Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Neukirch am Eisel  (gelezen 71112 keer)

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Neukirch am Eisel
« Gepost op: 18 december 2014, 17:25:39 »
Afgelopen maanden wat geoefend met wat kleine projectjes (1 is er trouwens gesneuveld door een val ???) maar de onrust is TE groot ;D

Ga een wat groter diorama maken. Alles waar HO NIET rond kan rijden noem ik diorama :o





Wat is het plan?

Neukirch am Eisel

Gegrepen door smalspoor.  Smalspoor spreekt me om een aantal redenen aan:
Truttigheid (kleine lokjes, en mini wagonnetjes)
Stoer: reuze rongenwagen met boomstammen op 2 rollwagens
Kleine radius bochten (ruimte)
Budget (ik heb nog een paar hobby’s)

Voor een personeelsdag met als thema modelspoor was ik een minibaantje in HOe gaan maken en voor ik het wist was ik na vele jaren weer met treintjes in de weer.

Daarna wat aan m’n werktempo gedaan in 15 minutes modeling.

Smalspoor had  me door dit project zo in haar greep dat een vaste baan een onvermijdelijke volgende stap is.
Dus een deel van m’n hobbykamer ga ik opofferen aan “De Trein”

Uitgangspunten:
Combi smal en gewoon spoor (nadruk smal)
Inrichting voor rollwagens
Stukje 3 rails (HO en HOe)
Stukje stad/dorp
Bergen
Meerdere bruggen (ik ben dol op bruggen)
De baan moet vooral gewone mensen in beroering brengen vanwege de visuele aspecten
Dus boeiende fotoscenes
Optie voor uitbreiding naar “het zuid-oosten”

Verder: Er zijn maar twee soorten treinen: mooi of lelijk. Tijdperk en land boeit me niet. Ik rij alles lekker door elkaar. Wel speelt het zich af in DEZE tijd alleen rijden er verdacht veel toeristische vintage lijntjes en wordt door schaarste aan materiaal wel eens teruggrepen op iets ouds of zelfs geleend bij “de buren”
Voor het plan wat ik gemaakt heb ben ik terug gevallen op wat ontwerpen die ik hier een daar tegenkwam. Alleen toen ik ging tekenen ging toch m’n eigen fantasie aan de gang.

We zien het station van Neukirch am Eisel. Een klein oud stadje aan de rand van de Alpen. De bergen en de rivier de Eisel zorgen voor een natuurlijke bescherming.
Neukirch is in de regio overigens een onbeduidend knooppunt. Wel vindt hier de aansluiting plaats tussen het gewone spoornet en het particuliere spoorbaantje dat doorloopt naar hoger gelegen bergdorpen.
Afhankelijk van het type lading wordt van gewone goederen wagons of van rollwagens gebruik gemaakt.
Enkele jaren na de oorlog is een deel van het stationsemplacement afgebroken om in het noorden het stadje verder uit te kunnen bouwen. Hierdoor ziet het emplacement er een beetje uit als een allegaartje, maar voor dagelijks personen en goederen vervoer voldoet het uitstekend.
Wel heeft de particuliere smalspoordienst – zeker met de economische kritisch – erg veel moeite om het hoofd boven water te houden.  Daarom worden er in deze – historisch en landschappelijk –aantrekkelijk streek regelmatig treinritten georganiseerd met klassiek materiaal.
Een handige ondernemer heeft de mijn in de bergen ontsloten voor toeristen in de vorm van een rondrit met een stoomtreintje.

Hoe zien we dit alles terug op de modelbaan:

Toeristisch mijnbaantje
De oude mijn in de bergen wordt niet meer gebruikt en een handige ondernemer heeft een deel van de mijn opgekocht om tegen schrikbarende tarieven toeristen in de oude mijnen rond te rijden.
Uiteraard met een nostalgisch stoomlokje en wat bij elkaar gescharrelde rijtuigjes.
Treintje stopt regelmatig om toeristen foto’s te laten maken van het schitterende uitzicht over de Eisel, de stadsmuur en Neukirch zelf.
Bij een van de mijningangen lopen kinderen naar bergkristal te zoeken. Buiten de openplek bij de mijningangen zal de berg fors bebouwd worden met naaldbomen.

Normaal spoor
Uiteraard een reguliere passagierstrein. Ieder uur en de eerste komt aan op 6:12 en de laatste vertrekt om 23:22
In de ochtend en avondspits worden een paar oude railbussen ingezet op de halve uren om de arbeiders van dienst te zijn.  Wel oud materiaal en dit tot grote ergernis van de lokale bevolking die zich hierdoor niet serieus genomen voelt.

