Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Bahn-AG
Vandaag om 22:14:23
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36

Auteur Topic: Neukirch am Eisel  (gelezen 73929 keer)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #60 Gepost op: 08 January 2015, 09:03:25 »
Hoi Gerard,

Je hebt me juist weer op het juiste spoor gebracht met je ideeën en initiatieven. Jouw impressionisme binnen het modelbouwwezen spreekt me enorm aan, net als het motto van niets is voor eeuwig.
Dank je wel dat je het hebt willen delen op dit forum. Je hebt me geïnspireerd en de lol weer laten inzien (net als Gert-Jan).

Groet,
Michel

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 10 January 2015, 22:55:37 »
Beste allen,

Het is jammer als iemand op het forum stopt met het tonen van zijn bouwkunsten.

Als ik naar de oorzaak kijk, het andere draadje, vind ik dat iemand die een discussie aan gaat, ook moet kunnen verwachten dat er fraaie en minder fijne antwoorden terug komen. Tot zover het andere draadje...

Waar we dan minder blij mee zijn, is dat die discussie nog eens een keer dunnetjes over gedaan wordt in het draadje van de topic starter. Net alsof een aantal mensen toch nog hun gelijk willen hebben, niet alleen in het andere draadje, maar ook nog hier.

Dit is GEEN uitnodiging tot een nieuwe discussie! Sterker nog: ik zal gelijk vegen als het wel gebeurt! Het draadje blijft open voor normale berichten, en/of berichten van de topic starter..

Fijne avond, gr,

Bert

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #62 Gepost op: 14 January 2015, 19:52:14 »
Laat ik beginnen te melden dat ik de reactie van Bert erg sterk vind. Niet om te slijmen want ik ben niet van dat loket. PUNT

Vrijdag wees iemand mij op een aantal leuke reacties. Toch denk ik dat het goed is dat dit topic is opgeschoond. Ik ga NIET (Bert heeft daar gelijk in) inhoudelijk in op discussies die elders liepen. Het gaat ook niet om 1 enkele discussie!

Ik kan een simpele keuze maken om aan ALLE andere discussies NIET deel te nemen en alleen maar hier in DIT topic wat te plaatsen. Dat is niet mijn idee (lees passie voor de hobby) om MEE te doen aan een forum.
Het is toch moeilijk om te verkopen dat ik het WEL leuk vind als mensen op mijn posts reageren maar ik dat andersom niet doe.

Ik ben niet te trots om terug te komen op m'n besluit. Trots is een slechte raadgever.
Dat neemt niet weg dat ik toch nog even nadenk wat ik van dit (ander treinforum ben ik niet in geïnteresseerd want dit lijkt me een van de betere) forum verwacht en wat ik zelf ga bijdragen.
Komt goed uit want deze weken erg druk met m'n werk en het is ook even wachten op wat materialen om aan de citadel te beginnen.

Ik roep ieder op om in DIT draadje niet over wel niet discussie te reageren en puur op dit project. Dank!

Over dit project dan toch even. Het is een bewegend doel. Deels door m'n beperkte ervaring, deels ook hoe ik ben! Ik ben meer organisch (emotie, doen, gaan) dan methodisch.

Ik heb vele jaren andere vormen van modelbouw gedaan en het is even inkomen ;D Treinen is al weer even (heel lang geleden) geleden.
Op de tafel aan de noordkant ligt alle rails. Bedenk dat ik geen trein-man (vind ze prachtig maar ben niet van het loket of alles klopt) ben en het railplan VOLLEDIG gericht is op mooie scene's (foto/film) wat niet wegneemt dat je wat van het railplan mag vinden 8)
Het ligt al wel heel stevig in de ballast en de kans...............ach een goed verhaal ben ik gevoelig voor en schep ik er gewoon een meter rails uit. De doener ;D

De passage aan de oostkant ga ik in de lengte doorzagen en HO gaat iets omhoog om in de kast te eindigen in een fiddle. Die wordt voorlopig niet aangekleed maar wellicht maak ik daar nog wat leuks in de toekomst.
Het smalspoor (H0e) gaat omlaag en maak ik in de kast een soort panorama. Dat met een halte steengroeve en zagerij. Als idee naar de toekomst...............

Deze post doe ik omwille van de vele leuke reacties (aantal zijn weg maar niet in m'n hoofd) en ik denk even na hoe ik m'n bijdrage hier in het vervolg in ga vullen. Daarbij vind ik het zelf belangrijk dat ik OOK reageer op projecten/topics van anderen en niet alleen maar DIT topic vul.

Ga nog eerst maar even eten:

Matige foto maar is met een tablet uit de hand..................

« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 19:54:55 door Gastheerg »

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 14 January 2015, 20:23:03 »
Goed om te horen dat je hier toch door wilt gaan..  Jou combi van smalspoor en normaalspoor heeft mij doen besluiten ook een combi toe te passen..  Moet binnenkort eens een plan maken en misschien al wat rails leggen..
Gebruik jij nu alleen tillig op de hoofdbaan? Is het smalspoor spul ook code 85 of 75?
groeten,
Auke

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #64 Gepost op: 14 January 2015, 20:37:05 »
Fijn dat je weer terug bent Gerard!!  (y)
Slingers, taart en muziek is op zijn plaats.

En direct met een mooie aanvulling/aanpassing op je oorspronkelijke plan. Nog een smalspoordeel met scenery erbij. In één klap heb je twee industrieën erbij voor het nodige rangeerwerk. Prima.

Het sporenplan van het grote emplacement is me niet helemaal duidelijk. Komt vast omdat ik wel meer van de treintjes ben. ;)
Maar zoals ik het nu zie heeft de normaalspoorloc nergens een omloopmogelijkheid. En ik snap de verbinding tussen het smalspoor en normaalspoor bij het perron niet. Of zie ik iets over het hoofd?
Nou ja, je kunt vast wel wat licht werpen hierop.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

g-j

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 14 January 2015, 20:53:48 »
Gerard, fijn dat je er weer bent! Meteen inhoudelijke vraag, zit de fiddle yard boven het smalspoorgedeelte? En heb je dan op deze korte afstand genoeg ruimte tussen de twee delen.

Groet, Gert-Jan (de derde noorderling op rij).

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #66 Gepost op: 14 January 2015, 21:16:50 »
Het sporenplan van het grote emplacement is me niet helemaal duidelijk

Zonder je vraag niet serieus te nemen. Dat is ook niet belangrijk. Het gaat om mooie scene's en als de film (die ik in m'n hoofd heb) klaar is dan.................misschien vind je daar dan wat van. Ruimte heeft er voor gezorgd dat H0 loks niet om kunnen rijden. Er komt een railbus op het perron en als er een goederen trein komt die overgeladen moet worden op de rollwagens moeten deze aan de achterkant worden afgepeld. Zoals eerder gemeld ben ik een diorama aan het bouwen  ;) en noiet een complete spoorbaan! Ik wil scene's. Liefst zoveel mogelijk en een concept (consistent railplan) ben ik niet in geïnteresseerd.

zit de fiddle yard boven het smalspoorgedeelte? En heb je dan op deze korte afstand genoeg ruimte tussen de twee delen.

Dat gaat net lukken. H0 gaat OMHOOG en H0e OMLAAG. Tot voorbij de steengroeve wil ik het (H0e) OMLAAG laten lopen. En naar de steengroeve loopt de aan die  kant verder omlaag.
Ik hou dan 20-25 cm over en dat is voor fotografie voldoende. Komen dus geen dennen van 30-40cm te staan 8)

Frank103

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 14 January 2015, 22:36:49 »
Ik moet eerlijk zeggen dat het ontbreken van een omloopspoor mij ook stoort, stel dat je nu een (avondvullende) film van een aankomende trein wilt maken, waarna op natuurlijke wijze een paar van de goederenwagons op rollbocken gezet moeten worden, dan zul je op een jurrassic park achtige wijze (computeranimatie) de lok van de ene kant van de trein naar de andere kant moeten sjoppen. Met een fotoreportage hoeft dat uiteraard niet, maar stel dat je toch een film zou willen maken....
Volgens mij is er ook niet veel ruimte nodig voor de omloopsporen en ontstaat er ook direct een nieuw foto-onderwerp.

Hachelijk?

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #68 Gepost op: 15 January 2015, 10:21:36 »
Gerard,

Ik begrijp dat er al best veel reeds ligt en geballast is. Ik wil toch proberen om een voorstel te doen, dat tot een natuurlijker sporenlayout opleverd, en tegelijkertijd meer film plezier. Het zal nog geen speelfilm zijn, maar 10 minuten extra zit er wel in.
Goed de aangepaste layout:

Licht blauwe lijn: Je station is hoofdzakelijk een smalspoor station. Door dit lijntje kan je met smalspoor een lok naar de andere kant van de trein brengen. Kost je een wissel extra. Zal filmtechnisch alleen een omlopende locomotief opleveren.
Oranje lijn:Hiermee kun je een normaal spoor loc met wat rangeer bewegingen om de trein heen laten rijden. Dit gaat pas als de trein teruggeduwd is voorbij het wissel, waarna de locomotief om de trein heen kan rijden en deze weer langs het perron te plaatsen. Dit geeft denk ik wel een aantal minuten extra.

