Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan  (gelezen 90954 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #15 Gepost op: 02 december 2014, 21:38:35 »
Boutencentrale (oh nee, Fabory), maar ja ik gebruik ook nog steeds Durox blokken  :-[

Maar ...... bij deze of gene gelegenheid Milocomarty lief aan kijken helpt misschien ook  :D

Als je dan toch gaat verkassen: http://www.wielen-bandenhuis.nl/. Die hebben wielen met M8 stiften (met en zonder remmen). Tijdens knutselen makkelijk verplaatsbaar en tijdens ........ op de stelpoten. Setje van 2x geremd, 2x gewoon is 15 euro. Ik gebruik ze onder andere voor de BNLS keerlusmodules tijdens het opbouwen / testen hier. REUZE handig  (y)
« Laatst bewerkt op: 02 december 2014, 21:44:20 door guest7823 »

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1091
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #16 Gepost op: 03 december 2014, 00:20:01 »
LIKE en VOLG ;D

Soms kom je, midden in de worstelingen/overwegingen en schetsen van een nieuw baanplan, de juiste draadjes tegen..... Prachtig werk, duidelijke foto's en dito uitleg. Ik verheug me op het vervolg!

Gr.Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #17 Gepost op: 08 december 2014, 20:50:06 »
Wederom een update; de bakken staan inmiddels en de achtergrond is lichtblauw gemaakt (Matte lak van Flexa; Frost Blue). Deze heeft precies de juiste tint; niet te blauw en niet te grijs. Deze heb ik met een brede roller opgezet.

Vervolgens zijn alle bakken over de volle bakbreedte en lengte voorzien van 3 mm kurk (www.kurkrol.nl). Ik heb daarbij ook de lijm van die site gebruikt. Werkt super. Vervolgens van extra kurkrol lange repen gesneden van circa 1,8 cm breed en deze langs de hartlijn van het uitgezette tracé gelijmd. De stationsmodules zijn echter weer over de volle breedte van extra laag voorzien. Demping is nu ideaal.


Ik rijd op Tillig rails. Dit is zeer lastig te leggen maar persoonlijk vind ik dit de mooiste rails tegen een schappelijke prijs. Ieder railstuk heeft op de ringleiding zijn eigen aansluiting. Dit zorgt voor extra draden onder de bak maar garandeert storingsvrij rijden. Ik heb overigens ook drie wissels van 1ste generatie Tillig. Deze heb ik zelf aangepast om kortsluiting te voorkomen (wisseltongen nabij puntstuk met draadje aan buitenste rails gesoldeerd, zodat ze altijd stroom krijgen indien wisseltongen niet goed aanleggen. Puntstuk is ook electrisch gescheiden van wisseltongen door met de dremel/roco zaag deze net voor het puntstuk door te slijpen/zagen. Werkt perfect!

De rails heb ik om de 12 cm met kleine schroefjes en ringetjes klemvast gezet. Niet te ver doordraaien anders duw je de bielzen naar onderen. Nu komt overigens ook het voordeel van het populierenhout tot zijn recht. Lekker zacht en makkelijk te schroeven. Heb her en der nog wel met 1mm boor voorgeboord. De aansluitingen heb ik onder de railstaven gemaakt. Eerst neerleggen dan aftekenen op kurk en railstaaf, railstaaf aan onderkant met glasvezelpen ontdoen van coating, even vertinnen, draadje van tevoren vertinnen en dan kort de soldeerbout erop. Gebruik geen S39 of iets dergelijks. Had dat op mijn proefbak gebruikt en rails slaat dan groen uit daar waar je gesoldeerd hebt. Voor de bakovergangen gebruik ik messing schroeven van 12 mm lang (Gamma). Simpelweg erin draaien en met een proefstukje rails even kijken of onderkant rail net niet tegen bovenkant schroef komt. Schroef met glasvezelpen opruwen, even vertinnen en ditzelfde met de rails doen. Dan weer bij elkaar houden en bout erop. Ik gebruik een klein tangetje zodat ik de rails op de juiste plaats kan houden tijdens het solderen; het wordt namelijk erg warm. Tangetje grijpt precies onder de kop van de railstaaf dus beschadig niets.










Ik gebruik een aluminium L-profiel van 1,5 meter om de flexrailzen kaarsrecht te leggen. Ook in de "bochten"gebruik ik flexrails en heb aansluitingen laten verspringen om spanning door bielsmat op te laten vangen; gevolg geen knikken in de spoorstaaf (y)


Iedere rail zijn eigen aansluiting...wat een hoeveelheid draden!

Enige tijd later...

Ik gebruik open haakjes om de draden in op te hangen. Zet alles niet superstrak omdat ik wat speling wil overhouden. Her en der tie-rap maar deze niet strak om de draadbundel gedaan.

Wisseldecoder met extra interface tbv Conrad wisselmotor




Ga nu snel verder met het aansluiten van de wissels!

gr
Teun

Ps excuus voor de slechte fotos maar maak ze vaak in de avond met mijn telefoon; ze zijn niet scherp of overbelicht maar je krijgt in ieder geval een indruk. Door drukke baan overdag helaas op dit moment weinig tijd
« Laatst bewerkt op: 08 december 2014, 20:51:50 door Langstraatspoorlijn »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #18 Gepost op: 08 december 2014, 21:13:00 »
Zo teun daar word hard gewerkt zie ik  (y)
Begint al flink te vorderen je baan.
Ik heb even een vraagje over dedraden die je aan je rails hebt aangesloten.
De detailfoto is iets te wazig om dat te kunnen bekijken.
We zie ik dat je op de plek van het aansolderen een biels of soms twee mist.
Hoe ga je dat straks weer op orde maken?
Is dat doormiddel van overgebleven bielzen stuk te snijden op maat en in te passen?
Mvg jamie diks

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #19 Gepost op: 08 december 2014, 21:32:11 »
Hoi Jamie,

De betreffende foto is een bakovergang. Je ziet er wazig de schroeven. Ik ga met stukjes overgebleven biels straks bij het ballasten deze bakovergangen weer netjes maken. Als je goed kijkt zie je ook een lijn in het kurk; dat is de overgang.

De draden die onder de rails zijn gesoldeerd zitten altijd tussen twee bielzen in. Daar heb ik niks voor weg hoeven snijden en van die aansluitingen zie je dus helemaal niets.

gr
Teun

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #20 Gepost op: 02 januari 2015, 14:20:21 »
Even weer een update. Veel nieuws maar helaas niet echt zichtbaar. Alle wissels en rails zijn inmiddels aangesloten (3x Digikeijs 4018) en werkend. Veel werk aangezien ook ieder railstuk een aansluiting heeft op de ringleiding.

Had gelezen dat de Conrad motoren wellicht niet sterk genoeg waren om de hele Engelse wissels om te leggen maar dat gaat gewoon goed. Heb er 1 per kant en gebruik het standaard bijgeleverde verenstaal (de dikste). Gaat vermoedelijk zo goed omdat topplaat maar 8 mm dik is en er tussen de hevel en het wissel zelf dus niet veel lengte zit. Ze gaan nu ook mooi om; niet te snel en zonder tik. Ben nu vooral aan het proefrijden voordat ik weer verder ga met ballasten en landschap. Door het kurk rijdt het ook mooi stil.

Wil zeker weten dat alles goed blijft functioneren, daarom nu wat langer proefrijden. Aandachtspunten voor de komende maand: Roco hippel en sik digitaliseren alsmede kolenopslag van Markenburg in elkaar zetten. Er zijn al groot aantal bouwwerken af maar dat laat ik een volgende keer zien.

Wederom fotos die in de avond zijn gemaakt zonder goed licht  :(   :







Komend weekend weer voldoende tijd en zal dan goede fotos maken met de update tot nu toe.

gr
Teun

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #21 Gepost op: 10 oktober 2015, 21:29:51 »
Technisch is de baan nu helemaal in orde/af. Alles werkt perfect. Kan nu eindelijk met het landschap gaan beginnen en wat bouwwerken in elkaar zetten.

Allereerst op twee modules het landschap met hardschuim platen op hoogte gebracht en ingesmeerd met groten gatenvuller (aangemengd met bruine latex).

Dit is het resultaat:



Sporen links op de foto komen achter de achtergrondplaat


Inmiddels e.e.a. geschuurd/netjes gemaakt en volgende week begrassen maar niet voordat het ballast en schouwpad is aangelegd.

