Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:18:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:15:58
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 12:15:34
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door spoorijzer
Vandaag om 12:13:25
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:12:48
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 12:12:21
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 12:07:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 12:07:10
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 11:51:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Montanbahn
Vandaag om 11:51:18
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 11:49:11
TRAX3D - kan geen account aanmaken door Pauldg
Vandaag om 11:42:27
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 11:39:38
Märklin 2025 door Railpassie
Vandaag om 11:36:35
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 11:23:12
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 09:40:07
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
  

Auteur Topic: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.  (gelezen 20376 keer)

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #15 Gepost op: 20 December 2014, 12:53:07 »
Geweldig plan  (y) Maar een vam laadstation in nieuw amsterdam klinkt niet zo realistisch, aangezien Wijster op een steenworp afstand ligt...

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #16 Gepost op: 20 December 2014, 12:58:14 »
Dank je.

Ach, ik vind het gewoon leuke wagens en zo'n laadstation staat ook leuk. Blijft toch een modelbaan en geen verkleinde werkelijkheid. Die zal namelijk op wel meer punten geweld worden aangedaan. Zoals compressie, onderdelen weg laten, te vroege electrificatie en een spoorbaan in een vrijwel constante bocht. VAM laadstation Nieuw-Amsterdam is er voor de hele regio Emmen/Coevorden.

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #17 Gepost op: 20 December 2014, 14:29:58 »
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in!! Je kunt natuurlijk altijd nog argumenteren dat het vuil naar Nuenen wordt afgevoert om een of andere rede  ;D

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #18 Gepost op: 20 December 2014, 17:53:37 »
(Y) :D

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #19 Gepost op: 21 December 2014, 22:08:05 »
Hier het schematische baanplan van het zichtbare deel van NAM-sterdam.



De blauwe sporen zijn geëlektrificeerd.

Het schaduwstation links - Zwolle/(Almelo) - zal bestaan uit ongeveer 6 á 8 opstelsporen en een keerlus.
Treinen kunnen al naar gelang de behoefte via de keerlus "omgedraaid" terug keren, of zonder de keerlus dus "niet gedraaid" terug keren.

Het schaduwstation rechts - Emmen - zal bestaan uit 3 opstelsporen en een keerlus.
Treinen keren in principe "niet gedraaid terug (want Emmen is een kopstation).
Maar voor testdoeleinden kan door gebruik te maken van beide keerlussen rond worden gereden t.b.v. testen, inlopen, etc.

De VAM trein zal bedient de verbinding Zwolle - Deventer - Almelo - Nieuw-Amsterdam v.v.
In Zwolle wordt deze oostelijke portie gecombineerd met die uit (c.q. gesplitst van die naar) het westen.

Mvg, Michel

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #20 Gepost op: 21 December 2014, 22:56:36 »
Welicht handig om Spoorwegjournaal nr. 151 en nr. 152 eens op te zoeken. Daar hebben artikelen over het sporenplan rond Nieuw-Amsterdam en de olieverlading in Nieuwe Schoonebeek in gestaan.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #21 Gepost op: 21 December 2014, 22:59:47 »
Op Sporenplan.nl staan de sporenplannen van 1965 en 1985. Die heb ik naar eigen behoefte en voorkeur aangepast/licht versimpeld.

Die 2 Spoorwegjournaal nummers 151 en 152 zou ik wel willen nabestellen, maar ze wijzen alleen op de mogelijkheid van het nemen van een abonnement.
Ik kom niet veel verder om de losse nummers eventueel te bestellen.
Als iemand de bladen of de artikelen over Nieuw-Amsterdam en NAM Schoonebeek voor ter beschikking heeft, houdt ik me aanbevolen.

Mvg, Michel
« Laatst bewerkt op: 21 December 2014, 23:11:34 door Michel van den Hof »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #22 Gepost op: 22 December 2014, 14:03:16 »
Op 21-12-2014 heb ik op eBay aangeschaft:
- 1x Uhlenbrock 65060 Intellibox Basic met Roco 50VA transformator

Op 22-12-2014 heb ik bij N-Spoor Store aangeschaft:
- 3x Piko 40292 (Hondekop met bloedneus)

Op 22-12-2014 heb ik via Marktplaats aangeschaft:
- 1x Liliput 265968 (NAM ketelwagen 803)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #23 Gepost op: 27 December 2014, 03:26:36 »
Allen,

Hier het baanontwerp, zoals ontworpen in Anyrail. De ruimte is 6,5 x 2,5 meter. De baan wordt gebouwd langs 3 zijden en is in feite een hele brede U, waar je zelf tussen staat. De ruimte tussen de baan is 4,5 meter breed in 2,0 meter diep. Het zichtbare deel van de baan is aan alle 3 de zijden 0,5 meter diep. De rand aan de voorkant van de hoeken heeft een radius van 0,5 meter. De radius van de achterwand van de hoeken is 1,0 meter. Aan beide uiteinden van de baan is de radius van de achterwand 0,25 meter. De achterwand links en rechts zichtbaar op de tekening is hier ingetekend met rails.

