Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door lrrw
Vandaag om 18:55:29
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 18:09:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door maartenvdb
Vandaag om 17:48:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 17:28:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12

Auteur Topic: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"  (gelezen 46034 keer)

Jan Bouwman

• Offline Offline
  • Onshape Modelspoor Groep
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #60 Gepost op: 19 January 2015, 18:20:55 »
@ Hendrik Jan
Haha, nee hoor! dat valt erg mee! Ik werk hier maar een paar uur per dag aan.
Maar ik merk wel de voordelen van virtueel bouwen: eenmaal als 'bouwdelen' in de computer hoef je die alleen nog maar te 'kopieren' naar styreen en in elkaar te plakken.
Ik doe dat alleen wel met de hand, ik heb geen snijplotter  ;)
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #61 Gepost op: 19 January 2015, 23:45:44 »
Jan, even als illustratie;

Gistermiddag neg even naar Ede geweest, Evergreen 291 gehaald (Gerie had het zowaar op voorraad) en een blikje mat 79 want ik wist het kleurnummer niet zeker. Vanmiddag de laatste 4 windverbanden aan de bovenranden gelijmd en in bewolkt middaglicht een paar pics geschoten als bewijs;

Overzicht

De laatste windverbanden, ze zitten er iets gestructureerder op als op versie 1

Ik heb de bovenflenzen van de middelste liggers aan beide zijden in de eindvakken weggehaald omdat het brugdek raar opwipte, hopelijk helpt dit.

Niks vergeten?

Binnenkort de doop, met zeepwater :P. Daarna droogföhnen en met de luchtkwast erover! Inderdaad Humbrol mat 79, nog 3 blikjes te scoren.

Je ziet dat ik e holle delen gedompeld heb in zwarte verdund verf. Het is nl minder hinderlijk als de onbereikbare binnenzijde zwart dan wit toont na het spuiten. Na de airbrush-sessie;

Helaas; 5 blikjes Humbrol is niet genoeg

Dit is de kale kant (geflitst, ongeflitst oogt-ie blauwer) , de rest heeft redeljk gedekt, maar als je goed kijkt zie je uiteindelijk dat er meerdere plekken nog een beetje verf kunnen gebruiken;

Tegenwoordig? Zie de Rijswijk foto's en filmpje maar.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jan Bouwman

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 20 January 2015, 00:03:09 »
Jaaaa.... Dat is pas een brug!
Ik heb die overigens al een paar maal in het 'echt' gezien.
Maar als je zelf op een bepaald punt in de bouw bent aangeland kijk je toch weer anders naar andermans werk.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, en ik ga er zeker mee aan de slag. Als ik nog vragen heb stel ik die wel.
Bye
Jan

Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Jan Bouwman

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 20 January 2015, 08:34:29 »
@ Gert
Zie ik het nu goed, heb je die zwarte onderdelen al geverfd vóórdat je ze hebt gelijmd?
En hoe krijg je alle onderdelen exact op maat?
Ik werk voor mijn doen erg nauwkeurig, maar ik merk toch dat, als alles bij elkaar komt, het toch een beetje gaat wringen. Een paar tienden kan de passing al geweld aandoen, en alle minieme afwijkingen tellen kennelijk bij elkaar op  :(
Of heb jij sommige onderdelen geplot?
Het is en blijft een indrukwekkend werk!  (y)
Ps. Uit welk draadje komen die foto's van jou? Ik heb al veel bruggendraadjes doorgenomen, maar deze heb ik kennelijk gemist.

Bye
Jan

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #64 Gepost op: 20 January 2015, 09:11:55 »
Ik heb die overigens al een paar maal in het 'echt' gezien.

Van plan om ook een brug te bouwen en de lullo die voor een van je inspiratiebronnen staat niet aangesproken? Kom op zeg! Wees welkom voor alle soorten informatie  (y) .

Ja, ik heb de zwarte onderdelen al voorgekleurd; gedompeld in verdund zwart. Toen laten drogen en ter plaatse van de verbindingen schoongeschuurd.
Ik heb, net als jij de hele brug in onderdelen in de compu getekend, maar helemaal niks gesnijplotterd. Ik ben echter vanwege de andersoortige constructie van de brug anders tewerk gegaan. Ik heb eerst alle hangstaven ( die zwarte dingen) gebouwd, toen van steeds 2 staven en nog wat spul een portaal gebouwd (zeg maar de dwarsdoorsnede) en vervolgens al die portalen om een balk geschoven met een buitenmaat gelijk aan de binnenmaat van de brug (als kralen aan een ketting). Immers; de boven- en onderzijde kunnen hoger en lager zijn dan een denkbeeldige horizontaal, maar de binnendoorsnede is steeds gelijk. Toen ik de portalen op afstand gesteld had, hoefde ik ze 'alleen maar' met elkaar te verbinden. De balk zorgt ervoor dat het eindresultaat zo goed als recht wordt, niet tordeert of krom wordt. Een beetje schevigheid krijg je altijd, maar in de schaal van de brug valt dat niet op.

kijk maar; was en halfwas...  ;)

Ik raad je dan ook aan om niet altijd de onderdelen pas te maken, op de maar die het zou moeten zijn, maar een beetje overlengte aan te houden. Het hebben van een referentie die absoluut recht is ( zoals mijn balk aan de binnenzijde) is wel aan te raden.

En inderdaad, dit komt niet van een openbaar forum.

PS: Mag er eens Oud Hollandsch stoomgeweld over deze brug of heb je m al vastgeprikt in de jaren 50?
Ik ben nogal gecharmeerd van het stationsgebouwtje van de oude Halte Baanhoek, maar dat stationnetje is al in 1935 opgeheven.
Als er tussen 1935 en 1950 niet al te veel gebeurd is op deze plek (muv de A15) kun je m natuurlijk anno 1935 bouwen en niks aan details wijzigen...
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 09:31:33 door Gert Arkema »
groet Gert

Jan Bouwman

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 20 January 2015, 10:34:52 »
@ Gert
Moet je in de drukte maar precies weten wie die lullo is ...  ;)
De laatste keer dat ik je brug zag was in Amersfoort bij 175 jr spoor, en toen had ik nog geen idee om zelf een brug te bouwen....
Maar wees gerust, ik ben nog niet klaar met vragen  8)

Ah, hulpconstructies. Altijd goed, ben ik ook van!
Mijn probleempje is dat de oorspronkelijke constructie niet is gebaseerd op portalen. De verticale balken zijn geintegreerd in de langsliggers, en dat is goed te zien. Hiermee smokkelen verstoort het beeld, denk ik.
Het probleem is niet groot hoor, meer een 'tegenvaller', omdat ik echt zo nauwkeurig mogelijk heb gewerkt.
Daarom gebruik ik ook geen potlood (meer) voor het aftekenen, maar een kraspen met metalen lineaal, en altijd precies in het hoekje krassen, en ik meet met een schuifmaat, altijd op de tiende mm.
Dat verven vooraf gaat niet meer lukken (ik ben ook veel te ongeduldig... Dit is mijn eerste eigenbouwsel), maar.... Ik moet nog zo'n brug maken  (y)

De brug die ik namaak is van 18-zoveel en er bestaat een plaatje waarbij 'oud hollandsch stoomgeweld' als proefbelasting dient. Dus ...
Maar ik maak deze brug ook voor een tafereel in een bnls modulebak, en die scene doet de historie dus wel wat geweld aan.
Ik zal eens kijken of ik de brug demontabel kan maken zodat hij op meerdere plaatsen kan worden gebruikt.
Aan de brug zelf is volgens mijn gegevens niets gewijzigd tot aan het eind van WO-II. Daarna begon de 'modernisering'... :-\

We houden contact!

Bye
Jan

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #66 Gepost op: 20 January 2015, 10:49:08 »
In Amersfoort ben ik niet alle dagen geweest dus je kunt me gemist hebben. En als er rond O'beek en Rhenen mannen met zwarte shirts en blauwe muizen rondzwerven kun je hen altijd vragen. En voor andere vragen; kom maar op!

Ik zag later in de 3D dinges dat deze brug zich inderdaad niet leent voor een balk; de binnenzijde is voorzien van diagonalen, dus dat gaat niet lukken. Dan kun je veel plezier hebben aan een bouwdok aan de buitenkant; twee platen MDF van ruim de lengte en de breedte van de brug, met de lange zijde precies haaks aanelkaar geeft je een soort lange haak om de totale brug te controleren op schevigheid enzo. Je kunt m er ook even in te leggen en fixeren als je met werkzaamheden bezig bent die invloed hebben op de uiteindelijke haaksheid van de hele brug.

Hoe groot is het ding? Je kunt overwegen om in een (oud, kringloop-) cakeblik een bodempje dunne verf te gieten en de brug er zijde na zijde in onder te dompelen. Hoeft ook geen modelbouwverf te zijn, als het flink verdund is dan steekt het minder nauw. Als de verf maar hecht op plastic. Meerdere dunne lagen zullen de binnenzijden voldoende zwart maken zonder de details toe te dekken.

Umm, in welk opzicht wijkt de BNLS-module af van de werkelijkheid anno 1935? Stationsgebouw is al goed, dus de basis anno 1935 hoeft de zaak geen geweld aan te doen, als je maar niet met 1950-bovenleiding ofzo bezig gaat.

Gr Gert
groet Gert

Jan Bouwman

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 20 January 2015, 12:30:34 »
Ja, ik ga bij de volgende brug maar eens een bouwdok maken. Ook weer een leuke uitdaging!

Een koekblik, ja! Eens kijken of dat gaat. Of een oud bakblik. Als het maar diep genoeg is voor een zijkant.

De afwijking in het tijdperk is maar een paar jaar: RW15 is van 1939 en halte Baanhoek is in 1935 opgeheven. Maar pas afgebroken ergens in de oorlog denk ik. Ik heb een luchtfoto uit 1942 waar je zoiets als het afbraakterrein op kunt zien.

Geen bovenleiding, nee. Die kwam daar pas veeeel later. In de jaren 80 of zelfs 90 als ik het goed heb. Niet van belang voor mijn bakkie.

Bye
Jan

Lijster

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 20 January 2015, 13:16:45 »
Flink in de weer geweest, Jan!

Het gaat nu toch echt wat lijken en begint er als een spectaculair ding uit te zien. Wat moet dat wel niet worden als er straks twee naast elkaar liggen?

Ik blijf je vorderingen op de voet volgen want ook in mijn plan komt een forse brug voor....

Gr.
Ed

zonder probleem heb je geen oplossing nodig

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #69 Gepost op: 20 January 2015, 18:32:52 »
Laat je die snelweg toch gewoon weg  :P
Lekker OHMB bouwen das veul mooier (y)

Jan Bouwman

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 20 January 2015, 19:02:06 »
@roadster36
Mooi is dat zeker!
Eerst wat ervaring opdoen  :D

Bye
Jan

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 20 January 2015, 19:52:46 »
Mooi stukje Baanhoek Jan  (y)
Mvh Steef

Jan Bouwman

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 21 January 2015, 15:03:14 »
Allemaal weer bedankt voor de stimulerende opmerkingen!

De vorige keer was ik gebleven bij de windverbanden.
Bij de werkelijke brug zijn deze eenvoudig uitgevoerd, er komen geen grote krachten op, ze zijn er voornamelijk om spatkrachten op te vangen en naar de steunpunten te geleiden.
En natuurlijk om de windbelasting van de zijkanten op te vangen.
Het verband wordt gevormd door eenvoudige strippen en hoeklijnen, die via schetsplaten aan de kolommen en dwarsliggers zijn verbonden.
De constructie heb ik nagenoeg identiek aan de werkelijkheid uitgevoerd.
De schetsplaten in het midden zijn mbv hoeklijnen aan de kolommen verbonden, de platen op de onderste hoeken direct aan de lijven van de dwarsprofielen.
In de bovenste hoeken heb ik een een soort van oplegstoel gemaakt waar de plaat onderdeel van uitmaakt.

Hierboven de 'massaproductie' van de schetsplaten, hieronder de schetsplaten in gemonteerde toestand.

De knooppunten beginnen er indrukwekkend uit te zien!

en je kunt nu ook niet meer dwars door de brug heenkijken :)

Het aanbrengen van de verbanden gaat redelijk simpel en de ruimte tussen de profielen was gelukkig groot genoeg om aan de binnenkant de nieuwe profielen aan te brengen.
Toch diende zich nog een kleine uitdaging aan, nl. het aanbrengen van de railgeleidebalken.
Deze lopen precies onder de rails in lengterichting van de brug.
Ze zijn van geringere hoogte dan de dwarsprofielen en moeten daar tussen worden aangebracht.
Maar dan wel zo dat de bovenkant van de flenzen gelijk lopen en dat de krachten netjes worden afgedragen.
Dat vereist een beetje knutselwerk aan de uiteinden van de profielen...

De brug nu constructief gereed.
De onder- en bovenflens breng ik pas aan als de brug in de verf staat.
Nu het uur der waarheid: kan de brug ook enig gewicht dragen?

Yep! Geen probleem.
De bankschroef weegt 1,7 kg en de brug geeft geen krimp!
Hij is gewoon te sterk. :)

Ik ga nu nog zo'n brug maken voor het tweede spoor, maar daar zal ik jullie niet stap voor stap mee vermoeien.
Ik kom weer met de volgende post wanneer ik de pijler en het landhoofd ga maken.

Tot dan

Bye
Jan

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #73 Gepost op: 21 January 2015, 16:17:29 »
Hoed opzetten!

Steek ik er een veer in.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jan Bouwman

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 05 February 2015, 10:58:31 »
@ Hendrik Jan: zenkjoe

Hallo allemaal

Zoals verwacht weinig nieuws te melden, gewoon doorgegaan met bouwen.
Toch even een korte update.
De tweede brug is ook af. Nou ja, af is die nog niet echt. Maar voor het allergrootste deel zit die toch in elkaar.
Eerst zoveel mogelijk onderdelen uitgesneden en daarna is het in elkaar zetten redelijk eenvoudig. Ik had er tenslotte al eens eerder een gemaakt :)

De tweede brug zit, zoals verwacht, net iets strakker in de maat. Dank zij de tip van Gert heb ik de onderdelen iets te groot uitgesneden en daarna blijven schuren en vijlen tot de onderdelen spanningsloos passen.
Dan krijg je geen wringing en blijft de brug tot het eind van de montage lekker strak.
Wel oppassen dat je niet te lang doorgaat met vijlen, anders worden ze weer te klein, en dat is ook niet de bedoeling :)
Ook wat hulpconstructies gemaakt om de repeterende maten gelijk te houden en de hoeken haaks waar nodig.

Ondertussen heb ik nog een tweede bruggetje gemaakt, dat is de brug waarmee de A15 wordt overgestoken.
Deze is iets eenvoudiger, maar ook wel weer een uitdaging om de krachten netjes af te leiden.
Hier komen er ook twee van, vanwege de noodzaak van dubbelspoor. Maar eerst mijn styreen voorraad aanvullen :)

Ik maak expres geen dubbelspoor bruggen maar steeds twee losse, omdat er in werkelijkheid daar nooit een dubbelspoor is geweest. Nu nog niet trouwens.
Door twee enkelspoorsbruggen te maken blijft m.i. de herkenbaarheid wat hoger.

Ik ga me nu toeleggen op het verven van de bruggen en ik ga eens proberen of ik de pijlers en landhoofden kan maken.
Ik heb daarvoor al wat hardschuim en DAS-klei ingeslagen.

(O ja, stiekem al geprobeerd een boompje te maken... Alle begin is moeilijk)

Tot de volgende keer.

Happy modelling
Jan.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2015, 11:07:29 door Jan Bouwman »