Goederen grootspoor : incidenteel op locatie en worden afgeleverd om het huidige noordelijke spoor. Omwille van de ruimte ten behoeven van de uitbreiding van de stad is bij een van de  zuidelijke sporen er voor gekozen om zowel gewoon als smalspoortreinen te kunnen ontvangen.

Rollwagen: boomstammen iedere ochtend en pallets in de middag retour (vrij naar Zillertal)

Smalspoor
Personen: dagelijks op ieder uur in aansluiting op het groot spoor.

Smalspoor weekend: ieder weekend wordt met oud klassiek materiaal een rit gemaakt. Vooraf boeken!!!! Let op de speciale arrangementen tijdens de feestdagen! Bij hevige sneeuwval gaan de ritten niet door en wordt het tijds-window gebuikt om de sneeuwschuiver (heb er een laten printen) over de baan te sturen.
Van twee kleine stukje baan maak ik een kopie (in dioramavorm) om dit (sneeuw) uit te beelden.

Smalspoor goederen sporadisch: materiaal naar hoger gelegen dorpen

FIDDLE YARD

Hier zowel gewoon spoor als smalspoor treinen:
Treinen steken hier in een smal strookje de kamer over en in de grote kastenwand aan de overzijde komt een fiddle yard. Deze ligt er al voor een deel om digitale functies te testen en locs te programmeren.

Komende dagen het onnodige hout wegzagen. Precies kijken waar de aandrijvingen komen en dan de onderbouw nog wat verstevigen. Dan nog wat wisseltjes bestellen en dan mag het gaan gebeuren.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2014, 18:42:18 »
Dit noem ik het begin van een baan, niet van een diorama :D. En dat begin ziet er veelbelovend uit.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 18 december 2014, 18:44:55 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Daafs128

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2014, 18:47:21 »
Ziet er al heel mooi uit:)


David

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2014, 20:33:16 »
De oude N-wisseltjes gebruik ik even om een en ander te toetsen voor het zagen. Al het hout waar geen rails komt te liggen wil ik eerst weg.
Ik ga zoveel mogelijk echte H0e wissels gebruiken. Zeker op plaatsen die in het zicht liggen.

En ja het wordt wel een baan ;)

De tafel op de foto is echter de basis waar ik me qua scenery en leuke items (zoals de inrichting voor rollwagens) gaan plaatsvinden.
Linksonder zullen zowel normaal als smalspoor over een brug (waarschijnlijk 2 lagen) over m'n werktafel naar de andere kant gaan waar een bijna 4 meter lange stellingkast staat. Hier is ruimte gemaakt voor een zeer uitvoerig fiddleyard en wellicht (maar dan hebben we het over de verre toekomst) maak ik in het laatste deel een aangekleed HO kopstation.



Ga me deze winter niet vervelen ;D

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #4 Gepost op: 18 december 2014, 21:35:48 »
Mooi ontwerp Gerard! Maar ik vrees dat je over een paar weekjes al klaar bent met deze tafel, kan je geen groter stuk van de zolder inpikken?

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2014, 15:48:01 »
kan je geen groter stuk van de zolder inpikken?

Volgens mij ken je dat verhaal  ;)
Wie het niet kent: ik heb vorig jaar een joekel van een zolderkamer (30 M² en alles hoog met aangrenzend balkon/terras) aan m'n dochter gegeven. Ik haar oude kamer retour. Op die oude hobbykamer heb ik meermaals mega racebaanprojecten gebouwd waar probleemloos met vier man een avond geracet kon worden.
Het spelen met auto's, treinen, vliegtuigen zakt wat weg en heb vooral lol in scenery. Ben er niet overdreven goed in maar vind het gewoon erg leuk om te doen.
Dochter wordt ouder, verkering etc dus een verdieping hoger met haar eigen terrasje vond ik wel een goed idee.

Dus een kleinere cave (m'n vorige heeft zelfs de Viva gehaald  ;D)

Hier een overzicht. Kamer wordt op zo'n foto wat smal maar gaat om het idee.
Links heb ik nog wat ruimte maar daar staat een vaste kast wat wel handig is als deze wat toegankelijk is ;D
Onder het raam gaat een brug komen en rechts zie je in de kast een aanzet tot een fiddle-yard.



Ik kan me nu al verheugen dat ik straks foto's ga maken (nu nog even met de telefoon) als dit soort tafereeltjes zijn aangekleed.


Aan de westkant een tijdelijke lus gemaakt. Hier moeten twee bruggen komen dus het grootste deel zaag ik er uit. Ben nog een beetje aan het dubben wat voor bruggen het worden. Als ik de bruggen heb gekozen ga ik deze af-oprit fixeren en van rails voorzien.
Onder de stad door is net aan. Een rollwagen met daarop een draagwagen met daarop een locomotief zal niet lukken ;)


Maar beladen rollwagens gaat net en blijf ik binnen de 3 graden. Overigens ga ik een paar stevige locs inzetten op dit rondje met minimaal wagons. En veel rijden ga ik niet dus iedere maand een locs naar de schroot door de steile helling zal wel meevallen :-X

Onder de baan komt GEEN schaduwstation. Ik loop wat te kloten met m'n gezondheid en alle verrassingselementen met aankomende treinen wordt vanuit de fiddle yard geregeld als ik gewoon op een normale hoogte kan zitten. En ze aan m'n werktafel makkelijk kan inspecteren als ze IN of UIT komen.

Eerst maar eens op zoek naar een paar mooie bruggen.


« Laatst bewerkt op: 19 december 2014, 15:58:14 door Gastheerg »

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2014, 18:25:15 »
Even een testje gedaan met een klein lokje zonder antislipwielen. :)



Sprint naar boven met 6 wagonnetjes.  8)
Testje met een beladen rollwagen en kon het diepste punt nog een cm omhoog doen zonder dat de lading het tunneldak gaat poetsen.  Dus maar een plaatje tussen geplakt want minder klimmen is altijd beter. Onderdoorgang kan gefixeerd worden :D

Alle rails die onder de grond ligt soldeer ik door en op iedere overgang (gebruik meter rails) maak ik een verbinding. Misschien een tikje overdone maar niets is zo frustrerend als een trein niet meer uit de tunnel wil komen :-\

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2014, 12:27:39 »
Hoi Gerard,

Leuk verhaal, leuk plan. Nu de uitvoering nog. ;)
Ik ga het als smalspoorliefhebber uiteraard volgen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2014, 19:03:43 »
KLIM aan de oostkant werd toch TO MUCH. Dus de lus onderdoor nu achter de coulissen.

Beter nu aanpassen dan als er een berg scenery staat. Aansluiting voor smalspoor naar de fiddle wordt ook eenvoudiger.


Geeft al een beetje een beeld welke bedrijvigheid een klein overstap-overlaadstation kan brengen. Strook aan de achterkant gaat uit het zicht. Deze gaat rond en naar de fiddle-yard
Edit: Geen idee waarom ik EW op de driehoek heb gezet. Moet natuurlijk EB zijn :D Bedoeling is een driehoekig perron met aan de oostkant van het perron een stationsgebouw.


Wat een heerlijk gezicht............ Goederen perron moet tikje smaller worden omdat de return niet onder door gaat maar achter de coulissen.


Plannen aan de westkant blijven gelijk.

Bruggen en een zagerij. De rivier de Eisel wordt overigens niet zo'n brute rivier als op de A4tjes maar ik visualiseer graag. Gaat wel een diepe kloof worden.

Even wachten op wat wissels en bruggen en dan kan ik een flink sprintje trekken.

Wissels op de foto's zijn N-wissels om even een "gevoel" te krijgen.

Wordt vervolgd.....................
« Laatst bewerkt op: 21 december 2014, 10:40:42 door Gastheerg »

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2014, 23:16:13 »
Vandaag niet veel gedaan. Paar steuntje gemaakt waar straks de citadel op komt te staan.
Deze moet nog iets worden afgezaagd, maar dat doe ik als de rails die voorlangs loopt op z'n plek ligt.

Om te stofferen is het nog te vroeg en de railbouwers wachten op nieuwe aanvoer. Volgens T&T morgen ;D

Dus morgennacht een keertje doorhalen.

Ook de bruggen worden morgen geleverd. Ik heb dan nog niet alle rails (start vanaf nul is een redelijk budgettaire uithoudingsproef :o)  maar de westkant kan ik dan dichtmaken en de 3 rail-spoor en rollwagen-inrichting kan dan gemaakt worden.
Tevens de in-out normaalspoor richting fiddle kan ik dan maken en als dat alles klaar is heb ik vast een sponsor gevonden voor de resterende wissels ;)

« Laatst bewerkt op: 22 december 2014, 23:17:51 door Gastheerg »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2014, 09:46:30 »
Hoi Gerard,

Goed bezig en voortvarend.

Welk merk rails gebruik je eigenlijk. Ik heb zelf Bemo H0e rails en wissels. Dit zijn 12 graden wissels, voor smalspoor best wel slank. Kost wat meer ruimte, maar ziet er mooi uit. Die wissels wil ik wel houden, maar misschien dat ik voor de gewone rails verder Roco ga gebruiken. Weet ik nog niet. Heb jij nog opmerkingen / tips hierover?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2014, 10:16:06 »
Welk merk rails gebruik je eigenlijk. Ik heb zelf Bemo H0e rails en wissels. Dit zijn 12 graden wissels, voor smalspoor best wel slank. Kost wat meer ruimte, maar ziet er mooi uit. Die wissels wil ik wel houden, maar misschien dat ik voor de gewone rails verder Roco ga gebruiken. Weet ik nog niet. Heb jij nog opmerkingen / tips hierover?

Ik gebruik voor het H0 deel zowel voor rails als wissels Tillig
Voor driesporen gebruik ik Tillig
Voor H0e gebruik ik Tillig en Roco H0e. Van deze laatste heb ik redelijk wat en dat is zonde om niet te gebruiken. Ik heb nog een paar (ahum) hobby's.

Voor fiddle-yard H0 ga ik Roco geoline gebruiken. Komt gewoon los in een stellingkast. Kan ik alle (nu pas 2) HO treinen heen rijden als ik op de baan zelf bezig ben.
De fiddle-yard voor H0e maak ik wellicht een klein aangekleed kopstation en maak ik dan ook van Tillig en Roco. Ook daar kan ik dan een aantal treinen heen rijden.

Ik ben wel erg handig, maar aan de andere kant is m'n vorige treinproject erg lang geleden dus ik ben een slechte adviseur en kan alleen doorgeven wat ik tot nu toe ervaar.
 
Tillig vind ik er echt prachtig uitzien. Ik had voor de fun voor een bedrijfsdag een minibaantje gemaakt. Zonder als doel deze hobby weer op te pakken. Tot ik een Tillig 3 rail spoor in m'n handen had ;D

Maar die Tillig-lengtes zijn net een palling in een emmer snot. Ze wiebelen alle kanten op en moet je echt langs een rijlat leggen om mooie rechte banen te maken. Roco spijkert (ik plak zoveel mogelijk) natuurlijk lekker vlot weg. Doe je 100 meter in een dag 8)

Heb de eerste twee lengtes Tillig aan elkaar liggen en dat ligt prachtig. Alleen als je haast hebt is het een slechte keuze. Moet het mooi zijn en heb je pret in het leggen van rails dan vind ik persoonlijk het de moeite waard. Iemand met meer ervaring zal er nog een schepje op kunnen doen maar door er niet aan te beginnen komt die ervaring ook niet ;)

Maar een draadje aan een Tillig rails solderen is 4 keer meer werk als bij Roco. Je moet de railstaaf aan de onderkant blank en vetvrij maken. Ook de plek van de railverbinders kan je beter blank maken. Bij Roco spuug je de draadjes er zo tegen aan.

In een berg heb ik een lus gemaakt met standaard Roco H0e bochtjes. Dat ligt in 5 minuten en een 2 assertje gaat er in kruipsnelheid prachtig overheen. Alleen zo'n standaardbocht met veel raillassen wil je niet teveel in het zicht hebben.

Ik had een stapel gewone N-wissels/rails voor een koopje gescoord maar die ga ik bij nader inzien niet gebruiken. Die bielzen zijn gewoon te iel en dan sta ik over 3 maanden er wissels uit te bikken omdat ik "spijt" heb ???

Let wel op als je Roco aan de meter koopt dat ze veldspoor en smalspoor hebben. Wel allebei 9mm maar bij veldspoor liggen de bielzen verder uit elkaar. Wel leuk voor een zijtak naar een groeve/mijn/zagerij maar minder geschikt voor de deur van een station.

Wordt vervolgd................

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2014, 10:24:17 »
Heerlijk om je boeiende bouwactiviteiten en overwegingen erbij te zien en te lezen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2014, 12:02:16 »
Erg interessant om te lezen en te zien dit  (y)
Je gaat trouwens erg hard,moet het voor oud en nieuw "klaar" zijn ?  ;D
Trouwens op de foto met die 4 auto's ligt een wissel met 2 verschillende railmaten erin verwerkt ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #14 Gepost op: 23 december 2014, 12:12:52 »
"Neukirch am Eisel". Heerlijke woordspeling :)

Woon je toevallig in de NL variant daarvan?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)