Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 15:15:06
Line-up foto's van modellen door ES44C4
Vandaag om 15:08:37
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:07:51
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ex44
Vandaag om 15:00:53
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 14:57:05
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door Jelmer
Vandaag om 14:56:14
20 jaar BNLS jubileum door Frank 123
Vandaag om 14:46:33
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:27:35
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:25:43
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 14:04:09
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 13:56:36
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 11:58:11
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 11:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:40:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:29:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:25:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 11:15:40
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 11:15:22
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 11:08:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 10:40:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 10:26:40
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 09:07:27
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:18:01

Auteur Topic: Hulp gevraagd met baanplan  (gelezen 12307 keer)

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Hulp gevraagd met baanplan
« Reactie #45 Gepost op: 04 December 2014, 20:27:57 »
Hoi Johan,

Ja, dit is het ... die wissel maakt het station comleet! Ook die S-curve is er mooi uit zo.

Nog twee puntjes:

1. De nieuwe wissel maakt, zoals ie nu ligt, spoor 2 en 3 wel wat korter. Als het je zou lukken om de wissels te leggen in het horizontale stuk, vlak boven de wissel van spoor 1-2, dan zou dat heel mooi zijn. De tweede wissel kan dan misschien een 'linksaf' wissel worden, rechtdoor naar linksboven wijzend? Moet allemaal wel passen natuurlijk, misschien een beetje puzzelen, ik denk dat het kan lukken.

2. Het lijkt alsof het dubbelspoor richring zuidbocht erg dicht naast elkaar, ik hoop niet te dicht?

jowi

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 04 December 2014, 20:38:19 »
Waarom niet de 2 lussen compleet dubbelsporig maken? Dan kun je treinen tegen elkaar in laten rijden zonder steeds op elkaar te moeten wachten om op dat enkelspoor te kunnen. Of is dat juist wat je wilt?

jvdscheur

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 04 December 2014, 21:14:31 »
Rudy, bedoel je dit ?

Jowi,

dat weet ik eigenlijk niet, klinkt wellicht raar maar ben een beginner. Mogelijk ga ik jouw idee ook nog eens uitwerken. Dank in ieder geval voor meedenken

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #48 Gepost op: 04 December 2014, 22:40:16 »
Yes! Dat is 'm!

Daar kunnen 4 treinen op rond rijden, 2 in elke richting, plus dan nog wat rangeerwerk op de industrie sporen. Of een pendeltje van industrie naar station spoor 2. Leuke layout geworden zo!

Persoonlijk zou ik het passeerspoor noord nog iets korter maken (wissel in de buurt van de wissels van het station) en zou ik een klein slingertje in het noord enkelspoor leggen. Dan loopt ie niet zo strak recht langs de muur, wordt het iets 'organischer', iets 'vloeiender'. Maar da's allemaal een kwestie van persoonlijke smaak.

jvdscheur

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 05 December 2014, 16:30:57 »
In het weeken beginnen met het leggen van de rails en ontdekken wat we evt tekort komen. Daarna, ik rij analoog, me eens verdiepen in hoe ik nu de baan zou kunne opdelen in blokken en dat ik met een trafo in iedere geval twee treinen kan laten rijden zonder dat het tegen elkaar botst. Iemand suggesties hoe ik dat het beste kan doen. I er ergens een tutorial die in jip en Janneke taal uitleg hoe ik dat zou moeten aanpakken.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Analoog
« Reactie #50 Gepost op: 05 December 2014, 18:35:59 »
Hoi Johan,

Dat wordt een druk weekend!

Met analoog rijden heb ik geen ervaring. Ik hoop dat er goed werkende oplossingen zijn. Anders is dit misschien een mooi moment om digitaal te gaan?

jvdscheur

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 05 December 2014, 21:49:16 »
Toch nog even een vraag. Moet ik bij het leggen van de rails rekening houden met het feit dat ik evt later zou willen omschakelen naar digitaal. Maw kan ik analoog starten en vervolgens omzetten naar digitaal. Excuses als ik jullie lastig val hoor met dit soort van beginnersvragen, maar ik vind die hulp hier op het forum super.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #52 Gepost op: 05 December 2014, 22:39:19 »
Zolang er geen keerlussen zijn (en die zijn er nu niet meer) kan je de baan leggen zoals ie nu getekend is en kan je er digitaal met meerdere treinen op rijden. Er hoeven geen geisoleerde secties te zijn.

Wanneer je ook PC besturing wilt toevoegen om volautomatisch rijden mogelijk te maken, dan hangt het er vanaf hoe je de blok bezetmelding / treindetectie wilt doen. Met stroommeting heb je dan wel geisoleerde secties nodig, met reed switches of optische detectie niet. Die geisoleerde secties zijn dan op dat moment nog wel aan te brengen, hoef je nu nog geen rekening mee te houden.

