Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
25 August 2025, 23:55:04
loc rijdt niet met multimaus. door Biesje
25 August 2025, 23:41:45
Albert Modell 2025 door KNed
25 August 2025, 23:33:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 August 2025, 23:16:53
No Poirot needed. door Huup
25 August 2025, 22:55:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ModelWessel
25 August 2025, 22:44:08
RTM in 0m door Jan den Haan
25 August 2025, 22:43:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
25 August 2025, 22:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
25 August 2025, 22:26:23
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
25 August 2025, 21:45:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 August 2025, 21:32:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
25 August 2025, 21:31:40
Veevervoer ss/ ns door klusser
25 August 2025, 21:27:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
25 August 2025, 21:08:28
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door Reinout van Rees
25 August 2025, 21:04:03
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
25 August 2025, 20:59:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
25 August 2025, 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door basjuh1981
25 August 2025, 20:37:40
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Jeronimos
25 August 2025, 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
25 August 2025, 20:09:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
25 August 2025, 19:27:53
Trix DXI van DC naar AC door Ben
25 August 2025, 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
25 August 2025, 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
25 August 2025, 18:29:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
25 August 2025, 17:52:29
Roco 2025 door hmmglaser
25 August 2025, 17:30:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
25 August 2025, 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
25 August 2025, 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
25 August 2025, 15:53:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
25 August 2025, 15:36:13

Auteur Topic: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.  (gelezen 19965 keer)

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #45 Gepost op: 12 January 2015, 14:00:41 »
Samengevoegd.
Druk volgende keer graag op "meld dit bericht aan moderator", dan zien we het sneller. Kan ook bij je eigen bericht.

Gr, Bert

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #46 Gepost op: 12 January 2015, 15:14:04 »
Bert,

Ik had ook gemeld met die knop en de reden ingevuld. Ik vroeg me ook al af waarom er geen reactie kwam.

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #47 Gepost op: 13 January 2015, 07:19:54 »
Waarschijnlijk in de periode dat de mail niet werkte. Die doet het weer en dus kunnen we weer on-topic ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 13 January 2015, 07:24:46 »
(Y)

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 15 January 2015, 22:27:02 »
OK, terug naar NAM-sterdam, het baan ontwerp.

Ik heb besloten dat werken met stellen/treinen die
EN aan twee kanten verschillend genummerd zijn
EN dus links om en rechts om 2 verschillende treinstellen/treinen kunnen uitbeelden
EN daarbij ook nog steeds om en om moeten splitsen en combineren
niet gaat werken c.q. te ingewikkeld is om fijn automatisch en/of handmatig uit te gaan voeren.

Ik heb dus besloten dat elk stel gewoon 1 nummer krijgt, wat inhoudt dat ik voor uitvoering van de geplande dienstregeling niet met 9 stellen uit kan, maar er 15 nodig heb.
Dat betekent (hopelijk voor ze uitverkocht zijn) dat ik nog 6 Piko groene bloedneus Hondekop stellen (in N) bij zal moeten gaan kopen.
De vloot van 15 stellen, om 6 treinen samen te kunnen stellen, zal bestaan uit 9 groene bloedneuzen en 6 groene met creme snor.
De 9 groene bloedneuzen zal ik deels aanpassen, zodat ik 2 stuks originele bloedneus heb, 3 stuks bloedneus met creme 1e Klas streep en 4 stuks bloedneus met creme 1e Klas streep en creme typhoon rooster.
Al met al gaat de variatie aan kleurvarianten er dus op vooruit.

In een andere topic ben ik aan het speuren naar info omtrent de kleurstelling variaties van de Hondekoppen in de periode 1961-1964.
Ik hoop een kloppende keuze te kunnen maken van 15 stelnummers uit de serie 321-365, met de bewuste kleurstelling verschillen/variante, in de zojuist genoemde periode.

Het baanplan is aangepast op de situatie rond de 15 stellen, maar ook beter aangepast aan operationele mogelijkheden.

Dit is baanplan versie 5.0, en ik hoop de definitieve.
Het zichtbare deel is nauwelijks veranderd in de laatste wijzigingen.
Het emplacement Nieuw-Amsterdam is vooral opgelengd in de richting Emmen, zodat de beoogde treinstammen goed uit de voeten kunnen met de spoorlengtes.

Het schaduwstation is vrij vol met sporen en wissels, voor veel mogelijkheden.

Waar het spoor richting Zwolle/Almelo uit beeld gaat, draaien buiten beeld 3 sporen van links boven naar links beneden.
Dit is bedoeld als wachtstation voor maximaal 2 treinen richting Nieuw-Amsterdam.
Links onderaan is een tweesporige spiraal, die bereden zal worden al dubbel enkelspoor, dus klimmen en dalen kan over beide sporen.
De spiraal maakt 6,5 volle cirkels en gaat van niveau 0 mm naar niveau -390 mm.
Op niveau -390 gaat de dubbele spiraal over in een aantal overloop wissels.
Midden voor liggen 3 sporen voor goederen treinen en daarvoor 3 sporen voor losse loc's.
Iets verder naar rechts liggen nog 2 kopsporen voor losse loc's.
Deze situatie is bedoeld om loc's te wisselen.
Alle goederentreinen, met desgewenst nieuwe loc's er voor, rijden weg via een keerlus rechtsboven en komen dan uit bij 3 goederen wachtsporen voordat ze de dubbele spiraal weer in gaan.
Boven de goederentrein sporen ligt een vrij doorgang spoor en daar boven liggen 6 kopsporen voor de 6 verschillende stammen Hondekop treinen.
In totaal 3 treinen met 2 stellen en 3 treinen met 3 stellen, waarbij van alle 3 de 3 stellen-treinen een enkel los stel ook nog als trein te zien zal zijn op de stille momenten.

Waar het spoor richting Emmen uit beeld gaat ligt rechts onder ook een 6,5 cirkel spiraal, waarna de treinen naar midden boven gaan en kopmaken.
Voor de buurtgoederentrein is er een omloop mogelijkheid voor de loc('s).
Er is ook voorzien in een een keerlus links bovenin, zodat het mogelijk is om continue rond te rijden van Nieuw-Amsterdam naar Emmen, door de keerlus, terug naar Nieuw-Amsterdam, door naar Zwolle/Almelo, door de keerlus, weer naar Nieuw-Amsterdam, enz.
Dat kan met 2 treinen tegelijk die elkaar dan steeds boven passeren in Nieuw-Amsterdam, en steeds van richting wisselen.
Het kan ook met 2 treinen die beide in hun eigen richting blijven rijden, door niet via beide keerlussen te gaan, maar elkaar beneden te passeren via de goederen wachtsporen.

Het ontwerp is gemaakt met Anyrail.
De versie met groene en grijze ondergrond is in Paint bijgewerkt.
De 3-D versies zijn een Anyrail export .dae file, zichtbaar gemaakt in SketchUp.

Mvg, Michel

Hans Wolbers

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #50 Gepost op: 16 January 2015, 00:49:06 »
Hey Michel,

Gezien dat Piko voor dit jaar weer een nieuwe Hondekop variant in n-spoor heeft aangekondigd? Misschien past die ook in je plannen, geen idee. Kijk maar eens op www.scaletrading.nl en dan de startpagina.

Maar jij (of eigenlijk je treinen) kunnen straks goed sporen....

Hans

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 16 January 2015, 05:15:26 »
Hoi Hans,
Weet ik. Is met L-sein en NS vishaak logo. Te nieuw voor mijn periode.

Wel jammer dat de duurste sporen uit het zicht liggen; maar je moet wat over hebben voor een gevarieerde dienstuitvoering ......

Hans Wolbers

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #52 Gepost op: 16 January 2015, 11:27:46 »
OK. Jammer. Even speuren in Rijswijk dus komend weekend.

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 16 January 2015, 14:01:01 »
Hans, nog even geen budget.

Ik moet binnenkort eerst 2 stuks Mesu/Taco Models NS 2000 modellen in N afnemen.
Hiervan zijn er maar 30 gebouwd en het is een handgebouwde zelf ontworpen messing kit.
Voor het zelfde geld heb je daar 3,5 Hondekoppen voor.

Maar de behoefte kan toch nog anders uit gaan pakken als de zojuist genoemde 15 stellen. Mogelijk ga ik het toch met 9 stellen, dubbel genummerd, doen, maar met een veel simpeler opgezet schaduwstation, want dit vind ik alles overwegende toch wel erg over de top/groot/duur, voor laten we wel wezen, slechts 6 personentreinen en 4 goederentreinen.
Aan de hand van opbouwende opmerking, gedaan op het N-spoor Forum, en dus ook zelf e.e.a. overwegende, vraag ik me toch af of het schaduwstation met 42 wissels (t.o.v. een zichtbaar deel met een enkele sporige lijn, bescheiden station en laad/los faciliteit voor NAM en VAM, met slechts 8 wissels en 1 halve Engelse wissel) niet erg over de top is, om 10 treinen "makkelijk" inzet gereed te kunnen opstellen, plus de rondrijdt optie en de aan beide zijde keren optie.
Dit kost naast 42 wissels namelijk ook 42 servo's, servo decoders, vele meters rails, veel draad en veel bezetmelders.

