Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rangeren met een pec
door
j.ossebaar
Vandaag
om 21:17:31
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 21:16:48
Märklin 2025
door
henk
Vandaag
om 21:15:08
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 21:09:06
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
henk
Vandaag
om 21:08:53
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Duvel
Vandaag
om 20:40:07
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:32:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 20:31:25
NS 8100 in 0
door
rolfm
Vandaag
om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels
door
Frits C
Vandaag
om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers?
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 19:59:27
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
Vandaag
om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
Vandaag
om 18:43:56
Bauarbeiten im gange
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 17:59:44
Lasersnijder voor karton
door
Frits C
Vandaag
om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
Vandaag
om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Voske
Vandaag
om 16:37:31
De Projecten van RetroJack
door
741230
Vandaag
om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt
door
Ronald69
Vandaag
om 15:59:21
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
laurent
Vandaag
om 14:33:40
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
MOVisser
Vandaag
om 14:06:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan (gelezen 11753 keer)
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3312
Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Gepost op:
30 November 2014, 15:38:48 »
Tot ca. 1970 verkocht Fleischmann het 550 "prima lux" treinverlichtingssysteem. Ultra korte golf, moest aangesloten worden aan een normale treintafo met condensatoren en smoorspoelen.
Nu is dit wel erg ouderwets, maar wie weet is er iemand die dit nog heeft. Ik ben benieuwd of het de moeite waard is om op zoek te gaan bij bv ebay naar een set. Ik ben wel erg Fleischmann minded dus als er iemand is die hier (goede) ervaring mee heeft dan ga ik serieus op zoek. Maar info over een modernere versie voor het laten branden van binnenverlichting is ook welkom. Voordat ik het hele baanvak van ballast ga voorzien zou ik graag weten of ik nog extra aansluitingen moet gaan maken voor de constante binnenverlichting.
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 00:07:34 door Bert van Gelder. Reden: Titel, taalfoutje
»
Gelogd
Tschuss Genossen
Fritsprt
Offline
Berichten: 2611
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #1 Gepost op:
30 November 2014, 15:47:48 »
Kijk eens op de site van Klaas
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/
waarschijnlijk reageert hij zelf ook wel want hij kan je er alles over vertellen.
Gelogd
Groet Frits
JaJo
Offline
Berichten: 11132
Spoor-0 & Spoor-1
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #2 Gepost op:
30 November 2014, 17:22:35 »
Simpel maar effectief. Hier meer:
http://modeltreinbaan.nl/?p=1874
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Fritsprt
Offline
Berichten: 2611
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #3 Gepost op:
30 November 2014, 17:33:44 »
Beste Jaap, dit is een anti knipper schakeling. Als de railspanning weg is dan gaat het licht ook uit (zodra de C ontladen is)
Gelogd
Groet Frits
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26876
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #4 Gepost op:
30 November 2014, 19:34:40 »
Frits, kijk eens hoe groot die condensator is. Dat is een z.g. supercap, die houdt het wel even uit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Fritsprt
Offline
Berichten: 2611
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #5 Gepost op:
30 November 2014, 20:02:41 »
Je kan er ook een accu inleggen................volgens mij wilde de topic starter een wisselspanning op de rails zetten om zodoende de verlichting te voeden.
Gelogd
Groet Frits
henk
Online
Berichten: 22633
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #6 Gepost op:
30 November 2014, 20:26:47 »
Als je in ieder rijtuig een 1 farad goldcap zet, gaat er bij het inschakelen van de baan een fikse laadstroom lopen. Volgens mij meer dan de beveiliging van een doorsnee rijtrafo wenst te leveren.
Zogenaamde hoogfrequente treinverlichting is nog vrij lang geleverd. Klaas is volgens mij een jaar of tien geleden begonnen met een printje van Conrad. Maar ik ken nu geen fabrikanten meer. Schema's zullen er vast nog wel zijn te vinden.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26876
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #7 Gepost op:
30 November 2014, 23:47:56 »
Ik ben inderdaad begonnen met een bouwpakket van Conrad. Dat was een sinusoscillator met Wienbrug, als ik me goed herinner. Geen idee of ik het schema nog ergens heb. Ik heb die weg als vrij snel verlaten.
Het principe van de klassieke HF-verlichting is dat je de HF-spanning en de rijspanning als het ware op elkaar stapelt. Het idee van mijn systeem is dat je de HF-spanning en de rijspanning in de tijd achter elkaar zet. Er is dus óf HF-spanning, óf een rijpuls.
Wie er het fijne van wil weten, kijk op mijn website onder het hoofdstuk Permaloog.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Coen Burki
Offline
Berichten: 756
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #8 Gepost op:
01 December 2014, 09:15:10 »
Beste forumlezers,
Vroeger had je de fa. MEC uit Cuyk.