Digitaal rijden met meerdere treinen is eigenlijk gemakkelijker te realiseren dan analoog. Alleen ... je moet wel investeren in een paar spullen, bijvoorbeeld een Roco / Fleischmann z21.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #53 Gepost op: 05 December 2014, 22:47:05 »
Als je analoog 2R wil gaan rijden, moet je elk stukje spoor waar je in een andere richting wil kunnen rijden dan het aansluitende dubbelzijdig isoleren (de verbinding in de 2 railstaven onderbreken).
Dan moet elk stukje spoor naar een bedieningstableau gebracht worden waar je met een wipschakelaar de richting bepaald.
In functie van het aantal treinen dat je wil laten bollen, zal je alles moeten opsplitsen in 1 of 2 stroomkringen die elk hun deel van de sporen voor hun rekening nemen.
Als je de exploitatie beperkt tot ongeveer 4 treinen kom je er met 1 gelijkstroom voeding wel uit.
Naast de wipschakelaar voor de richting zet je een pot-meter waarmee je de uiteindelijke spanning op het gerelateerde spoordeel regelt en dus ook de snelheid van je trein.
Door dan je treinen te volgen kan je ze van het ene vak naar het andere brengen aan een "ongeveer" gelijke snelheid.

De wissels bedien je gewoon via een wisselstroomtransformator en eenvoudige wipschakelaars met een neutrale stand.

Succes.

PS: digitaal rijden is wel een heel stuk eenvoudiger dus
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #54 Gepost op: 06 December 2014, 09:39:51 »
Niet zozeer een tip voor of analoog of digitaal rijden,maar als je de baan toch gaat maken,dan zou ik er om de 50cm ofzo stroomdraadjes aan je rails solderen en dan een ringleiding aanleggen onder je baan.
Dan boor je kleine gaatjes naast je rails waar de draadjes gesolderd zijn en voer je die draadjes door dat gat.
Vervolgens sluit je de draadjes aan op die ringleiding en die zet je onder stroom.
Reden voor dit gedoe ?
Betere stroomvoorziening over je gehele baan  ;)
En zoals al gezegd,dit werkt voor zowel analoog als digitaal rijden  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jvdscheur

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 06 December 2014, 19:13:04 »
vandaag al lekker begonnen met het leggen van de rails. Mis natuurlijk wat wissels, maar dat wist ik dat dat zou gaan gebeuren. Inmiddels bijna zover dat ik ze bij iemand kan overkopen en dan kunnen we weer verder. Mijn plan is om hem eerst helemaal te leggen, en te gaan testen. Vervolgens de rail stuk voor stuk solderen aan de ringleiding die ik uiteraard ook helemaal nog moet maken. En een gedeelte van de baan moet omhoog natuurlijk want wil een brug op de baan. Dus de komende tijd al van alles en nog wat te doen. Hartstikke leuk zo. Heb ook nog flink wat rails over, voor de toekomst als ik ooit een schaduwstation zou willen maken. Maar dat zien we tzt wel. Moet alles nog leren dus stap voor stap. Wat voor dikte draad kan ik het beste gebruiken voor de ringleiding. en kan ik daar de wisselbedrading dan gelijk op solderen ?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #56 Gepost op: 06 December 2014, 19:32:01 »
Hoi,

Wat voor dikte draad kan ik het beste gebruiken voor de ringleiding. en kan ik daar de wisselbedrading dan gelijk op solderen ?

De ringleiding voor de baanspanning (analoog / digitaal) kan je uitvoeren in minimaal 1 mm2, 1,5mm2, 2,5mm2. De 2,5mm2 is installatiedraad. Zelf gedaan in 1,00mm2 en 1,5mm soepel draad. (zie bouwdraadje: wereldbolletje).  Wil je stukken schakelen om treinen te laten stoppen zal je deze naar een centraal punt moeten laten lopen en niet aansluiten op de ringleiding.

Bij analoog rijden heb je geen echte ringleiding voor de wissels nodig. Deze moet je toch dan eventueel via een schakelaar laten lopen. Je hebt dus allemaal draden naar een schakeltableau lopen. Daar schakel je de wissels. Je kan dan wel een ringleiding maken voor de verlichting op de baan.

Bij digitaal is het iets simpeler doordat je dan twee centrale voedingsleidingen laat lopen, één voor de baanspanning met het digitale signaal en één voor de wissels en verlichting. Bij digitaal worden de wissels via een (wissel)decoder aangestuurd. Die plaats je normaal gesproken in de buurt van de wissels. De draden blijven dan kort :) De meeste wisseldecoders sluit je aan op de twee ringleidingen. Dan krijgt hij de commando's via de baanspanning (daar is het digitale signaal aanwezig)  en de spanning voor het omzetten van de wissels via de andere ringleiding. Zie ook: Centrale voedingsleiding

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jvdscheur

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 06 December 2014, 19:53:13 »
Citaat
Wil je stukken schakelen om treinen te laten stoppen zal je deze naar een centraal punt moeten laten lopen en niet aansluiten op de ringleiding.

Snap niet helemaal wat je hier bedoelt Ronald, ben een beginner, sorry  ;)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #58 Gepost op: 06 December 2014, 20:01:37 »
Als je bij analoog twee treinen op de baan zet gaan ze bij het open draaien van de transformator tegelijk rijden. Wil je bijvoorbeeld ergens een lok tijdelijk parkeren moet je dat stuk stroomloos (geen spanning) maken. Dus met een schakelaar daar de stroom afschakelen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jvdscheur

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 06 December 2014, 22:49:06 »
Dank Ronald