Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

6 en 7 september terug naar toen door Syb030
Vandaag om 19:47:08
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 19:37:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 19:26:41
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
  

Auteur Topic: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"  (gelezen 47037 keer)

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #45 Gepost op: 08 January 2015, 17:01:24 »
Daar sluit ik me helemaal bij aan ..... (y)

Jeffrey

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #46 Gepost op: 08 January 2015, 17:12:59 »
Dit ziet er heel erg indrukwekkend uit  (y)

Heb je er al over gedacht hoe je de binnenkant van de constructie gaat schilderen? Het is niet iets waar ik nu een pasklare oplossing voor weet, maar bij mijn kasteel was ik te laat, waardoor er stukjes wit zichtbaar blijven waar ik niet meer bij kan met een penseel.  ::)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Onshape Modelspoor Groep
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #47 Gepost op: 08 January 2015, 17:22:52 »
Dank julie wel!

@Tjalling
Oei, dat is iets waar ik nog niet aan gedacht heb. Teveel met de constructie zelf bezig, denk ik.
Punt is, dat ik hier al mee te maken krijg met het eerste object, het kolommetje.
Zou een dompelbad iets zijn?
Ik probeer wel wat, bedankt voor de opmerking!
Bye
Jan

« Laatst bewerkt op: 08 January 2015, 17:49:43 door Jan Bouwman »
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9416
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #48 Gepost op: 08 January 2015, 17:24:22 »
Airbrushen...anders met washes..

Lijster

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #49 Gepost op: 09 January 2015, 22:45:43 »
Niet gering Jan! Petje af!

Uiteraard blijf ik je werkzaamheden met grote belangstelling volgen, want bij mij staat er ook een flinke brug op het programma.


Gr.
Ed
zonder probleem heb je geen oplossing nodig

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #50 Gepost op: 10 January 2015, 05:57:04 »
Indrukwekkend mooi. Wat een mammoet taak zeg ......

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #51 Gepost op: 10 January 2015, 14:15:56 »
KNAP! m'n gelukwensen!
Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #52 Gepost op: 10 January 2015, 19:14:37 »
 (y) (y) (y)

fraai werk hoor,
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Onshape Modelspoor Groep
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #53 Gepost op: 19 January 2015, 11:44:15 »
Zo, even flink doorgeknutseld en nu is ook de tweede zijwand klaar.




Tijdens dit productiewerk heb ik nagedacht over de methode van verbinden van deze twee zijkanten op een zodanige manier dat de krachten netjes worden doorgeleid zonder dat de boel in elkaar stort...
Zoals al eerder in dit draadje vermeld bestaat de constructie van de oorspronkelijke brug niet uit portalen die later aan elkaar verbonden zijn (met portalen krijg je de stevigheid uit het portaal zelf).
Aan de referentiefoto's te zien bestaat de verbinding tussen de twee zijkanten uit een op een stoel opgelegde I-balk.
Bij een geklonken oplossing kan dit goed werken, maar bij een gelijmde verbinding heb ik zo mijn twijfels. Het lijmoppervlak wordt op schaal nl. tamelijk klein. En juist via deze verbindingen wordt het gewicht van de trein overgebracht op de zijwanden. Een niet geheel onbelangrijke verbinding dus.
Ik heb eerst gedacht om het lijmoppervlak te vergroten door het aanbrengen van twee hoekprofielen tussen de I-balk en het lijf van de hoofdligger.
Op deze manier dus:



Maar bij nader inzien leken mij deze oppervlakten ook nog te klein.
Ik kon het natuurlijk proberen te vinden in de oplegstoelen, maar dat zou toch wel lastig te monteren zijn.
Ik heb het nu anders opgelost:
Ik heb in het lijf van de hoofdliggers een sleufje gemaakt en de I-balken zo gemaakt dat er aan de uiteinden een neusje zit dat precies in het sleufje past.
Zo kunnen de krachten netjes worden afgevoerd.



en het resultaat van een half-uurtje productie draaien:



Tussen twee haakjes: Om de productie makkelijk te maken en de maatvoering consistent heb ik twee hulpstukjes gemaakt.



