Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ex-DR V100
Vandaag om 11:12:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Rick
Vandaag om 11:07:40
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 10:58:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 10:12:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 09:58:42
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Wat was jullie allereerste loc? door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 09:48:03
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23

Auteur Topic: Neukirch am Eisel  (gelezen 74224 keer)

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #15 Gepost op: 23 December 2014, 12:19:51 »
Je gaat trouwens erg hard,moet het voor oud en nieuw "klaar" zijn ?  ;D

Nee dat niet maar als het basis rondje er dan ligt zou wel lekker zijn..

Trouwens op de foto met die 4 auto's ligt een wissel met 2 verschillende railmaten erin verwerkt ?

Yep. Dat moet een van de "oogvangers" gaan worden. Hier komen smalspoor en normalspoor samen op dezelfde rails en zo beide gebruik maken van dezelfde faciliteiten die aan dit spoor liggen.

"Neukirch am Eisel". Heerlijke woordspeling :)

Woon je toevallig in de NL variant daarvan?

Niet erg creatief wellicht maar idd.

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #16 Gepost op: 23 December 2014, 18:04:30 »
Maar die Tillig-lengtes zijn net een palling in een emmer snot. Ze wiebelen alle kanten op en moet je echt langs een rijlat leggen om mooie rechte banen te maken. Roco spijkert (ik plak zoveel mogelijk) natuurlijk lekker vlot weg. Doe je 100 meter in een dag 8)

OK, dat is een punt voor Roco.

Maar een draadje aan een Tillig rails solderen is 4 keer meer werk als bij Roco. Je moet de railstaaf aan de onderkant blank en vetvrij maken. Ook de plek van de railverbinders kan je beter blank maken. Bij Roco spuug je de draadjes er zo tegen aan.

Dat zijn zomaar 6 punten voor Roco.

Let wel op als je Roco aan de meter koopt dat ze veldspoor en smalspoor hebben. Wel allebei 9mm maar bij veldspoor liggen de bielzen verder uit elkaar. Wel leuk voor een zijtak naar een groeve/mijn/zagerij maar minder geschikt voor de deur van een station.

Weet ik. Zal beide nodig hebben dan. Ben ook van plan om een werktreintje op veldspoor als extraatje in mijn modelbaan te passen.

Samenvattend; Tillig 0 punten en Roco 7 punten. And the winner is.........      ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #17 Gepost op: 23 December 2014, 19:09:56 »
Je maakt vast een kans als je de politiek ingaat  ;D

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #18 Gepost op: 23 December 2014, 19:53:59 »
De post is geariveerd ;D

Aan de westkant van de baan ga ik 40-50cm OMLAAG en aan de oostkant 40-60 cm omhoog. Dit om op een klein oppervlak een maximaal hoogteverschil te maken.Op de linker hoek (westkant) heb ik de "tafel" ook rond afgezaagd om onnatuurlijke hoeken weg te werken.

Het stukje rails waar ik helemaal verliefd op ben geworden. Dit is voor mij passie in de allergrootste chocolade letters. Bedenk wel dat een passieve wissel (H0e afsplisten van H0) HEEL netjes gelegd moet worden anders is het niks meer dan een matig hulpmiddel in een horror-B-film.
En Tillig spuug je niet zo even tegen je tafel! Bielzen 3 sporen wissel zijn een tikje langer dan die van de 3 sporen meter rails!!!! Prachtig spul maar wel een test in OPLETTEN! Maak zo van de passieve wissel ook wel een foto!

Net soep en dessert voor Kerstavond gemaakt anders reden we nu rond ;D Morgen vrij dus kan ik echt tempo maken  8)

Niet helemaal want de kookhobby roept ook aan de horizon ;)
« Laatst bewerkt op: 23 December 2014, 20:31:36 door Gastheerg »

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #19 Gepost op: 24 December 2014, 16:15:40 »
Bruggen zitten goed vast. Zaterdag even wat hout halen om aan de onderkant een beschermrand en plint te maken, anders is bij het eerste bezoek het " Een Brug Te Ver".

Aanvankelijk was ik van plan er nog een brug tussen te leggen. Dat was op het ontwerp redelijk aannemelijk maar ik denk dat ik het in de praktijk te vol ga vinden. Ga eerst "het dal" dicht maken en dan eens kijken.

De fietsen kunnen overgeladen worden van normaal naar smalspoor. Perron is even een latje om een idee te krijgen. De lunchpakketten zijn er ook zo te zien  ;D

Overzicht vanaf het oosten. De rollwagen-anlage moet een veel dunner latje gaan worden. Nu is het net of ze van de hoge duikplank gaan.

