Deze boosters staan parallel aan elkaar (door gelust)
Klaas heeft weleens een schema bedacht waarbij één Edits booster meerdere eindtrappen kreeg.https://images.beneluxspoor.net/bnls/boosteredits4maal_1.gifWas in de eerste plaats bedoeld om de uitgangsstroom van een Edits booster op een elegante wijze over meerdere secties te verdelen, maar bijkomend voordeel is slechts één keer aansluiten op de centrale.
Je kan de koppeling ook ergens halverwege de booster doen en deeerste trap slechts enkel uitvoer. Zo wordt je COM poort ook nietzwaarder belast dan met 1 EDITS booster.
De ingangen van de booster zouden hoogohmig moeten zijn.Parallel schakelen zou daarom geen problemen moeten geven.<knip>
Alle ingangen zijn hoogohmig dus aansluiten zoals je aan gaf moet geen probleem zijn. Op andere digitale systemen zit er ook niet echt vermogen op de bus en en compoort kan nog best wat aan. Geen directe ervaring met de Edits booster maar meerdere Marklin Delta's als booster gaat prima.Timo
<knip>Maar je zou ook kunnen overwegen je seriele poort te bufferen metopto couplers. Dan ben je echt galvanisch gescheiden.<knip>
<knip>Je zou kunnen denken "als mn poort opgeblazen is, biets ik tochergens een andere pc voor nop.." Klopt, maar die oudjes met 2 poortenzijn zo langzamerhand zeldzaam aan het worden...
<knip>Ik ben zelf ook naar dat schema aan het kijken en wat vooral opvalt is datde kortsluit (terug-)melding richting MR-Direct slecht op 1 uitgang zit.Dat werkt dus alleen als de trafo zwaar in de overbelasting raakt.Niet echt een nette oplossing dus.Ik ben aan het kijken hoe ik die melding weer op elke uitgang krijg. M.a.w. watmoet er allemaal dubbel uitgevoerd worden om die melding weer op elke uitgangwerkend te krijgen.
Mischa,Een RS232 poort kan tot 10mA zonder problemen leveren, dus de belasting zal in jou geval het probleem niet zijn.Wat betreft de kortsluitmelding hangt het even ervan af hoe groot C7 in het schema is.De transistor die daar overheen staat (T11) moet aardig wat stroom kunnen verweken.Naarmate er meer parallel staan, betekend dit ook dat er meerdere condensators C7 parallel staan, en er dus een hogere ontlaadstroom is.Indien je in de kortsluitlijnen een weerstand opneemt van ca 47 ohm, kun je dit aardig terug dringen of plaats op slechts 1 booster condensator C7.Indien het fout mocht gaan, kunt echter in dit geval de poort van de computer niet mee opblazen, hooguit T11.Willem.ps. mocht een RS232 poort sneuvelen, zijn vermoedelijk alleen de line drivers defect. Di zijn doorgaans te vervangen.
Even een aangeboden Edits Centrale voor verkoop afgesplitst:http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62021.0.html
Mischa,Voor zover ik het kan beoordelen lijkt het mij geen probleem als je het doet zoals in de laatste tekening.Maar je kunt natuurlijk de condensator C7 in de boosters weg laten en 1 condensator op de RS 232 connector plaatsen tussen pen 5 en 6.In dat geval hoeft de extra weerstand ook niet meer geplaatst te worden.Willem