Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:22
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:26:36
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Reinout van Rees
Vandaag om 22:19:32
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Ido Peter
Vandaag om 22:19:04
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:07:35
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 21:42:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Boerammetje
Vandaag om 20:54:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 20:40:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
  

Auteur Topic: Piko NS 2297 motorgeluid  (gelezen 25222 keer)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #60 Gepost op: 22 December 2014, 09:47:53 »
ALLE condensatoren tussen decoder en motor moet er voor en filtervrije/storingsvrije werking van BEMF uit. Zit er toch nog iets tussen, dan verstoort dit een zuivere BEMF compensatie vanuit de decoder, wat zich juist bij hele lage snelheden wreekt. Ik heb op beurzen voor mijn vereniging DEMU genoeg "probleemgevallen" gerepareerd, die heerlijk reden, maar niet heerlijk kropen. De verstorende condensatoren er uit en ......... hé presto !?!?  Zelfs het meest beroerd kruipende/stotterende oude model met primitieve motor werd een zijdezacht kruipend model.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #61 Gepost op: 22 December 2014, 10:15:39 »
ALLE condensatoren tussen decoder en motor moet er voor en filtervrije/storingsvrije werking van BEMF uit.

Er zullen wel geen fabrikanten zijn die condensatoren tussen een gelijkstroommotor en de motoraansluiting op de decoder plaatsen. Kennelijk wel tussen motor en chassis en die bedoelt Ben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #62 Gepost op: 22 December 2014, 10:49:15 »
Die zijn er helaas zat. Geldt zeker voor wat oudere modellen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #63 Gepost op: 22 December 2014, 11:28:41 »
Even toelichten. Een condensator laat geen gelijkstroom door en zit dus nooit in serie met een gelijkstroommotor - tussen motor en decoder - geschakeld.

De standaardconfiguratie is:
1. Een condensator die tussen beide motorpolen zit geschakeld. Ik denk dat dat de condensator op de dummyplug is. Die verdwijnt bij dit model dan bij digitaliseren.
2. Een spoeltje in ieder leiding tussen motor en motoraansluitingen van de decoder. Dat zijn denk ik die twee grijze rondjes.
Deze configuratie is vast niet bevorderlijk voor de motorregeling, maar levert in de praktijk zelden problemen op. Ik ken een enkele model waarbij sommige decoders moeilijk doen, maar dan niet alle decoders.

Ben noemt dan nog de mogelijkheid van meer ongebruikelijke condensatoren tussen motor en chassis. Geen idee of Piko dat hier gedaan heeft, maar mocht geen enkele decoder een bevredigend resultaat geven dan is het de moeite waard deze optie even te bekijken. Niet meer en niet minder.

Succes met de experimenten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #64 Gepost op: 22 December 2014, 11:30:16 »
Duidelijk. Dank je. Doen we!!

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #65 Gepost op: 23 December 2014, 17:36:09 »
Zojuist een Tran in een Piko N Hondekop / koffiemolen gedaan, en inderdaad... ook deze stop nu om de zoveel tijd abrupt en rijdt dan na een seconde weer hard door. Dus daar zal inderdaad ook een condensator dwars zitten.

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #66 Gepost op: 23 December 2014, 18:26:15 »
Ik heb contact gehad met iemand die een Zimo Mx623p12 in zijn n-spoor 2200 heeft gezet zonder al te veel moeite en met mooie rij- eigenschappen. Hij heeft wel component c4 verwijderd.
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #67 Gepost op: 23 December 2014, 18:34:18 »
Zie vorige pagina 8)

In de Piko hondekop 40280 is het C1 die weggehaald moet worden. Zit bovenop de print van de motorbak, goed zichtbaar en bereikbaar.
Ding rijd dan echt stukken rustiger en soepeler! Ik noemde het eerder nog een koffiemolen maar dat is nu niet echt meer zo :)

Plaatje voor de liefhebber:
« Laatst bewerkt op: 23 December 2014, 18:50:03 door jowi »

henkoia

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #68 Gepost op: 23 December 2014, 21:32:33 »
Aha!!

In het begin reed de 2297 perfect met de zimo, maar later meer met horten en stoten.

Hoe worden deze componenten verwijderd? ???
Alvast bedankt voor de uitleg.

Groet

Henk

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #69 Gepost op: 23 December 2014, 22:08:40 »
Als je wat handig bent met een (fijne!) soldeerbout en wat litze, dan zuig je eerst wat overtollig soldeer weg, en dan kun je met een pincetje het condensatortje beetpakken, met wat handigheid soldeer je hem dan los. Desnoods zijde voor zijde. Gebruik een flinke loep of beter nog een stereo microscoop.

Er zijn ook speciale bouten voor smd componenten te desolderen. Of met een brandertje.

Of grof geweld, wegbreken :o of een grote klodder soldeer erop en dan de boel kapot smelten maar dat zijn paardemiddelen...
« Laatst bewerkt op: 23 December 2014, 22:10:27 door jowi »

henkoia

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #70 Gepost op: 23 December 2014, 22:48:33 »
Dank je wel Johan, daar ga ik heeeeeel voorzichtig aan beginnen!

Groet, Henk.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #71 Gepost op: 23 December 2014, 22:55:29 »
de ontstoorcondensator die er voor analoog gebruik in is gezet, vormt
voor een deel van het motor signaal die de decoder maakt een kortsluiting.
Daarom moet ie eruit.
Wat je eigenlijk ook zou moeten doen, is de spoelen overbruggen, echter heb je daar
weinig last mee. Dat zijn L1 en L2 van de foto. Die zouden er ook af mogen en
overbrugd worden.

Omdat de decoderfabrikanten allemaal een iets andere implementatie hebben
gekozen krijg je het effect dat de ene decoder niet goed werkt, en de andere wel.
Maar de hoofdoorzaak zit bij de fabrikant trein, Piko dus in dit geval, want die
condensator + spoelen zouden eigenlijk op de dummy-decoder print moeten zitten die je
verwijderd als je een decoder wilt inprikken.

Slechte zaak, koop je voor 125 euro een lok, moet je er zelf mee aan het solderen
om hem digitaal goed aan het werk te krijgen. Geen plug en play dus, maar
plug and pray...

Puntje van aandacht dus voor de fabrikanten!
Gelukkig hebben we tegenwoordig een forum.......



jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #72 Gepost op: 24 December 2014, 17:30:06 »
Ik heb net op ebay 2 stuks plux 12 verloopjes besteld van Esu (51969). Eens kijken of ik dat ding zo kunnen modden dat ik er een Kuehn n45 ofzo op aan kunnen sluiten.


jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #73 Gepost op: 15 January 2015, 17:55:45 »
Zojuist 1 van de 2200 met een D&H 12A uitgerust, moet zeggen dat hij nu erg stil en heel fijn en 'smooth' rijd (y)
De decoder is ook zeer smal en symmetrisch, dus geen problemen met de ruimte. Aanrader!

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Piko NS 2297 motorgeluid
« Reactie #74 Gepost op: 15 January 2015, 19:00:52 »
Ik kan morgen avond (eindelijk) mijn voor de Kerst bestelde Zimo decoders op het postagentschap ophalen. De postbode trof uiteraard weer niemand thuis vandaag. Ben benieuwd hoe ze zich tot de Uhlenbrock verhouden. Of ik de D&H ook nog ga proberen hangt van de resultaten af. Wordt vervolgd.