Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:29
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door hervé
Vandaag om 21:56:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
  

Auteur Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan  (gelezen 111376 keer)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #150 Gepost op: 22 October 2020, 13:12:02 »
21-10 "roestrijden"  ;D

Aangezien de baan lang niet gebruikt is, laat ik de DE1 zijn rondjes draaien.





Gisteren ook nog de overwegvloer gemaakt:


gr
Teun

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #151 Gepost op: 22 October 2020, 15:28:17 »
Het wordt allemaal steeds mooier. (y) Oude tijden herleven!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #152 Gepost op: 22 October 2020, 17:47:15 »
Bij de overwegvloer is ook het kopspoortje te zien. Had dat kopspoortje een speciale bedoeling? Of was het alleen maar flankbeveiliging?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #153 Gepost op: 22 October 2020, 20:32:15 »
Hi,

Ik heb letterlijk het sporenplan overgenomen uit het Utrechts archief voor zowel Waalwijk emplacement als voor Wolfshoek. Slechts een paar aanpassingen (sommige sporen iets in moeten korten) omdat er simpelweg geen ruimte voor was. Dit kopspoortje was alleen bedoeld voor flankbescherming.

Overigens nu weer met de wachterswoning bezig.







gr
Teun

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #154 Gepost op: 29 October 2020, 14:54:42 »
Zoals beloofd weer een kleine update. Aangezien alle treinen perfect op de Tillig rails rijden en de scenery qua basis ook bijna staat is het nu tijd geworden om de schroefjes uit de rails te halen en dicht te ballasten. Ik wil niet heel de baan weer met een plantenspuit natspuiten dus doe het nu lokaal dmv een pipet wat druppeltjes water met zeer weinig afwasmiddel te laten vallen op het net aangebrachte ballast waar de schroeven zaten.

Vervolgens daar weer netjes ingedruppeld met Anita Decor lijm die flexibel blijft. Rijgeluid van de treinen is door alle maatregelen (kurken ondervloer en flexibele lijm) daarmee zeer netjes binnen de perken gebleven. Ik moet nog 60 meter op deze manier behandelen in mijn eentje dus genoeg werk de komende tijd :)

Schroeven zijn er hier al deels uit en opgevuld met ballast (excuus voor slechte foto)


Moet overigens ook nog even kijken wat ik met 1 Engels wissel doe. het betreft hier de 228 mm uitvoering van Tillig met problemen met de tongen die niet goed aansluiten. Gaat wat mij betreft nog te vaak fout omdat de tongen niet goed aanliggen. Forum hier biedt uitkomst. Gebruik nu de 2 bekende witte wisselaandrijvingen van Conrad maar die zijn niet sterk genoeg. Overweeg om er 4 te gebruiken en de wisselstang dus door te halen. Alternatief is het gebruik van twee sterkere motoren van bijvoorbeeld Tortoise of Cobalt of zelfs het hele wissel maar te vervangen door een exemplaar van Roco maar wil dat eigenlijk niet omdat je dat gaat zien en al het andere railmateriaal nu eenmaal van Tillig is.

Gaat om dit exemplaar:


Inmiddels zijn de grasvezels er wel uit en is ook de stang om het wissel om te zetten meer vrijgemaakt. Dit helpt echter niet. Omdat het verende wisseltongen zijn is er denk ik gewoon meer kracht nodig. Bij een normaal wissel gaat dit goed met de Conrad motoren maar dan hoeft er dus ook maar 1 wisseltong omgezet te worden.

gr
Teun




Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #155 Gepost op: 29 October 2020, 15:25:38 »
Vervelend van het wissel. Zeker als het al helemaal in de ballast ligt.
Vervangen door een Roco wissel zou ik niet doen. Die hebben zo'n lelijke dikke middenrail in het wissel. Betere wisselmotor of een ander Tillig exemplaar zou ik doen.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #156 Gepost op: 29 October 2020, 15:41:36 »
Denk dat als ik m goed nat maak en dan plamuurmes er voorzichtig ondersteek het wissel er wel uit kan krijgen zonder schade. Is even werk maar zal vast lukken. Wil m dus liever laten liggen en ga gewoon eerst met een sterkere aandrijving proberen. Iemand specifiek ervaring met dit wissel en een betere aandrijving?

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #157 Gepost op: 29 October 2020, 15:49:25 »
Je zou een servo-motor kunnen proberen met veerstaal.
Bij mij werkt dat goed op alle wissels.

Frans

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #158 Gepost op: 29 October 2020, 16:49:07 »
Een kennis van mij had dezelfde wissels, en ook met het probleem dat de tongen niet goed aansloten.
De conrad stellers werkten hier ook niet, en hier hebben we toen de tillig wisselmotor onder de baan geplaatst.
Die zijn ervoor bedoeld. Tillig TT 86112

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #159 Gepost op: 29 October 2020, 17:26:36 »
Goede tip. Ik ga gewoon even kijken bij Tillig zelf in het assortiment.

Thanks  (y)
gr
Teun

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #160 Gepost op: 29 October 2020, 17:48:15 »
Anders is kijken voor cobalt dingen,die doen in spoor 0 perfect hun werk.
Voor H0 moet t dan daarmee zeker te doen zijn  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VvKan

  • Gast
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #161 Gepost op: 29 October 2020, 17:54:50 »
Ik doe alles met Tillig wisselmotoren.  Zijn (zeer) sterk en zijn instelbaar op de lengte, die nodig is om de wissel goed aan te laten sluiten.
Maar het instellen is wel een vak apart, niet erg handig gedaan.  Dan kun je beter een vrij sterke veerdraad pakken, die de wisseltongen omzet.
Maar ook dan moet je goed opletten, want als die draad te sterk is of hij moet nog een stuk verder door bewegen, dan heb je de kans dat de tongen eerst mooi aanliggen, maar daarna juist weer van de rail afgeduwd worden.
Voor mij een belangrijk voordeel van de Tillig motoren is, dat ze op wisselstroom werken, eind-afgeschakeld zijn, maar vooral ook, dat ze door te koppelen zijn, zodat je met 1 knop een hele wisselstraat kunt bedienen.  En de wissels gaan dan niet tegelijk om, maar na elkaar.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #162 Gepost op: 29 October 2020, 20:42:04 »
En de wissels gaan dan niet tegelijk om, maar na elkaar.
Ideaal. Minder gelijktijdig vermogen = lagere piekstromen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #163 Gepost op: 29 October 2020, 23:12:54 »
En de wissels gaan dan niet tegelijk om, maar na elkaar.

Bovendien meer natuurgetrouw: een 1:1 seinhuiswachter kan ook maar één ding tegelijk doen. ;-)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #164 Gepost op: 30 October 2020, 05:05:55 »
Bij iTrain gaat dat vanzelf goed komen bij een wisselstraat omzetten... Anders wordt m'n centrale wat overspannen...  ;D