Verder bewonder ik het feit dat je weer terug bent.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #69 Gepost op: 15 January 2015, 13:12:13 »
Hoi Gerard,

Ook ik ben weer blij dat je actief bent. Je bouwwerkzaamheden, -tempo en -ideeën inspireren me waardoor ik bij mezelf de lat wat lager leg en daardoor weer bouw.
Voor wat betreft je baanplan volg ik Gerard van der Sel in het ontwerp. Ofschoon het omloopspoor niet per se noodzakelijk is in het normaalspoor. Maar ook in het smalspoor ontbreekt het, wat betekent dat je bij enige manoeuvre de lok moet oppakken en aan de andere kant mag plaatsen, het ovaaltje moet berijden of twee loks moet inzetten. Niet bezwaarlijk, misschien wat onhandig. Daarom mijn voorstel:

Overigens is het echt een baan voor foto en film momenten. Want drie-railspoor bij het onderste perron is vanuit het smalspoor gezien volledig onlogisch gelegd :D Mijn voorstel kan dus ook gelijk de prullenbak is ;)

Groet,
Michel

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #70 Gepost op: 15 January 2015, 18:50:21 »
Ik ga je (nog) niet andere verbouw werkzaamheden toewensen.   ;)
Vind t al lang goed dat je op je besluit bent terug gekomen,en hier toch weer dingen gaat posten.
Keep it coming  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VFR

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 15 January 2015, 21:23:10 »
Hoi Gerard,

Duidelijk verhaal Gerard. Snap ik.
En mocht je in de toekomst toch denken dat er in onze wilde plannen met extra wissels iets nuttigs zit, pleur je die wissel er vast nog wel als nog in. Gezien je snelheid met bouwen en aanpassen zal dat voor jou niet zo'n punt zijn.

Ik merk dat de adviezen van ons allen vooral gestoeld zijn op onze eigen modelspoorwensen. En die wijken nou eenmaal af van die van jou. ;)
Niks mis mee. Lekker doorbouwen en de voortgang hier laten zien. Vinden we leuk.  (y)

Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #72 Gepost op: 16 January 2015, 19:06:23 »
Dank voor jullie leuke reacties.

Ik merk dat de adviezen van ons allen vooral gestoeld zijn op onze eigen modelspoorwensen. En die wijken nou eenmaal af van die van jou. ;)

Ik denk dat dat een prima samenvatting is. Toch ben ik niet ongevoelig voor spoorverbeteringen.
Maar ik had dan ook 4 wissels (waarvan 1 vrij dure), 4 aandrijvingen en vier schakelaars (of decoder) schakelbordje moeten aanschaffen. Ben net bezig en het gaat al hard zat...................
De spaarvarkens vluchten al onder het bed als ik thuiskom ;D

Ik had een wat meer uitvoeriger treinplan. Heb - zie eerder post - de patient dichtgenaaid. Daarmee bedoel ik "het baanplan bevroren". Dit om de focus wat meer op landschap te leggen. Perrons en station ga ik NIET vastzetten om ervaring, nieuw budget te gebruiken voor verbeteringen. Dat kan best even duren omdat ik tot een bepaald detail niveau een groot stuk klaar wil hebben en dan per keer een hoekje verfraaien (functioneel, landschap, technisch)

Overigens de zuidkant smalspoor strook (misschien draai ik de niveaus om) moet nog gebouwd worden en laat ieder zich vrij voelen om ook daar wat van te vinden en spoor tips te geven. Doel daarvan is dat het een soort panorama wordt!.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2015, 19:44:47 door Gastheerg »

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #73 Gepost op: 17 January 2015, 15:29:41 »
(misschien draai ik de niveaus om)

Misschien is  voltooid verleden tijd. Heb het eens goed uitgemeten en voor de scenery voor het smalspoor-panorama hou ik dan veel meer hoogte over. Dus de zaag in de traverse die naar de stellingkast loopt en op- en afrit gemaakt.
Morgen even de werktafel weghalen en de op en afrit fixeren dat deze mooi gelijkmatig lopen.

VFR

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 17 January 2015, 17:24:55 »
HA fijn, een echt "geen woorden, maar daden" draadje. Hier wordt doorgepakt.

Ik denk dat je een juiste keuze hebt gemaakt, gebaseerd op de uitgangspunten die je hebt genoemd. Nu meer scenery-ruimte voor het smalspoordeel. Prima.

Ik vind altijd inspiratie door gewoon te kijken naar de werkelijkheid, hiervoor google ik meestal op afbeeldingen "schmalspur (bahn of bahnhof of anderszins). De werkelijkheid kan vaak verrassend zijn met mooie scenerycomposities. Misschien inspireert jou dat ook.
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander