Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
25 August 2025, 23:55:04
loc rijdt niet met multimaus. door Biesje
25 August 2025, 23:41:45
Albert Modell 2025 door KNed
25 August 2025, 23:33:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 August 2025, 23:16:53
No Poirot needed. door Huup
25 August 2025, 22:55:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ModelWessel
25 August 2025, 22:44:08
RTM in 0m door Jan den Haan
25 August 2025, 22:43:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
25 August 2025, 22:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
25 August 2025, 22:26:23
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
25 August 2025, 21:45:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 August 2025, 21:32:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
25 August 2025, 21:31:40
Veevervoer ss/ ns door klusser
25 August 2025, 21:27:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
25 August 2025, 21:08:28
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door Reinout van Rees
25 August 2025, 21:04:03
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
25 August 2025, 20:59:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
25 August 2025, 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door basjuh1981
25 August 2025, 20:37:40
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Jeronimos
25 August 2025, 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
25 August 2025, 20:09:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
25 August 2025, 19:27:53
Trix DXI van DC naar AC door Ben
25 August 2025, 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
25 August 2025, 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
25 August 2025, 18:29:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
25 August 2025, 17:52:29
Roco 2025 door hmmglaser
25 August 2025, 17:30:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
25 August 2025, 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
25 August 2025, 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
25 August 2025, 15:53:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
25 August 2025, 15:36:13
  

Auteur Topic: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.  (gelezen 19968 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #30 Gepost op: 28 December 2014, 16:28:02 »
Er zitten bij de hondekoppen een korte en een lange koppeling toch? Of is de lange niet mooi? Want daar kun je toch wel wat krappere bochten mee nemen in tractie?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #31 Gepost op: 28 December 2014, 16:36:12 »
Hallo Ad,

Ja, ik heb nu alle 8 gewenste Hondekoppen weten te bemachtigen.
3x groen met bloedneus, gisteren ontvangen van N-Spoor Store.
5x groen met creme snor, 1x voor Kerst via Marktplaats, 1x via het N-spoor Forum (wordt maandag naar me verzonden) en gisteren dus de laatste 3 bij Huider weg gekaapt.

Hallo Jowi,

De gebruiksaanwijzing geeft bij normaal koppelen een minimum radius van 480mm.
Bij gebruik van de vreemde lange koppelstang, onder de eigenlijke koppelingen door, die dan, of los elkaar niet raken, of er zelfs af moeten (dat weet ik niet), is de minimum radius 360mm.

Ik ga er functionele Tomix koppelingen opzetten.


Mvg, Michel
« Laatst bewerkt op: 28 December 2014, 17:06:23 door Michel van den Hof »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #32 Gepost op: 29 December 2014, 01:40:43 »
Ik was nog niet helemaal tevreden met de loop van sommige delen van het zichtbare gedeelte, en dan vooral de verdwijnpunten. Dit in combinatie met het eerste deel van beide schaduwstations, waar de inleidende sporen exact boven de sporen lagen van de lagere laag. Dat is hier niet meer het geval. Zo is de loop van de sporen misschien ook iets duidelijker. De forum afbeeldingen zijn wel wat kleiner dan de originelen, dus ik hoop dat e.e.a. duidelijk genoeg is. Ik heb ook maar wat kleur toe gepast. Kijkt toch wat leuker/natuurlijker. De buiten vorm van de baan heeft allemaal afgeronde hoeken. Ooit op een show, staat dat wel zo netjes afgewerkt.

Volgende stappen worden de hoogtebepalingen en het in Anyrail inbrengen hiervan. Dan zal ik ook eens kijken of er duidelijke 3D screenschots mogelijk zijn.

Mvg, Michel






Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #33 Gepost op: 29 December 2014, 11:27:32 »
Hoi michel,

Ziet er strak uit. Mooie flow in de hele baan.
Enige is dat ik het schaduwstation door zou trekken onder mijn hoofdbaan gedeelte door, dus van links naar rechts. Heb je meer rijlengte en je verdwijnt links met een trein en komt rechts weer tevoorschijn.

Succes met de hobbyruimte vrij maken, wordt ook nog wel een projectje op zich (y) (y).

Gr bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #34 Gepost op: 01 January 2015, 15:31:54 »
De gebruiksaanwijzing geeft bij normaal koppelen een minimum radius van 480mm.
Bij gebruik van de vreemde lange koppelstang, onder de eigenlijke koppelingen door, die dan, of los elkaar niet raken, of er zelfs af moeten (dat weet ik niet), is de minimum radius 360mm.
Ik heb nu 2 hondekoppen in consist (tractiemode) rijden, en de korte koppeling, hoewel mooier, redt het inderdaad absoluut niet in te krappen bochten. Ook over bepaalde (rechtdoor bereden!) wissels lijkt deze korte koppeling de boel soms te laten ontsporen, op 1 of andere manier. De lange stang rijd prima, overigens kunnen bij de lange stang de rode sierkoppelingen blijven zitten.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2015, 17:55:07 door jowi »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #35 Gepost op: 01 January 2015, 23:30:57 »
Ik begrijp waarom de korte koppelingen de boel lieten ontsporen op een wissel. De voorste wagen gaat na he wissel een (te) krappe bocht in, de koppeling trekt dat niet en daardoor kantelt de wagen erachter een klein beetje, waardoor er een wiel nét op de wissel uit zijn rail gezet wordt... met de lange koppeling is het geen probleem... echter de lange koppeling is voor het mooie weer iets té lang ;D het lijkt net alsof de beide stellen niet gekoppeld rijden maar gewoon op hele korte afstand van elkaar. Eigenlijk zou er een tussenmaatje moeten zijn. Ik denk dat ik of de lange koppeling iets korter maak, of de korte koppeling iets langer ;D

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #36 Gepost op: 02 January 2015, 04:37:43 »
Ik werk met de minimum boogstraal van 480mm in mijn schaduwstations. Zichtbaar sowieso met nog ruimere boogstralen. Dus de korte koppeling past gewoon en staat heel mooi. Ook zijn bijna alle zichtbare bochte hol en niet bol. Dat helpt ook voor het effect. Zo blijven de bakovergangen bij de balgen ook mooi dicht.

Alleen ga ik wel de rode koppelingen allemaal vervangen door de Tomix "Scharfenberg", want die kunnen met een klik systeem aan- en afkoppelen. Ik laat binnenkort wel zien hoe.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2015, 04:39:39 door Michel van den Hof »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #37 Gepost op: 02 January 2015, 10:56:15 »
De korte koppeling kan veel nauwere bochten aan dan 480mm hoor. Alles groter dan R2 (ca. > 220-240mm) rijd ie gewoon doorheen, al is groter wel beter (en mooier!).
De lange koppeling is met alle bochten gebruiken.

Ad_M

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • N-Spoor
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #38 Gepost op: 02 January 2015, 17:21:52 »
Alleen ga ik wel de rode koppelingen allemaal vervangen door de Tomix "Scharfenberg", want die kunnen met een klik systeem aan- en afkoppelen. Ik laat binnenkort wel zien hoe.
Ben heel benieuwd Michel, zit met twee gekoppelde Lintjes met het zelfde "probleem"
Ik kijk er naar uit

Mvg,
Ad
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #39 Gepost op: 04 January 2015, 23:40:54 »
Hallo allemaal,

Ik heb nog een 9e Hondekop nodig, en heb het aanbod van Scaletrading gehad, om het eerste geleverde Piko N-spoor Hondekop model van ze over te nemen, inclusief een bijbehorend certificaat dat het om het 1e model gaat. Hier ben ik ze zeer erkentelijk voor. Maandag ga ik het model ophalen, inclusief een aantal op voorraad liggende reserve kortkoppelingsmechanismen. Die ga ik gebruiken om met de bevestiging van de Tomix koppelingen te experimenteren.

Ik heb zaterdag bij N-spoor Store mijn aantal VAM wagens met 3 uitgebreid tot 15. Ik heb al mijn beoogde treinen opgemeten qua lengte, inclusief extra benodigde spoorlengte voor om te lopen locomotieven. Het emplacement van Nieuw-Amsterdam moet de treinen en hun beoogde rangeerbewegingen natuurlijk wel kunnen verwerken. Vooral de VAM trein heeft dan nogal wat lengte nodig, en hierom moest het emplacement richting Emmen worden opgerekt. Dit is gelukt.

Het sporenplan van de schaduwstations is ook aangepast en praktischer geworden. De sporen lopen nu onder de hele baan door en de 2 schaduwstations Zwolle/Almelo en Emmen liggen nu midden onder de baan, en zijn allemaal behoorlijk langer geworden.

