Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 01:16:19
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan  (gelezen 11512 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Gepost op: 30 November 2014, 15:38:48 »
Tot ca. 1970 verkocht Fleischmann het 550 "prima lux" treinverlichtingssysteem. Ultra korte golf, moest aangesloten worden aan een normale treintafo met condensatoren en smoorspoelen.



Nu is dit wel erg ouderwets, maar wie weet is er iemand die dit nog heeft. Ik ben benieuwd of het de moeite waard is om op zoek te gaan bij bv ebay naar een set. Ik ben wel erg Fleischmann minded dus als er iemand is die hier (goede) ervaring mee heeft dan ga ik serieus op zoek. Maar info over een modernere versie voor het laten branden van binnenverlichting is ook welkom. Voordat ik het hele baanvak van ballast ga voorzien zou ik graag weten of ik nog extra aansluitingen moet gaan maken voor de constante binnenverlichting.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 00:07:34 door Bert van Gelder. Reden: Titel, taalfoutje »
Tschuss Genossen

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #1 Gepost op: 30 November 2014, 15:47:48 »
Kijk eens op de site van Klaas
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/
waarschijnlijk reageert hij zelf ook wel want hij kan je er alles over vertellen.
Groet Frits

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #2 Gepost op: 30 November 2014, 17:22:35 »


Simpel maar effectief. Hier meer: http://modeltreinbaan.nl/?p=1874

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #3 Gepost op: 30 November 2014, 17:33:44 »
Beste Jaap, dit is een anti knipper schakeling. Als de railspanning weg is dan gaat het licht ook uit (zodra de C ontladen is)
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2014, 19:34:40 »
Frits, kijk eens hoe groot die condensator is. Dat is een z.g. supercap, die houdt het wel even uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #5 Gepost op: 30 November 2014, 20:02:41 »
Je kan er ook een accu inleggen................volgens mij wilde de topic starter een wisselspanning op de rails zetten om zodoende de verlichting te voeden.
Groet Frits

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22536
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #6 Gepost op: 30 November 2014, 20:26:47 »
Als je in ieder rijtuig een 1 farad goldcap zet, gaat er bij het inschakelen van  de baan een fikse laadstroom lopen. Volgens mij meer dan de beveiliging van een doorsnee rijtrafo wenst te leveren.
Zogenaamde hoogfrequente treinverlichting is nog vrij lang geleverd. Klaas is volgens mij een jaar of tien geleden begonnen met een printje van Conrad. Maar ik ken nu geen fabrikanten meer. Schema's zullen er vast nog wel zijn te vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: contante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #7 Gepost op: 30 November 2014, 23:47:56 »
Ik ben inderdaad begonnen met een bouwpakket van Conrad. Dat was een sinusoscillator met Wienbrug, als ik me goed herinner. Geen idee of ik het schema nog ergens heb. Ik heb die weg als vrij snel verlaten.
Het principe van de klassieke HF-verlichting is dat je de HF-spanning en de rijspanning als het ware op elkaar stapelt. Het idee van mijn systeem is dat je de HF-spanning en de rijspanning in de tijd achter elkaar zet. Er is dus óf HF-spanning, óf een rijpuls.
Wie er het fijne van wil weten, kijk op mijn website onder het hoofdstuk Permaloog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #8 Gepost op: 01 December 2014, 09:15:10 »
Beste forumlezers,

Vroeger had je de fa. MEC uit Cuyk.
Van deze firma heb ik destijds een kit voor hoogfrequent spanning gebouwd. Deze firma is al lang geleden gestopt maar zijn hoogfrequent module is destijds uitgebreid besproken geweest in Railhobby.
Desgewenst wil ik wel tussen mijn oude Railhobby's gaan zoeken. Stuur eventueel maar een PB.

Groet,
Coen.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #9 Gepost op: 01 December 2014, 09:29:22 »
Dag Klaas,

Ik zie dat ik een vrij ingewikkeld thema heb aangesneden. Ik had jouw post "permaloog" al eens gelezen maar dit reicht ueber meien Horizont.
Ik blijf zoeken naar dat Fleischmann system. En als het met dat Fleischmann system niet kan omdat het niet meer te verkrijgen is, dan rest mij 2 opties: owel status quo te accepteren, of met batterijen gaan werken hoewel ik dat wel erg simplistisch vind.  :-\
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 22:32:27 door Bert van Gelder. Reden: Alleen spoort gerelateerde, en niet auteursrechtelijk beschermde afbeeldingen toegestaan »
Tschuss Genossen

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #10 Gepost op: 01 December 2014, 09:36:27 »
Is dit misschien iets ? :

http://www.mondial-braemer.eu/epages/63982632.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63982632/Products/6000

Is nog altijd leverbaar voor analoge banen, en wellicht moderner dan wat Fleischmann ooit op de markt had.
Prima Lux werd in 1967 geintroduceerd; op elektronica-gebied is dat zowat de Middeleeuwen.

In diverse (elektronica-)hobbybladen zijn in de jaren '70 en '80 ook wel zelfbouw schakelingen  voorgesteld. Op zich waren die niet zo moeilijk, en wellicht nog wel ergens op internet te vinden.

Kijk ook eens op www.conrad.nl; misschien hebben zij ook wel iets.


« Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 09:43:42 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #11 Gepost op: 01 December 2014, 09:51:33 »


het getoonde schema is simpel en goedkoop, antiknipper en constante verlichtin ineen. Alleen is de verlichting pas constant vanaf ongeveer een volt of 6,5. Dat is 5 volt van de spanningsregelaar en een volt of 1,5 voor de gelijkrichter. Onder de 6,5 V volgt de regeling gewoon de baanspanning met dus een verlies door de regeling. Pas daarboven blijft hij mooi constant. Maar de loc start vaak bij een volt of 3,5 (4) en een hele goeie nog lager en dan heb je dus nog zwakkere verlichting.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #12 Gepost op: 01 December 2014, 10:03:38 »
Dag Marc,

Dat is zeker iets! Ga ik onderzoeken. Bedankt voor de tip.
Tschuss Genossen

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22536
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #13 Gepost op: 01 December 2014, 11:42:06 »

het getoonde schema is simpel en goedkoop, antiknipper en constante verlichtin ineen.

Maar hoeveel van die schakelingen kan je op een baan hebben voordat de beveiliging van de trafo bij het opstarten gaat protesteren? Het valt me ook op dat niet in een begrenzing van de laadstroom is voorzien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: Constante verlichting loks en rijtuigen in analoge baan
« Reactie #14 Gepost op: 30 December 2014, 00:04:55 »
Wat mis ik? Waarom staat dit topic ineens bovenaan?

Nu ja, dan toch mijn bijdrage maar.
Henk: er is geen gigantische startstroom. Analoge treinen rijden alleen als de knop opengedraaid wordt. Het is dus geen digitaal systeem waar altijd spanning op de rails aanwezig is en waarbij dit inderdaad een probleem zou kunnen zijn.

@ Jajo: het principeschema is goed, al zou een laadweerstand voor de goldcap en een diode tussen regelaar en goldcap geen overbodige luxe zijn. De 78xx regelaars vinden het niet leuk als de uitgang boven de ingang 'getild' wordt en hoewel het analoge treinen betreft, is de weerstand van zo'n goldcap waanzinnig laag en denk ik dat de laadstroom inderdaad best een probleem zou kunnen zijn (daarnaast vind de goldcap dat ook wat fijner)

Elex had trouwens ook een artikel 'HF-verlichting: natuurgetrouwe verlichting voor de modeltrein'. Zal wel op hetzelfde idee gebaseerd zijn, want er ging een wisselspanning met een frequentie van een kHz of 32 of iets dergelijks de baan op om lampjes en dergelijke te laten branden bij stilstand. Heb het tijdschrift nog wel, maar is zelfbouw.