Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 20:08:21
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: Neukirch am Eisel  (gelezen 73927 keer)

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #45 Gepost op: 04 January 2015, 02:53:19 »
De fiddle in de stellingkast wil ik gedeeltelijk "opleuken"

Plan is een plaatje om gevoel te krijgen en niet meer dan dat.

Onder het raam komt (links onder in het plaatje) H0e en H0
Ik wil H0e achter een coulisse laten verdwijnen om 2,60m verder op te laten duiken in een mini station.  Lokje en drie kleine wagonnetjes gaan hier prima passen

De H0 fiddle moet 3 functies hebben:
railbus (personen)
goederen
wagons met als bestemming de rollwagenanlage



Onder het raam loopt dan smal en normaal-spoor naast elkaar. Ik heb even overwogen daar 3 railspoor neer te leggen alleen heb ik dan twee passieve wissels nodig. Deze dingen overtuigen tot nu toe niet. Snel kortsluiting en ben bang dat ik met relais moet gaan werken om het echt smooth te laten functioneren.

De traverse onder het raam wil ik echter wel aankleden en er moet een reden zijn waarom smal en normaalspoor naast elkaar lopen? Misschien niet te moeilijk doen en gewoon een mooie doorgang van maken  ;D

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1698
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #46 Gepost op: 04 January 2015, 08:45:46 »
Langs het raam oplopend hoogteverschil tussen normaalspoor en smalspoor. In je inleiding schrijf je: particuliere smalspoorlijn naar hoger gelegen dorpen! Al is het maar een paar centimeter, de smalspoorlijn kun je dan in de coulisse weer laten zakken.

Mvg Gert-Jan

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #47 Gepost op: 04 January 2015, 10:32:22 »


De hogere dorpen is de andere kant op  ;) Maar een beetje verschil in hoogte tussen de sporen is wel een goeie tip en zal het al aantrekkelijker maken. Kijken of ik die ruimte nog heb. Smalspoor zijn maar paar wagonnetjes dus kan wel een procentje pikken denk ik.
« Laatst bewerkt op: 10 January 2015, 22:36:23 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #48 Gepost op: 04 January 2015, 14:18:59 »
Doen nog even een filmpje. Nu een rangeerlok voor de houttrein uit laten rijden.



Het H0 deel laat ik voorlopig even wat het is. Doe nog klein stukje van balast voorzien en dan in het H0 deel de overbodige "kiezels) weghalen.
Ga me nu weer even op het Eiseltal richten.


RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #49 Gepost op: 04 January 2015, 14:33:00 »
Heel erg leuk gefilmd !

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #50 Gepost op: 04 January 2015, 14:37:02 »


Dank je. Hier zie je wel het voordeel van digitaal. Loks kan je echt het hele traject precies achter elkaar laten rijden. Alleen bij de wissel moest ik even stoppen. Treinen bedien ik met m'n tablet en de camera met m'n telefoon. Daar heb ik ook het beeld op wat ik film.
« Laatst bewerkt op: 10 January 2015, 22:36:50 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #51 Gepost op: 05 January 2015, 20:32:47 »
De fiddle H0 maak ik met Roco Geoline. Spuuglelijk maar heb uit twee startsets redelijk wat van dat spul. Ben pas een paar maanden bezig en dan kan ik daar wel mee leven. Als ik het niet had dan had ik waarschijnlijk op een beurs een bos oud Lima of Fleischmann gekocht.

Alleen de Roco Geoline moet verlaagd worden naar het Tillig-niveau bij het uitrijden van de fiddle. Gewoon met een rasp schaven.

Plak ze aan elkaar soldeer ze door en als ze het af laten weten pak ik de volgende drie ;D



Overigens vind ik Geoline wel heerlijk spul om mee te experimenteren en wie regelmatig een baantje in de woonkamer of tuin legt zal hier toch prima mee uit de voeten kunnen.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2015, 00:35:46 door Gastheerg »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #52 Gepost op: 05 January 2015, 21:58:38 »
Je zei dat je "de rotsen met krantenpapier en gips deed". Kun je daar ietsje over uitweiden? Krantenproppen en/of piepschuim als basis, daar krantenpapier overheen en dan een laagje gips ofzo? Kranten eerst nog vastlijmen? Of papier-maché-achtig mengsel van kranten+gips?

Ik vraag ernaar omdat ik binnenkort met het landschap van m'n Eifelburgenbahn wil beginnen. Daarvoor heb ik een tijdje geleden kippengaas gekocht: tientje voor een rol die voldoende moet zijn voor de hele baan. En een familieverpakking Rotband gips. Maar los kippengaas + gips gaat niet lukken omdat de mazen veeeeeeel te groot zijn :) Dus ik zit een beetje te piekeren wat ik er als "afsluiting" op ga leggen. Repen krant in behangplaksel weken en eroverheen leggen is goedkoop. En dan gips erover. Maar hecht het gips daar goed genoeg op? Hoe dik moet de laag zijn? Enz. Dat soort vragen.