Ik overweeg toch weer 2 losse kleine schaduwstations, links en rechts achter/onder de zichtbare baan.
Ook met het oog het mogelijk zo bouwen dat de baan (in zo min mogelijk delen) naar shows toe kan.
Een pure 2 verdiepingen baan is daar heel slecht geschikt voor te maken.
Neem het midden van de baan.
Zichtbaar slechts 1 spoor (precies t.h.v. de brug over de Verlengde Hoogeveensche Vaart) en verborgen 14 sporen.
Maak daar maar eens een fijne storingsvrije bak-overgang .........
Als ik de baan in 2, 3 of 4 delen weet te bouwen, met de brede linker en recht poten als 1 geheel, en de schaduwstations daar op, heb ik relatief weinig sporen op bak-overgangen en ook nog een maar op een niveau.

De bak-overgang in het midden, precies waar de Verlengde Hoogeveensche Vaart loopt, kan ik juist daardoor goed camoufleren.
De brug met het stukje spoor wordt dan los uitneembaar en het water leg ik eerst als 1 geheel van kant tot kant ook los op z'n plek, over de bak-overgang-naad.
Links kan het zelfde met de bruggen over (ja de hoofdlijn ook!!!), en het water van, het Stieltjes kanaal.
Alleen rechts moet ik dan nog bezien hoe ik een naad zo veel mogelijk camoufleer.

Als varianten kan ik schaduwstations half onder de baan ontwerpen, maar ook alleen achter de baan. Dan moet ik voor thuis de bereikbaarheid er van wel veiligstellen.

Ook overweeg ik nog om de baan breder te maken, meer naar links en meer naar rechts dus, en 1 schaduwstation aan de onderzijde.
Wel rekening houdend met de ruimte betreden, vanaf de onderzijde, rechts van de linker poot.
Dat zal dan onder het schaduwstation door moeten.
Kies ik uiteindelijk die optie, dan is een show eigenlijk een no-go, want ergens onderdoor als publiek om te kunnen kijken is vragen om ellende.

Ook twijfel ik bij die laatste variant om dan de baan niet een U kort-lang-kort te laten zijn, maar het ontwerp met de klok met te draaien en een U lang-kort-lang te laten zijn.

Al die opties die nu in mijn hoofd zitten verdienen het om uitgeplozen/uitgewerkt te worden, dus terug naar de tekentafel ........

Mvg, Michel

jowi

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 18 January 2015, 14:13:14 »
De 3-D versies zijn een Anyrail export .dae file, zichtbaar gemaakt in SketchUp.
Mooie tip! Erg leuk om in 3D in je model te kunnen rondkijken (y) heel inzichtelijk!
Maar... hoe heb je de verschillende lagen in anyrail getekend, gewoon alles boven elkaar in 1x? Of werk je met anyrail 'layers' ?
Ik teken in anyrail mijn 3 lagen nu even als aparte files om maar niet in de war te raken.

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 21 August 2015, 22:38:32 »
Hoi Jowi,

Erg late reactie. Excuses daarvoor. Had je vraag niet gezien. Baanplan al lang geleden overboord gegooid, zoals wel bekend.  ;)

Dit is getekend in 1 laag, en alle rail overgangen heb ik een hoogte voor ingevoerd.
Een helix/spiraal is heel makkelijk te maken. Hoogtes, aantal keren rond en/of stijgingspercentage ingeven.

Mvg, Michel

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #56 Gepost op: 22 August 2015, 13:47:32 »
Hoi,

Ok zeker  pb niet gelezen  (met foto's ) ;D

Mvgr Evert.

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 22 August 2015, 14:06:31 »
Van wanneer Evert?
Ik weet dat ik er een aantal gehad heb en bij mijn weten ook op gereageerd heb.
Ik kwam mijn topic met zoeken bij toeval tegen en zag er het nieuw symbool bij staan.
Zo doende.

Mvg, Michel

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #58 Gepost op: 26 August 2015, 02:59:58 »
Dit gezien, of genoeg hondekoppen kunnen bemachtigen? http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65279.0.html
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 26 August 2015, 04:22:46 »
Ik had er meen ik 10, maar heb het project afgeblazen en weer naar Brits 00 geswitcht. Al even geleden hoor. Maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Mvg, Michel