moet je wel allemaal materiaal met lage flenzen hebben lijkt me
Groet van Ben

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #51 Gepost op: 24 December 2014, 19:21:06 »
Hallo Ben,

Dat valt heel erg mee.

Ik heb een beetje Roco-line, en grotendeels Peco 75. De afstand tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de bovenkant van de railstoel is bij Peco groter dan bij Roco. Met andere woorden, ouder materieel zal eerder ratelen op Roco dan op Peco, ondanks dat de spoorstaaf van Peco lager is.

Dit probleem treedt bij alleen op bij een zeer beperkt aantal wagens van Jouef. De rest, zoals oude Roco en Fleischmann loopt zonder problemen over beide soorten rail.

Hier een hele grote voorkeur voor Peco: Mooi, betaalbaar en robuust.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Benrail

  • Online Online
  • Berichten: 1298
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #52 Gepost op: 24 December 2014, 19:32:32 »
Hoi Tjalling,

dank je wist ik niet.
Ik meende dat je voor zeg maar in de meeste gevallen toch code 83 nodig had en op code 75 enkel materiaal met lage flenzen kon gebruiken.
Zelf heb ik ook wat fleischmann alles na 1985, dat ratelt niet op de roco-line die ik nu heb
Dat geeft weer extra mogelijkheden :-)
Groet van Ben

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #53 Gepost op: 24 December 2014, 19:37:14 »
dan moet je wel allemaal materiaal met lage flenzen hebben lijkt me
Hangt er vanaf wat je met laag bedoelt. Alle flenzen die voldoen aan de Morop normen gaan probleemloos over code 75. En flenzen die niet voldoen aan de Morop normen, die kun je beter dumpen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benrail

  • Online Online
  • Berichten: 1298
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #54 Gepost op: 24 December 2014, 20:27:49 »
Dat al gebruinde vind ik persoonlijk het grootste probleem met Tillig, dat is een corrosie proces wat blijkbaar na het bruineren doorgaat, je blijft poetsen...

Dat is ook bepaald een interessante wetenswaardigheid.
Wat je zegt is eigenlijk koop glimmende en doe de roest met een potje verf want dat is maar 1x werk.
Hoe vaak moet je die Tillig dan poetsen?
Is een poetswagonnetje laten meerijden voldoende of gaat het (ruim) verder dan dat?
Groet van Ben

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #55 Gepost op: 24 December 2014, 21:31:16 »
Ik rij al weer enkele jaren op Tillig rails
Wat betreft onderhoud af en toe met een rail gum er over of een poets wagen mee laten lopen net zoals met andere rail soorten.

Cor

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1656
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #56 Gepost op: 25 December 2014, 00:11:27 »
hoofdbaan met code 83, de rest met code 70.
In 1: 1 zit er ook verschil in railhoogte.

Zelf heb ik een 'oefenbaan' met Trix C-rail. Snel en gemakkelijk op te bouwen.
Vaste baan in opbouw: Roco-line zowel met als zonder bedding op het zichtbare deel.
in het schaduwstation Roco code 100.
(dus precies andersom met wat ik bovenaan zeg  ;D)

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9403
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #57 Gepost op: 25 December 2014, 01:08:44 »
Ik rij al weer enkele jaren op Tillig rails
Wat betreft onderhoud af en toe met een rail gum er over of een poets wagen mee laten lopen net zoals met andere rail soorten.

Cor

Och als je af en toe een rondje crost gaat dat idd, bij een beursbaan wil je niet elk uur staan poetsen en moet het wel van 10 tot 5 draaien..

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #58 Gepost op: 25 December 2014, 01:16:52 »
Precies op Oosterbeek-Hoog ligt ook Tillig.
Na het ballasten meteen een groenige oxidelaag op de railsstaven.
En je blijft poetsen.
Ook de wissels van Tillig zijn ontsporingsgevoelig , de tongen liggen soms niet mooi aan.
Eerste en laatste keer, we gaan nu over op Peco ;D
« Laatst bewerkt op: 25 December 2014, 01:19:55 door roadster36 »

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #59 Gepost op: 25 December 2014, 01:40:02 »
Wat een draadje..................

Of iemand 40 jaar ervaring heeft maakt op mij echt geen indruk. In mijn eigen vakgebied ken ik teveel mensen met 30-40 jaar ervaring die er een bende van maken.
STATUS is GEEN argument. Ik hoor graag de INHOUDELIJKE argumenten want hiërarchie is op de apenrots misschien een argument maar niet voor mij.

Ik heb al 25-30 jaar geen trein ervaring en nu me Tillig aan de gang. Laag tempo maar gaat prima! We moeten de dingen ook niet ingewikkelder maken dan ze zijn. We schieten niet iemand naar de maan!
Volgens mij doe ik een aardige suggestie voor de TSer om er uit te komen zonder mijn eigen menig er door te duwen. Jammer dat het inzicht geven wegzakt en dat eigen voorkeuren blijkbaar belangrijker zijn...............

Topic gaat nog nauwelijks om de oorspronkelijke vraag maar vooral wie de langste heeft! Empathie naar de TSer zou op z'n plaats zijn.