De 2 schaduwstations zullen qua spoorhoogte wat (moeten) zakken om onder het zichtbare deel door te kunnen. Het schaduwstation links is Zwolle/Almelo. Dit wordt standaard tegen de klok in bereden. Het buitenste spoor is voor de personentreinen. De 2 sporen daarnaast voor de goederentreinen. Het binnenste spoor blijft in beginsel vrij op rond te kunnen rijden (testen, inrijden, etc). Het schaduwstation rechts is Emmen. Hier wordt standaard het meest rechtse spoor op gereden om kop te maken. Een eventuele 2e trein doet dit op het 2e spoor van rechts. Misschien geef ik dit spoor nog wel een omloop mogelijkheid voor b.v. kerende goederentreinen. De lus wordt in principe alleen gebruikt voor testen, inrijden, e.d.

In verband met de beschikbare ruimte is het station Nieuw-Amsterdam niet kaarsrecht, zoals in het echt, maar lopen de sporen in een relatief grote radius, die richting Emmen wat knijpt. Aan de noordkant is een spoor voor het VAM overlaadstation. Tussen het station en de aftakking naar Schoonebeek ligt een brug. Richting Schoonebeek volgt nog een 2e brug. Omwille van de beschikbare lengte is het omloopspoor weggelaten. Treinen gaan vanaf Nieuw-Amsterdam altijd geduwd naar Schoonebeek.

Vragen of opmerkingen, ik hoor het graag.

Mvg, Michel


henkoia

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #24 Gepost op: 27 December 2014, 12:20:05 »
Als klein jochie heb ik heel wat van deze olietreinen vanaf het land van mijn opa, in de verte voorbij zien rijden.
Jeugdsentiment dus. Daarom blijf ik dit draadje met belangstelling volgen.
Sporenplan spreekt mij trouwens ook aan! Succes verder!

Groet, Henk

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #25 Gepost op: 27 December 2014, 15:10:31 »
Dank je Henk voor je steun en interesse.

Na afgelopen 2 weken ontelbare telefoontjes en emails, door zelf speuren en ook aan de hand van tips, zat ik nog steeds op dood spoor. Overal was de Piko 40290 al lang en breed uitverkocht. Hoe zeer "men" ook zei er "daar en daar" nog wel 1 gezien te hebben.

Vanmorgen, nadat ik een doos in ontvangst mocht nemen met 3x Piko Hondekop bloedneus er in en 12x VAM wagen grijs (van N-spoor Store), heb ik toch ook nog maar de laatste tip nagebeld, die afgelopen Kerst werd geopperd.

Huider in Heerhugowaard "zou" er nog 1 hebben. Ja, ja ........ Gebeld en ........... ze hadden er inderdaad nog 1. Zelfs 2x gewoon en 1x al digitaal. Alle 3 dus gelijk maar gereserveerd en er vanmiddag onmiddelijk heen gereden. Dat maakt de 5 benodigde compleet, want dit zijn nummer 3 t/m 5 en nummer 2 wordt a.s. maandag naar me opgestuurd.

;D ;D ;D ;D  Resultaat van heden middag:



Happy man!!!! ;D ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 28 December 2014, 21:21:11 door Michel van den Hof »

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 512
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #26 Gepost op: 27 December 2014, 15:56:20 »
Hoi Michel,

misschien heb je hier wat aan.of deze

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #27 Gepost op: 27 December 2014, 15:58:59 »
Hartelijk dank Rieks. Ga ik zeker gebruiken.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #28 Gepost op: 28 December 2014, 15:42:04 »
Ik heb het baanplan moeten aanpassen. De minimum boog radius van de Piko Hondekop, indien je met koppelstellen wilt rijden, is 480 mm. Dat was in de schaduwstations niet het geval. De schadwustations zijn hier nu op aangepast. Ik heb gelijk een paar andere kleinere aanpassingen gedaan, voornamelijk baan ligging en gebruikte radii. Dat was ook deels om aan te kunnen sluiten op de schaduwstations. De achterwand is dientengevolge ook wat opgeschoven aan de uiteinden van de baan.

Hier 3 verschillende versies, gemaakt in Anyrail, t.w. alleen het zichtbare deel, alleen het niet zichtbare deel en met alle sporen er op zichtbaar.

Mvg, Michel





« Laatst bewerkt op: 28 December 2014, 16:06:15 door Michel van den Hof »

Ad_M

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • N-Spoor
Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
« Reactie #29 Gepost op: 28 December 2014, 15:48:07 »
FF nog een vraagje tussendoor Michel, hen je nu alle Hondenkoppen compleet of mis je er nog een?
Heb dit niet op kunnen opmaken tussen hier en het N forum?

Mvg,
Ad
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!