Vandaar m'n vraag naar jouw bouwmethode en je ervaring & tevredenheid ermee :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #53 Gepost op: 05 January 2015, 23:48:17 »
Ik heb een paar stukken piepschiuim neergezet ter ondersteuning. Kranten in repen gesneden van circa 10cm breed. Insmeren met behangerslijm en drie lagen op elkaar en aanbrengen op de gewenste plek. Zo de boel "dicht bouwen" en steeds de helft overlappen. Zo nu en dan een strook diagonaal om wat verband aan te brengen.
Als het droog is nog zo'n laag en daarna een heel dun laagje gips met een kwast aangebracht.
Zoals eerder gemeld ga ik wat rotsblokken gieten (mal van een vriend geleend) en deze in de bergwanden plakken op plaatsen waar ik wil dat de rotsen echt uitsteken.
Plaatsen waar gras komt hoef je je natuurlijk niet uit te sloven  8)

Je kan ook van oude kranten en behangerslijm een pap maken en deze als afwerklaag gebruiken.

Op een modelracebaan heb ik daar eens erg goede resultaten mee bereikt:

 



Nadeel van die pap is dat het erg langzaam droogt. Voordeel: voor een paar euro bouw je de Mount Everest ;D
« Laatst bewerkt op: 06 January 2015, 08:20:57 door Gastheerg »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #54 Gepost op: 06 January 2015, 11:23:54 »
Ah! Ik neem aan dat het laagje gips is om een wat natuurlijker ondergrond te krijgen dan glad krantenpapier? Hm. Dan klinkt kippegaas+krantenpapier/behangerslijm+laagje gips me nu wel aardig in de oren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #55 Gepost op: 06 January 2015, 20:05:02 »
Ah! Ik neem aan dat het laagje gips is om een wat natuurlijker ondergrond te krijgen dan glad krantenpapier?

Yep! Krantenpapier met behangerslijm droogt vrij glad op en als je het alleen zou schilderen ziet het er niet erg natuurlijk uit.  Voor grotere oppervlakte is ondersteunen met kippengaas wel handig. Het dal wat ik dit keer gemaakt heb is vrij klein en is de maximale overspanning van de natte kranten (die dus kunnen scheuren) maar een cm of 20.
Blijft wel erg leuk om te doen ;)

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #56 Gepost op: 07 January 2015, 23:16:51 »
Ik heb me 2 dagen helemaal kleurendoof gewerkt dus vanavond een uurtje klederen met bergen, gras en bomen. Of dit blijft staan weet ik niet. Ik wilde gewoon een stukje aankleden en ik ben niet van het loket dat we alles in beton gieten.
Morgen trap ik een deel van de baan gewoon kapot om iets nieuws te maken. Wellicht voor sommige een shock maar voor mij is een modelbaan een levendig iets.

Hoe je het ook ziet ik heb een hoekje met wat groen en grijs voorzien om meer gevoel te krijgen.





Het lichtgrijs is dus tijdelijk!!!


Vandaag de minichip binnen om deze fraaie BR99 van digi te voorzien




Komende twee dagen moet er nog erg hard gewerkt worden maar dit weekend heb ik genoeg mogelijkheden om het rond rijden met smalspoor af te maken. En als het niet lukt is er ook niks aan de hand ;D

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #57 Gepost op: 07 January 2015, 23:57:19 »
Ik ben VOOR dualisme. Ik ben VOOR tegenstellingen. Maar in een paar topics ben ik toch wat geschrokken van de bekrompenheid op dit platform.

Ik zal hier niet meer actief zijn en wie dit project wil volgen kan terecht op mijn blog:
http://gastheerg.blogspot.nl/search/label/Treintjes

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #58 Gepost op: 08 January 2015, 00:10:23 »
@Gerard je blogspot is zeker een bezoek waard.
Maar je heb ook andere specialiteiten.

wil.   

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1698
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #59 Gepost op: 08 January 2015, 07:22:30 »
Gerard, ik vind dit jammer! Jouw projecten waren en zijn een verademing (iets te zwaar woord, kon even niets anders bedenken) om te lezen. Een verfrissende blik op deze hobby. Het snelle werken, het alles is vervangbaar of herbouwbaar idee en het :"het is goed genoeg voor mij" principe.

Het sluit zeker aan bij mijn ideeën over deze geweldige hobby en op een gegeven moment heb je me ook echt geinspireerd! Lekker doorbouwen!

Grote groet, Gert-Jan