Tussentijds ook weer wat nieuwe bouwwerken in elkaar gezet
Een weeghuisje met eigengemaakt interieur (houten vloer, weegtoestel en wat tabellen aan de muur)



Kapel:
Dak moet nog verouderd worden. Het betreft ook hier weer een kartonnen model


Na experimenteren op twee proefmodules (zie elders) nu ook manier gevonden om de Moerputtenbrug goed vast te zetten. Met soldeerbout kleine gaatjes gebrand via mal in onderkant pijlers en daarin schroefkop gedrukt met beetje lijm.



Van tevoren de mal ook gelegd op het "water" (reliefbehang) en daar gaatjes in de grondplaat geboord daar waar de pijlers exact staan. Past allemaal precies


De brugdelen zijn nu verouderd (zagen er nog wat kartonachtig uit) en zitten met kleine drukkertjes vast.


Volgende week weer meer.





Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #22 Gepost op: 10 oktober 2015, 21:42:40 »
Iemand trouwens een idee waar het stuk spoor voor diende wat haaks op het spoor stond net voor de moerputtenbrug: Breedte is volgens mij niet de breedte van het spoor maar heb zo snel geen betere fotos. Stukje spoor is ook max 2,5 meter lang

Waar heeft het voor gediend?



gr
Teun

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #23 Gepost op: 11 oktober 2015, 00:04:12 »
Indrukwekkende baan!   (y)

Dat stukje spoor: geen idee  :)  misschien een aantakking van een lokaal werkspoortje? Of om een verrijdbaar werkplateau op te stallen of zo?

arnout

  • Online Online
  • Berichten: 1678
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #24 Gepost op: 11 oktober 2015, 11:24:50 »
Ziet er goed uit zo. Ben benieuwd naar
de rest.

Gr arnout

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #25 Gepost op: 11 oktober 2015, 11:32:22 »
Die stukjes spoor waren volgens mij bestemd voor het uit- en inzetten van lorries van Weg en Werken.
Groet, Frank

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #26 Gepost op: 11 oktober 2015, 14:10:34 »
uit- en inzetten van lorries van Weg en Werken.

Yep
Mvh Steef

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #27 Gepost op: 11 oktober 2015, 20:23:32 »
He hallo beste teun.
Leuk je weer zo goed bezig te zien.
Zoals al eerder is vermeld is het stukje spoor voor weg en werken.
Zie ook hier onderaan in het linkje.
http://www.canon-geertruidenberg.nl/station-geertruidenberg/handkracht/
Mvg jamie diks

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #28 Gepost op: 12 oktober 2015, 13:34:53 »
Ok Thanks.

Leuk projectje om zo'n lorry in model te maken. Gaat er ook zeker komen!

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #29 Gepost op: 19 oktober 2015, 23:51:51 »
Maandagavond bouwavond. De brug ben ik nu definitief aan het vastzetten. Alles zit netjes geschroefd en deels met een druppeltje houtlijm. De oplegplaten waar de brugdelen op rusten heb ik voorzien van sterke dunne transparante dubbelzijdige tape. Het zijn stukjes van 5x5 mm. Zo krijg ik de brug goed vast maar kan m altijd nog redelijk ongeschonden losmaken. Ook tevens al 1 landhoofd redelijk aangekleed met groen. Het andere landhoofd is nog maar deels voorzien van "groen". Dat maak ik woensdag verder af. Tevens nog tijd gehad om een kolenopslag van Markenburg in elkaar te zetten. Ga van hardschuim nog wat schaven en daar kolen op verlijmen , zodat de opslag netjes vol wordt zonder dat het zwaar wordt. Dakpannen zijn overigens  niet van karton maar komen van GMNS. De dakplaten zijn grijs gespoten en de nokvorsten moeten er nog op. 



Landhoofd deels al met groen voorzien



Andere landhoofd:



De brug  in wording:


Karton is echt wel stevig (gewicht van 5 kilo staat erop


Op de hobbytafel de kolenopslag van de achterkant:



En van de voorkant (excuus voor de slechte foto:



Ballast is ook al stuk gedaan over lengte van 60 cm maar heb daar geen foto van gemaakt. Het ziet er echter zo uit:


Railstaven geverfd en Tillig Rails bielzen met "dirt" poeder van Noch behandeld en gefixeerd.

Als de brugdelen vastzitten komt de rails er definitief op met kleine gelaserde traanplaten. Dan andere landhoofd afmaken en is deze module klaar. Dan kan ik eindelijk met de resterende 10 aan de slag qua landschap. Pak er iedere keer eentje beet   ;D

gr
Teun

« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2015, 23:55:26 door Langstraatspoorlijn »