Een stukje I-balk met een neusje en een plaatje met een sleufje.  Het I-balkje gebruik ik om de passing van de sleuven in de zijwanden te controleren, en het plaatje -- met de dikte van het lijf van de hoofdligger met een sleuf er in (1 mm plaatdikte in dit geval) -- gebruik ik om de lengtes van de neuzen aan de I-balken precies op maat te maken.
Ik snij de neuzen nl. iets groter dan nodig, steek ze dan door het hulpstukje en vijl/schuur het overschot aan de achterkant van het hulpstukje weg. Wat je dan overhoudt is een neusje van precies 1 mm lang.



Dankzij de 'neusje-sleufje' methode is de dwarskracht prima over te brengen op de hoofdliggers, zonder te hoeven rekenen op een misschien niet zo'n goede lijmverbinding.
De lijmverbinding is er nu alleen nog maar voor om de boel bij elkaar te houden, niet om relatief grote krachten over te brengen.
Daarbij is de constructie ook nog eens onzichtbaar, zodat een kniesoor (ikzelf) niet kan zeggen dat het model teveel van het prototype afwijkt.

Ik heb nu ook genoeg ruimte om de verbinding tussen de zijkanten te maken.
Eerst de I-balkjes aan de ene zijkant gemonteerd, daarna stuk voor stuk de I-balkjes in de andere zijkant vastgelijmd.



Nadat de I-balken op deze manier zijn aangebracht heb ik de verbinding nog wat sterker gemaakt door in de hoeken alsnog de hoeklijntjes te plaatsen.



Nu is een stoel feitelijk overbodig, maar voor het gezicht zet ik die er (later) nog wel onder.
Ook hier hoef ik er nu niet op te letten dat die stoel dragend moet zijn.

Aan de onderkant heb ik de zijwanden aan elkaar verbonden dmv. een T-profiel met hoeklijntjes. Hier geen 'neusjes en sleufjes', want (grote) dwarskrachten komen hier niet.

Ah, de brug begint smoel te krijgen!
Voor het eerst opgelegd en vrijdragend:



De kenner (…) herkent de houten oplegstukjes... :)

Ik ga me nu bezig houden met de windverbanden.
Tot de volgende keer maar weer!

Bye
Jan

Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #54 Gepost op: 19 January 2015, 12:53:57 »
Herkent!  ;D

Mooie brug Jan! Wordt een toppertje!

Gr.

Edsko

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #55 Gepost op: 19 January 2015, 13:51:41 »
Klasse werk!

Groet,
Chris

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #56 Gepost op: 19 January 2015, 14:28:18 »
Hele mooie Brug!  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #57 Gepost op: 19 January 2015, 16:00:50 »
Ja stoer! Mooi ding op zich en mooi nagebouwd. Kan ie ook wat gewicht hebben? Kan er een loc op zonder dat hij slap wordt? Ik op de beide bruggen van mij destijds als proef een pot zand van 500 gram in het midden er op geplaatst, als het goed is geeft die van jou ook geen ( weinig, < 1 mm) krimp.
Brugdek heb ik apart gemaakt, bedraad, geschilderd, ingeschoven en vastgeschroefd, dan kun je ook het 'ijzeren' gedeelte ineens met de airbrush van binnen en buiten in dezelfde kleur spuiten zonder dat er iets in de weg zit.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Onshape Modelspoor Groep
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #58 Gepost op: 19 January 2015, 16:21:29 »
Heren, hartelijk dank voor de complimenten!
Het is ook erg leuk om te doen!

@Gert
Jazeker, ik heb er voorzichtig een stukje rails met een oude flm. loc opgezet en een uurtje laten staan. Geen zichtbare vervorming.
De originele brug had geen brugdek, voor zover ik kan achterhalen. Wat ik zie is dat er twee I-profielen tussen de dwarsbalkjes zijn aangebracht waarop direct de railstoelen zitten. Maar het kan zijn dat vóór het opblazen er diverse zaken zijn verwijderd, want ik zie op de foto's ook nergens railstaven tussen het puin.
De genoemde foto's staan op Het Utrecht Archief en ik neem aan dat daar copyright op zit. 😊

Herstel: ik zit net nog eens in mijn foto's te kijken en ik zie toch bij een vooroorlogse foto een soort van brugdek. Geen details, maar daar kom ik wel achter. Ik ga dat aanbrengen op jouw manier. Bedankt voor de tip.
Bye
Jan
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 16:36:39 door Jan Bouwman »
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "In the Dutch Mountains"
« Reactie #59 Gepost op: 19 January 2015, 17:12:12 »
 :o
Dat is snel!
Moet ik me nu zorgen maken om je sociale leven? ;)
Ziet er prachtig uit.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly