Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 08:58:37
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 08:57:09
Hulp gezocht omgeving Drachten door spoorijzer
Vandaag om 08:53:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Rangeren met een pec door Dpc Fo
Vandaag om 07:20:16
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 06:57:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
  

Auteur Topic: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan  (gelezen 11726 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2014, 10:27:59 »
Een tijd terug heb ik een deel van mijn analoge materieel omgebouwd voor constante verlichting. Dit is alleen toe te passen bij locs en treinstellen die een stroomafnemer hebben. Heb namelijk gebruik gemaakt van ouderwetse systeem om twee treinen onafhankelijk op het zelfde spoor analoog te laten rijden (met twee trafo's) waarbij de spanning voor de verlichting via de bovenleiding en een van de spoorstaven loopt en de rijspanning via beide spoorstaven. Volgens mij een van de meest eenvoudige oplossingen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #16 Gepost op: 30 December 2014, 11:39:42 »
Het is alleen zo'n lullig gezicht om een panthograaf op een BR50 te zetten ....
Groet, Ronald.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #17 Gepost op: 30 December 2014, 14:22:44 »
...maar een smalspoor Hohenzollern 2-assige tenderloc en meen ik ook een normaalsporige "Tigerli" zijn ooit met een pantograaf uitgerust geweest!

Gr, Rob

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #18 Gepost op: 30 December 2014, 14:29:55 »
Citaat
Elex had trouwens ook een artikel 'HF-verlichting: natuurgetrouwe verlichting voor de modeltrein'.
Dat artikel kan ik me nog herinneren want dat heb ik ergens rond 1977 gebouwd. Is in mijn optiek een prachtige manier om constante verlichting in de wagons en loks te maken, ongeacht of de trein rijdt of stilstaat. De vraag is: Hoe kom je aan dat betreffende artikel?
Groet Frits

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #19 Gepost op: 30 December 2014, 15:14:07 »
...maar een smalspoor Hohenzollern 2-assige tenderloc en meen ik ook een normaalsporige "Tigerli" zijn ooit met een pantograaf uitgerust geweest!

Gr, Rob
Klopt:

Plaatje gelinkt van Schienenfahrzeuge.at

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #20 Gepost op: 30 December 2014, 15:20:22 »
Ik word hier misschien (waarschijnlijk  ::) ;D) volledig afgeknald, maar een optie is het gebruiken van Märklin (K-)rails. Daarop kun je ook 2-rail ("gelijkstroom" zo je wilt) rijden. Je kunt dan de verlichting voeden via de sleper. Het is een afweging of je dat wilt. Die puntcontacten zijn voor de purist minder fraai, maar misschien vind je dat minder erg omdat de technische mogelijkheden er wel groter door worden.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #21 Gepost op: 30 December 2014, 15:37:49 »
1200blauw, jij hebt meer lef dan ik !
Ik heb die gedachte nog gehad tijdens mijn BR50 post.
Nooit gedacht dat die post even zo goed nog een grappig plaatje opleveren zou :D
Groet, Ronald.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #22 Gepost op: 30 December 2014, 16:01:40 »
Henk: er is geen gigantische startstroom.

@ Jajo: het principeschema is goed, al zou een laadweerstand voor de goldcap en een diode tussen regelaar en goldcap geen overbodige luxe zijn.

en denk ik dat de laadstroom inderdaad best een probleem zou kunnen zijn (daarnaast vind de goldcap dat ook wat fijner)

@Henk en Menno, Er is inderdaad geen grote startstroom. Heb een jaar of wat geleden proeven genomen met een aantal 1F 5,5V Goldcaps, en toen bleek dat die Goldcaps 'zelfbegrenzend' waren, veroorzaakt door de hoge inwendige weerstand. Bij het aansluiten op de voeding liep er zeer kortstondig een laadstroom die op ongeveer 245 mA lag. Bij kortsluiten van de Goldcap bleek dat de ontlaadstroom niet boven de 205 mA kwam. Dus een voorschakelweerstand is bij de 1 uF typen niet nodig, tenzij je er een groot aantal op je digitale baan gebruikt.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

daki

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #23 Gepost op: 15 March 2018, 15:08:20 »
Als je de hoogfrequent unit al hebt.. hang dan tussen de geisioleerde lassen van de rails een condensator van pakweg 100 microfarad en je hebt overal op de rails verlichting Als je leds toepast moetje wel zorgen dat die beveilgd zijn met diode.
probeer het even uit op een stuk rail

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #24 Gepost op: 15 March 2018, 16:01:38 »
In mijn jeugd (opleiding mts, elektronica) ooit een 50kHZ sinus oscillator gebouwd. Rond 2 op-amps is dit makkelijk te realiseren. Hierna wat versterken en klaar. Wil er met een schrijffout wel fleizman op zetten ;D. Spoelen en een condensator om het geheel aan je gelijkstroom trafo te koppelen. Neem vooral geen bloksturing of een andere vorm van automatisering, want dan krijg je binnen de kortste keren een woud aan spoelen en condensatoren. Dit is ook de reden dat het daar bij gebeleven is en ik uiteindelijk met het HCC!m systeem ben gaan rijden (Hierbij zijn de spoelen en condensatoren op de eindtrappen ingebouwd).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #25 Gepost op: 15 March 2018, 16:04:43 »
Zal de topic starter echt na 4 jaar nog zoekende zijn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #26 Gepost op: 15 March 2018, 17:15:14 »
..... een condensator van pakweg 100 microfarad
Meen je dat nou? Weet je wel hoe dat er uit ziet? Want het mag geen elco zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #27 Gepost op: 15 March 2018, 20:44:13 »
@jerrytrein: Nee.
Tschuss Genossen