Van deze firma heb ik destijds een kit voor hoogfrequent spanning gebouwd. Deze firma is al lang geleden gestopt maar zijn hoogfrequent module is destijds uitgebreid besproken geweest in Railhobby.
Desgewenst wil ik wel tussen mijn oude Railhobby's gaan zoeken. Stuur eventueel maar een PB.
Groet,
Coen.
Gelogd
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3312
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #9 Gepost op:
01 December 2014, 09:29:22 »
Dag Klaas,
Ik zie dat ik een vrij ingewikkeld thema heb aangesneden. Ik had jouw post "permaloog" al eens gelezen maar dit reicht ueber meien Horizont.
Ik blijf zoeken naar dat Fleischmann system. En als het met dat Fleischmann system niet kan omdat het niet meer te verkrijgen is, dan rest mij 2 opties: owel status quo te accepteren, of met batterijen gaan werken hoewel ik dat wel erg simplistisch vind.
«
Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 22:32:27 door Bert van Gelder. Reden: Alleen spoort gerelateerde, en niet auteursrechtelijk beschermde afbeeldingen toegestaan
»
Gelogd
Tschuss Genossen
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2881
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #10 Gepost op:
01 December 2014, 09:36:27 »
Is dit misschien iets ? :
http://www.mondial-braemer.eu/epages/63982632.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63982632/Products/6000
Is nog altijd leverbaar voor analoge banen, en wellicht moderner dan wat Fleischmann ooit op de markt had.
Prima Lux werd in 1967 geintroduceerd; op elektronica-gebied is dat zowat de Middeleeuwen.
In diverse (elektronica-)hobbybladen zijn in de jaren '70 en '80 ook wel zelfbouw schakelingen voorgesteld. Op zich waren die niet zo moeilijk, en wellicht nog wel ergens op internet te vinden.
Kijk ook eens op
www.conrad.nl;
misschien hebben zij ook wel iets.
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 09:43:42 door MarcNL
»
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #11 Gepost op:
01 December 2014, 09:51:33 »
het getoonde schema is simpel en goedkoop, antiknipper en constante verlichtin ineen. Alleen is de verlichting pas constant vanaf ongeveer een volt of 6,5. Dat is 5 volt van de spanningsregelaar en een volt of 1,5 voor de gelijkrichter. Onder de 6,5 V volgt de regeling gewoon de baanspanning met dus een verlies door de regeling. Pas daarboven blijft hij mooi constant. Maar de loc start vaak bij een volt of 3,5 (4) en een hele goeie nog lager en dan heb je dus nog zwakkere verlichting.
Carel
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3312
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #12 Gepost op:
01 December 2014, 10:03:38 »
Dag Marc,
Dat is zeker iets! Ga ik onderzoeken. Bedankt voor de tip.
Gelogd
Tschuss Genossen
henk
Online
Berichten: 22633
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #13 Gepost op:
01 December 2014, 11:42:06 »
Citaat van: Carel Ruysink op 01 December 2014, 09:51:33
het getoonde schema is simpel en goedkoop, antiknipper en constante verlichtin ineen.
Maar hoeveel van die schakelingen kan je op een baan hebben voordat de beveiliging van de trafo bij het opstarten gaat protesteren? Het valt me ook op dat niet in een begrenzing van de laadstroom is voorzien.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Menno
Offline
Berichten: 3457
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
«
Reactie #14 Gepost op:
30 December 2014, 00:04:55 »
Wat mis ik? Waarom staat dit topic ineens bovenaan?
Nu ja, dan toch mijn bijdrage maar.
Henk: er is geen gigantische startstroom. Analoge treinen rijden alleen als de knop opengedraaid wordt. Het is dus geen digitaal systeem waar altijd spanning op de rails aanwezig is en waarbij dit inderdaad een probleem zou kunnen zijn.
@ Jajo: het principeschema is goed, al zou een laadweerstand voor de goldcap en een diode tussen regelaar en goldcap geen overbodige luxe zijn. De 78xx regelaars vinden het niet leuk als de uitgang boven de ingang 'getild' wordt en hoewel het analoge treinen betreft, is de weerstand van zo'n goldcap waanzinnig laag en denk ik dat de laadstroom inderdaad best een probleem zou kunnen zijn (daarnaast vind de goldcap dat ook wat fijner)
Elex had trouwens ook een artikel 'HF-verlichting: natuurgetrouwe verlichting voor de modeltrein'. Zal wel op hetzelfde idee gebaseerd zijn, want er ging een wisselspanning met een frequentie van een kHz of 32 of iets dergelijks de baan op om lampjes en dergelijke te laten branden bij stilstand. Heb het tijdschrift nog wel, maar is zelfbouw.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan