Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:31
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Prutsert
Vandaag om 12:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Jeronimos
Vandaag om 12:29:18
Weleldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 12:25:37
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:56:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
  

Auteur Topic: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan  (gelezen 11450 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3309
Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Gepost op: 30 November 2014, 15:38:48 »
Tot ca. 1970 verkocht Fleischmann het 550 "prima lux" treinverlichtingssysteem. Ultra korte golf, moest aangesloten worden aan een normale treintafo met condensatoren en smoorspoelen.



Nu is dit wel erg ouderwets, maar wie weet is er iemand die dit nog heeft. Ik ben benieuwd of het de moeite waard is om op zoek te gaan bij bv ebay naar een set. Ik ben wel erg Fleischmann minded dus als er iemand is die hier (goede) ervaring mee heeft dan ga ik serieus op zoek. Maar info over een modernere versie voor het laten branden van binnenverlichting is ook welkom. Voordat ik het hele baanvak van ballast ga voorzien zou ik graag weten of ik nog extra aansluitingen moet gaan maken voor de constante binnenverlichting.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 00:07:34 door Bert van Gelder. Reden: Titel, taalfoutje »
Tschuss Genossen

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #1 Gepost op: 30 November 2014, 15:47:48 »
Kijk eens op de site van Klaas
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/
waarschijnlijk reageert hij zelf ook wel want hij kan je er alles over vertellen.
Groet Frits

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #2 Gepost op: 30 November 2014, 17:22:35 »


Simpel maar effectief. Hier meer: http://modeltreinbaan.nl/?p=1874

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #3 Gepost op: 30 November 2014, 17:33:44 »
Beste Jaap, dit is een anti knipper schakeling. Als de railspanning weg is dan gaat het licht ook uit (zodra de C ontladen is)
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26668
    • Pagina van klaas
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2014, 19:34:40 »
Frits, kijk eens hoe groot die condensator is. Dat is een z.g. supercap, die houdt het wel even uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #5 Gepost op: 30 November 2014, 20:02:41 »
Je kan er ook een accu inleggen................volgens mij wilde de topic starter een wisselspanning op de rails zetten om zodoende de verlichting te voeden.
Groet Frits

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22513
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #6 Gepost op: 30 November 2014, 20:26:47 »
Als je in ieder rijtuig een 1 farad goldcap zet, gaat er bij het inschakelen van  de baan een fikse laadstroom lopen. Volgens mij meer dan de beveiliging van een doorsnee rijtrafo wenst te leveren.
Zogenaamde hoogfrequente treinverlichting is nog vrij lang geleverd. Klaas is volgens mij een jaar of tien geleden begonnen met een printje van Conrad. Maar ik ken nu geen fabrikanten meer. Schema's zullen er vast nog wel zijn te vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26668
    • Pagina van klaas
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #7 Gepost op: 30 November 2014, 23:47:56 »
Ik ben inderdaad begonnen met een bouwpakket van Conrad. Dat was een sinusoscillator met Wienbrug, als ik me goed herinner. Geen idee of ik het schema nog ergens heb. Ik heb die weg als vrij snel verlaten.
Het principe van de klassieke HF-verlichting is dat je de HF-spanning en de rijspanning als het ware op elkaar stapelt. Het idee van mijn systeem is dat je de HF-spanning en de rijspanning in de tijd achter elkaar zet. Er is dus óf HF-spanning, óf een rijpuls.
Wie er het fijne van wil weten, kijk op mijn website onder het hoofdstuk Permaloog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #8 Gepost op: 01 December 2014, 09:15:10 »
Beste forumlezers,

Vroeger had je de fa. MEC uit Cuyk.
Van deze firma heb ik destijds een kit voor hoogfrequent spanning gebouwd. Deze firma is al lang geleden gestopt maar zijn hoogfrequent module is destijds uitgebreid besproken geweest in Railhobby.
Desgewenst wil ik wel tussen mijn oude Railhobby's gaan zoeken. Stuur eventueel maar een PB.