De voorste 3 sporen zijn Zwolle voor de personentreinen. De 3 omlopen met 3 stellen zullen elk omgedraaid, met andere stelnummers zichtbaar, als 3 omlopen met 2 stellen weer tevoorschijn komen. Als ze weer binnenkomen, worden ze weer omgedraaid en komt het 3e stel er weer aan. Zo lijkt het of er 6 omlopen zijn. Tijdens de spits komen er om en om 3 stellen en 2 stellen treinen langs. De 3 stellen zijn dan de sneltreinen, de 2 stellen de stoptreinen. In Nieuw-Amsterdam passeren die 2 type treinen elkaar.

De 3 sporen daar achter zijn Zwolle/Almelo voor de goederentreinen. De 2 stammen NAM wagens zullen ook telkens gedraaid worden en daardoor 4 stammen uitbeelden. De loc's zullen om die reden ook steeds wisselen voor de stammen. Het 4e spoor is voor de VAM trein, het 5e spoor is voor de NAM treinen en het 6e spoor voor de buurtgoederentrein.

Het 7e spoor geeft het eindpunt Emmen toch nog een keermogelijkheid, om rond te kunnen pendelen voor testdoeleinden, in beide richtingen via het zichtbare deel. Ook is er de mogelijkheid om van Zwolle via het schaduwstation door te rijden naar Emmen en rond te kunnen blijven rijden over de hele baan.

Het spoor 8 is eindpunt Emmen voor de personentreinen, terwijl de sporen 9 en 10 voor de buurtgoederentrein zijn, incl. omloop mogelijkheid.

Spoor 9 is het spoor naar/van Emmen, spoor 10 is het keerlus spoor van Zwolle/Almelo naar het zichtbare deel. Tussen de sporen 9 en 10 zit een overloop die het mogelijk maakt om rond te blijven rijden van Emmen via het schaduwstation door te rijden naar Zwolle en rond te kunnen blijven rijden over de hele baan.

Er kunnen 2 treinen continue tegen elkaar in blijven rijden door elkaar te passeren via het station en elkaar in het schaduwstation te passeren via spoor 7 in de ene richting en via de sporen 9 en 10 in de andere richting. Beide schaduwstations Zwolle/Almelo en Emmen worden daarbij bewust NIET aangedaan.

Richting Zwolle/Almelo verdwijnt de treinen links boven uit beeld. Het spoor loopt naar links onder om via 3,5x rond in de helix op -210mm op schadustation hoogte uit te komen. De treinen gaan direct het schaduwstation binnen. Bij vertrek gaan ze buitenlangs om de hele baan heen om weer bij de helix uit te komen.

Richting Emmen verdwijnen de treinen rechts onder uit beeld. Het spoor loopt dan via 3,5x rond in de helix om op -210mm schaduwstation hoogte uit te komen. Via rechts, boven en het keerpunt links boven komen de treinen dan in het schaduwstation Emmen uit. Na kopmaken rijden ze de zelfde route terug.

Deze sporen versie is inmiddels 4.0 en ik ga er voorzichtig van uit dat dit het definitieve sporenplan is.

Ik vermoed overigens dat ik 2 keerlus modules nodig heb en die denk ik beide het best te kunnen plaatsen na de overloop in de sporen 9 en 10 van het schaduwstation, in de kering richting schaduwstation Emmen en in de bocht er omheen van Schaduwstation Zwolle/Almelo naar de helix toe.

Mvg, Michel




« Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 06:56:57 door Michel van den Hof »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #40 Gepost op: 10 January 2015, 17:09:25 »
Tadaaaaa ..........
Mijn 28e NAM 803 wagen in N, Liliput 265968.



Nog maar 1 te gaan nu.
Ook die had ik kunnen scoren, maar was me te duur.
De 1e t/m 24e voor €13,50 p/st.
De 25e en 26e voor €15,00 p/st.
De 27e voor €20,00.
En nu de 28e voor €21,00.
Dan ga ik voor de 29e echt geen €34,95 neer tellen (en ik had ook nog maar €32,65 op zak).

De 29e komt vast van Internet voor €24,95.
Of met verzendkosten, of gelijk met een grotere bestelling zonder verzendkosten.

Verder veel gesnuffeld maar nog geen budget.
« Laatst bewerkt op: 10 January 2015, 17:50:19 door Michel van den Hof »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #41 Gepost op: 10 January 2015, 22:51:24 »
Tadaaaaa ..........
Mijn 28e NAM 803 wagen in N, Liliput 265968. ... Nog maar 1 te gaan nu.
Bij de proefrit op 22 april 1954 met de  nieuwe 2401 + 2402 waren een meetwagen en 32 oliewagens aangekoppeld. Dus nog 3 te gaan?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #42 Gepost op: 11 January 2015, 00:26:36 »
Bij de proefrit op 22 april 1954 met de  nieuwe 2401 + 2402 waren een meetwagen en 32 oliewagens aangekoppeld. Dus nog 3 te gaan?
Nee helaas, geen 2400'en op mijn baan (alleen een stuk of wat 2200'en en twee 2000'en) en ik beredeneer mijn benodigde NAM vloot ketelwagens anders.
De NAM vloot was 55 stuks ketelwagens in totaal.
Ik creëer 2 stammen van 13 stuks (dus 26 modellen), die allebei ook nog 180 graden gedraaid op komen draven.
Daarmee beelden ze dus 26+26=52 wagens uit.
Op het emplacement van Schoonebeek zet ik de overige 3 neer als reserve wagens.
3+26=29, ik heb er nu 28, dus nog 1 te gaan.

Mvg, Michel

hans nahon

  • Gast
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #43 Gepost op: 11 January 2015, 01:43:50 »
De NAM vloot was 55 stuks ketelwagens in totaal.
Het is me niet duidelijk waar deze info vandaan komt. De NAM had 23 wagens van de "Liliput-serie": NS 500801 - '823 [P]
Bovendien hadden ze 30 Amerikaanse wagens (500824 - '853) en twee series Belgische wagens (25 resp. 30 wagens: 500854 - '878 en 500879 - '908).
Mocht je al je wagens van verschillende (juiste) nummers willen voorzien, dan houd je er nu dus al 5 over... ;)

- hans -

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #44 Gepost op: 11 January 2015, 03:11:13 »
Het is me niet duidelijk waar deze info vandaan komt. De NAM had 23 wagens van de "Liliput-serie": NS 500801 - '823 [P]
Bovendien hadden ze 30 Amerikaanse wagens (500824 - '853) en twee series Belgische wagens (25 resp. 30 wagens: 500854 - '878 en 500879 - '908).
Mocht je al je wagens van verschillende (juiste) nummers willen voorzien, dan houd je er nu dus al 5 over... ;)

- hans -

Ik heb de info hier vandaan : http://www.nols-maatschappij.info/Industrie/NAM.htm, alleen naar ik nu begrijp, verkeerd geïterpreteerd.  ??? >:(

Citaat
Voor het vervoer van de olie koopt BPM 23 tankwagens. Het zijn zogenaamde Einheits Leicht Kesselwagen (ELK/EKW) van het type Deutz-Westwaggon. Om de vloot verder uit te breiden neemt men ook 30 Amerikaanse over. In 1948 en 1949 worden in België 55 stuks nieuwe tankwagens gekocht. Voor en in 1969 zijn alle eigen wagens aan het eind van hun levensduur gekomen en afgevoerd naar de sloperij. Ter vervanging huurt de NAM, sinds de afvoer van de eigen wagens, exemplaren bij VTG. Met het afnemen van de oliewinning gaan er steeds meer wagens terug naar de verhuurder. Na de laatste rit in 1996 gaan de laatste exemplaren retour eigenaar.

Ik ging er n.l. vanuit de de genoemde BPM wagens duidelijk ouder zouden zijn/lijken dan die Amerikaanse en dat de moderner ogende 55 uit Belgie het model van Liliput zijn en dat de BPM wagens en de Amerikaanse wagens door de Belgische vervangen zijn. Jammer maar helaas dus. Ik las het alsof vanaf 1948/1949 de hele vloot dus uit 55 wagens van de Liliput variant waren. Dikke pech dus wat dat betreft. Ik weet alleen niet hoe ik dat nu op ga lossen, als ik het al op ga lossen. Het is tenslotte "my trainset". Er rijden i.p.v. vanaf 1987 in miijn periode (grofweg '55-'65) toch ook al Hondekoppen in groen, want het baanvak is al geëlektrificeerd.

Aangezien het Liliput model dus blijkbaar het BPM (ELK/EKW) model is, zijn de ex-Amerikaanse en Belgische NAM tankwagens ook in model in N? Als ik al bij kan en ga kopen (en dan evt. wat Liliput wagens maar weer verkopen), dan wordt de vloot zeker niet alle (blijkbaar) 108 wagens groot.

***
Note aan de moderatoren.
Deze kleine discussie mag van mij overigens best verplaatst worden van dit topic naar mijn topic over de baan NAM-sterdam.

***
Mvg, Michel
« Laatst bewerkt op: 11 January 2015, 03:13:02 door Michel van den Hof »