Ik had het dal bij de twee bruggen al met modelgips willen maken maar ik sta ook Tiramisu te maken. Heeft iedereen vanavond een klomp van een dessert en m'n bergen willen niet hard worden ;D

Allemaal een fijne Kerstavond!
« Laatst bewerkt op: 24 December 2014, 16:18:05 door Gastheerg »

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #20 Gepost op: 25 December 2014, 20:41:04 »
Met deze Kerst-huizen bouw je heel rap een stad ;D

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #21 Gepost op: 27 December 2014, 17:37:08 »
Wat weinig reacties maar geen bericht is in deze vast ook goed bericht  ;)

Met Kerst wat passagiers gekregen maar die moeten nog even geduld hebben. Station ben ik ook nog niet uit. Harde perrons of juist gewoon zo'n grindstrook. Dat laatste spreekt me wel heel erg aan. Zo'n kleinschalige sfeer past denk ik ook beter bij de bescheiden omvang van dit project.

10,8 versus 4,2 dus een latje van 6,6. Lastigheid is nog wel om zo'n kleine "oprit" een beetje mooi te maken. Denk dat ik alleen het laatste (40cm oid) stuk van een latje voorzie en dan de rails vrij laat lopen en dat gewoon op ga vullen. Op de plaats waar de wagon de rails verlaat wil ik 3 bielzen wat dichter op elkaar. Tussen de laatste bliezen schroef ik onder iedere railstaaf een schroef zodat ik op tiende mm het goed af kan stellen. Ik soldeer dan de railstaaf aan het schroefje. Ballasten en je ziet er niks van en dan zit het goed stevig.

De camera-inspectiewagon staat klaar om de eerste baanvakken te gaan controleren. Een mooie Duitse samenwerking tussen Fleischmann en Rollei  ;D

Dat ballasten bij een wissel is nog wel een beetje spannend. Gat is van een draad. Ik boor vrij grote gaten zodat je de wissel ondanks de drie draden nog kan schuiven. Boor gaten van 8mm en doe als de draad erdoor is en de wissel ligt een korte (dikte tafel) stukje rondhout in zodat een ruk aan de draad niet direct de wissel verschuift EN de bodem is dicht. 1tje was er dus uitgevallen. Ze blijven na het ballasten prima zitten want de verdunde houtlijm doet dan ook daar z'n werk. De tafel (project) houd voorlopig aan deze kant even op dus de rechter schroef gaat heel lang blijven zitten. Later gaat dit door naar de fiddle-yard voor de H0 treinen.

Onder aan de foto zie je een soldeerlipje. Ik ben zelf altijd nogal behoudend om zaken van fabrikanten te negeren, maar deze lipjes kan je - naar mijn bescheiden menig - beter in de prullenbak gooien. De wissels hebben voldoende mogelijkheden om aan de onderkant er een draadje tegen aan te spugen.

Ik had vandaag wat hout willen halen maar toen ik vanmorgen vers brood ben wezen halen was ik wel klaar met de buiten activiteiten.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2014, 17:40:52 door Gastheerg »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #22 Gepost op: 27 December 2014, 18:49:53 »
Hoi,

Dat ballasten bij een wissel is nog wel een beetje spannend. Gat is van een draad. Ik boor vrij grote gaten zodat je de wissel ondanks de drie draden nog kan schuiven. Boor gaten van 8mm en doe als de draad erdoor is en de wissel ligt een korte (dikte tafel) stukje rondhout in zodat een ruk aan de draad niet direct de wissel verschuift EN de bodem is dicht. 1tje was er dus uitgevallen.

Ik kan begrijpen dat je één gat gebruikt voor de drie draden. Zelf boor ik gewoon gaatjes ter plaatse van de draadjes. Deze hoef je niet dicht te maken ;) Voor het ballasten kan je ook wat schilderstape tegen de onderzijde van het wissel aanbrengen. Dan plakt het ballast daar ook en valt niet in het gat.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #23 Gepost op: 27 December 2014, 19:34:33 »
Ik boor wel drie gaatjes. Maar iets ruimer dat ik de wissel nog wat makkelijker kan verschuiven. Met die Tillig wissels vind ik het zelf prettig wat speelruimte te hebben.
Met rechte rails boor ik gewoon kleine gaatjes onder de twee railstaven.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2014, 19:38:58 door Gastheerg »

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #24 Gepost op: 28 December 2014, 12:08:52 »
Wat weinig reacties maar geen bericht is in deze vast ook goed bericht  ;)

Weinig reacties? Zou het dan Kerst zijn of zo?  ;D
Zoals je zelf ook al steeds vermeld, ook bij anderen zijn er nog andere activiteiten geweest de afgelopen dagen. Maar het draadje wordt wel gevolgd. ;)

Schiet al lekker op deze bouw. (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #25 Gepost op: 28 December 2014, 12:24:14 »
Weinig reacties? Zou het dan Kerst zijn of zo?  ;D

Het was ook met een knipoog. Ik volg ook een paar draadjes waar ik niet of nauwelijks reageer. Is zoveel wat jullie allemaal bouwen. Wat ook leuk en inspirerend is! Maar ondoenbaar om overal op te reageren.

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #26 Gepost op: 28 December 2014, 18:19:05 »
Vanmiddag een blokje wezen lopen met m'n lief en bij de bouwmarkt even een strookje hout op maat laten zagen.
Perfecte dikte en goederenwagon glijdt als een jungfrau in een satijnen gewaad "haar bed" in ;D

Het smalspoor waar de rollwagen staat zit al vast. Als dat goed droog is fixeer ik ook het normaalspoor. Ik wil dat nog een extra keer testen. Zit ik te hoog jaar ik er desnoods even een schuurmachine overheen en zit ik te laag een beetje

Bovenop ballast en "de balken" ga ik schilderen. Heb net een paar losse stukjes ingesmeerd als test: teer, licht bruin en donker bruin.

Achter de rollwagen-anlage komt nog een gewoon spoor voor passagiers. Dan ligt er achter elkaar: smalspoor, 3 rail spoor, rollwagen-anlage en een stuk gewoon spoor 8)

Zaken moeten nu eerst drogen......................een onderdeel van onze hobby waar ik niet zo goed in ben :o

Ga ik maar een hapje koken ;)

Sven

• Online Online
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #27 Gepost op: 29 December 2014, 09:18:04 »
Gezien je tempo dacht ik dat je alleenstaand was...  ;D

Grappig dat jij helemaal weg bent van zo'n stukje 3-rail, terwijl ik dat een van de lelijkste dingen vind. Voor mij alleen maar smalspoor.

Mooi project, ik blijf het volgen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #28 Gepost op: 29 December 2014, 18:54:24 »
Gezien je tempo dacht ik dat je alleenstaand was...  ;D

Alleen staand is trouwens een erg toepasselijke "grap". Door een aantal blessures is zitten al een paar weken een aardige uitdaging ;D

Maar ik heb sinds de start van dit project meer tijd aan koken en ontbijtjes voor m'n lief op bed besteed dan aan het treinproject  8)

Tafel bouwen: 1 uur
Hout had ik laten zagen en ik plak zo'n tafel gewoon met montagekit tegen de muur. Heb ik jaren met racebanen gedaan en daar werd fors op de tafel geslagen als het fout ging. Voordeel: geen gaten in de muur, kost minder tijd en als de tafel van de muur moet hobbymes door het behang. Heb zo al heel wat tafels kunnen verhuizen  ;D

Ongewenst hout wegzagen voor dal, werkgat en citadel: 1 uur

2 bruggen plaatsen en fixeren: 2 uur (ik hanteer de top-downmethode en die werkt lekker snel)

10 meter rails leggen met ballast: 4 uur

6 wissels (1 passieve) plaatsen: 3 uur (incl 3 aandrijvingen maar nog NIET aangesloten)

Bekabeling (iedere meter een aansluiting en hartstukken): 2 uur

Testrijden: 1 uur

Stofzuigen: 1 uur

Beetje verf kliederen: 10 minuten

Rollwagen-anlage: 1 uur

16 uur in 12 dagen met Kerst en twee weekenden! Valt wel mee!

Docu studie doe ik gewoon als ik gezellig samen op bed een film lig te kijken en de reclametijd "opgevuld" moet worden  ;) Maar daar zit - als ik eerlijk ben - ook een paar uur in.

Ik ben wel een echte doener en als ik een uur aan de trein werk geef ik gas. Ik heb weliswaar heel veel jaar NIET aan treinen gewerkt, maar ik heb wel een enorme knutselervaring en in m'n hobbykamer staat alles paraat. Maar ook echt alles. Dus als ik iets (gereedschap, draad, schroeven, lijm, tape, soldeer) nodig heb strek ik een arm en heb ik het.

Daarnaast accepteer ik fouten. Er zijn dan namelijk twee oplossingen:
- opnieuw doen (dat is minder vaak nodig dan we denken)
- accepteren (als je wat ouder bent gaat dat wat makkelijker)

Dit heeft alles te maken dat ik al een jaar of wat druk bezig ben perfectionisme af te zweren. Perfectionisme is namelijk een erg dure variant van "Goed is goed genoeg" EN perfectionisme is vooral een erg verlammende oplossing.

Maar het is slechts mijn projectaanpak en wie het anders wil...............prima!
« Laatst bewerkt op: 29 December 2014, 18:57:41 door Gastheerg »

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #29 Gepost op: 29 December 2014, 23:46:29 »
Rollwagen-anlage ligt............... Ik kan de lijm wel droog kijken om een filmpje te gaan maken ;D

Bij gebrek aan een Rnoos wagon maar even dit tafereeltje.

Tussen de eerste twee sporen komt een goederenperron en achter de rollwagen-anlage een personen-perron. Ook komt er een perron langs het smalspoor wat schuin wegloopt. Daar komt tevens een extra spoor voor verkeer van de andere kant.

M'n handen jeuken om al wat groen en wat details en kleur aan te brengen :o

Maar eerst het railplan van de basisbaan maar afmaken.

Scenery jeukt bij mij altijd enorm.

Heb net wel een seinhuis uit de verpakking getrokken............... Nieuwjaarsdag dan maar............ga toch geen kater hebben want ik ben de BOB ;)

Edit: dat grijze grind in de voorgrond was een test. Dat is er eerdaags echt vanaf want ik vind het spuuglelijk. Wil wel een ander kleur grind tussen de sporen voor een levendiger beeld maar deze wordt het niet :)
« Laatst bewerkt op: 29 December 2014, 23:49:12 door Gastheerg »