Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
rode multimaus defect door jandcargo
Vandaag om 22:33:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 22:26:12
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:24:35
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Roco wagon openen door FreekH
Vandaag om 21:49:35
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Schakelschema telefoonrelais gevraagd, met LED-aanduiding  (gelezen 6394 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Schakel schema
« Reactie #15 Gepost op: 26 November 2014, 15:26:40 »
Ik weet niet of het relais daar op berekend is, dus of de spoel tegen langdurig continu gebruik kan.
Geen zorgen, elk monostabiel relais is bestand tegen continu stroom, desnoods jaren zonder onderbreking.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Schakel schema
« Reactie #16 Gepost op: 26 November 2014, 15:30:51 »
Ze werden bij PTT ook gebruikt voor continue gebruik. Dat het stroomverbruik van voor een wisselaandrijving wat hoog is, mja, jammer dan  ;D Tegenwoordig zie je niet zo veel PTT relais meer maar in de tijd dat PTT de boel ombouwde zijn er genoeg modelspoorders geweest die deze relais zijn gaan gebruiken voor wissels. Relatief goedkoop ondervloerse en stabiele aandrijvingen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re: Schakel schema
« Reactie #17 Gepost op: 26 November 2014, 15:32:03 »
Die oude telefoonrelais gebruiken maar een paar miliamps, ze zijn nogal hoogohmig ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Schakel schema
« Reactie #18 Gepost op: 26 November 2014, 16:00:41 »
Het aardige van die oude telefoonrelais is dat de hele doopceel op de spoel is afgedrukt.
Ik heb hier ook nog een bak van die dingen liggen. Dat zijn tweelingrelais,  dus twee relais op één frame.
Van beide is de hoofdwikkeling 500 ohm, bedoeld voor 24V, dat levert dus een spoelstroom op van 48 mA.
De tweede wikkeling is bij het ene relais 60 ohm, bij het andere 140 ohm. Die tweede wikkeling trekt dus aanmerkelijk meer stroom, maar het relais trekt daar ook veel pittiger op aan.

Lang geleden, toen mijn zoon zijn eerste spoorbaan had, heb ik zulke relais ook wel gebruikt om de wissels aan te drijven. Daarbij stuurden we beide wikkelingen aan, maar eenmaal aangetrokken gebruikten we een contact van het relais om de laagohmige wikkeling af te schakelen. De 500 ohm wikkeling was nl. niet sterk genoeg om het wissel om te zetten, maar wel sterk genoeg om het vast te houden
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Schakelschema telefoonrelais gevraagd, met LED-aanduiding
« Reactie #19 Gepost op: 26 November 2014, 18:20:27 »
Ja, voor de wissels was er gewoon een aparte trafo, bij voorkeur uit dezelfde dump waar ook de relais vandaan kwamen.  ;D
Een aparte trafo is bij gewone spoelenaandrijvingen ook vrij normaal. Met het piekverbruik van de doorsnee wisselspoel kan je heel wat telefoonrelais van stroom voorzien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Schakelschema telefoonrelais gevraagd, met LED-aanduiding
« Reactie #20 Gepost op: 26 November 2014, 19:03:09 »
Over relais gesproken. Het hele seinstelsel van de NS gebeurt gedeeltelijk nog met relais die continu onder spanning staan. Alleen als de wielen van een trein kortsluiting tussen de railstaven veroorzaakt, valt zo'n relais af. En dan kun je bijv. spoorbomen bedienen of seinpalen op rood/groen zetten.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Schakelschema telefoonrelais gevraagd, met LED-aanduiding
« Reactie #21 Gepost op: 26 November 2014, 19:10:47 »
Als iemand nog een aantal van deze telefoonrelais zoekt voor een klein prijsje per stuk (€2,50) neem even contact op. Je sponsort er de Friese modelbaan club mee!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Schakel schema
« Reactie #22 Gepost op: 26 November 2014, 22:29:38 »
Lang geleden, toen mijn zoon zijn eerste spoorbaan had, heb ik zulke relais ook wel gebruikt om de wissels aan te drijven. Daarbij stuurden we beide wikkelingen aan, maar eenmaal aangetrokken gebruikten we een contact van het relais om de laagohmige wikkeling af te schakelen. De 500 ohm wikkeling was nl. niet sterk genoeg om het wissel om te zetten, maar wel sterk genoeg om het vast te houden

Die wissels werden anders geschakeld dan hier in het draadje: De bediening ging met druktoetsen (momentcontacten) en daarom had het wisselrelais een houdschakeling; het wisselrelais viel af door het naastgelegen relais te bekrachtigen dat de houdschakeling onderbrak. Daarom had elk wissel een tweelingrelais.

Ook de montage was anders dan hier. De relais zaten een kwartslag gedraaid (d.w.z. met de contacten naar beneden). Het stangetje voor de wisselbediening zat rechtstreeks op het anker gesoldeerd, daar kwamen geen extra hefboompjes en scharnieren aan te pas.

Verder zat er onder de baan een elastiekje dat aan het wisselbedieningstangetje trok (tegen de aantrekrichting van het relais in). Dat elastiekje moest bij afvallend relais helpen om het wissel terug in de rustpositie te krijgen.
Reinier

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Schakelschema telefoonrelais gevraagd, met LED-aanduiding
« Reactie #23 Gepost op: 08 December 2014, 23:54:55 »
Ik vraag me ineens af ....
Iemand hier wel eens zo'n relais centrale van de PTT in actie gezien en gehoord ?  ;D
Dat was voor 1000 aansluitingen een riante garage (auto of 2 a 3) vol met deze relais.
Dit was in de tijd van de draaischijf toestellen waarbij de draaischijf pulsen gaf.
En elke aan elke puls hing een relais waarmee het gekozen nr. "opgebouwd" werd.
M.a.w. deze relais moeten in enorme aantallen geproduceerd geweest zijn  ;)

Lang geleden, toen mijn zoon zijn eerste spoorbaan had, heb ik zulke relais ook wel gebruikt om de wissels aan te drijven. Daarbij stuurden we beide wikkelingen aan, maar eenmaal aangetrokken gebruikten we een contact van het relais om de laagohmige wikkeling af te schakelen. De 500 ohm wikkeling was nl. niet sterk genoeg om het wissel om te zetten, maar wel sterk genoeg om het vast te houden

Dat was van oorprong ook precies de reden van die meerdere spoelen op 1 relais (natuurlijk)  8)
Groet, Ronald.