Groet,
Coen.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3309
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #9 Gepost op: 01 December 2014, 09:29:22 »
Dag Klaas,

Ik zie dat ik een vrij ingewikkeld thema heb aangesneden. Ik had jouw post "permaloog" al eens gelezen maar dit reicht ueber meien Horizont.
Ik blijf zoeken naar dat Fleischmann system. En als het met dat Fleischmann system niet kan omdat het niet meer te verkrijgen is, dan rest mij 2 opties: owel status quo te accepteren, of met batterijen gaan werken hoewel ik dat wel erg simplistisch vind.  :-\
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 22:32:27 door Bert van Gelder. Reden: Alleen spoort gerelateerde, en niet auteursrechtelijk beschermde afbeeldingen toegestaan »
Tschuss Genossen

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #10 Gepost op: 01 December 2014, 09:36:27 »
Is dit misschien iets ? :

http://www.mondial-braemer.eu/epages/63982632.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63982632/Products/6000

Is nog altijd leverbaar voor analoge banen, en wellicht moderner dan wat Fleischmann ooit op de markt had.
Prima Lux werd in 1967 geintroduceerd; op elektronica-gebied is dat zowat de Middeleeuwen.

In diverse (elektronica-)hobbybladen zijn in de jaren '70 en '80 ook wel zelfbouw schakelingen  voorgesteld. Op zich waren die niet zo moeilijk, en wellicht nog wel ergens op internet te vinden.

Kijk ook eens op www.conrad.nl; misschien hebben zij ook wel iets.


« Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 09:43:42 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #11 Gepost op: 01 December 2014, 09:51:33 »


het getoonde schema is simpel en goedkoop, antiknipper en constante verlichtin ineen. Alleen is de verlichting pas constant vanaf ongeveer een volt of 6,5. Dat is 5 volt van de spanningsregelaar en een volt of 1,5 voor de gelijkrichter. Onder de 6,5 V volgt de regeling gewoon de baanspanning met dus een verlies door de regeling. Pas daarboven blijft hij mooi constant. Maar de loc start vaak bij een volt of 3,5 (4) en een hele goeie nog lager en dan heb je dus nog zwakkere verlichting.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3309
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #12 Gepost op: 01 December 2014, 10:03:38 »
Dag Marc,

Dat is zeker iets! Ga ik onderzoeken. Bedankt voor de tip.
Tschuss Genossen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22513
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #13 Gepost op: 01 December 2014, 11:42:06 »

het getoonde schema is simpel en goedkoop, antiknipper en constante verlichtin ineen.

Maar hoeveel van die schakelingen kan je op een baan hebben voordat de beveiliging van de trafo bij het opstarten gaat protesteren? Het valt me ook op dat niet in een begrenzing van de laadstroom is voorzien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #14 Gepost op: 30 December 2014, 00:04:55 »
Wat mis ik? Waarom staat dit topic ineens bovenaan?

Nu ja, dan toch mijn bijdrage maar.
Henk: er is geen gigantische startstroom. Analoge treinen rijden alleen als de knop opengedraaid wordt. Het is dus geen digitaal systeem waar altijd spanning op de rails aanwezig is en waarbij dit inderdaad een probleem zou kunnen zijn.

@ Jajo: het principeschema is goed, al zou een laadweerstand voor de goldcap en een diode tussen regelaar en goldcap geen overbodige luxe zijn. De 78xx regelaars vinden het niet leuk als de uitgang boven de ingang 'getild' wordt en hoewel het analoge treinen betreft, is de weerstand van zo'n goldcap waanzinnig laag en denk ik dat de laadstroom inderdaad best een probleem zou kunnen zijn (daarnaast vind de goldcap dat ook wat fijner)

Elex had trouwens ook een artikel 'HF-verlichting: natuurgetrouwe verlichting voor de modeltrein'. Zal wel op hetzelfde idee gebaseerd zijn, want er ging een wisselspanning met een frequentie van een kHz of 32 of iets dergelijks de baan op om lampjes en dergelijke te laten branden bij stilstand. Heb het tijdschrift nog wel, maar is zelfbouw.