Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 12:26:05
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:24:08
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:03:20
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
henk
Vandaag
om 11:55:23
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 11:26:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:23:56
EifelBurgenBahn
door
meino
Vandaag
om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 10:52:16
Rails roestig verven
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:12:38
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 09:48:41
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen
door
AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen
door
defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Handregelaar aan IB Basic
door
laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje
door
Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
KNed
20 June 2025, 16:41:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
9
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains" (gelezen 46052 keer)
Lijster
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
«
Reactie #75 Gepost op:
05 February 2015, 18:39:43 »
Flink in de weer geweest, Bouwman. Dreigt gewoon een productiebedrijf te worden. Gaat zeker een spectaculair beeld geven. Mocht je straks niets meer te doen hebben, dan kun je altijd nog bruggenwachter op je eigen module worden.
Let wel op dat mannetje bij die knotwilg, die staat met zijn handen in de zak. Dat schiet niet op met knotten zo!
Gr.
Ed
«
Laatst bewerkt op: 05 February 2015, 18:42:44 door Lijster
»
zonder probleem heb je geen oplossing nodig
Marc tramt
«
Reactie #76 Gepost op:
05 February 2015, 22:00:56 »
Vorm van de wilgen is goed, ik denk alleen dat ze te groot zijn. Meestal zijn ze vanaf de grond of met een klein laddertje te knotten.
No dress rehearsel, this is our life.
Jan Bouwman
Onshape Modelspoor Groep
«
Reactie #77 Gepost op:
05 February 2015, 23:34:34 »
@ Marc tramt
Jaaa... Daar twijfel ik ook aan. Daarom had ik dat mannetje erbij gezet.
Maar ik weet ook dat in model de bomen vaak veel te klein worden gemaakt.
Je hebt gelijk dat knotwilgen gemakkelijk te knotten moeten moeten zijn, maar mijn tijdperk is ongeveer 1939... Toen waren de laagstam fruitbomen ook nog niet uitgevonden
Ik zal toch eens een kleinere maken, kijken hoe die er uit ziet, dit was nog maar een probeersel.
Het is trouwens wel leuk om te zien dat je handen iets kunnen maken dat zich in je hoofd bevindt
@ ed
Tja dat mannetje met z'n handen in z'n zakken... Hij fluisterde me in dat hij ze warm moest houden... Hij moest nog iets typen of zo...
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...
Mijn bouwdraadje:
In the Dutch Mountains
Martin Welberg
FYA !!!
OO. Organisatie OntraXS!
«
Reactie #78 Gepost op:
06 February 2015, 00:36:59 »
Knotwilgen zijn dus mooi voor schaal 0...
Citaat
Een knotwilg is een wilg die enkele jaren na te zijn geplant op circa 2 m hoogte werd afgezaagd.
Ietsie meer al je Preiserke..
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Jan Bouwman
Onshape Modelspoor Groep
«
Reactie #79 Gepost op:
06 February 2015, 08:59:54 »
OK, terug naar de kleitafel ...
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...
Mijn bouwdraadje:
In the Dutch Mountains
Jan Bouwman
Onshape Modelspoor Groep
«
Reactie #80 Gepost op:
10 February 2015, 20:19:47 »
Hallo allemaal
Zo, dat is wel hééél wat anders dan 'creatief met styreen', dat hakken in blokken schuim en kleien.
Ik wilde voor de peilers, ivm. het gewicht, gebruik maken van een kern van blauwplaat. Helaas, in geen enkele bouwmarkt bij mij in de buurt vinden. Wel iets anders dat er op leek, nl. Q-board bij de Hornbach.
Is alleen een beetje... roze.. Nou ja, niemand die dat uiteindelijk meer ziet.
Het is een soort van sandwich plaat met aan beide kanten een harde toplaag gewapend met glasvezel. Ziet er eng en hard uit...
Maar deze plaat blijkt wonderwel te bewerken te zijn.
Het is goed te zagen mbv een zgn. Japanse zaag, maar ook met een gewone houtzaag. Goed scherp en je vliegt er doorheen!
De plaat die ik heb gekocht is 5 cm dik, dus grotere (hogere) objecten zal ik moeten stapelen.
Het verlijmen van de harde zijden leek mij geen goed idee, want die zijn niet echt vlak te noemen.
Ik heb dus geprobeerd om de toplaag te verwijderen. Ook dat ging boven verwachting en je houdt een gladde kant van puur schuim over die het best te lijmen blijkt met montagekit. Dunnere lijmsoorten worden nogal opgezogen door het poreuze schuim.
en de losgesneden toplaag:
O ja, als je de plaat zaagt krijg je wel wat zaagsel, maar dat is absoluut niet statisch en redelijk grof van aard. Het laat zich makkelijk opzuigen. En het stuift niet, dus ook geen fijn stof in de hobbyruimte.
De peilers bestaan uit conisch gevormde metselwerken waar de brugdelen opgelegd zijn.
Mijn voorgestelde werkwijze is: maak de kern van hardschuim, bekleed die met (DAS-)klei en vorm daarin de stenen.
Ik heb eerst maar eens een proefstukje gemaakt om te kijken of dat idee werkbaar was.
En jawel hoor, maar wel wat aandachtspuntjes:
Het werk het makkelijkst als je eerst een lapje klei van een precieze dikte uitrolt. Ik heb voor een dikte van 2 mm gekozen.
Dat gaat prima wanneer je de klei tussen twee profielen van de juiste dikte uitrolt.
Als je dan dat lapje om de kern wilt vouwen lukt dat eigenlijk niet... Maar wel als je eerst wat (hout)lijm aanbrengt. Dan gaat het goed.
Tot een bepaald formaat. Dan is dit niet meer hanteerbaar.
Maar gebleken is, dat je dit 'plakwerk' ook goed in gedeelten kan doen, waarbij je de delen eerst laat drogen voordat je verder gaat met de volgende delen. De aansluitingen kunnen later gladgeschuurd worden, als dat nodig is.
Ik had twee methoden op het oog om de steentjes te maken: door een profieltje te drukken in de nog natte klei, of eerst de klei te laten drogen en daarna in de droge klei de naden te krassen.
De natte-klei-methode bleek goed te bevallen, temeer omdat ik de oppervlakte van de stenen ook direct opgeruwd heb om ruw gehakte natuurstenen blokken te imiteren.
Op deze wijze heb ik dus de echte modelpeiler gemaakt.
Na ca. 24 uur drogen kon ik de boven en onderkant goed gladvijlen en heb ik het randprofiel met een dremel aangebracht. Dat gaf wel wat stof.
en afgewerkt (maar nog ongeverfd):
De stenen zijn inderdaad ongeveer zo groot, het lijken mij gehakte natuurstenen blokken.
Ik voeg hierbij een linkje in naar een foto op de website historie-fotoarchief.sliedrecht.nl zodat de originele brug ook eens in beeld komt.
(Als dat niet mag, dan hoor ik het wel, dan haal ik hem direct weg).
Tot de volgende keer.
Bye
Jan
«
Laatst bewerkt op: 10 February 2015, 20:22:50 door Jan Bouwman
»
Mijn bouwdraadje:
In the Dutch Mountains
Martin Welberg
FYA !!!
OO. Organisatie OntraXS!
«
Reactie #81 Gepost op:
10 February 2015, 20:48:44 »
Is goed te lijmen met PU lijm (bruislijm) een zijde lijm de andere iets vochtig maken...lekker snel (wel effe een gewicht erop)
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Jan Bouwman
Onshape Modelspoor Groep
«
Reactie #82 Gepost op:
10 February 2015, 20:54:13 »
@ Martin
Ok, ga ik ook eens proberen. Ik heb nu vier verschillende soorten geprobeerd (montagekit, bison kit, houtlijm en alleslijm), maar de dunne lijmen werken hiervoor niet lekker, de lijmvlakken zijn veel te snel droog.
Ik ga ook eens een flesje van die bruislijm kopen. Die is vast wel voor meerdere doeleinden geschikt, zo te lezen.
Bedankt voor de tip.
Jan
«
Laatst bewerkt op: 10 February 2015, 23:26:44 door Jan Bouwman. Reden: 2x dezelfde lijm genoemd
»
Mijn bouwdraadje:
In the Dutch Mountains
Tjalling
«
Reactie #83 Gepost op:
10 February 2015, 21:44:32 »
Hoi Jan,
Die stenen zijn goed gelukt!
Hoe heb je die structuur gemaakt in de stenen zelf?
Groet,
Tjalling
modulebaan.nl
Jan Bouwman
Onshape Modelspoor Groep
«
Reactie #84 Gepost op:
10 February 2015, 21:59:30 »
@Tjalling
Bedankt voor het compliment
Ik heb de horizontale en verticale groeven in de nog zachte klei gedrukt met een styreen stripje van 1 mm dik.
Tussen die groeven bolt de klei dan wat op.
Dat bolle gedeelte bewerk ik dan met een kleine schroevendraaier. Je drukt daarmee een soort van spijkerschrift in de klei (misschien is het wel een boodschap, weet je veel
). Ik let er daarbij wel op dat het patroon niet te regelmatig wordt.
Zijn de putjes te diep, dan strijk ik de steen met m'n vinger voorzichtig een beetje glad.
That's it.
O ja, dit moet wel redelijk snel gebeuren, want na verloop van tijd wordt de klei leerachtig, en dan krijg je de putjes er niet zo natuurlijk meer in.
Ik heb dat bij de grote peiler al zo ervaren!
Bye
Jan
Mijn bouwdraadje:
In the Dutch Mountains
guest7822
Gast
«
Reactie #85 Gepost op:
10 February 2015, 22:08:53 »
Hoi Jan, bij 'mijn' Hornbach hebben ze gele 'blauwe' plaat, zonder die toplaag. Staat ook in de afhaal afdeling buiten, in 20, 30 en 50 mm dik. Wordt wel wat zo!
Jan Bouwman
Onshape Modelspoor Groep
«
Reactie #86 Gepost op:
10 February 2015, 22:25:27 »
@ Walter
Ach, bij mij keken de medewerkers erg glazig bij de woorden Blauwplaat, XPS, hardschuim, etc.
Dat Q-board was het enige wat ik kon vinden en wat per losse plaat van 120 x 60 cm. verkocht werd.
Maar bij de groothandel is het nog wel te verkrijgen heb ik vernomen.
Dit lukt ook wel aardig, dus ik maak mijn plaat maar op
Bye
Jan
Mijn bouwdraadje:
In the Dutch Mountains
Lijster
«
Reactie #87 Gepost op:
12 February 2015, 15:24:39 »
Mooi resultaat, Jan!
Er komt een dag dat ik ook peilers moet bouwen en dan is je ervaring natuurlijk handig om te gebruiken. Maar dan moet ik wel alles goed kunnen brijpen en er is één ding in je verhaal dat ik niet begrijp.
Je schrijft dat je de klei lapjes er in gedeelten op plakt, waarbij je wacht (droogtijd) tussen die delen. Verder in je verhaal schrijf je dat je de structuur aanbrengt door in de nog natte klei een profieltje te drukken. Maar die klei is dan toch al droog, want je had droogtijd genomen.
Kun je hier iets meer helderheid over geven.
Groeten,
Ed
zonder probleem heb je geen oplossing nodig
Jan Bouwman
Onshape Modelspoor Groep
«
Reactie #88 Gepost op:
12 February 2015, 16:10:52 »
Ha Ed
Een gevalletje 'voortschrijdend inzicht'. Nog niet echt uitgevoerd. Maar het idee is: eerste deel klei aanbrengen, stenen indrukken, dan laten drogen. Na drogen: tweede deel klei aanbrengen tegen het eerste aan, stenen erin drukken en weer laten drogen.
Wel ervoor zorgen dat je bij de overgang 'oud-'nieuw' de stenen netjes laat aansluiten.
Moet lukken.
Bye
Jan
Ps. Nu ik mijn vorige verhaaltje teruglees moet ik zeggen dat het op dat punt inderdaad niet helemaal duidelijk is.
Mijn bouwdraadje:
In the Dutch Mountains
Jan Bouwman
Onshape Modelspoor Groep
«
Reactie #89 Gepost op:
25 February 2015, 14:23:11 »
Hallo allemaal
Weer iets geheel anders!
Doordat ik al wat componenten heb gemaakt die bepalend zijn voor de hoogte van het tafereel, kan ik de positie van de bodem van de bak definitief bepalen.
Deze heb ik vastgelegd op 180 mm onder BS.
Nu kan ik de bak in elkaar zetten!
En dat is gelukt!
Dankzij het sublieme zaagwerk van Martin (Milocomarty) was dat een klusje dat goed te doen was.
Maar omdat ik een bak met afwijkende maten heb, moest ik wel een paar gaten zelf boren.
Bij de meeste gaten ging dat goed, maar een paar moest ik toch overdoen...
Meten is weten, drie keer meten is zeker weten...
De blackboxen zijn ook klaar, maar die hang ik er nog niet aan omdat ik nog even wil nadenken over een alternatieve verbindingsmethode van de BB aan de bak. In mijn situatie zouden nl. de slagmoeren in het zicht komen. Dat is overigens ook al door Martin gesignaleerd.
Alles blijkt prima te passen, alleen heb ik niet echt zekerheid over de verbindingsgaten in de BB die straks op dezelfde positie moeten zitten als die van mijn buurman.
Ze zijn voorgeboord en ik heb ze met 'de korte kant onder' gemonteerd zoals in een post ergens op dit forum vermeld, dus op hoop van zegen dan maar.
Een ander puntje waar ik nog wat vraagtekens bij zet is het balkje waarmee de verbindingsplaat (afdekpaneel) aan de BB's wordt bevestigd.
Volgens een uitgebreide en duidelijke beschrijving van Paul Bender moet dit balkje tegen de verbindingsplaat aan gelijmd worden, waarna het geheel via gaten in het balkje en in de bodem van de BB's met bouten en slagmoeren aan elkaar verbonden gaat worden.
De slagmoeren zitten hierbij, zoals in de beschrijving vermeld, aan de bovenkant van het balkje.
Dat heb ik maar precies zo gemaakt omdat ik anders in de knoop kom met mijn buren, maar prettig lijkt me dit niet:
1) de verbindingsplaat zit uitsluitend dmv een lijmverbinding aan het balkje vast. Is dat sterk genoeg?
2) De slagmoeren zitten aan de bovenkant van het balkje. Dus moet de bout van onderaf worden ingedraaid. Is dat handig? Kun je daar makkelijk bij?
3) De gaten zitten voorgeboord in het balkje, maar het balkje is zo smal dat de bijgeleverde ring te groot is. Ik heb daar nu een stukje vanaf gevijld om hem passend te maken.
Maar goed, het zit en er zal al wel wat ervaring mee opgedaan zijn die mijn zorgen kunnen wegnemen.
Al met al een aardig stukje werk dat eigenlijk best soepel is verlopen.
Tot de volgende keer maar weer.
Bye
Jan
Mijn bouwdraadje:
In the Dutch Mountains
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8